Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Återställt bete för Gutar  (läst 4413 gånger)

Tord_Lj

• Gäst
Återställt bete för Gutar
« skrivet: 24 mar-11 kl 10:50 »
Har under vintern röjt i lite sankt mark med mycket björk och numera inga granar.
Det kallas "gynna löv" på skogs-språk.
Nu skiner vårsolen så fint och torkar upp och mina Gutar stortrivs där, men... nu kommer frågan;
Finns det nåt jag kan göra för att få bra gräs i marken?
Kratta lite och så nåt frö?

Det är matjord och har varit betesäng för ca 20-30 år sedan, det som jag har återställt.

Kanske skulle postat på skogsbrukssidan? Bara att flytta isf...

Edit: bättre bild med lite får på.

« Senast ändrad: 26 mar-11 kl 12:08 av Ullaredsgården »

zeina66

• Värmland
SV: Äterställt bete för Gutar
« Svar #1 skrivet: 24 mar-11 kl 10:58 »
Hej. Gjorde som du med ca 1 ha för några år sen,det hade gått kor där för 40 år sen. Första året kom det inte upp många strån gräs,fåren tuggade i sig allt annat som växte upp. Andra året kom det upp massor av gräs...varifrån vet jag inte... Idag,4 år senare växer det allt möjligt där och fåren ääälskar den hagen,i synnerhet på våren när allt är fräscht.

Mitt råd; Så inget,naturen och fåren sköter marken :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 mar-11 kl 11:09 »
Jo det lutade åt "självsådd"... de har normalt ängsbete nu med så förhoppningsvis äter de där.
För att sedan transportera frö i magen och så tillsammans med gödsel på det nya.

Ganska bekvämt faktiskt  :)

JBF

• Småland
« Svar #3 skrivet: 24 mar-11 kl 11:19 »
Mitt råd; Så inget,naturen och fåren sköter marken :)
Jag håller med! Bort med granen så sköter fåren och naturen resten!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

ulfg

« Svar #4 skrivet: 25 mar-11 kl 20:23 »
Pass upp för veketåg, tuvtåtel och stora leverflundran bara. Blotta ingen jord med typ hjulspår eller så. Håll kvar en del av björkskogen. Akta dig för små öppna vatttenspeglar så att snäckor kan trivas. Som är mellanvärd för leverflundran som gillar fuktig marken och är döden för får. Plantera pil i kanterna som suger vatten och kan hamlas åt får.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

pyromanen

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 25 mar-11 kl 21:06 »
Ser ut att vara väldigt tätt mellan träden. Björkarna kommer snabbt att växa på bredden i kronorna så det blir tätt och så skuggigt att det inte blir något särskild bra bete, men om det är meningen det ska vara skog och fåren även har tillgång till bättre bete samtidigt som de går här då funkar det nog.  Tror inte heller du behöver så några från. Öppen mark, sol och bete så kan det förvånansvärt snabbt bli gräs.  Du skriver att det är sankt. På bilden ser det inte så hemskt blött ut. Om det är sankt är det viktigt att fåren alldrig tvingas äta av i det blöta utan alltid har tillgång till mer mat på torrare mark också pga parasitrisken. Dom flesta får undviker instinktivt sanka områden och det gör dom klokt i  :)

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 mar-11 kl 22:30 »
Tack för tipsen, alltid välkommet.
Solen kommer åt bra nu när all gran är väck och det är inte särskilt blött. En del av björkarna kommer att bli ved så det kommer att bli öppnare.
Jag är medveten om parasiterna, de vanligaste förekommande iaf.
Är alltid noga med att inte göra några körskador, här körde jag bara på granriset.
Jo de har riktigt bete också men de Verkar trivas bäst i skogen och framför allt bland hällarna.

ulfg

SV: Återställt bete för Gutar
« Svar #7 skrivet: 26 mar-11 kl 22:34 »
Blöta, sanka marker är och kommer aldrig att vara särskilt bra betesområden för får. De är dessutom svårskötta eftersom bärigheten är så dålig. Med detta sagt kan dock ändå småblöta områden fungera som komplement och tillskott till fårbete.
Det är bäst att ha lite skog över området. Skuggan från träden försämrar betet men håller undan veketågen. För hästar och kor kan tvärtom halvblöta betesmarker vara bra och åtminstone tuvtåteln betas om den inte är alltför förvuxen.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #8 skrivet: 27 mar-11 kl 09:14 »
Blöta, sanka marker är och kommer aldrig att vara särskilt bra betesområden för får. De är dessutom svårskötta eftersom bärigheten är så dålig. Med detta sagt kan dock ändå småblöta områden fungera som komplement och tillskott till fårbete.
Det är bäst att ha lite skog över området. Skuggan från träden försämrar betet men håller undan veketågen. För hästar och kor kan tvärtom halvblöta betesmarker vara bra och åtminstone tuvtåteln betas om den inte är alltför förvuxen.

Hästar är stäppdjur och går dom på blöta marker så trampar som sönder mycket, det bästa måste vara att dika och göra små naturliga vatten hål för djuren.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

pyromanen

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 27 mar-11 kl 09:36 »
Hästar är stäppdjur och går dom på blöta marker så trampar som sönder mycket, det bästa måste vara att dika och göra små naturliga vatten hål för djuren.
blöta marker kan vara väldigt olika. Är det blött men samtidigt bra bärighet (t.ex. vissa sedimentstränder) då funkar hästar utmärkt, men sämre där det är mjukt underlag.

Att göra "små naturliga vattenhål" i en blötmark kan vara en mycket dålig idé, eftersom djuren kan få för sig att dricka vattnet och det kan vara rejält parasitsmittat med t.ex. leverflundra.

JBF

• Småland
« Svar #10 skrivet: 27 mar-11 kl 10:25 »

Hästar och kor betar åtminstone lite sanka marker, anser fåren betet vara för sankt kommer de inte sätta en klöv där, max att de betar sly som växer där. Jag har en gammal mossodling i en hage och där betar de inte ett grässtrå.

Vattenhål med stillastående vatten låter som en dålig idé.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #11 skrivet: 27 mar-11 kl 10:28 »
Det blir nog bra och tror inte heller några frön behövs. Bra om du gallrar ur björken efterhand, fåren kommer att hålla efter och gilla slyn som kommer. Kanske blir marken lite torrare också när solen kommer till lite bättre? Visserligen dricker gran mycket men, den skuggar ju hela tiden och inget vill knappt växa i närheten.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #12 skrivet: 27 mar-11 kl 11:09 »
JBF jag menar inte stillastående vatten, så mycket gillar jag inte knott och mygg  :-\ utan att man gör diken och på vissa ställen naturliga vattenhål men med av ringning så klart. Mina hästar undviker också sank mark + att det är mycket trivsamt för bitand smådjur, det måste vara mycket bättre även för får om man fixar mad bra av ringning från marken så att det blir torrare.

Jag vill absolut inte ha mina hästar gående på blöt mark om det går att undvika.
Länk till mina lamm 2012

JBF

• Småland
« Svar #13 skrivet: 27 mar-11 kl 11:39 »
Sank mark kan hysa en hel del fin flora, så man kanske ska fundera på det innan man dikar ut. Med tanke på att det är gammal betesmark så kan man ju hoppas att en del gamla frön vaknar till liv nu när ljuset kommer åt marken igen, gran är ju en riktig jäkel att ha i betesmarkerna.

Nu ska man ju inte jämföra äpplen och päron..  ;) Men hästar betar ju åtminstone sanka marker. Det gör inte får om de kan undvika det. Om man nu ska ha djur som betar dylika marker så krävs det ju att det finns tillgång till torrare mark också, precis som TS har ordnat.

ulfg

« Svar #14 skrivet: 27 mar-11 kl 19:24 »
Visst vill man gärna dika ur sanka och svåra marker för att få dem hanterliga. Men det är ofta svårt att komma till med maskin utan spår och kan kosta mer än det smakar. Det är inte alltid heller som vattnet har någonstans att ta vägen heller och då är det dödfött. Hellre då gilla läget och göra det bästa av det. Sanka marker utan högre vegetation har jag dåliga erfarenheter av. Det blir bara veketåg som dominerar till slut. Lite glasbjörk eller varför inte rejäla pilar som slukar vatten och kan hamlas?

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #15 skrivet: 27 mar-11 kl 19:48 »
ulfg det låter som jag är lyckligt lottad då hela maken har naturligt fall, trotts gårdens namn askekärret så tror jag att jag kan dika och få lödde på vattnet så jag kommer få torra fina beten, vilket jag är övertygad om att är bäst både för får och hästar  ;D
Länk till mina lamm 2012

pyromanen

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 27 mar-11 kl 20:32 »
Ulfg, du verkar ha problem med veketåg!  Putsa, putsa och putsa  ;)  Regelbundet från försommar till sen höst. Får den vara i fred är det klart att det bara blir mer o mer av den. Har det hunnit breda ut sig riktigt mycket är det ett stort arbete att bli av med den/minska ner den till obetydlig mängd, men har man nolltolerans mot den från början när man öppnar upp en mark, då blir det inget större problem.
Tror många varit vana med att man inte behövt bry sig om veketågen men ett antal milda vintrar och långa milda och blöta höstar har nog medverkat till att veketågsproblemen ökat ganska mycket. (veketågen fortsätter växa och lagra närin i rötterna långt in på hösten om det är milt och är gräset omkring nerbetat har den i princip ingen konkurrens när den står där på hösten och växer...)

JBF

• Småland
« Svar #17 skrivet: 27 mar-11 kl 21:01 »
Har man tillgång till hästar som inte är så kräsna av sig så har jag erfarenhet av att de gärna äter veketågen under vintern!

pyromanen

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 27 mar-11 kl 21:34 »
Det har jag också sett exempel på!

Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 2 användare (1 dolda)
kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser