Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lagar gällande kaninslakt  (läst 28582 gånger)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: Lagar gällande kaninslakt
« Svar #80 skrivet: 12 maj-11 kl 08:02 »
Gör ett kort gästbesök eftersom jag fick en förfrågan om tråden...
Linda, du annonserar om slaktkurser på forumet. Du har inga godkända utrymmen för att bedriva detta. Du gör det enligt egen utsago utomhus. Bryter mot det mesta i lagtext. Att du sedan har mage att påstå att det inte stämmer utan att det är jag som slaktar ALLA dina kaniner är upprörande. Jag hjälpte dig för ett par år sedan, visst men att ljuga för din inspektör gör att du försöker lägga ansvaret på mig gällande de kaniner du slaktar och säljer. Håll dig till sanningen Linda. Mycket enklare och trevligare och sedan behöver du ju då inte fundera på vad du sagt!
Info har jag fått från din kommuns livsmedelsinspektör som ringde upp mig och berättade vad du sagt.
Gösta

Ja, en del ljuger ju så de tror sig själva   ::)

Enligt miljöinspektörerna var det "fritt fram" att slakta kaniner med åskådare, så länge de som slaktar kaninen är den som äter upp den. Någonstans måste man ju lära sig slakta för husbehov och ska inte behöva betala dyra kurser för att lära sig detta. Nu vet jag ju att dina kurser Gösta är det du tjänar mest på och det måste väl sticka i ögonen att jag har erbjudit mig att lära ut att slakta kanin utan kostnad. Något måste det ju vara som gör att jag retar upp dig så fruktansvärt....

Jag har aldrig sålt hemslaktad kanin, om du har fått den uppfattningen är den din egen. De kaniner jag har sålt har varit slaktade hos dig, de kaniner jag slaktar själv äter jag även upp själv, då det blir billigare för mig än att äta de som är slaktade hos dig enligt konstens alla regler.

Och jag ljög inte för inspektörerna, jag talade om precis hur det var. Dvs att jag har slaktat alla mina kaniner jag sålt hos Vreta kaningård, men att det nu är såpass länge sedan så att jag nu har köpt in färskt kaninkött från Stubbens produkter för att kunna sälja ett förstklassigt kött till mina kunder. Anledningen att jag inte köper av dig förstår nog de flesta ;-)

Det är ju synd att du håller på så här Gösta mot seriösa aktörer bara för att du inte tål konkurrens, eller vad det nu kan vara som gör att du inte kan glädjas över att det går bra för mig och min kaninförsäljning.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

nunnunn

• Bohuslän
« Svar #81 skrivet: 12 maj-11 kl 08:09 »
Får man skänka bort hemslaktad kanin? Får man bjuda gäster när man äter upp den hemma?

Man måste skynda sig medan man har lust

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #82 skrivet: 12 maj-11 kl 08:20 »
Får man skänka bort hemslaktad kanin? Får man bjuda gäster när man äter upp den hemma?
Nej, du får inte skänka bort den. Om man får bjuda på den hemma är vad jag förstått mer oklart. Du själv och din närmsta familj får äta köttet hemma på den gård där kaninen fötts upp och hemslaktats. Så har jag tolkat det hela i alla fall.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

pålle

• Gäst
« Svar #83 skrivet: 12 maj-11 kl 08:36 »
Nej, du får inte skänka bort den. Om man får bjuda på den hemma är vad jag förstått mer oklart. Du själv och din närmsta familj får äta köttet hemma på den gård där kaninen fötts upp och hemslaktats. Så har jag tolkat det hela i alla fall.
Det borde även gälla alla gårdar  även om dom är  princip skälv försörjande och är det så skulle dom inte kunna bjuda hem bekanta utan att begå brått då utan gästerna dom fick ta med egen mat ? lite spejat men det var bara något som slog mig.

nunnunn

• Bohuslän
« Svar #84 skrivet: 12 maj-11 kl 10:44 »
Tur att vi inte är så sociala då. Får väl köpa kyckling till släkten och slakta kanin till dottern som vägrar äta kött från djur hon inte vet till 100% att de har haft det bra.

Alternativt bjuda på veg.mat på studentmiddagen.

Vad är straffet om mina syskon får sin önskan uppfylld och jag bjuder på kanin. Rent teoretiskt. Jag skulle naturligtvis aldrig bryta mot lagen. Det vore ju omoraliskt.

pålle

• Gäst
« Svar #85 skrivet: 12 maj-11 kl 11:10 »
Tur att vi inte är så sociala då. Får väl köpa kyckling till släkten och slakta kanin till dottern som vägrar äta kött från djur hon inte vet till 100% att de har haft det bra.

Alternativt bjuda på veg.mat på studentmiddagen.

Vad är straffet om mina syskon får sin önskan uppfylld och jag bjuder på kanin. Rent teoretiskt. Jag skulle naturligtvis aldrig bryta mot lagen. Det vore ju omoraliskt.
Vissa saker ska det nog va lite servil olydnad på  :)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #86 skrivet: 12 maj-11 kl 11:13 »

Det har ingen någonsin blivit straffad för. På goda grunder eftersom det är en handling som inte skadar någon och inte borde vara reglerad i lag.

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #87 skrivet: 12 maj-11 kl 12:06 »
Vissa saker ska det nog va lite servil olydnad på  :)

;D ;D ;D ;D ;D

Fantastiskt roligt felskrivning, för jag antar att du menar civil olydnad... Servil betyder överdrivet tjänstvillig/fjäskande/inställsam! 

Absolut inte min mening att märka ord eller klaga på någons språk, men lite servil olydnad är nog precis vad som behövs ibland!  8)
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

nunnunn

• Bohuslän
« Svar #88 skrivet: 12 maj-11 kl 12:06 »
Det har ingen någonsin blivit straffad för. På goda grunder eftersom det är en handling som inte skadar någon och inte borde vara reglerad i lag.

Men fy så hädiskt sagt. Kaninen lär ju inte undkomma med livet i behåll i alla fall.

pålle

• Gäst
« Svar #89 skrivet: 12 maj-11 kl 13:11 »
;D ;D ;D ;D ;D

Fantastiskt roligt felskrivning, för jag antar att du menar civil olydnad... Servil betyder överdrivet tjänstvillig/fjäskande/inställsam! 

Absolut inte min mening att märka ord eller klaga på någons språk, men lite servil olydnad är nog precis vad som behövs ibland!  8)
haha men så är ja  totalt ordblind med så inte ens stavnings programmet hjälper men vist var det så ja mena. :)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #90 skrivet: 12 maj-11 kl 14:25 »
Men fy så hädiskt sagt. Kaninen lär ju inte undkomma med livet i behåll i alla fall.

Kaninen själv är det slut för, men hans arvsanlag kanske överlever genom att hans bror går vidare som avelsdjur.

Qiz

• Västergötland
« Svar #91 skrivet: 12 maj-11 kl 23:35 »
hmmm... jag fattar inte riktigt. det här liknar pajkastning, ungefär som min sex- och fyraåring håller på med sinsemellan... :-X Antingen tror man på kaninPRODUKTIONEN som sådan eller inte. Ett som är helt säkert är att man kan inte "tycka" utan att ha provat för då vet man inte om det stämmer med kalkyler och annat.

Bondelinda: Det du själv skrivit i annan tråd framstår inte som slakt framför åskådare utan absolut som en slaktkurs på gårdsplan. Detta är inte rätt enligt lag oavsett om Gösta har ont av konkurrens eller inte. Ska vi konkurrera ska vi helst göra det på samma lagenliga villkor.  (:)

Men det glädjer mig att höra att du fått snurr på kaninaffärerna, alltid positivt! :D

Mvh Zandra

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #92 skrivet: 14 maj-11 kl 21:24 »
Hemslaktat kött endast till det egna hushållet, såvitt jag fattat.  Än så länge.  (Snart, mycket snart, blir även det i lag förbjudet, liksom grönsaker av lokala eller ovanliga sorter, odlade hemma utan de hälsobringande växtskyddsmedlen! ::) )

Servil olydnad ...  :)  Ja, utan Pålles dyslexi skulle vi inte ha fått detta nya, användbara uttryck!  Minsann, att jag ska använda det ibland!  Tänk så bra att alternativ.nu finns!

Naturligtvis bryter ingen av oss mot någon lag, självklart inte!  Fy, en så omoralisk, ja, hädisk tanke!  Självklart skjuter vi gång på gång på en skadad kanin, tanken att förkorta dess lidande med ett hårt slag i huvudet, den tanken är slentrianmässigt fjärran från oss alla!  Servil o. lydnad var det, eller hur?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Qiz

• Västergötland
« Svar #93 skrivet: 14 maj-11 kl 22:47 »
Trollmor: Jag förstår inte ditt inlägg.  ; :)
Var det ett svar på mitt innan eller? :)
I så fall, vad menar du?

Mvh Zandra

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #94 skrivet: 14 maj-11 kl 22:56 »
Nej, Qiz, min inspiration hittade jag högre upp.  Förlåt att jag är lite långsam av mig; sitter inte vid datorn hela tiden, som så kallade internettroll.  Jag är ju ett riktigt, gammaldags troll, som inte är så kvick i vändningarna.

Så det var inte mot Dig min irritation riktade sig, utan mot myndigheter och andra makthavare.  Och så försökte jag skoja lite.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #95 skrivet: 15 maj-11 kl 20:50 »
Ja jösses jag säger då det..  ::)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #96 skrivet: 15 maj-11 kl 22:24 »
Jag har en alldeles utmärkt läsförståelse (det har jag papper på) och uttrycker mig tydligt och korrekt i tal och skrift.

Faktum är att mitt nick, Ugglans, är taget efter Ugglan i Nalle Puh. Han är (enligt egen utsago) den enda i Sjumilaskogen som kan läsa och skriva!  ;D

Lite off topic så håller jag med, det är ett nöje att läsa det du skriver  ;D
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #97 skrivet: 11 feb-12 kl 13:39 »
Spin off från http://www.alternativ.nu/index.php?topic=126844.0;all

Det pågår alltså en utredning/förstudie vars resultat kan komma att bli annorlunda än
Utbildning i djurvälfärd i samband med slakt och annan avlivning
Förstudie med anledning av EU‐förordning 1099/2009
?!?
http://pub.epsilon.slu.se/8475/1/lindsjo_j_etal_111129.pdf

Denna förstudie är såvitt jag kan förstå den du hänvisade till i "förra vändan" och nu finns den tillgänglig att läsa och ger i klartext att det inte föreslås utbildningsbevis för gårdsslakt i mindre omfattning och slakt för egen konsumtion.

Rörande själva slakten av djur som ska säljas kan jag inte läsa mig till annat än att den som slaktar färre än 10000 djur om året inte kommer att behöva kunskapsbevis.

Att den som slaktar ska ha adekvat kompetens framgår också i texten och denna kunskap kan som sagt inhämtas på många olika vis.

Alltså... enligt de dokument jag kan hitta kommer lagstiftningen rörande kaninslakt för alla som varken slaktar över 10000 djur per år eller är anställda på ett kommersiellt slakteri inte att förändras. Man ska veta vad man sysslar med och hantera och avliva djuret i enlighet med djurskyddsbestämmelserna.

Du säger att det eventuellt finns förslag på att all slakt ska utföras av personer med dokumenterad utbildning...

Jag antar att detta också gäller fjäderfä och jag har inte hört ett ord om detta i hönskretsar, trots att det är mycket vanligt med hushållshöns och att i princip alla som har höns slaktar tuppar.

Det verkar konstigt att först utreda ett ärende och dra en slutsats och kort därefter utreda samma sak och komma fram till en annan slutsats... Hur kommer det sig att ovan nämnda förstudie inte anses tillfredsställande? Har du nån länk eller annan källa som visar att den utredning som inte är mer än ett knappt år gammal inte kommer att ligga till grund för lagstiftningen?

Ugglans, vi har haft det här uppe ett antal gånger tidigare. Det du hänvisar till är en förstudie, som jag själv medverkat i. det är ett förslag till nationella bestämmelser vilket inte är detsamma som ett beslut. Bilaga 16 omfattar kraven som föreslås avseende kaninnäringen, inte bara slakten.
Naturligtvis anser jag att för mycket byråkrati är till ondo i alla sammanhang men här gäller det ju djurens hantering för att dessa inte skall lida i onödan.
Men för att återgå till trådens rubrik och inte spåra ur allt för mycket så handlar tråden om att inte få utbilda i kaninslakt om inte djuren är distansuppfödda försöksdjur avsedda för ändamålet. Låt övrig diskussion  i ämnet hamna under tråden myndigheter.
Gösta

Jag förstår mycket väl att förstudien inte är ett beslut, men eftersom den inte föreslår utbildningsbevis för småskalig gårdsslakt eller slakt för privatkonsumtion och du säger att det finns förslag på att all slakt ska utföras av personal med dokumenterad utbildning förmodar jag att det pågår en annan utredning/förstudie.

Är det så att det pågår en annan utredning?
Vem/vilka är det i så fall som driver frågan att det skulle behövas utbildningsbevis för hemslakt?
Hur kommer det sig att den senaste förstudien inte anses tillfredsställande?

Om det inte pågår någon annan studie... Varifrån kommer förslaget att gå emot förstudien och kräva utbildningsbevis även för hemslakt och småskalig slakt?

Med tanke på att kanin och fjäderfä nästan alltid nämns tillsammans undrar jag om du känner till huruvida det är på förslag att det ska krävas utbildningsbevis för att slakta höns hemma också.

Gösta

« Svar #98 skrivet: 11 feb-12 kl 16:12 »
Har för mig att det inte var SJV som var beställare av enkätundersökningen.
Kan visserligen minnas fel för det var ju nu något år sedan. Den förstudien är dock ingenting som SJV på något sätt är skyldiga att följa.
Gällande fjäderfä så antar jag att samma regler kommer att gälla dessa djur. De är ju som du skriver ofta sammankopplade med kaniner.
Gösta

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #99 skrivet: 12 feb-12 kl 09:08 »
Fortsättning från tråden Slaktutbildning för kaniner, i ett försök att följa Göstas önskan att hålla ämnena separerade.

Skilj på kan och ska. Är två skilda saker. Jag har sagt att det mycket väl kan bli så och det finns ju också i den förstudie som gjorts. Där påpekas också en viktig del nämligen hur det ska kunna kontrolleras vilket i praktiken blir väldigt svårt.
"Gamla" kaninslaktare, eller slaktare över huvud taget som arbetat i yrket minst 3 år är enligt samma förundersökningsförslag godkända och har därmed sin behörighet.
Det är inte JAG som skriver föreskrifter, jag förmedlar de resonemang och korrespondens som jag har med berörda myndigheter så att reagera mot mig är fullkomligt meningslöst :)
Tråden handlar om möjligheten att få adekvat utbildning som nu stoppats av SJV via Förvaltningsrätten och att någon laglig grund för detta saknas.
Gösta

Du startade både denna tråd och tråden som heter Slaktutbildning för kaniner med att skriva att alla som slaktar efter 2013-01-01 ska ha dokumenterad utbildning.

Från 1 jan 2013 krävs dokumenterad utbildning för att få slakta över huvud taget.

Tänk på att det finns väldigt klara lagar när det gäller kaninslakt.
När det gäller all slakt så skall personen som slaktar ha dokumenterad utbildning för djurslaget. Detta kommer att gälla även vid slakt för eget bruk från 2013-01-01. I dagsläget är slakt till egna hushållet undantagen.

Den förstudie vi talar om har jag läst ganska noga och jag kan, som jag skrev i mitt förra inlägg inte hitta något som stöder dina påståenden om att det ska krävas utbildningsbevis för hemslakt. Kan du säga vilka sidor det rör sig om, för jag hittar det inte?
http://pub.epsilon.slu.se/8475/1/lindsjo_j_etal_111129.pdf

Jag vet att det inte är du som skriver föreskrifter och jag har inte reagerat alls över innehållet i myndigheternas texter, utan att det du säger och det som står i dem inte stämmer överens.

Med "gamla kaningubbar" menade jag inte någon som har med slakteriverksamhet att göra, utan folk som föder upp kaniner för hobby och slaktar överskottet och har gjort det de senaste 50 åren... 8)

Har för mig att det inte var SJV som var beställare av enkätundersökningen.
Kan visserligen minnas fel för det var ju nu något år sedan. Den förstudien är dock ingenting som SJV på något sätt är skyldiga att följa.
Gällande fjäderfä så antar jag att samma regler kommer att gälla dessa djur. De är ju som du skriver ofta sammankopplade med kaniner.
Gösta

Ok, det finns alltså en annan studie också, en enkätundersökning... Har du nån länk eller förslag på sökord? Är den färdig?

Anledningen till att myndigheter gör studier och undersökningar är ju för att skaffa sig adekvat kunskap i specifika frågor och även om det inte finns något krav att utforma lagarna efter vad expertisen kommit fram till är det ju både rimligast och vanligast. Om inte vore ju alla undersökningar, remisser och liknande bortkastad energi...

Med tanke på att antalet fjäderfän som hålls av enskilda vida överstiger antalet kaniner är det ju väldigt intressant att fundera över hur det är tänkt om folk inte får nacka sina tuppar själv. Var och varannan landsbygdsbo har ju höns för hobby och husbehov och det vanliga är ju att man slaktar tuppkycklingarna när de växt till sig. Antingen kommer det att bli en enorm brottsvåg på vischan eller kommer ljudet av galande tuppar som är i luven på varann att bli öronbedövande... Andra tänkbara scenarion är långa, långa köer till slaktutbildningar eller att folk tvingas skicka sina överskottsdjur till slakterier.

Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 2 användare
Staem, MaBr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser