Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lagar gällande kaninslakt  (läst 28639 gånger)

Just_me

• Småland
SV: Lagar gällande kaninslakt
« Svar #40 skrivet: 25 mar-11 kl 20:29 »
En fråga till Gösta:
Hur ser du på de nya reglerna som verkar komma om slakteriverksamhet.
Jag tycker det verkar som det kommer bli ett hårt slag på de små slakterier som faktiskt kommit, antar att det kommer gälla andra än kaniner.
Och om man säljer djur till slakteri måste det ju vara på ens egen gård vattententesterna ska utföras? Eller?
Förstår inte varför vi i Sverige, ett land med världens renaste vatten, ska ta vattentester?!
Nog för att det finns områden med en del dåligt vatten så beror ju det också på våra extremt hårda krav på vattenkvalitet....

skogstomten

• -
« Svar #41 skrivet: 26 mar-11 kl 06:50 »
Undrar när jag kommer att behöva ha en certifierad slaktare och hopfällbart slakteri med mig när jag jagar fågel.... hmm tungt att bära ;D
Har bara hundarna kvar sen lagården blev skadad

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #42 skrivet: 26 mar-11 kl 12:09 »
Naturligtvis, och tänk på att dra med Dig en vattenslang med godkänt vatten, och så måste Du bedöva fågeln innan Du avlivar den.

Givetvis kan verkligt rika fortsätta att nöjesskjuta på levande måltavlor.
« Senast ändrad: 26 mar-11 kl 12:12 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gösta

« Svar #43 skrivet: 02 apr-11 kl 09:54 »
Just-me.
Jag har absolut ingenting emot EU-förordningen som kommer! Det är en seger till 50% av vad vi jobbar för! Klubbning tillåts upp till 70 kaniner/person/dag = 350 kaniner i veckan. vad kaninen sedan skall användas till är borttaget.
Vad jag däremot reagerar på är SJV:s skärpning eller vad man ska kalla det.
Tyvärr får ju ett land skärpa en EU-förordning om de känner för detta.
Gällande vattenprover så är det upp till kommunen att avgöra om kemikalieprover skall tas. Med tanke på de vattenskandaler som drabbat flera områden med kommunalt vatten det senaste året kommer dt troligen inte att bli lätt att slippa undan. Vad som sker med hemslakten är inte bestämt än efter vad jag känner till. Har varit på semester, därför inga inlägg ;)
Gösta

256:an

• Västmanland
« Svar #44 skrivet: 03 apr-11 kl 23:23 »
En del av att vara alternativ för mig är att inte hänga upp mig på vad som i alla lägen anses vara enligt paragrafer  (:) (:) utan på civiltmotstånds nivå  >:D och efter eget huvud och därmed är länsman välkommen om han har nåt att komma med angående de hushållskaniner som jag ev slaktar...

mvh H

Kan inte annat än hålla med!!! Om ingen kräver vattenprov på mitt dricksvatten törs jag nog använda samma vatten till kaninen och sedan äta den. Och en kanin jag slaktat själv har alla gånger mått bättre än en industrikyckling, även om jag inte har dokumenterad klubbningsutbildning.

Just_me

• Småland
« Svar #45 skrivet: 04 apr-11 kl 17:20 »
Just-me.
Jag har absolut ingenting emot EU-förordningen som kommer! Det är en seger till 50% av vad vi jobbar för! Klubbning tillåts upp till 70 kaniner/person/dag = 350 kaniner i veckan. vad kaninen sedan skall användas till är borttaget.
Vad jag däremot reagerar på är SJV:s skärpning eller vad man ska kalla det.
Tyvärr får ju ett land skärpa en EU-förordning om de känner för detta.
Gällande vattenprover så är det upp till kommunen att avgöra om kemikalieprover skall tas. Med tanke på de vattenskandaler som drabbat flera områden med kommunalt vatten det senaste året kommer dt troligen inte att bli lätt att slippa undan. Vad som sker med hemslakten är inte bestämt än efter vad jag känner till. Har varit på semester, därför inga inlägg ;)
Gösta

Ja, en halv seger men också 2 steg bakåt känns det som :/
Jag skulle då aldrig lägga pengar på vattenprov så där ofta om jag kör hemslakt bara :O
Då får det bli olagligt då, tror inte nån kommer hålla det om det blir på hamslakt med.

Det jag egentligen reagerade på är att jag i den här vevan läser på om just små slakterier.
Det skrivs lite här och var om att det är allt färre, men mycket större slakterier i Sverige men att det också öppnat för småslakterierna då inte så många vill ha lång restid för sina djur. Det här, har jag uppfattat det som i alla fall, är många glada för och det skrivs mycket om att man ska verka politiskt för att mindre slakterier ska klara sig bra och gå runt utan att behöva "industrialiseras" mer och mer.
Men som jag tolkar det här lagförslaget känns det som raka motsattsen!
Vattenpröver är säkert nödvändigt i vissa delar av landet, men skandalerna jag hört om har ju handlat om smittor. De hittar man ju inte ändå.

Men å andra sidan läste jag en stor del av själva lagskrifterna kring slakt och det är skrattretande att påstå att något större slakteri håller sig till lagarna vi redan har :( Har själv varit på slakteri. Djurhanteringen var fruktansvärd (grisar) och mycket var klara lagbrott. Men nå åtgärder av polis/åklagare kommer ju inte på frågan.
Om man inte heter Gösta och kämpar för bättre djurhantering, förstås ;) Då blir det fart på kostymnissarna!

Gösta

« Svar #46 skrivet: 04 apr-11 kl 18:48 »
Håller fullständigt med föregående talare som det heter!
Lagstiftning, politik samt statliga verk har ingenting gemensamt verkar det som.
Visst, Eskil E pratar om att underlätta för små slakterier men i verkligheten är det tvärt om.
Utan att jag kommenterar nedanstående vill jag dock göra er ännu mera förvirrade gällande vattenproven:
Eget vatten skall tas vattenprover som jag tidigare skrivit. Gäller i dag vid saluförning av köttet. Detta beroende på att kaninkött spolas rent efter slakt (vitt kött).
Har du däremot kommunalt vatten krävs ingenting!
Nu kommer det roliga:
Om du har eget vatten men vill slippa vattenprover så kan du åka till närmaste tappställe för kommunalt vatten. Tömma upp detta vatten i en hink och där i hinken tvätta alla kaniner. Byta vatten? varför då, det är ju kommunalt vatten o:)
Är anställningskravet för kommunal/statlig tjänst att IQ=0 >:D
Gösta

Just_me

• Småland
« Svar #47 skrivet: 04 apr-11 kl 21:02 »
Håller fullständigt med föregående talare som det heter!
Lagstiftning, politik samt statliga verk har ingenting gemensamt verkar det som.
Visst, Eskil E pratar om att underlätta för små slakterier men i verkligheten är det tvärt om.
Utan att jag kommenterar nedanstående vill jag dock göra er ännu mera förvirrade gällande vattenproven:
Eget vatten skall tas vattenprover som jag tidigare skrivit. Gäller i dag vid saluförning av köttet. Detta beroende på att kaninkött spolas rent efter slakt (vitt kött).
Har du däremot kommunalt vatten krävs ingenting!
Nu kommer det roliga:
Om du har eget vatten men vill slippa vattenprover så kan du åka till närmaste tappställe för kommunalt vatten. Tömma upp detta vatten i en hink och där i hinken tvätta alla kaniner. Byta vatten? varför då, det är ju kommunalt vatten o:)
Är anställningskravet för kommunal/statlig tjänst att IQ=0 >:D
Gösta

Herre min Gud..... ska man skratta eller gråta?

Gösta

« Svar #48 skrivet: 04 apr-11 kl 21:20 »
Man kan väl sucka, eller ::)
På tal om slakterier....
Jag har jobbat som rörkille i ett antal år. Var på ett jobb i ett slakteri modell större, för att dra om lite rör. Var tvungen att byta till stövlar eftersom skiten i slakteriet gick över mina grova arbetsskor.
Skulle justera en stor köksfläkt på en bättre (större) restaurang i Stockholm. Den var placerad över arbetsbänken i köket. Frågade om det möjligtvis fanns en liten stege eftersom det var högt. Nej blev svaret men du kan stå på skärbrädan på bänken så når du upp. Sagt och gjort. Höll på att få byta kallingar för rätt som det var så slängde kocken upp ett stort köttstyce på andra halvan på skärbrädan och började stycka. mina skor hade inga skoskydd....
Detta är ok, men fan tar den som slaktar en kanin utan att ha en kemisk analys på vattnet >:D
Gösta

Just_me

• Småland
« Svar #49 skrivet: 05 apr-11 kl 19:45 »
Man kan väl sucka, eller ::)
På tal om slakterier....
Jag har jobbat som rörkille i ett antal år. Var på ett jobb i ett slakteri modell större, för att dra om lite rör. Var tvungen att byta till stövlar eftersom skiten i slakteriet gick över mina grova arbetsskor.
Skulle justera en stor köksfläkt på en bättre (större) restaurang i Stockholm. Den var placerad över arbetsbänken i köket. Frågade om det möjligtvis fanns en liten stege eftersom det var högt. Nej blev svaret men du kan stå på skärbrädan på bänken så når du upp. Sagt och gjort. Höll på att få byta kallingar för rätt som det var så slängde kocken upp ett stort köttstyce på andra halvan på skärbrädan och började stycka. mina skor hade inga skoskydd....
Detta är ok, men fan tar den som slaktar en kanin utan att ha en kemisk analys på vattnet >:D
Gösta

Helt otroligt..
Jag jobbar på nöjjesfält, är chef för lageravdelningen och har fått utbildning kring mathantering osv. Hos os är de på gränsen till löjligt hårda, men med all rätta, mattilsynen är ofta där och springer. Man skulle skicka dem till närmaste slakteri istället :/

Mårten gås

• Uppland
« Svar #50 skrivet: 05 apr-11 kl 19:55 »
Vore det inte bättre om man kunde ge länsman var tionde kanin, eller vad man nu har.
För det är väll därför som det ska regleras.
Utbildning för att få döda en kyckling, ska man gå en utbildning för att få lägga sej i sin egen grav också?
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Gösta

« Svar #51 skrivet: 07 apr-11 kl 21:44 »
Detta har inte med kaniner att göra men jag tycker trots detta att det platsar här.
Hörde på radion att det ska bli förbjudet att sjunga Sveriges nationalsång på skolavslutningar i landet. Kunde uppfattas som kränkande mot barn som inte var svenska medborgare :o
Sverige med sin lagstiftning är fantastisk!
Mårten Gås: Du får bara dö helgfria vardagar mellan 08.00 - 16.00 och inte på lunchtimmen >:D (:) o:)
Gösta

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #52 skrivet: 07 apr-11 kl 22:30 »
 ;D ;D ;D ;D ;D
//Lina

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #53 skrivet: 07 apr-11 kl 22:36 »
Var det verkligen idag Du hörde det, Gösta?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Existens?

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 07 apr-11 kl 22:48 »
Det är ju naturligtvis lätt att raljera. Och vad ni använder för vatten när ni slaktar era egna kaniner till er själva skiter jag och lagen fullständigt i, ta sjövatten, ingen bryr sig om det..
Men köper jag en köttbit så förutsätter jag att den som sköljt av den använt ett tjänligt vatten. Kött är ju rent från början, då vill jag som kund inte bli sjuk på grund av att nån stolle hällt på vatten fullt med colibakterier, tex. 
Samma sak med en morot, ser den tvättad och ren ut, då ska den också var det, och inte full med en massa skit som inte syns. Då är det bättre den är full med jord.

Sen det här med att underlätta för småskalighet, det är verkligen bara nåt Eskil pratar om för att det ska låta bra, i verkligheten är det tjänstemännen som styr, och allt blir bara värre och värre, det finns inte tillstymmelse till lättnader nånstans.

Gösta

« Svar #55 skrivet: 08 apr-11 kl 10:14 »
Synd om du blev illa berörd Existens av mitt senaste inlägg.
Ibland måste man faktiskt ta till lite galghumor för att orka leva i detta förbudsland.
Rent källvatten eller processat kommunalt vatten? Tja, det kan man ju ha åsikter om. Jag föredrar mitt rena källvatten utan tillsatser! ;)
Gösta

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #56 skrivet: 08 apr-11 kl 10:49 »
Men köper jag en köttbit så förutsätter jag att den som sköljt av den använt ett tjänligt vatten. Kött är ju rent från början, då vill jag som kund inte bli sjuk på grund av att nån stolle hällt på vatten fullt med colibakterier, tex. 
Men om man har egen brunn, som man själv dricker vatten ur, så är vattnet troligen (för mig är detta självklart i alla fall) testat så att det är tjänligt som dricksvatten. Har man en rätt anlagd brunn, med testat vatten, så är risken liten att vattnet helt plötsligt blir otjänligt, särskilt utan att man märker det. Det som är knasigt med reglerna är att vattnet ska testas så ofta.

De flesta brunnar i vårt land har en alldeles utmärkt vattenkvalitet, och har de inte det är det oftast för att de är felkonstruerade eller felplacerade, så att grundvatten kan tränga in eller smådjur ramla i och drunkna. Självklart har man en bra brunn om man ska använda vattnet.

Själv slaktar jag bara för eget bruk, men jag skulle inte få för mig att använda vatten som inte var rent.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Gösta

« Svar #57 skrivet: 19 apr-11 kl 22:43 »
Fick ikväll per e-post ca 50 sidor om kommande regelverk för slakt eller annan avlivning som det kallas. Har bara skummat igenom texten i kväll. Kommer att plocka ut aktuellt material för kaniner senare i veckan samt översätta materialet till begriplig text.
Mycket av texten handlar om utbildning och sertifiering av personalen.
Återkommer....
Gösta

Gösta

« Svar #58 skrivet: 26 apr-11 kl 13:11 »
de handlingar som sänts ut är EU-förslag som alla länder skall rätta sig efter. varje land har möjlighet att gradera upp kraven men inte sänka dessa. Sverige har ju en viss förmåga att vilja vara bäst och vara EU:s samvete i dessa frågor.
Tyvärr har jag inte hunnit analysera materialet under påsken men kommer nu i dagarna att göra detta. Både djurhållning och slakt omfattas av förslaget (50 sidor) En hel del faktiskt direkt riktat till kaninnäringen.
Igentligen är det en uppstyrning som jag ser det. Finns ju i dag en hel del motsägelsefulla regler beroende på syftet med kaninen. Detta kommer att minska betydligt för här ska kaninen ses just som kanin i första ledet. Utställning, hobby, försöksdjur och slakt kommer att ha likvärdiga system. Lite rörigt men jag lovar återkomma senare.
Gösta

Gösta

« Svar #59 skrivet: 04 maj-11 kl 15:52 »
Kort sammanfattning av kommande lagtext för kaninslakt hämtat från EU-förordningen.
Slakt i mindre omfattning (max 10.000 kaniner/år).
Endast kraven i artiklarna 3.1 ; 4.1 ; 7.1 ska tillämpas vid slakt av fjäderfä, kaniner och harar på gården för direkt leverans av små kvaniteter kött från producenten till slutkonsumenten eller till lokala detaljhandelsföretag som leverera sådant kött direkt till slutkonsumenten som färskt kött, förutsatt att det antal djur som slaktas på gården inte överstiger det högsta antal djur som skall fastställas i enlighet med det förfarande som avses i artikel 25.2 (10.000 st)
3.1: Djur skall förskonas från all smärta, plåga eller lidande som kan undvikas vid tidpunkten för avlivning och därmed sammanhängande verksamhet.
4.1: Djur får endast  avlivas efter bedövning i enlighet med de metoder och de särskilda krav för tillämpningen av dessa metoder som anges i bilaga 1. Avsaknad av medvetande och känsel ska bibehållas tills dess djuret är dött.
7.1: Avlivning av djur och därmed sammanhängande verksamhet får endast utföras av personer som har lämplig kompetensnivå för att göra detta och utan att djuren orsakas sådan smärta, plåga eller lidande som kan undvikas.
Samma punkter gäller även för slakt till egen konsumtion
Återkommer om specifika kraven på 7.1 senare.
Gösta

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 3 användare
Dmslr, Karlsdotter, Quistera

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser