Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvättnötter  (läst 29314 gånger)

älska grönt

• Västergötland
SV: Tvättnötter
« Svar #60 skrivet: 20 jun-11 kl 21:38 »
hur tvättar du håret med tvättnötter då ?

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #61 skrivet: 20 jun-11 kl 21:57 »
Det kan man göra på olika sätt. Jag har funnit att det räcker med dom rester som blir från maskintvätten. Jag torkar dem och mal dem till ett pulver, sen gör jag en lösning utav det och tvättar på. Tar så mycket jag behöver. Det går att använda till diskmedel också, då blir allt utnyttjat och inget slängs bort  :) Men man kan givetvis ta nya nötter också, inga problem.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

christelle

• Blekinge
« Svar #62 skrivet: 20 jun-11 kl 22:33 »
Kan man använda såpnejlika tror ni? Och iså fall - hur gör man?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #63 skrivet: 21 jun-11 kl 01:32 »
Vet bara att det måste fermenteras. Kanske finns "recept" på she.net?

bua

« Svar #64 skrivet: 30 jun-11 kl 08:04 »
Kan man använda såpnejlika tror ni? Och iså fall - hur gör man?
Man kan använda såpnejlika, det var det vi gjorde med ömtålig tyger förr. Hela växten kan användas men roten innehåller mest saponiner. Koka, sila av och använd som flytande tvättmedel brukar jag göra.

Jag kokar tvättnötter också eftersom de avger saponiner mest vid hög värme.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #65 skrivet: 04 jul-11 kl 17:20 »
Om man ska vara optimalt miljövänlig, då skulle man kanske odla någon inhemsk såpört och använda den såpan.

Många saponiner är giftiga för fiskar. Använts som gift för att kunna plocka fisk utan fiskredskap. Miljövänligt ?

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #66 skrivet: 05 jul-11 kl 00:54 »
Nu är förståss det en helt annan diskussion. Är fugufiskar eller pilgiftsgrodor "miljövänliga"? Saker som hamnar i blodbanorna är ofta giftiga, medans de är ogiftiga i andra sammanhang. Detta gäller även saponiner. Saponiner, tanniner och liknande ämnen har naturen (växterna) utvecklat och producerat själv för olika ändamål. Tex insekts- eller algbekämpning. Dessutom används det i läskedrycker och i slemlösande hostmediciner tex. Jag kan inte se något problem med att använda saponiner ur miljösynpunkt.

Apropå fiskar: Fiskarna är vana vid denna typ av ämnen från sådana vattendrag som innehåller växter eller växtdelar under förmultning. Så det är i varje fall naturenligt. Och betydligt bättre än de syntetiska diton tensiderna, som är mera svårnedbrytbara. Jag är då mera tveksam till de moderna tensiderna, som skall vara så miljövänliga.  :(

Suresh

• -
« Svar #67 skrivet: 05 jul-11 kl 22:16 »
Det enda jag behöver veta är vilket som fungerar bäst på mina tomater.

christelle

• Blekinge
« Svar #68 skrivet: 05 jul-11 kl 22:57 »
Det enda jag behöver veta är vilket som fungerar bäst på mina tomater.
;D vad tvättar du dom i då  ???

christelle

• Blekinge
« Svar #69 skrivet: 06 jul-11 kl 22:37 »
Standardförfarande i tvätteribranchen. Neutraliserar alkalirester.
Så jag skulle kunna använda en slurk ättika ist för sköljmedel - fast det luktar inte så gott eller inte alls kanske?

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #70 skrivet: 06 jul-11 kl 22:52 »
En bra fråga. Jag har haft äppelcidervinäger och vitvinsvinäger i tvätten, både maskin och för hand och i håret som skölj. Eftersom jag inte hade det i syntetkläder så vet jag faktiskt inte om det funkade som antistatmedel. Kanske litet. Det får någon annan bekräfta. Men det tog i alla fall bort den där doften av vått ylle som jag inte gillar och fräscht blev det också. ÄCV luktar litet tycker en del, vitvinsvinägerna kan vara värt ett försök isåfall! Testa spädningen 1:7 för hår eller tvätt (ÄCV).

När det gäller håret så är vinägern svagt sur (vinäger har pH 2.4-3.4) och därför väldigt användbar av flera skäl. 1. Det löser upp gammalt klegg, hartser och schamporester och 2. sluter det öppnade keratinskiktet i håret efter hårbehandlingar eller kemiska behandlingar tex. Om man samtidigt använder kallt vatten så kan det göra håret väldigt slätt o fint. Det upplevs som mera lättkammat eftersom det inte "bromsar" längre. Surt regnvatten med pH 5,5 som var vanligt förr, var därför väldigt bra för att göra håret mjukt och glansigt. Jag fick alltid det när jag var liten.

Basiska, alltså alkaliska produkter har man också använt i håret, det har motsatt effekt: löser upp det yttersta skiktet (cortex, medulla) för att underlätta senare färgpigmentpåföring eller inför permanent exempelvis. Finns därför i framkallningar i hårsaker man köper. Tanniner från te eller andra växtbaserade produkter har man i håret för samma verkan. Bakpulvertvätt för håret har denna effekt.

Kanske värt en egen tråd  :)

Apropå tvättnötter, jag har försökt att hitta en inköpskälla som definierar vilken art det är frågan om (olika halter i olika arter) eller om dom tar med kärnorna (kostar mera per kilo då och används inte).

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #71 skrivet: 07 jul-11 kl 11:04 »
Så jag skulle kunna använda en slurk ättika ist för sköljmedel - fast det luktar inte så gott eller inte alls kanske?

Jag har alltid ättika istället för sköljmedel för jag är allergisk för sköljmedel. Det kan lukta lite när man precis öppnar maskinen men det är borta tills kläderna är torra. Ättika är kung på att ta bort kvarvarande dofter i kläderna utan att lämna den där äckliga parfymdoften som många sköljmedel har. Vill man ha lite doft i kläderna så har jag hört man ska droppa eterisk olja på en tvättlapp och tvätta med kläderna.
elliha.blogspot.com

christelle

• Blekinge
« Svar #72 skrivet: 07 jul-11 kl 14:10 »
Jag har alltid ättika istället för sköljmedel för jag är allergisk för sköljmedel. Det kan lukta lite när man precis öppnar maskinen men det är borta tills kläderna är torra. Ättika är kung på att ta bort kvarvarande dofter i kläderna utan att lämna den där äckliga parfymdoften som många sköljmedel har. Vill man ha lite doft i kläderna så har jag hört man ska droppa eterisk olja på en tvättlapp och tvätta med kläderna.
Jag ska testa detta - hur mycket ättika tar du, är det spriten eller syran du använder?

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #73 skrivet: 07 jul-11 kl 14:26 »
Jag ska testa detta - hur mycket ättika tar du, är det spriten eller syran du använder?

Jag använder sådan ättika man har till inläggningar, jag köper den starkare sorten, 24% tror jag den är. Jag har i ungefär en kapsyl av denna ättika, ibland bara en halv om det är lite tvätt. Ättika till inläggningar, det är ättikssprit va?
elliha.blogspot.com

christelle

• Blekinge
« Svar #74 skrivet: 07 jul-11 kl 14:54 »
Jag använder sådan ättika man har till inläggningar, jag köper den starkare sorten, 24% tror jag den är. Jag har i ungefär en kapsyl av denna ättika, ibland bara en halv om det är lite tvätt. Ättika till inläggningar, det är ättikssprit va?
Tack för svar - det är syran du använder, den får man spä själv som man vill. Ska testa nu  :D

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #75 skrivet: 08 jul-11 kl 00:58 »
Ja det är jobbigt med alla dom där parfymerade produkterna. Tvättmedlet har en doft, fläckborttagaren en annan, mjukmedlet ytterligare en  >:(

OBS att "eteriska oljor" kan vara starkt allergiframkallande. Testa först och stryk på en liten plätt, tex insidan av armbågen. Om det inte blir någon reaktion på 48 timmar så är det ok men inga garantier ändå, att de inte kan orsaka allergi i framtiden. Lavendel är mysigt i tvätten men jag gillar neroli, citrongeranium, ambra och sandelträolja, nejlike- och basilikaolja också. Finns många fler som kan passa i tvätten. Rosenträ och sandelträ är "manliga" dofter om man inte vill dofta som en blomsterkrans.

Yrmff

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 08 jul-11 kl 12:12 »
Japp då har jag fått redera ett antal inlägg igen!! + utfärda varning!!
Varför finns det en forum (:) ?
Jo!!  För att vissa inte kan uttrycka sig i skrift utan att vara otrevliga mot varandra !!
Och då måste vi hjälpas åt! (det är i princip omöjligt som moderator att följa alla inlägg)
Och ja !! (för den som undrar) Det var inte på eget bevåg utan efter anmälan.
Så kära forummedmänniskor. Det är med er hjälp vi håller saker och ting på anständig nivå härinne!!
Tack!!

mvg Y
« Senast ändrad: 08 jul-11 kl 23:43 av Yrmff »

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #77 skrivet: 08 jul-11 kl 14:07 »
Ja det är jobbigt med alla dom där parfymerade produkterna. Tvättmedlet har en doft, fläckborttagaren en annan, mjukmedlet ytterligare en  >:(

OBS att "eteriska oljor" kan vara starkt allergiframkallande. Testa först och stryk på en liten plätt, tex insidan av armbågen. Om det inte blir någon reaktion på 48 timmar så är det ok men inga garantier ändå, att de inte kan orsaka allergi i framtiden. Lavendel är mysigt i tvätten men jag gillar neroli, citrongeranium, ambra och sandelträolja, nejlike- och basilikaolja också. Finns många fler som kan passa i tvätten. Rosenträ och sandelträ är "manliga" dofter om man inte vill dofta som en blomsterkrans.

Så är det, många tror att bara för att något är 'naturligt' så är det inte allergiframkallande eller farligt men så är det inte. Men sköljmedel även utan parfym kan vara starkt allergiframkallande i sig och många fler tål åtminstone en eterisk olja som inte tål sköljmedel. Själv använder jag dock aldrig någon parfymering i tvätten men har provat eterisk olja som parfym. För övrigt så är balsam- och sköljmedelsallergi ofta kopplad så om du inte tål sköljmedel och har mycket kli i hårbotten så prova att vara utan balsam.
elliha.blogspot.com

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #78 skrivet: 08 jul-11 kl 20:18 »
Ja det är ett jättebra råd. Jag hör ständigt om folk som blivit av med kliande hårbotten av att byta eller låta bli hårbalsam.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #79 skrivet: 08 jul-11 kl 20:21 »
Kanske OT här, men jag kollade litet i litteraturen efter örter och andra växter som innehåller saponiner. Rävsvans lär innehålla 5% saponiner! Någon som provat att tvätta med rävsvans?  ;D Har just plockat en massa som jag tänkt ha till vattendrivande te i vinter. Kanske skulle tvätta med det istället he he.

Edit:
Rävsvans heter nog Åkerfräken för de flesta här =)
« Senast ändrad: 08 jul-11 kl 20:31 av christinag »

Dela detta:

* Inloggade just nu

381 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser