Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Valnøtt  (läst 2479 gånger)

K@rene

• Ønsker kontakt med alt.bönder i Väst-Värmland.
    • Värmland
Valnøtt
« skrivet: 22 mar-11 kl 11:16 »
Hei

Hva tror dere? Klarer et valnøtt-tre seg i vestre Värmland?
Det er dyrt å kjøpe, og jeg klarer ikke å bestemme hva jeg tror....

Og hvor ville dere anbefale å kjøpe gode frukttrær?

Karene
« Senast ändrad: 22 mar-11 kl 11:23 av K@rene »
Gård i V-Värmland - 5 katter och 6 tuppar&höns - skog och mark - reser mellan världen och landet

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Valnøtt
« Svar #1 skrivet: 22 apr-11 kl 12:57 »
Tyvärr tror jag inte klimatet i Värmland passar en valnöt. Det är alltför kallt.
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 apr-11 kl 21:36 »
Hei

Hva tror dere? Klarer et valnøtt-tre seg i vestre Värmland?
Det er dyrt å kjøpe, og jeg klarer ikke å bestemme hva jeg tror....

Og hvor ville dere anbefale å kjøpe gode frukttrær?

Karene
Äkta valnöt klarar sig knappast i Värmland, utom närmast Vänern. Men det finns ju den manchuriska valnöten som klarar kallt klimat bättre, och även den grå valnöten är ganska härdig.

http://en.wikipedia.org/wiki/Juglans_mandshurica
http://en.wikipedia.org/wiki/Juglans_cinerea

Ingen har dock så stora nötter som det äkta valnötsträdet.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #3 skrivet: 25 apr-11 kl 21:50 »
Ingen har dock så stora nötter som det äkta valnötsträdet.

Fast så vansinnigt mycket mindre blir dom ju inte. Dock är skalet mycket svårare att knäcka på den manchuriska, men nöten är tack och lov mycket godare.

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 apr-11 kl 22:01 »
Fast så vansinnigt mycket mindre blir dom ju inte. Dock är skalet mycket svårare att knäcka på den manchuriska, men nöten är tack och lov mycket godare.
I svenskt klimat blir kanske de manchuriska till och med större? Sedan krävs det väll någon av de framavlade sorterna för att få riktigt stora nötter även på det äkta valnötsträdet, och dom är ännu mindre lämpade för svenskt klimat. Nöten som min äkta valnötsplanta kommer ifrån var hur som helst betydligt mindre än de man köper på ica, och moderträdet växer i Kalmar, zon 1. Västra Värmland är nog zon 4 misstänker jag.

K@rene

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 02 maj-11 kl 08:51 »
Takk! Skal prøve!
K
Gård i V-Värmland - 5 katter och 6 tuppar&höns - skog och mark - reser mellan världen och landet

Körven

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 02 maj-11 kl 09:25 »
Jag har ett Valnötsträd och det har växst som tusan och det bär nötter,men om dom är ätbara vet jag inte.Det är zon 3-4 här och ligger lite norr om Karlstad.För många år sedan fanns det en trädgårdsmästare i Kristinehamn som odlade fram ett Valnötsträd som var härdigt.En växstförädlings firma skulle odla fram plantor av det trädet,men hur det gått vet jag inte.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

pyromanen

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 02 maj-11 kl 09:42 »
Vi planterade ett äkta valnöt (1,5 mil från Säffle) för 3 år sedan. Efter att ha sett min svågers äkta valnötsträd i Värmskog klara sig åtminstone i 15 år. 
Vi beställde det i lokala handelsträdgården lite väl sent på året, så när det kom i oktober (troligen från Skåne eller nåt) var det alldeles grönt fortfarande medan övrigt i våran trädgård hade höstfärger eller redan tappat löven.  1 vecka senare kom några riktigt svinkalla nätter och toppen frös och blev svart.  Men efter det har det växt riktigt bra, verkar trivas och det har klarat även den gångna rekordkalla vinter. 

Men ett tips är att inte plantera det sent på hösten ;)

K@rene

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 02 maj-11 kl 11:59 »
Gode nyheter!  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser