Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  funderingar kring hundmat...  (läst 43630 gånger)

Birgit

SV: funderingar kring hundmat...
« Svar #80 skrivet: 17 okt-11 kl 08:28 »
Ja, men det är främst lucernpellets som används i hundmat och kraftfoder. Hundar är inte fröätare, de är köttätare oavsett. Det grönfoder de ev. behöver ska komma från främst inälvor från djuren de äter.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #81 skrivet: 17 okt-11 kl 09:11 »
Rent fysiologiskt kan hundar äta både kött, spannmål och grönsaker. Sen kan väl ingen påstå att en hund kan överleva på grönsaker men de är som vi till stor del. De har ett näringsbehov som måste täckas! Sen hur man gör det är individuellt och ja, de kan överleva på bara spannmål och det kan vi också. Men hur bra är det?!?! Samma gäller att de kan överleva på bara kött, men det är ju inte heller bra men tanke på behov av vitaminer, mineraler, proteiner och energi. Så en varierad kost inhållande kött och fibrer är att rekommendera.
En sund hundveterinär från Danmark rekomenderade 1/3 kött, 1/3 kokta grönsaker, 1/3 fibrer t. ex. grovt bröd. Men bäst är det nog att räkan så att behovet täcks.
Torrfoder var däremot det som han ansåg var det största hotet mot hundens hälsa. Och jag minns min gamla hund som fällde päls och hade mjäll när jag gav honom vanligt torrfoder. Så blandade jag själv av det som fanns och vips försvann problemen.
Egentligen säger det väl sig själv att upphettat torkat foder inte kan vara det optimala men ibland kan det ändå vara det bästa. Många trixar och fixar utan att veta vad de gör och då kan hunden få brister med allvarliga konsekvenser. Vill man göra det har man också ett ansvar att se till att hela hundens näringsbehov täcks. Ger man torrfoder vet man ändå att det är så.

Lycka till med alla modeller på hundutfodring. Minns bara att de är allätare inte köttätare som katten är och att hela näringsbehovet måste täckas vad gäller energi, protein av god kvalité, mineraler och vitaminer. De har också ett behov av fibrer för att tarmen ska kunna fungera bra.

http://projkat.slu.se/SafariDokument/160.htm

http://www.slu.se/sv/samverkan/kunskapsbank/2008/8/feta-hundar-far-kortare-liv/
"–Utfodring med enbart matrester rekommenderas absolut inte. Hundar som enbart lever på matrester eller egen producerad hundmat riskerar att få i sig för litet vitaminer och mineraler, betonar Marie. I det fallet kan det behövas ett foderstatsprogram för att göra rätt."

Lite hjälp för den som vill utfodra själv. Info om detta ingår i detta arbete:
http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00001840/01/Kost_motion_ad_hd_hos_labradorer.pdf

Som sagt lycka till, det bästa är hemlagad mat både för hund och människa  ;D

Neiklot

• Gäst
« Svar #82 skrivet: 17 okt-11 kl 09:45 »
Enligt experten på radion (expert på hundar och deras foder) så kan man välja ett helfoder som man tycker passar både plånbok och "smak".

Det är ingen större <- skillnad egentligen...

/Neiklot

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #83 skrivet: 17 okt-11 kl 09:49 »
Enligt experten på radion (expert på hundar och deras foder) så kan man välja ett helfoder som man tycker passar både plånbok och "smak".

Det är ingen större <- skillnad egentligen...

/Neiklot

Helt sant  ;D Men sen kan det vara skillnad utifrån olika hundar precis som det är med människor. Men dyrt är inte = bra. Man får pröva sig fram om man har problem med sin hund.

Neiklot

• Gäst
« Svar #84 skrivet: 17 okt-11 kl 09:54 »
Precis!
:)

Men vill man köpa ett foder för 150kr/säck eller 700kr/säck så.. ja. :)

Birgit

« Svar #85 skrivet: 17 okt-11 kl 12:01 »
Varken människor eller hundar (eller för den delen idisslare) är gjorda för stora mängder spannmål. Spannmål ingår i stora mängder i mycket av hundfodret. (Vilket inkluderar ris, majs, soja m.m.

Zeraphia

• Västergötland
« Svar #86 skrivet: 29 okt-11 kl 16:40 »
Min hund äter enbart rått kött, torkade nässlor, nypon, blåbär, benmjöl och fiskolja.
Boende lite ensides (alt. kollektiv/alternativ/kolonistuga) finns det för en ensam matte med hund och katt i Trollhättan, Örebro med omnejd eller Dalsland?
Likasinnade vänner sökes i Trollhättan!

Gullregn

• Gäst
« Svar #87 skrivet: 29 okt-11 kl 17:11 »
Magnussons innehåller massor med spannmål, framförallt vete. Och det ska INTE hundar äta.

/Sara

Har fått lära mej at enda spannmålet en hund ska äta är det som nån annan ätit o sen bajsat ut :)

typ häst, ko, fårskit,,

pratade med en hunduppfödare i usa,,hon hade hundar med problemhöfter när hon bodde i sverige,,i usa fick jennes hundar bo på lantbruk o åt ko o hästskit o hon har aldrig mera haft hundar med höftproblem,,

lagom tillväxttakt med säd som nån redan ätit på??

Gullregn

• Gäst
« Svar #88 skrivet: 29 okt-11 kl 17:15 »
Ja, hundar som äter färskfoder luktar inget speciellt. Ja, hund då.  ;D Och oftast så fiser dom inte så illa som torrfoderhundar gör heller, och den odören gör ju inget om man slipper.   ::)

Och ge INTE hunden pannkaka... Det enda som är bra i den är äggen, och dom kan man ge råa till vovven istället. ;)

/Sara

min hanhund fiser illa,,oavsett vad han äter,,lukten av gammalt tulpanvatten luktar gott jämfört med,,,,,
hans mamma fiser lika illla,,,alltså inte jag utan hans riktiga biologiska mamma :)
hans mamma heter schatzi,,kallas fartsi :)

Gullregn

• Gäst
« Svar #89 skrivet: 29 okt-11 kl 17:20 »
Det är en enorm skillnad på torrfoder.
Vissa innehåller mer spannmål än kött och ska man ha torrfoder, så är något med mycket kött att rekomendera.
På foderbilen.se, kan man välja ut olika märken och jämföra näringsinnehåll.

Jag har försökt läsa mej til just på foderbilens hemsida,,
men min "adhd-dyslexi" som jag lagt mej til med får mej at ge upp när jag ska läsa o tolka saker,,
måste ha det utprintat o kunna titta o jämföra utan att surfa fram o tillbaka...

jag har ju ingen erfareet alls av vad som finns som torrfoder och vet inte var jag ska få tag i barf,,

mina jyckar åt ju tidigare mighty mix,,himla bra djupfryst foder med får o fisk o grönläppad mussla.
sen så barfade dom då jag ju fick mycket slaktrester o ben.

nu i sverige med torrfoder så vet jag inte,,försökt läsa men orkar inte,,

vilket foder ska jag ge till mina hundar om jag inte vill ha för mycket och för snab mat,,
och inte för mycket säd,,

vad ska jag ge mina valpar??

Existens?

• Gäst
« Svar #90 skrivet: 29 okt-11 kl 18:13 »
Dina valpar ska du kosta på ett valpfoder så dom får en bra start i livet. Jag föredrar torrfoder så det blir alla näringsämnena. Vi kör Royal Canin till valparna, men det är ju såklart valfritt.

När det gäller torrfoder så är det bara att läsa på innehållsförteckningen, Det som står först är det mest av. Välj alltså lämpligen ett där det står kött som första ingrediens.

Gullregn

• Gäst
« Svar #91 skrivet: 29 okt-11 kl 18:24 »
Har n[nting i bakhuvudet om att inte ge för rik mat till valpar av stor sort,,har jag fel eller?

Existens?

• Gäst
« Svar #92 skrivet: 29 okt-11 kl 18:30 »
Har n[nting i bakhuvudet om att inte ge för rik mat till valpar av stor sort,,har jag fel eller?

Nej, just valpfodret tycker jag man ska vara lite noggran med , och ge en sort som är avsedd till den storleken av hund. Dom ska ju inte växa för fort heller.
En kull använde vi ett juniorfoder till valparna, men då var det några som fick problem med lederna. Det rättade ju till sig efter några veckor, när dom hade växt i takt igen.  Om det var fodret vet man ju inte, men det har inte förekommit varken förr eller senare.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #93 skrivet: 29 okt-11 kl 19:19 »
Alltså... Det där med "rätt foder till rätt ras/storlek", det har jag aldrig fattat. Nu är ju iofs min generella uppfattning att torrfoder är dynga och bör hållas så långt ifrån hundmagar som det någonsin är möjligt, men det förstår jag ju att inte alla andra tycker. Men varför skulle ett visst valpfoder vara bättre till en ras, men inte till en annan? Det luktar försäljningstrick lång väg...  ::)
Ge hunden riktig mat. Punkt.  :D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Existens?

• Gäst
« Svar #94 skrivet: 29 okt-11 kl 19:33 »
Alltså... Det där med "rätt foder till rätt ras/storlek", det har jag aldrig fattat. Nu är ju iofs min generella uppfattning att torrfoder är dynga och bör hållas så långt ifrån hundmagar som det någonsin är möjligt, men det förstår jag ju att inte alla andra tycker. Men varför skulle ett visst valpfoder vara bättre till en ras, men inte till en annan? Det luktar försäljningstrick lång väg...  ::)
Ge hunden riktig mat. Punkt.  :D

/Sara

Som sagt.. till vuxna djur har jag heller inget till övers för detta med rasfoder. Vi ger hundarna vad dom gillar och mår bra av. Men valpar tycker jag kanske man ska se till lite extra så dom växer i en för den rasen lagom fart. Att en schäfervalp och en chihuahuavalp  kan tänkas ha olika behov, tycker jag det finns en viss logik i.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #95 skrivet: 29 okt-11 kl 19:44 »
Som sagt.. till vuxna djur har jag heller inget till övers för detta med rasfoder. Vi ger hundarna vad dom gillar och mår bra av. Men valpar tycker jag kanske man ska se till lite extra så dom växer i en för den rasen lagom fart. Att en schäfervalp och en chihuahuavalp  kan tänkas ha olika behov, tycker jag det finns en viss logik i.

Men en chihuahua och en schäfervalp mår precis lika bra på färskfoder/barf, trots att det är samma mat, bara olika mängd. ;)

/Sara

Existens?

• Gäst
« Svar #96 skrivet: 29 okt-11 kl 19:46 »
Men en chihuahua och en schäfervalp mår precis lika bra på färskfoder/barf, trots att det är samma mat, bara olika mängd. ;)

/Sara

Säkert, om det är en som har begrepp om näringslära som har blandat ihop kosten. ;)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #97 skrivet: 29 okt-11 kl 19:57 »
Ja... Det är ju väldigt märkligt att hundarna har överlevt i alla tusen år utan torrfoder, som dom nuförtiden tydligen är helt beroende av.  ::)
Förlåt, det är inte dig jag klankar ner på, det är torrfoderindustrin.  ;)

/Sara

Gullregn

• Gäst
« Svar #98 skrivet: 29 okt-11 kl 20:08 »
Ja... Det är ju väldigt märkligt att hundarna har överlevt i alla tusen år utan torrfoder, som dom nuförtiden tydligen är helt beroende av.  ::)

/Sara

Schäfern har bara funnits som ras i ca 100 år,,,,(bara skojjar)

Existens?

• Gäst
« Svar #99 skrivet: 29 okt-11 kl 20:26 »

/Sara

Tja, men det är ju som med allting, det är skillnad på ett vilt levande djur och ett som är i vårt 'våld'. Hästar har också överlevt i många herrans år, men därmed är det inte självklart att de mår bra i fångenskap med ett foder som vi har valt åt dom.
Jag kan tänka mig att vilda hundar samlar ihop lite av varje. Visst är kött säkert en favorit och såklart en bra proteinkälla, men därmed ser jag inte automatiskt att det blir rätt att dag ut och dag in bara ge en hund rent kött, utan annat att välja på.
Mina plockar till exempel med förtjusning bär, speciellt hallon och blåbär. Gör dom det bara för att det är gott, eller finns där nåt dom vet dom har nytta av? Hur många Barfare ger sina hundar hallon?
Dom äter gladeligt höns-och grisfoder här ute, det är ju nästan enbart spannmål, också bara för skojs skull?  Hästskiten som varenda hund äter, är det bara för att det är gott?
Jag tror bara att man förenklar för sig om man tror att bara för att ens hund vräker i sig kött, så mår den bra av att bara äta det. Mina fick just grillade revben, det var fest, men att leva på det..tja, jag vet inte.
Allsidig kost, det tror jag är det bästa. Därav funderingen att den som barfar bör ha grundläggande kunskaper i näringslära.

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 5 användare (1 dolda)
dreadspice1, ärt, kretslopp, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser