Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köra på frityrolja  (läst 22708 gånger)

mantajohan

• Skåne
SV: Köra på frityrolja
« Svar #20 skrivet: 11 sep-11 kl 06:48 »
de e ente barra jag de e många flera andra som håller på med blanda de flesta jag vidd e ju i skåne, USA o småland

har du en 1.6 i din lt31? eller va har du for motor?

2tank e simpelt om man vill att de alltid funkar i alla temperaturer

at blanda i tanken så finns nånna regler( forudom at oljan måste va ren fri ifrån vann o kallfiltrerad) o skulle de bli chock-kallt under natten o man har fel oljeblanding i tanken kan man få problem me en bil som har stelnad olja i ledningarna= går ente starta
(har aldrig hänt mig på 5år, men har skett for en bekant)

1. man måste ha koll på filter hela tiden speciellt når man borjar blanda, om en bil bara har gått på diesel innan så drar ju rapsolja med skiten som diesel sätter i tanken SNABBT, ofta får man bytta filter först etter ca 50mil, sen igen bara etter ca 100-150mil och kanske sen en 3e gång efter 300mil (om man har en superskitig tank) sen som normalt
(fördelen med mercedes e at de har itt forfilter som kostar ca 10:- så min slipper bytta de stora dyrare filtret varje gång)

2. man måste va supernoga me at lyssna/kjänna om motorn går tungt/tyngre
(varierar hela tiden me oljekvalite/tempratur) går den tungt då MÅSTE man blanda i mer diesel DIREKT (om ente de e pga igensatt filter)

mvh/johan

mercedes diesel o snart flera tusen mil med veggiolja

Kett

• Gästrikland
« Svar #21 skrivet: 11 sep-11 kl 21:45 »
2.4l 6a 75hk 5vxl -88. Toppar 105km/h och marschar i 80:)

En fördel skulle ju då vara med dubbel-tank att man kan köra i minusgrader och behöver inte tänka på blandningen men istället kostar det en slant och energi att installera.

Kan du inte bara sätta ett sånt slangfilter som man brukar ha på moppar vid tanken? Finns på biltema (och många andra ställen) och kostar 20kr. Jag kör själv med ett sånt precis vid oljetanken, funkar bra mot skit och har troligen ganska hög micron.

Kör du med original-filter i bilen?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #22 skrivet: 28 okt-11 kl 22:35 »
Jag körde ett antal mil med frityrolja i tankarna.
Största problemet är att få den tillräckligt ren,  Dvs bli av med vatten, animaliskt fett och annat gojs.
Jag experimenterade en del med cyclonrening och plockade delarna från en lastbilsmotor. Detta fungerade tillfredsställande men tyvärr så var den för liten och sattes igen väldigt snabbt.
Jag letar efter en större sådan nuförtiden eller kommer att bygga en om jag bara hittar en skiss.

Problemen då?
Man kan absolut inte ha pappersfilter utan man skall ha en filter med nät eller lammelfilter. Jag har satt igen 2 dieselpumpar med vegfettet.
Värmeproblemet är i mitt fall enkelt att lösa då jag helt enkelt lät rören från bränsletanken gå tillsammans med det bakre värmepaketet.

Kommer jag igång med detta iegen så kommer jag lägga en värmeslinga i tankarna och för säkerhets skull installera ett reglage för att kunna köra vanlig diesel.
Detta är inget svårt egentligen då man endast behöver en 2 vägsventil som man sätter i direkt anslutning till pumpen. Dens tillslag styrs a en tempvakt som slår över från diesel när rätt drifttemp uppnåts, frånslaget styrs av en knapp med tidsstyrning så säg att man måste köra motorn i 2 minuter innan avstängning för att byta bränslet.  Självklart så måste motorn rustas med motorvärmare och allra helt en webasto. För att få upp temperaturen i frityrolja snabbare så har man en catchtank i motorrummet som rymmer ca 2 liter i denna kan man montera en elektrisk doppvärmare som. 
Ganska enkal saker att plocka ihopa och få att fungera. Det dyraste skulle jag tro att 3vägsventilen blir.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 01 nov-11 kl 18:18 »
Håller på med att få till "reningsverket" för använd frityrolja och det är lite meckigt men det går.

Titta gärna i tråden Rapsolja istället för diesel där jag skrivit lite om gårdens gamla Land Rover.

Filtreringen gör jag med s.k. Cold Upflow Settling, med tillägget att jag tänker elda, med ved) under för att bli av med vattnet.

Otillräcklig filtrering är orsaken till att bränslefilter sätts igen. Normalt är ett pappersfilter på 10µm men använd 5µm som sista filter innan du tankar. Endel filterar ända ner till 1µm...
Det tar sin tid sas.

Maria C S

• Småland
« Svar #24 skrivet: 11 dec-11 kl 01:42 »
Diesel var från början gjord för att gå på vegetabiliskt fett !
Liksom bensin motorer var gjorda för att gå på alkohol !

Tycker denna passar här vet inte om den redan är i andra trådar ?

Lärorik film :) Vem vinner på att vi är olje beroende ??

Fuel
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 11 dec-11 kl 09:35 »
Har för mig att första dieseln kördes på jordnötsolja.

kackelmann

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 11 dec-11 kl 10:20 »
För ett par fem år sen gick det att hämta begagnad frityrolja helt gratis hos falafelkokarna i Malmö. De hade tidigare betalt för att bli av med oljan så de var glada om nån tog den gratis. 20 liters hink per ställe i veckan. I runda slängar 18 liter olja varav 1 liter slagg i varje hink. Sen var det som om nånting hände, det gick inte längre få nån olja. Kännedomen om dess potential hade nått en större del av allmänheten samt kommersiella aktörer..
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #27 skrivet: 11 dec-11 kl 12:21 »
Det var ett par tjejer som började med att tillverka falafel tvål, och just falafeloljan var grunden i denna tvål.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Maria C S

• Småland
« Svar #28 skrivet: 11 dec-11 kl 18:12 »
För ett par fem år sen gick det att hämta begagnad frityrolja helt gratis hos falafelkokarna i Malmö. De hade tidigare betalt för att bli av med oljan så de var glada om nån tog den gratis. 20 liters hink per ställe i veckan. I runda slängar 18 liter olja varav 1 liter slagg i varje hink. Sen var det som om nånting hände, det gick inte längre få nån olja. Kännedomen om dess potential hade nått en större del av allmänheten samt kommersiella aktörer..

Det förvånar mej inte ! Jag håller på att undersöka olje tillverkning återkommer om detta !
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Skytten

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 24 feb-12 kl 14:05 »
Jag har kört flera tusen mil med begolja. Det går inte utan vidare när det är kallt väder, med den motor jag har. Så det är bara sommartid. Det är riskabelt, vissa motorer klarar nog inte det i längden, utan förvärmning. Jag har en luftkyld diesel av gammal konstruktion, och den slits nog också lite fortare, dock lönar det sig, då en ersättningsmotor skulle gå på ett par tusenlappar. 
Köpta konverteringar är dyra, men man borde kunna göra en förvärmare på en vattenkyld motor själv, och då ha tvåtankssystem. Kör man ofta långa sträckor, blir det snabbt lönsamt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser