Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köra på frityrolja  (läst 22705 gånger)

woompie

  • Inlägg: 24
    • Västmanland
Köra på frityrolja
« skrivet: 24 mar-11 kl 21:09 »
Har varit inne på gengas en längre tid men efter det projektets insomnande kom jag på att jag hört om några killar som körde på frityrolja de fick hämta från en restaurang. De hade visst planer på att sälja konverteringssatser i Sverige.
Inte hört nåt om det sen dess och kan heller inte hitta nåt om det när jag söker på nätet.
Däremot hittade jag en återförsäljare i Norge selkomotor.no som säljer delar till att konvertera. Hur det hela går till närmare och om det är nåt man klarar själv vet jag inte än.

Men kanske någon av er som vet mer/rent av kör själva på det/iaf är intresserad? :)

lilyrose

  • Inlägg: 484
  • Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
SV: Köra på frityrolja
« Svar #1 skrivet: 24 mar-11 kl 21:24 »
gilla  ;D
tänk om det skulle finnas en sån "makapär" som man kan omvandla frityrolja till bränsle till bilen..  kan inte något geni här bygga sån och sälja.. jättebra!
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

 

Tjalve

  • Inlägg: 3214
    • Blekinge
SV: Köra på frityrolja
« Svar #2 skrivet: 24 mar-11 kl 21:31 »
Vet att i ett avsnitt av Dirty JobsDiscovery Channel visade de en gubbe som gjorde just detta. Youtube:
biodiesel man part 1of 2

Socialism is a philosophy of failure, the creed of ignorance, and the gospel of envy, its inherent virtue is the equal sharing of misery.

Fordson

  • Inlägg: 475
SV: Köra på frityrolja
« Svar #3 skrivet: 24 mar-11 kl 21:33 »
Om man bara rensar frityoljan från matrester etc. så ska det gå bra att köra en dieselbil rakt av.
Mythbusters på Discovery Cahnnel testade och det funkade hur bra som helst.

woompie

  • Inlägg: 24
    • Västmanland
SV: Köra på frityrolja
« Svar #4 skrivet: 24 mar-11 kl 21:40 »
Tack för tipsen på Dirty Jobs och Mythbusters, ska kolla in:)
Vad jag förstått måste oljan värmas till minst 60 grader för att kunna köras på, därav konverteringssatsen med bl.a. förvärmare.
Sen är jag inte säker på hur det är med slitaget på ledningar och sånt, biodiesel ska ju "fräta" ganska hårt på dieselanpassade grejer.

torbjorn

  • Inlägg: 14004
    • Medelpad
SV: Köra på frityrolja
« Svar #5 skrivet: 24 mar-11 kl 22:24 »
Påståendena om att "biodiesel" skulle fräta på detaljer i en vanlig dieselbils bränslesystem verkar inte ha någon saklig grund. Hör man den sortens uppgifter bör man först och främst fråga sig vilken slags "biodiesel" som avses - är det en ren oförestrad vegetabilisk olja, RME, REE, något Fischer-Tropsch-bränsle, eller något helt annat? Det enda som det verkar finnas någon slags belägg för är att membranet i äldre Bosch matarpumpar kan ta skada av RME. Men idag är matarpumpar av membrantyp ytterst sällsynta, de flesta tillverkare gick över till kolvpumpar redan för omkring 50 år sedan.

När det gäller att köra en vanlig dieselbil på vegetabilisk olja som inte är förestrad (dvs som har fått reagera med metanol eller etanol så att RME eller REE bildas) så går det enligt vissa uppgifter utmärkt åtminstone sommartid, enligt andra uppgifter finns det risk för igensotade spridare mm. Man ska ju ha klart för sig att rapsolja stelnar vid några plusgrader, vid lägre temperatur går det inte ens att pumpa fram den från bränsletanken.

Begagnad frityrolja är ju alltid mer eller mindre härsken, och det innebär att det finns delvis nedbrutna fettsyror i den, som stelnar redan vid normal rumstemperatur. Om man ska använda den oljan utan förvärmning så måste man skilja bort den härskna fraktionen, det gör man enklast genom att låta faten stå orörda länge i måttlig temperatur (10-15 grader) så att det härskna säkert har lagt sig som ett lager ovanpå oljan och stelnat, sedan skickar man ner ett rör längre ner i fatet och pumpar ur det flytande som finns under.

Man bör också tänka på att vattenhalten kan vara hög, speciellt om oljan kommer från ett gatukök som förvarar fatet med begagnad frityrolja utomhus med en tratt nedstucken i hålet så det har kommit in regnvatten.

Det finns också folk som använder vegatabiliska oljor för att "dryga ut" fossil dieselolja med (30-50 %).

Ur miljösynpunkt så är det bara fördelar med att använda vegetabiliska oljor i äldre dieselmotorer (80-tal och tidigare). Modernare dieslar som är konstruerade för att hålla ner utsläppen av kväveoxider mm kan dock få förhöjda sådana utsläpp när man kör dem på alternativa bränslen.

Vargr

  • Inlägg: 98
  • Pass deg for Katla!
    • Norge
SV: Köra på frityrolja
« Svar #6 skrivet: 24 mar-11 kl 22:44 »
Det er et tysk firma som er langt fremme i 1-tanks konvertering av dieselmotorer: http://www.elsbett.com

Noen biler egner seg godt for animalske/vegetabilske fettstoffer, f.eks. Mercedes fra 80-tallet. Andre tar skade, da særlig av de syrene som er oppløst i de mikroskopiske vanndråpene som gjerne følger med brukt frityrolje.

Gjør grundig forarbeid før du setter i gang.

woompie

  • Inlägg: 24
    • Västmanland
SV: Köra på frityrolja
« Svar #7 skrivet: 25 mar-11 kl 13:21 »
Jo, hade tänkt mig en sån konverteringssats då isf (med värmare) och till en gammal bil, typ Mercedes.
Hm, får se vad det blir. Men måste försöka hitta mer info först och helst nån som testat:)

torbjorn

  • Inlägg: 14004
    • Medelpad
SV: Köra på frityrolja
« Svar #8 skrivet: 25 mar-11 kl 21:40 »
Elektriska bränsleförvärmare finns fabriksmonterade på många franska dieselbilar från 80-talet och bör vara lätta att hitta på skroten.

Olja med hög vattenhalt borde man kanske överhuvudtaget inte använda till bränsle, utan att koka ur vattnet först. Eller, för den delen, se till att gatuköket man får frityroljan från behandlar den så att den inte drar åt sig vatten. Så länge den hålls upphettad i fritösen är den ju vattenfri!

mantajohan

  • Inlägg: 36
    • Skåne
SV: Köra på frityrolja
« Svar #9 skrivet: 26 mar-11 kl 01:13 »
finns 3 vægar o gå om man vill køra på fritøsolja

oljan måste bli fri från vatten och matrester(skit) och det e ente den simplaste


1. billigaste sættet e att blanda med olja med diesel/fotogen funkar i en ældre diesel med mekanisk pump och førkammare/virvelkammare och blandningforhållande varierar med temperatur och motor


2. ombyggnad av brænsesystem 1tank(elsbett) eller 2 tank funkar bætter


3. brygga egen biodiesel och hantera massa skoj/dyra kemikalier osv


har sjælv kørt ett antal 1000mil med billigaste vægen at gå precis som flera andra http://hemmagjordbiodiesel.egensajt.se

mercedes diesel o snart flera tusen mil med veggiolja

Kenton

  • Inlägg: 1
    • Öland
SV: Köra på frityrolja
« Svar #10 skrivet: 28 mar-11 kl 13:00 »
Är det någon som vet var jag kan köpa filtrerat matolja i Skåne?

mantajohan

  • Inlägg: 36
    • Skåne
SV: Köra på frityrolja
« Svar #11 skrivet: 29 mar-11 kl 19:53 »
willlys e ju bæst  :P
mercedes diesel o snart flera tusen mil med veggiolja

Chris Shanti

  • Inlägg: 1
    • Värmland
SV: Köra på frityrolja
« Svar #12 skrivet: 15 aug-11 kl 17:41 »
Har varit inne på gengas en längre tid men efter det projektets insomnande kom jag på att jag hört om några killar som körde på frityrolja de fick hämta från en restaurang. De hade visst planer på att sälja konverteringssatser i Sverige.
Inte hört nåt om det sen dess och kan heller inte hitta nåt om det när jag söker på nätet.
Däremot hittade jag en återförsäljare i Norge selkomotor.no som säljer delar till att konvertera. Hur det hela går till närmare och om det är nåt man klarar själv vet jag inte än.

Men kanske någon av er som vet mer/rent av kör själva på det/iaf är intresserad? :)


Det finns en nyöppnad firma i värmland som erbjuder både gör det själv-kit och även kompletta installationer av frityroljekonvertering. http://www.greenlinecustom.se

Cyklisten

  • Gäst
SV: Köra på frityrolja
« Svar #13 skrivet: 15 aug-11 kl 17:55 »
Begagnad matolja är ett avfall och kommunerna har monopol på avfallshantering. De kan leja ut hanteringen, men om man hämtar oljan själv i gatuköket så gör man miljöbrott eller något liknande.

torbjorn

  • Inlägg: 14004
    • Medelpad
SV: Köra på frityrolja
« Svar #14 skrivet: 15 aug-11 kl 18:06 »
Begagnad matolja är ett avfall och kommunerna har monopol på avfallshantering. De kan leja ut hanteringen, men om man hämtar oljan själv i gatuköket så gör man miljöbrott eller något liknande.

Nej. Frityroljan blir inte avfall bara för att den är begagnad och inte längre duger för livsmedelsändamål, avfall blir den först när innehavaren anser att den är värdelös och vill bli av med den. Gatuköket kan ju betrakta den begagnade matoljan som en biprodukt av sin huvudsakliga produktion och sälja den för en symbolisk summa, så är problemet löst.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Köra på frityrolja
« Svar #15 skrivet: 15 aug-11 kl 18:33 »
Nej. Frityroljan blir inte avfall bara för att den är begagnad och inte längre duger för livsmedelsändamål, avfall blir den först när innehavaren anser att den är värdelös och vill bli av med den. Gatuköket kan ju betrakta den begagnade matoljan som en biprodukt av sin huvudsakliga produktion och sälja den för en symbolisk summa, så är problemet löst.

Precis, vi har gjort samma tolkning efter samråd med våran branschorganisation och säljer oljan för 0,25öre/litern till en firma här i stan.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Cyklisten

  • Gäst
SV: Köra på frityrolja
« Svar #16 skrivet: 15 aug-11 kl 18:34 »
Ja, det är ju jättebra om det är så. Önskar jag hade en gammal diesel så jag kunde prova.

Kett

  • Inlägg: 3
    • Gästrikland
SV: Köra på frityrolja
« Svar #17 skrivet: 01 sep-11 kl 00:14 »
gilla  ;D
tänk om det skulle finnas en sån "makapär" som man kan omvandla frityrolja till bränsle till bilen..  kan inte något geni här bygga sån och sälja.. jättebra!

Den "makapären" går även under namnet "centrifug" och är fullt uppfunnen redan:) Verkar vara det mest effektiva och lättaste sättet att rena oljan. Jag kör själv matolja från restaurangerna men har inte investerat i någon sådan än då dom kan kostar en del.

Någon tyckte att man kunde dryga ut tanken lite med att köra i lite matolja men de är ingen bra ide utan uppvärmning, i bästa fall så kommer bilen bara bli väldigt svår att starta. Har missat att rensa ur systemet ordentligt från matolja till diesel när jag stängt av den några gånger och då får man nöta ett tag på starten innan de kommer ett stort grått moln ur avgasröret.

60 grader på oljan verkar onödigt lågt, låt bilen komma upp i riktig arbetstemp innan du slår över, min kommer upp i 75 grader i det här vädret och 85 när den blivit full-varm. Har inte kört någon riktigt kall vinter dag än men de är nog ändå gången jag kan acceptera att slå över på 60 grader.

mantajohan

  • Inlägg: 36
    • Skåne
SV: Köra på frityrolja
« Svar #18 skrivet: 07 sep-11 kl 08:31 »
Någon tyckte att man kunde dryga ut tanken lite med att köra i lite matolja men de är ingen bra ide utan uppvärmning, i bästa fall så kommer bilen bara bli väldigt svår att starta. Har missat att rensa ur systemet ordentligt från matolja till diesel när jag stängt av den några gånger och då får man nöta ett tag på starten innan de kommer ett stort grått moln ur avgasröret.

60 grader på oljan verkar onödigt lågt, låt bilen komma upp i riktig arbetstemp innan du slår över, min kommer upp i 75 grader i det här vädret och 85 när den blivit full-varm. Har inte kört någon riktigt kall vinter dag än men de är nog ändå gången jag kan acceptera att slå över på 60 grader.
[/quote]


då har du absolut fel på bilen eller så har du en "ny" direktisprutad mambojambobil, ALLA dieselbilar jag har haft klarar 75% REN frityrolja 25%diesel om det e 15-20celsius eller varmare

ner till 5-10 celsius ca 50/50

nollan o kallare ren diesel

detta varierar såklart med oljekvalite o bil men ungefär

golf 2 1985 1.6 3000mil inga problem
golf 2 1992 1.6 ecodiesel (turbo) 2500mil inga problem
bmw 525tds 1994 2000mil inga problem
bmw 525tds 1993 3500mil inga problem
mercedes 190 1987 2.0 4000mil inga problem
mercedes 190 1987 2.5 1000mil o pågående inga problem

problemen jag hade med bilarna va rost o inte motorerelaterat (som jag skulle ha enl dig) ALDRIG svårstartade dock märks det tydligt om man har dåliga glödstift då går deen öjämnt vid start o blir trögare o starta hände på den ene golfen o mercan men bara bytta så startar den direkt

jag e ente ensam om detta finns massa information i usa o tillomed i sverige/danmark om MÅNGA som gjör samma men de e ju klart jag o alla andra fantiserar väl bara  :o
« Senast ändrad: 07 sep-11 kl 08:36 av mantajohan »
mercedes diesel o snart flera tusen mil med veggiolja

Kett

  • Inlägg: 3
    • Gästrikland
SV: Köra på frityrolja
« Svar #19 skrivet: 10 sep-11 kl 22:08 »
Om det fungerar bra för dej att bara blanda matolja med vanliga tanken så är det väl bara att köra o vara glad, blir ju lättare än att bygga till massa. Har läst en del negativt om att göra så men har inte själv testat det och skulle inte testa det på min bil (vw lt31) häller, mest för att min sugpump skulle kanske inte må så bra av det då det är blandad 8 och 6mm bränsle ledning och omkring 7m lång. Men som sagt om det fungerar är det bara att tuta och köra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser