Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lagar gällande kaninslakt  (läst 28659 gånger)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: Lagar gällande kaninslakt
« Svar #20 skrivet: 23 mar-11 kl 08:43 »
Tack Stabon  ;D!

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Just_me

• Småland
« Svar #21 skrivet: 23 mar-11 kl 08:48 »
Det här med utbildning behöver man inte ta så blodigt, en sån kan enkelt ordnas. Det är inte reglerat i lag/föreskrifter hur den utbildningen ska se ut, som det är idag, så en utbildning kan ordnas enkelt. Det finns en del råd kring hur SJV tycker att den ska vara utformad, men inte heller råden behöver man få panik över.

Råden är att utbildningen ska bestå av en dag teori och en dag praktik. En veterinär ska gärna ha fått ge synpunkter på upplägg och innehåll.

Varken i föreskrifter eller i råden står något om lärares kompetens, eller ens att någon lärare ska vara med. Är man lite kreativ kan den läggas upp som studiecirkel,  grupparbete eller vilken form alla kreativa nu kan tänka ut.

Till teoridelen läser man föreskrifterna på SJV:s hemsida och går och lånar en bok om kaniner. Någon i detta land har väl också  gått nån kaninkurs/kaninslaktkurs med  bra litteratur man kan använda.

I den praktiska delen ska man lära sig hur man slaktar och hanterar djur. Vilken kaninuppfödare som helst kan berätta hur man hanterar en kanin, och det finns rätt många som kan slakta kaniner, så be nån bekant kaninvän att visa.  Har du jägarexamen vet du redan hur man avlivar en kanin (kanin och hare likställs i lagen om avlivning och slakt).

SJVFS 2007:87 Saknr L 22

2 KAP. KUNSKAPSKRAV
1 § Personer som hanterar djur i samband med slakt eller annan avlivning ska ha
goda kunskaper om djurskydd och tillräckliga färdigheter för att kunna följa
bestämmelserna i dessa föreskrifter. De ska även ha kunskaper och färdigheter i
praktisk djurhantering.

2 § Den som ska bedöva eller avliva ett djur ska vara väl förtrogen med den
bedövnings- respektive avlivningsmetod som ska användas.

3 § Företag eller organisationer som bedriver verksamhet med slakt eller annan
avlivning av djur ska se till att personal som är sysselsatt med hantering, bedövning,
slakt eller annan avlivning har genomgått utbildning som ger de kunskaper som
anges i 1 och 2 §§.
Genomgången utbildning ska dokumenteras.

Så i teorin kan man alltså fotrfranade læra sig från en bonde/slaktare med godvana?

louise

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 23 mar-11 kl 11:01 »
Ja, av någon annan som är väl förtrogen med metoden.

Det är ju faktiskt så redan idag, att även för självhushåll ska man alltså kunna paragraf 1 och 2, men det behöver inte läras genomen kurs och man behöver ingen dokumentation av att man lärt sig det.

Gösta

« Svar #23 skrivet: 23 mar-11 kl 14:44 »
Stabon, läser du aldrig igenom vad du skriver innan du sänder iväg??
Du är dels väldigt dåligt påläst, dels säger du emot dig själv i dina inlägg!
Läs på om livsmedelslagen, slakterilagstiftningen samt djurskyddslagen.
Det är naturligtvis upp till var och en vad man vill tro på och vilka risker man vill ta. Jag informerar bara om gällande och kommande lagstiftning. Hur ni följer den är som sagt upp till er själva.
Gösta

louise

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 23 mar-11 kl 15:19 »
Eftersom tråden hittills har handlat om Jordbruksverkets förordningar och eventuella förändringar av dem, så höll jag mig till ämnet. Det finns livsmedelslagar också, men de har vi inte diskuterat här.

Om du anser att jag har gett fel fakta är det väl lysande om du skriver här vad du anser är den korrekta faktan, så att alla får så bra hjälp som möjligt.

Gösta

« Svar #25 skrivet: 23 mar-11 kl 18:52 »
LÄSA FÖRST SKRIVA SEN är ett bra måtto på att hålla tråden vid sitt ämne.
Tråden handlar om lagar gällande kaninslakt
Jordbruksverket har bara en liten del i lagtexten, nämligen själva avlivningen.
Länsstyrelsen har tillsynen innan kaninen bedövas.
Kommunen har tillsynen från det att kaninen är död tills den lämnar lokalen.
Livsmedelsverket har lagtexten för livsmedel. (avlivad kanin).
Jordbruksverket har också registreringen av livsmedelsproducenter alla kategorier.
Svårt att vara tydligare om jag inte skall skriva en hel novell i ämnet.
Gösta

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 23 mar-11 kl 21:42 »
Är det bara jag som tolkar detta förslag som ett försök att döda all småskalig djurhållning för egen produktion? Dessa jäkla småbesättningar är ju bara ett problem i myndigheternas ögon. Jag undrar vem som kommer anses kompetent och vilka godkända livsmedels lokaler (slakterier) finns det för småskalig slakt av tex höns. Jag misstänker att Kronfågel inte kommer hålla några "utbildningar". Vad gäller kaniner finns ju Gösta, men vi har bara 1 Gösta och kommer han bli godkänd med tanke på SJV inställning till hans person.
Har det här lagförslaget gått ut på remiss och vart har det gått i så fall?
Om du har för avsikt att bli veterinärbiträde på ett slakteri eller gå den utbildningen för att kunna driva ett eget slakteri, så är det Livsmedelsverket som håller i utbildningen. I utbildningen ingår praktik i ett slakteri och tro det eller ej, så kan det mycket väl vara på Kronfågel eller något av de andra större fjäderfäslakterierna

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #27 skrivet: 24 mar-11 kl 08:57 »
LÄSA FÖRST SKRIVA SEN är ett bra måtto på att hålla tråden vid sitt ämne.
Tråden handlar om lagar gällande kaninslakt
Jordbruksverket har bara en liten del i lagtexten, nämligen själva avlivningen.
Länsstyrelsen har tillsynen innan kaninen bedövas.
Kommunen har tillsynen från det att kaninen är död tills den lämnar lokalen.
Livsmedelsverket har lagtexten för livsmedel. (avlivad kanin).
Jordbruksverket har också registreringen av livsmedelsproducenter alla kategorier.
Svårt att vara tydligare om jag inte skall skriva en hel novell i ämnet.
Gösta
Men stabon inlägg gällde hur man skulle göra för att få fortsätta hemslakta sina egna djur. Och då kan man mig veterligen skita fullständigt i livsmedelsverkets regler. Däremot bör man hålla en god hygien, för sin egen skull, men där är sunt förnuft tillräckligt. På detta forumet är det troligen  väsentligt fler som är intresserade av hur reglerna förändras för hemslakt än som är intresserade av vilka regler som gäller för slakterier. Därmed inte sagt att det inte är intressant att känna till reglerna för båda delarna.

Dessutom vet jag, efter att ha besökt flera slakterier, att det är lite si och så med hygienen när det inte är inspektionsdags. Jag håller väsentligt renare när jag hemslaktar än vad jag sett på småskaliga slakterier. Men de får sälja sitt kött, det får inte jag.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

louise

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 24 mar-11 kl 09:57 »
Just så tänkte jag iielorinac, tack tack.

Gösta

« Svar #29 skrivet: 24 mar-11 kl 15:38 »
Tråden handlar om kommande lagtext.
I dagsläget ligger "hemslakt" utanför lagtext om du konsumerar slaktade djur själv. Räcker med att du säljer t.ex. skroven eller magarna till djurfoder för att hela lagreglementet ska träda i kraft.
Visst är det skitigt i de flesta stora slakterier men vad jag skriver är lagtexter inte verklighet!
Det är vid kontroll/anmälan som problemen uppstår.
Gösta

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #30 skrivet: 24 mar-11 kl 15:46 »
Det förstår jag Gösta, men vad jag kan förstå så innebär lagförslaget inte mer än precis det som Stabon skriver, dvs att för att få fortsätta med hemslakt måste man ha ett intyg på att man kan slakta, som man kan få på lite olika sätt. Jag har inte kunnat läsa ut att det innebär någon förändring vad gäller tillstånd, lokaler, livsmedelshygienregler eller liknande. Men om du har annan information, så får du gärna dela med dig.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Gösta

« Svar #31 skrivet: 24 mar-11 kl 15:54 »
I kommade text (2013-01-01) skiljer man inte på vem som ska äta utan slakt är slakt oberoende av syfte. Tyvärr har jag bara fått ut vissa delar av kommande lagtext från SJV. Ligger ju lite i konflikt med ansvariga personer i ämnet ;D
Skall efter rättegången ta tag i frågorna på ett mera konkret sätt. Känns inte som läge innan dess.
Gösta

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #32 skrivet: 25 mar-11 kl 14:03 »
I kommade text (2013-01-01) skiljer man inte på vem som ska äta utan slakt är slakt oberoende av syfte. Tyvärr har jag bara fått ut vissa delar av kommande lagtext från SJV. Ligger ju lite i konflikt med ansvariga personer i ämnet ;D
Skall efter rättegången ta tag i frågorna på ett mera konkret sätt. Känns inte som läge innan dess.
Gösta

Varför röra upp himmel och jord för sån´t som komma skall... det är ju än så länge bara förslag vad jag förstår..
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #33 skrivet: 25 mar-11 kl 14:12 »
Varför röra upp himmel och jord för sån´t som komma skall... det är ju än så länge bara förslag vad jag förstår..

Men kära nån....

Det är innan lagar och förordningar klubbas (om utrycket tillåts i denna tråd) som man överhuvudtaget har någon liten chans att påverka.

Om man lägger sig platt så kan ju myndigheter hitta på vad som helst. Och det gör de.
« Senast ändrad: 25 mar-11 kl 14:20 av Edgar »

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #34 skrivet: 25 mar-11 kl 14:27 »
Men kära nån....

Det är innan lagar och förordningar klubbas (om utrycket tillåts i denna tråd) som man överhuvudtaget har någon liten chans att påverka.

Om man lägger sig platt så kan ju myndigheter hitta på vad som helst. Och det gör de.

Men är det i en diskussionstråd på ett forum som man påverkar? Ska vi skriva en gemensam skrivelse till jordbruksverket nu eller vad menar du? Eller kanske skicka iväg hela tråden?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 25 mar-11 kl 14:54 »
Nu har jag läst på lite. Den EG-förordning som träder i kraft den 1/1 2013 är RÅDETS FÖRORDNING (EG) nr 1099/2009. Den omfattar inte privatpersoners slakt för egen konsumtion och om jordbruksverket tror det har de fel, i vanlig ordning. För att citera direkt ur förordningen:

(17) Slakt av fjäderfä, kaniner och harar för privat konsumtion
i hemmet utövas inte i en sådan utsträckning att det
skulle kunna påverka kommersiella slakteriers konkurrenskraft.
Likaså skulle de insatser som krävs av de offentliga
myndigheterna för att upptäcka och övervaka
sådan verksamhet inte stå i proportion till de potentiella
problemen. Sådan verksamhet bör följaktligen inte omfattas
av denna förordning.

Samt

KAPITEL I
SYFTE, TILLÄMPNINGSOMRÅDE OCH DEFINITIONER
Artikel 1
Syfte och tillämpningsområde
...
3. Denna förordning ska inte tillämpas
a) om djur avlivas
...
b) på fjäderfä, kaniner och harar som av ägaren slaktas utanför
ett slakteri för privat konsumtion i hemmet.

Observera att detta är en EG-förordning och gäller som sådan direkt som lagstiftning i Sverige. Det är alltså inte upp till jordbruksverket att tota ihop nationella regler som uppfyller detta: det behövs inte, för det är förordningen som gäller.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #36 skrivet: 25 mar-11 kl 15:31 »
Tack Ulric, vad bra att du orkade leta fram dokumenten och kolla.

Då kan alltså vi som äter våra egna djur fortsätta precis som förut, åtminstone gällande dessa djurslag. Frågan är väl vad som gäller för de större djuren, men det blir ju lite OT.

louise

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 25 mar-11 kl 19:57 »
Men länder får ju göra undantag, om de andra eu-länderna godkänner det.

Yrmff

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 25 mar-11 kl 20:05 »
En del av att vara alternativ för mig är att inte hänga upp mig på vad som i alla lägen anses vara enligt paragrafer  (:) (:) utan på civiltmotstånds nivå  >:D och efter eget huvud och därmed är länsman välkommen om han har nåt att komma med angående de hushållskaniner som jag ev slaktar...

mvh H

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #39 skrivet: 25 mar-11 kl 20:15 »
Jag viker eftertänksamt ett bekymrat hundöra ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser