Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slaktutbildning för kaniner  (läst 20137 gånger)

Gösta

Slaktutbildning för kaniner
« skrivet: 03 feb-12 kl 13:59 »
Den 31:a januari 2012 beslutar förvaltningsrätten att gällande lagstiftning för utbildning av slaktare inte gäller för kaniner. Där hävdas att det handlar om "undervisning" i stället för utbildning och att då endast försöksdjur distansuppfödda för ändamålet får användas. Detta gäller endast kaniner eftersom föreskrifterna i djurskyddslagen gällande utbildning (kap 2 §3) säger att "de djur som normalt handhas i slaktkedjan skall användas" Finns ingenstans skrivet om något undantag från detta för något djurslag över huvud taget i lagen.
Från 1 jan 2013 krävs dokumenterad utbildning för att få slakta över huvud taget. Ett delikat problem för SJV nu när utbildningen är stoppad. Jag har inte sett domen ännu, bara fått den muntligt.
Fortsättning följer....
Gösta

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Slaktutbildning för kaniner
« Svar #1 skrivet: 03 feb-12 kl 14:13 »
men helvete ... ska kanske boka kurs i nåt grannland för att slippa allt det här byråkrattjafset  >:( det är helt otroligt, "sverige i ett nötskal" som vi brukar säga här hemma i såna här sammanhang. men kanske kursen gäller inte här då för att kaninerna som användes under kursen var fluffiga eller nåt ::)
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Gösta

« Svar #2 skrivet: 03 feb-12 kl 14:38 »
Vi har kontaktat Norge för att få låna ett slakteri där och utbilda. För närvarande kollar vi om den utbildningen blir godkänd här med tanke på att Norge inte ingår i EU.
Kan inte se annat än att SJV (eller djuraktivister från gamla djurskyddsmyndigheten) inte vill att kaninproduktion bedrivs inom landet. Bättre att importera från Kina för det måste ju ur både djurskydd och miljömål vara betydligt bättre, eller....
Gösta

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 03 feb-12 kl 18:41 »
Vad säger Landsbyggs-ministern?

Det vore väl på sin plats att riksdagen stiftar lagar som har förankring i verkligheten.

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #4 skrivet: 04 feb-12 kl 13:22 »
Från 1 jan 2013 krävs dokumenterad utbildning för att få slakta [...]
Gösta

ja, egentligen ska det ju inte spela nån roll var man går en kurs så länge den är dokumenterad om dokumentationen är enda kravet på utbildningen. men å andra sidan visar ju hela situationen att ens skrivna lagar och föreskrifter inte gäller ... egentligen. för om de hade gällt, så hade diskussionen inte uppstått.

skulle den norska kursen bli godkänd i sverige, så är det ett bra alternativ (för min del då, var och en kan ju bara tala för sig själv), så länge det inte ordnas nånstans längst upp i landet vill säga.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Gösta

« Svar #5 skrivet: 06 feb-12 kl 19:36 »
Nu har jag fått domslutet, ja i alla fall hälften, nämligen sida 3 och 4. Tilltron till det så kallade rättsväsendet förstärks ju knappast när de inte ens kan skicka ut ett domslut som är komplett!
Vidare är de antingen inte läskunniga eller så går de kopplade i ledband av SJV.s tjänstemän. Lagtexten har de inte ens kommenterat. I varje fall inte på sidorna 3-4. Återkommer när resten erhållits.
Gösta

Per Gynt

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 07 feb-12 kl 09:45 »
Ett koppel finns det säkert!

gustos

« Svar #7 skrivet: 07 feb-12 kl 18:07 »
Innebär detta att vi som tidigare gått slaktkurs hos dig, och erhållit dokumentation i form av diplom, inte heller får slakta?

Gösta

« Svar #8 skrivet: 07 feb-12 kl 21:10 »
Alla som genomgått kursen med godkänt resultat har den dokumentation som krävs enligt slakterilagstiftningen. Bråket nu gäller vad som ska gälla framåt i tiden. Här försöker SJV att på ett olagligt sätt försöka fasa ut kaninproduktionen i landet genom att försvåra nya uppstarter. Vissa tjänstemän/kvinnor inom SJV anser att kaniner är sällskapsdjur och av den anledningen inte skall ätas.
Gösta

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #9 skrivet: 07 feb-12 kl 21:24 »
jaja, svenska rättsväsendet har ju sällan känns säkert.  ::)

har ni hört nåt ang norsk kurs eller får man börja leta rätt på slaktkurser i vår sydliga grannländer?

hajens

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 07 feb-12 kl 21:44 »
gällande lagstiftning för utbildning av slaktare inte gäller för kaniner.

nä, det har varit ett jävla ofog med kaniner som velat utbilda sig till slaktare på sistånde.
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Gösta

« Svar #11 skrivet: 07 feb-12 kl 21:49 »
Kan väl vara förståligt att de vill kunna försvara sig ;D o:)
Gösta

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #12 skrivet: 07 feb-12 kl 21:51 »
Vad sägs om att vi åker över till Åland och kör en slaktkurs :)?
//Lina

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #13 skrivet: 07 feb-12 kl 22:01 »
ja, där har man ju inte varit än  :D blir ju en fin semester samtidigt. ;D

Gösta

« Svar #14 skrivet: 08 feb-12 kl 14:10 »
har nu läst hela den så kallade domen.
Ordförståelse tror jag inte finns med i kunskapsbanken eftersom de inte kan skilja på undervisning och utbildning.
Undervisning sker inom skolväsendet i huvudsak och leder inte till ett konkret yrke. Utbildning sker i huvudsak inom företag med syfte på yrkesutövning. Förvaltningsrätten har (på order av SJV??) fastnat på undervisning där försöksdjur skall användas. Dessa djur avlivas i slutskedet med en överdos sömnmedel, intravinöst.
Slakt utförs med en bedövning, på kanin oftast med slag i huvudet alt. slaktmask, därefter avlivning genom avblodning. Båda dessa kapitel finns i SJV:s föreskrifter. Detta har jag påpekat och även sänt in kopior på texten men utan att rätten tagit hänsyn till detta. Därav misstanken att de handlat på order av vissa tjänstemän inom SJV.
Naturligtvis kommer jag att överklaga till nästa instans där förhoppningsvis en viss kompetens i lagtydning finns.
Gösta

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #15 skrivet: 08 feb-12 kl 14:21 »
Hej gösta,

är det möjligt att mejla mig en kopia av domen?? Min jurist sambo blev nyfiken.....

mvh

JOnathan

Ekotradgard@yahoo.se
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Gösta

« Svar #16 skrivet: 08 feb-12 kl 14:29 »
Domen går att beställa från förvaltningsrätten i Uppsala, Box 1853 751 48 Uppsala. Mål nr 5294-11 Enhet 2
Gösta

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #17 skrivet: 09 feb-12 kl 08:27 »
tack
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #18 skrivet: 09 feb-12 kl 13:08 »
har nu läst hela den så kallade domen.
Ordförståelse tror jag inte finns med i kunskapsbanken eftersom de inte kan skilja på undervisning och utbildning.
Undervisning sker inom skolväsendet i huvudsak och leder inte till ett konkret yrke. Utbildning sker i huvudsak inom företag med syfte på yrkesutövning. Förvaltningsrätten har (på order av SJV??) fastnat på undervisning där försöksdjur skall användas. Dessa djur avlivas i slutskedet med en överdos sömnmedel, intravinöst.
Slakt utförs med en bedövning, på kanin oftast med slag i huvudet alt. slaktmask, därefter avlivning genom avblodning. Båda dessa kapitel finns i SJV:s föreskrifter. Detta har jag påpekat och även sänt in kopior på texten men utan att rätten tagit hänsyn till detta. Därav misstanken att de handlat på order av vissa tjänstemän inom SJV.
Naturligtvis kommer jag att överklaga till nästa instans där förhoppningsvis en viss kompetens i lagtydning finns.
Gösta

ja, man vet inte om man ska skratta eller gråta. från överklagan till nästa domslut lär det ju gå ytterligare ett år.

Gösta

« Svar #19 skrivet: 09 feb-12 kl 16:26 »
Har i dag varit i kontakt med Anna Ljung på förvaltningsrätten. Ställde frågan om varför de inte tagit upp kapitlet om utbildning som finns i L22 2 kap. §3? Enda platsen i djurskyddslagens alla texter där utbildning av slaktutbildning omnämnts. Svaret jag fick gjorde att jag faktiskt näst intill 100% tappade förtroendet för dommare. Citat:"Vi ansåg inte att det var relevant för målet" slut citat.
Det är ju det hela målet handlar om, nämligen utbildning av nya slaktare!!! :o
Jag har i dag överklagat till Kammarrätten samt informerat pressen om agerandet.
Fortsättning följer.... >:D
Gösta

Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser