Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lagar gällande kaninslakt  (läst 28591 gånger)

Gösta

Lagar gällande kaninslakt
« skrivet: 21 mar-11 kl 21:49 »
Tänk på att det finns väldigt klara lagar när det gäller kaninslakt.
När det gäller all slakt så skall personen som slaktar ha dokumenterad utbildning för djurslaget. Detta kommer att gälla även vid slakt för eget bruk från 2013-01-01. I dagsläget är slakt till egna hushållet undantagen.
Vid all försäljning av köttet skall slakten ske i livsmedelsgodkänd lokal av utbildad personal.
Förevisning/utbildning får endast utföras av godkänd personal i livsmedelsgodkänd lokal. Lokalen skall vara godkänd av kommunens livsmedelsinspektör som också handhar tillsynen.
För detta tar kommunen ut en tillsynsavgift på ca 6.400:-/år.
HACCP skall vara upprättad. Vattenprov kemisk analys skall utföras om kommunalt vatten inte finns att tillgå. Kostnad ca 10 - 12.000:- Görs vart tredje år.
Den praktiska slakten skall följa gällande lagstiftning.
Brott mot detta har en straffskala, beroende på hur många punkter som åsidosätts, böter eller frihetsberövande (fängelse) på upp till 2 år. (:)
Tänk först, handla sen. o:)
Gösta

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
SV: Lagar gällande kaninslakt
« Svar #1 skrivet: 21 mar-11 kl 23:20 »
När det gäller all slakt så skall personen som slaktar ha dokumenterad utbildning för djurslaget. Detta kommer att gälla även vid slakt för eget bruk från 2013-01-01.
Vet du om detta blir en lag som gäller kun i Sverige?
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Dalton

• Dalsland
« Svar #2 skrivet: 21 mar-11 kl 23:41 »

När det gäller all slakt så skall personen som slaktar ha dokumenterad utbildning för djurslaget. Detta kommer att gälla även vid slakt för eget bruk från 2013-01-01. I dagsläget är slakt till egna hushållet undantagen.

Du skriver "djurslaget", kommer detta gälla för alla djurslag alltså??? Om jag nackar en höna hemma på gården etc?

Gösta

« Svar #3 skrivet: 22 mar-11 kl 11:53 »
Som lagförslaget är utformat så kommer det att tolkas så. Finns tyvärr inte möjlighet ännu att få ut texten eftersom det inte trätt i kraft ännu gällande "egen slakt".
Det är i grunden ett EU-direktiv som Sverige har skärpt upp ordentligt.
Hur detta sedan skall kunna kontrolleras är nog ingen som funderat på.
Varje svensk medborgare är dock skyldig att känna till rikets lag. Brott mot lagen ger straffpåföljd. (:)
Visst är Sverige fantastiskt!
Gösta

fauve

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 mar-11 kl 12:15 »
Vilken tur att man är gift med en slaktare då  ;D

Gamina

« Svar #5 skrivet: 22 mar-11 kl 12:34 »
Är det bara jag som tolkar detta förslag som ett försök att döda all småskalig djurhållning för egen produktion? Dessa jäkla småbesättningar är ju bara ett problem i myndigheternas ögon. Jag undrar vem som kommer anses kompetent och vilka godkända livsmedels lokaler (slakterier) finns det för småskalig slakt av tex höns. Jag misstänker att Kronfågel inte kommer hålla några "utbildningar". Vad gäller kaniner finns ju Gösta, men vi har bara 1 Gösta och kommer han bli godkänd med tanke på SJV inställning till hans person.
Har det här lagförslaget gått ut på remiss och vart har det gått i så fall?
Genbank för Gotlandshöns

Gösta

« Svar #6 skrivet: 22 mar-11 kl 13:04 »
Gamina, visst är det myndigheternas sätt att gå industrin till mötes!
Däremot anser jag nog ganska bestämt att slakt skall ske av kunniga människor för undvikande av djurplågeri. Den storskaliga slakten är väl dock ganska långt ifrån detta önskemål.
Remissförfarande har skett. Du "tunga" instanserna har varit Djurens Rätt, Farmek, Skan, svensk fågel osv. Även kaninproducenterna har svarat dock utan att tas någon hänsyn till.
Det finns i dagsläget ca 200 - 300 personer i landet som är godkända för slakt av tamkanin så jag är inte ensam som tur är.
Gösta

Staaf

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 22 mar-11 kl 13:14 »
Jahapp, sverige är verkligen ett underbart land att bo i ibland >:(

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 22 mar-11 kl 13:17 »
F*CK!!!

Jaha, då får man passa på att gå slaktutbildningen illa kvickt innan du höjer priserna då Gösta?
//Lina

Staaf

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 22 mar-11 kl 13:23 »
Om man är jägare, måste man ändå vara utbildad slaktare då?

Gamina

« Svar #10 skrivet: 22 mar-11 kl 15:51 »
Vad bra att det finns flera som kan hålla kurser i kaninslakt  :D (mitt förra inlägg var inget ont mot dig Gösta). Än så länge har jag inga kaniner men jag är allt bra sugen på att skaffa sådana.
Frågan är ju då hur många godkända finns det inom hönsslakt. Med tanke på det uttalande en person på SJV gjort så misstänker jag nämligen att detta är extra hårt riktat mot hönshållning. Det var med tanke på Newcastlesjukan denna person sa något liknade "man får nog se över om det ska krävas mer för att hålla höns/fjäderfä". Hmm kanske skulle tas upp på hönstavlan
Genbank för Gotlandshöns

Gösta

« Svar #11 skrivet: 22 mar-11 kl 18:30 »
Med bitter erfarenhet kan jag väl meddela att de besked man får från SJV ibland är väldigt varierande beroende på vem som svarar :-\
Att leta på deras hemsida är också ett mastodontjobb.
Lita inte på beskeden! Ni kan aldrig hävda att ni fått uppgifterna från SJV om ni inte har fått dem skriftligt och undertecknat av den som skickat det.
En annan sak som ni måste göra är att registrera er som livsmedelsproducent på SJV om ni säljer foder till animalieproducerande djur eller att ni säljer kött.
Finns mycket att ta hänsyn till när man jobbar med livsmedel. På både gott och ont.
Vi jobbar intensivt med att få till ett regelverk som gynnar djurens hälsa och välbefinnande samt en human slakt på ett praktiskt sätt.
Gösta

Just_me

• Småland
« Svar #12 skrivet: 22 mar-11 kl 18:45 »
Tänk på att det finns väldigt klara lagar när det gäller kaninslakt.
Vid all försäljning av köttet skall slakten ske i livsmedelsgodkänd lokal av utbildad personal.
Förevisning/utbildning får endast utföras av godkänd personal i livsmedelsgodkänd lokal. Lokalen skall vara godkänd av kommunens livsmedelsinspektör som också handhar tillsynen.
För detta tar kommunen ut en tillsynsavgift på ca 6.400:-/år.
HACCP skall vara upprättad. Vattenprov kemisk analys skall utföras om kommunalt vatten inte finns att tillgå. Kostnad ca 10 - 12.000:- Görs vart tredje år.
Den praktiska slakten skall följa gällande lagstiftning.
Brott mot detta har en straffskala, beroende på hur många punkter som åsidosätts, böter eller frihetsberövande (fängelse) på upp till 2 år. (:)
Tänk först, handla sen. o:)
Gösta

Vafan!? Vad är det här för skit?? Vi måste kunna göra nått?
Och här i Norge ska de tydligen (enligt radion idag) satsa på småbrukare... man kanske skulle stanna ändå.

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #13 skrivet: 22 mar-11 kl 18:51 »
Och här i Norge ska de tydligen (enligt radion idag) satsa på småbrukare... man kanske skulle stanna ändå.
:D
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Just_me

• Småland
« Svar #14 skrivet: 22 mar-11 kl 18:55 »
Jag har haft en liten sväng in i politiken.
Nått jag inte trodde jag skulle få uppleva var att det GÅR att få kommatill tals.
Den fråga jag kämpat för är på G att utredas tack vare stora påtryckningar.

Man behöver inte stå och se på när lagar smälls i ansiktet på än.
2013 är ju ett tga framåt så man har en del tid på sig känner jag.
Bara sätta igång antar jag.

Staaf

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 22 mar-11 kl 19:38 »
Jag har haft en liten sväng in i politiken.
Nått jag inte trodde jag skulle få uppleva var att det GÅR att få kommatill tals.
Den fråga jag kämpat för är på G att utredas tack vare stora påtryckningar.

Man behöver inte stå och se på när lagar smälls i ansiktet på än.
2013 är ju ett tga framåt så man har en del tid på sig känner jag.
Bara sätta igång antar jag.
Jag är med, för jag antar att det är en fördel om vi är fler! Men jag har ingen erfarenhet av att "bråka" med politiker så säg vad jag ska göra :-[

Just_me

• Småland
« Svar #16 skrivet: 22 mar-11 kl 19:53 »
Jag är med, för jag antar att det är en fördel om vi är fler! Men jag har ingen erfarenhet av att "bråka" med politiker så säg vad jag ska göra :-[

Jag har skrivit till en ledamot nu för att se om jag kan få mer info, sen  får vi se, alltid bra att vara fler!
Kan posta om jag får svar :)

Staaf

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 22 mar-11 kl 19:59 »
Jag har skrivit till en ledamot nu för att se om jag kan få mer info, sen  får vi se, alltid bra att vara fler!
Kan posta om jag får svar :)
Ja gör det :)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #18 skrivet: 22 mar-11 kl 20:47 »
Som lagförslaget är utformat så kommer det att tolkas så. Finns tyvärr inte möjlighet ännu att få ut texten eftersom det inte trätt i kraft ännu gällande "egen slakt".
Det är i grunden ett EU-direktiv som Sverige har skärpt upp ordentligt.
Hur detta sedan skall kunna kontrolleras är nog ingen som funderat på.
Varje svensk medborgare är dock skyldig att känna till rikets lag. Brott mot lagen ger straffpåföljd. (:)
Visst är Sverige fantastiskt!
Gösta

Var finns lagförslaget? Kan du hänvisa?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

louise

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 22 mar-11 kl 21:28 »
Det här med utbildning behöver man inte ta så blodigt, en sån kan enkelt ordnas. Det är inte reglerat i lag/föreskrifter hur den utbildningen ska se ut, som det är idag, så en utbildning kan ordnas enkelt. Det finns en del råd kring hur SJV tycker att den ska vara utformad, men inte heller råden behöver man få panik över.

Råden är att utbildningen ska bestå av en dag teori och en dag praktik. En veterinär ska gärna ha fått ge synpunkter på upplägg och innehåll.

Varken i föreskrifter eller i råden står något om lärares kompetens, eller ens att någon lärare ska vara med. Är man lite kreativ kan den läggas upp som studiecirkel,  grupparbete eller vilken form alla kreativa nu kan tänka ut.

Till teoridelen läser man föreskrifterna på SJV:s hemsida och går och lånar en bok om kaniner. Någon i detta land har väl också  gått nån kaninkurs/kaninslaktkurs med  bra litteratur man kan använda.

I den praktiska delen ska man lära sig hur man slaktar och hanterar djur. Vilken kaninuppfödare som helst kan berätta hur man hanterar en kanin, och det finns rätt många som kan slakta kaniner, så be nån bekant kaninvän att visa.  Har du jägarexamen vet du redan hur man avlivar en kanin (kanin och hare likställs i lagen om avlivning och slakt).

SJVFS 2007:87 Saknr L 22

2 KAP. KUNSKAPSKRAV
1 § Personer som hanterar djur i samband med slakt eller annan avlivning ska ha
goda kunskaper om djurskydd och tillräckliga färdigheter för att kunna följa
bestämmelserna i dessa föreskrifter. De ska även ha kunskaper och färdigheter i
praktisk djurhantering.

2 § Den som ska bedöva eller avliva ett djur ska vara väl förtrogen med den
bedövnings- respektive avlivningsmetod som ska användas.

3 § Företag eller organisationer som bedriver verksamhet med slakt eller annan
avlivning av djur ska se till att personal som är sysselsatt med hantering, bedövning,
slakt eller annan avlivning har genomgått utbildning som ger de kunskaper som
anges i 1 och 2 §§.
Genomgången utbildning ska dokumenteras.

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser