Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slaktutbildning för kaniner  (läst 20154 gånger)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Slaktutbildning för kaniner
« Svar #40 skrivet: 11 feb-12 kl 13:34 »
Så det är alltså inte omöjligt att anordna slaktutbildning?

jo, försöksdjur får inte vistas i slaktlokaler. sen ska de ju avlivas innan, tycker de, så själva avlivningsmomentet (som är bland det viktigaste) kan ju inte heller behandlas. det blir så att säga en styckningskurs, om man nu hade fått ta in dem i en slaktlokal.
« Senast ändrad: 11 feb-12 kl 13:36 av LillaSophie »
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Existens?

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 11 feb-12 kl 13:40 »
jo, försöksdjur får inte vistas i slaktlokaler.

Vem har kommit fram till den tolkningen?

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #42 skrivet: 11 feb-12 kl 13:50 »
Ugglans, vi har haft det här uppe ett antal gånger tidigare. Det du hänvisar till är en förstudie, som jag själv medverkat i. det är ett förslag till nationella bestämmelser vilket inte är detsamma som ett beslut. Bilaga 16 omfattar kraven som föreslås avseende kaninnäringen, inte bara slakten.
Naturligtvis anser jag att för mycket byråkrati är till ondo i alla sammanhang men här gäller det ju djurens hantering för att dessa inte skall lida i onödan.
Men för att återgå till trådens rubrik och inte spåra ur allt för mycket så handlar tråden om att inte få utbilda i kaninslakt om inte djuren är distansuppfödda försöksdjur avsedda för ändamålet. Låt övrig diskussion  i ämnet hamna under tråden myndigheter.
Gösta

Fortsatte inte i tråden "Myndigheter" utan här: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=107476.msg1179490;topicseen#new
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #43 skrivet: 11 feb-12 kl 13:55 »
har ingen länk, men den egentliga kärnfrågan här i tråden är ju egentligen inte huruvida det krävs eller inte krävs dokumenterad kunskap utan att det i dagsläget är omöjligt att få gå en slaktkurs för kanin i sverige för de som vill det. om det sedan krävs eller inte krävs from 2013 är för mig en ganska oväsentlig fråga eftersom jag anser, såsom gösta redan sagt, att den som vill slakta om än bara för husbehov borde gått en utbildning med tanke på djurens bästa. som det ser ut just nu finns det ingen möjlighet till det vilket är vanskligt ur djurskyddssynpunkt men även vad gäller den ekonomiska aspekten.

Visst är det lite OT om huruvida det krävs att ALLA som slaktar ska ha utbildningsbevis, men jag tycker frågan är högst relevant och Gösta har vid mer än ett tillfälle påstått att det ska bli så, men har haft svårt att styrka sina påståenden.

Skillnaden på  att tvinga tusentals "gamla kaningubbar" till utbildning och att ge de som har lust att gå kurs möjlighet att göra det är milsvid.

Gösta

« Svar #44 skrivet: 11 feb-12 kl 16:06 »
Skilj på kan och ska. Är två skilda saker. Jag har sagt att det mycket väl kan bli så och det finns ju också i den förstudie som gjorts. Där påpekas också en viktig del nämligen hur det ska kunna kontrolleras vilket i praktiken blir väldigt svårt.
"Gamla" kaninslaktare, eller slaktare över huvud taget som arbetat i yrket minst 3 år är enligt samma förundersökningsförslag godkända och har därmed sin behörighet.
Det är inte JAG som skriver föreskrifter, jag förmedlar de resonemang och korrespondens som jag har med berörda myndigheter så att reagera mot mig är fullkomligt meningslöst :)
Tråden handlar om möjligheten att få adekvat utbildning som nu stoppats av SJV via Förvaltningsrätten och att någon laglig grund för detta saknas.
Gösta

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #45 skrivet: 11 feb-12 kl 16:46 »
Vem har kommit fram till den tolkningen?

Livsmedelsverket.

Existens?

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 11 feb-12 kl 16:50 »
Livsmedelsverket.

Så livsmedelsverket har kommit fram till att man inte får använda en slaktlokal vid speciella tillfällen, för att slakta djur som är speciellt uppfödda för ändamålet att utbilda slaktare?

Har vi nån fakta kring det?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 11 feb-12 kl 16:58 »
Hur kan livsmedelsverket över huvud taget ha någon åsikt om var man får anordna utbildning i att avliva kaniner?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #48 skrivet: 11 feb-12 kl 17:17 »
Om jag förstått det hela rätt, så anser livsmedelsverket att det man tar in i en godkänd livsmedelsanläggning skall vara lämpligt som livsmedel. Dit räknas inte försöksdjur, eftersom de tydligen styrs av annan lagstiftning.  Eller nåt sånt :-[

Existens?

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 11 feb-12 kl 17:19 »
Om jag förstått det hela rätt, så anser livsmedelsverket att det man tar in i en godkänd livsmedelsanläggning skall vara lämpligt som livsmedel. Dit räknas inte försöksdjur, eftersom de tydligen styrs av annan lagstiftning.  Eller nåt sånt :-[

vem har myntat att det ska vara försöksdjur..det står att dom ska vara uppfödda för ändamålet..

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #50 skrivet: 11 feb-12 kl 17:33 »
vem har myntat att det ska vara försöksdjur..det står att dom ska vara uppfödda för ändamålet..

förvaltningsrätten enligt dom:

Domen går att beställa från förvaltningsrätten i Uppsala, Box 1853 751 48 Uppsala. Mål nr 5294-11 Enhet 2
Gösta

[...] Där hävdas att det handlar om "undervisning" i stället för utbildning och att då endast försöksdjur distansuppfödda för ändamålet får användas. [...]
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 11 feb-12 kl 17:37 »

Djurskyddslagen:

1 b § Med försöksdjur avses djur som används i djurförsök eller som föds upp, förvaras eller tillhandahålls för djurförsök. Lag (2006:809).

1 c § Med djurförsök avses användning av djur för
1. vetenskaplig forskning,
2. sjukdomsdiagnos,
3. utveckling och framställning av läkemedel eller kemiska produkter,
4. undervisning, om användningen innebär att djuret avlivas, utsätts för operativt ingrepp, injektion eller blodavtappning eller om djuret orsakas eller riskerar att orsakas lidande, samt
5. andra jämförliga ändamål.

...

19 § Djurförsök får äga rum endast under förutsättning
1. att det syfte som avses med verksamheten inte kan uppnås med någon annan tillfredsställande metod utan användning av djur,
2. att så få djur som möjligt används,
3. att verksamheten utformas så att djuren inte utsätts för större lidande än vad som är absolut nödvändigt, och
4. att det vid verksamheten inte används andra djur än sådana som fötts upp för ändamålet. Lag (2005:1226).

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #52 skrivet: 11 feb-12 kl 17:41 »

Jordbruksverket. Eftersom det enligt dem handlar om undervisning och avlivning. Någonstans har jag sett det, men hittar tyvärr inte just nu.

PS Ulric hittade det!

I och för sig är jag nu nyfiken på hur man utbildar slaktare inom övriga djurslag, jag har inte hittat lagformuleringarna som tillåter det. Någon som VET?

Existens?

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 11 feb-12 kl 18:28 »
Ok, då är begreppet försöksdjur utrett. Återstår bara fakta kring att livsmedelsverket förbjuder såna djur i slaktlokaler.

Gösta

« Svar #54 skrivet: 11 feb-12 kl 22:08 »
I en livsmedelslokal som är avsedd för slaktdjur får endast djur som är avsedda för att bli livsmedel tas in. Försöksdjur avlivas genom injektion i för ändamålet avsedda lokaler. Ganska logiskt faktiskt.
Gösta

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #55 skrivet: 12 feb-12 kl 09:09 »
Skilj på kan och ska. Är två skilda saker. Jag har sagt att det mycket väl kan bli så och det finns ju också i den förstudie som gjorts. Där påpekas också en viktig del nämligen hur det ska kunna kontrolleras vilket i praktiken blir väldigt svårt.
"Gamla" kaninslaktare, eller slaktare över huvud taget som arbetat i yrket minst 3 år är enligt samma förundersökningsförslag godkända och har därmed sin behörighet.
Det är inte JAG som skriver föreskrifter, jag förmedlar de resonemang och korrespondens som jag har med berörda myndigheter så att reagera mot mig är fullkomligt meningslöst :)
Tråden handlar om möjligheten att få adekvat utbildning som nu stoppats av SJV via Förvaltningsrätten och att någon laglig grund för detta saknas.
Gösta

Svarade här: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=107476.msg1180013#msg1180013

Existens?

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 12 feb-12 kl 14:12 »
I en livsmedelslokal som är avsedd för slaktdjur får endast djur som är avsedda för att bli livsmedel tas in. Försöksdjur avlivas genom injektion i för ändamålet avsedda lokaler. Ganska logiskt faktiskt.
Gösta

Att försöksdjur alltid avlivas genom injektion var ju nytt, var hittar du det?

Och eftersom försöksdjuren inte är avsedda för livsmedel, så finns det ju ingen anledning att släpa in dom i ett slakteri överhuvudtaget. Man behöver ju inte stå i en livsmedelslokal för att lära sig slakta djur som sen slängs.

I och för sig är jag nu nyfiken på hur man utbildar slaktare inom övriga djurslag, jag har inte hittat lagformuleringarna som tillåter det. Någon som VET?

Grundutbildning sker vid livsmedelsprogrammen på skolor. Därefter vidareutbildas man på arbetsplatsen, eller genom lärlingssystem.

http://www.arbetsformedlingen.se/yrkena-o;jsessionid=66F6AC3D57D400F49FAE23EA31E0976F?url=-491989159%2FYrken%2FYrkesBeskrivning.aspx%3FiYrkeId%3D358&sv.url=12.78280711d502730c1800072

Gösta

« Svar #57 skrivet: 13 feb-12 kl 10:24 »
Förstår inte riktigt vad det är som Existens och Uggnans vill med sina inlägg.
Det finns ett radioprogram som sänds vardagar kl. 18.00 med rubriken "att förklara nyheterna på ett enklare sätt" Ska här försöka med detta.
1. Tråden handlar om slaktutbildning för kaniner.
2. Jag har redovisat vad SJV har för tolkning av lagen.
3. jag har redovisat vad jag har för tolkning av lagen.
4. SJV har två ord som grund för sin tolkning Undervisning samt avlivning.
5. Jag tolkar lagen genom två ord också Utbildning samt slakt.
6. SJV:s tolkning finns under rubriken Försöksdjur.
7. Min tolkning finns under rubriken Utbildning.
8. Det är nu Kammarrätten som ska avgöra vems tolkning som är korrekt.
Det är detta tråden handlar om och ingenting annat.

En sista kommentar bara gällande injektion. Alla de institut, forskningsanläggningar, smådjurspraktiker och liknande jag har kontakt med slaktar inte de djur som handhas där utan de avlivas med spruta om de skall "plockas bort".
I fortsättningen kommer jag endast att kommentera ovanstående 8 punkter i den här tråden.
Gösta

Existens?

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 13 feb-12 kl 10:34 »
Du behöver inte kommentera nånting om du inte vill..

Jag tycker bara det är märkligt att det här i tråden resoneras om ifall man kan vända sig till ett slakteri i ett annat land för att hålla utbildning där, därefter säger man att kaniner i som avlivas i utbildningssyfte räknas som försöksdjur. Och försöksdjur får man inte ta in i en livsmedelslokal och följdaktligen inte konsumera.
Och då faller logiken kring varför man letar efter ett slakteri med ljus och lykta för att hålla utbildningen, när man lika väl kan befinna sig i vad för slags lokal som helst.

Och vad gäller injektion så fanns det ju inget i det som visade att injektion på nåt vis skulle vara enda alternativet.. bara att dom 'brukade' göra så.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #59 skrivet: 13 feb-12 kl 13:25 »

[...] Och eftersom försöksdjuren inte är avsedda för livsmedel, så finns det ju ingen anledning att släpa in dom i ett slakteri överhuvudtaget. Man behöver ju inte stå i en livsmedelslokal för att lära sig slakta djur som sen slängs. [...]

nej, nu blir jag verkligen upprörd! vad har jag för nytta av att gå en slaktutbildning för dyra pengar när det absolut viktigaste, det centrala och den främsta anledningen till att jag öht vill gå en slaktkurs INTE behandlas?! vad har jag för nytta av att lära mig flå och stycka en kanin när jag inte har lärt mig att bedöva och avliva den på rätt sätt? jag är uppväxt i en storstad (ca 3,5 milj invånare), jag har aldrig nånsin dödad ett djur och det är DET som är viktig för mig att lära mig. hur sätter jag bultpistolen på rätt sätt mot kaninen, hur ser jag om den är ordentligt bedövad, hur ska jag avbloda den på bästa sätt, någon som kan ge mig stöd första gången för det är troligen det som är svårast för de flesta kursdeltagare - att faktiskt på riktigt äkta IRL döda den första kaninen som sitter där på arbetsbänken framför en och är alldeles fluffig och gullig och allt det där. att bara visa under en "utbildning" i en random lokal "jahap, här har vi en redan död kanin. såhär flår man, såhär styckar man". sådär, varsågoda, era diplom - ut och hoppa, nu får ni slakta på egen hand. sen står man där helt själv med en levande kaninen framför sig - tänk om det går fel då? vem ska då med kalt huvud säga hur man ska göra? vad det var som gick snett? kanske trösta? komma med tips och stöd? se till att det blir rätt nästa gång och gången därpå?

det du resonerar om har inget med det egentliga problemet att göra, så jag förstår inte varför du ens håller på att ifrågasätta problemet vi diskutera här?

Dela detta:

* Inloggade just nu

634 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser