Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  funderingar kring hundmat...  (läst 43641 gånger)

Attes matte

• Jämtland
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: funderingar kring hundmat...
« Svar #61 skrivet: 12 jun-11 kl 22:50 »
jag köpte en säck tellos ifrån foderbilen 15kg.. den kommer nog att vara ett år :P... som extra godis har valpen fått kokt kaninkött med ris..ägg..rått kött..mycket uppskattat..glufs glufs glufs ;)
Fjäderfän och kaniner

torbjorn

• Medelpad
« Svar #62 skrivet: 21 jun-11 kl 23:22 »
Jag har fått rekommendation att ge Orijen hundmat. Någon som har erfarenhet av detta foder? Det ska tydligen innehålla ca 70% köttproduker, ca 30% frukt/grönsaker och 0% spannmål.

Man ska alltid bli misstänksam när någon rekommenderar ett visst hundmatsmärke, risken är stor att vederbörande har provision på det.
Att Orijen inte skulle innehålla spannmål stämmer inte med tillverkarens egen innehållsförteckning (den är lätt att hitta om man googlar litegrann). Förvisso kan man diskutera vad som ska räknas som spannmål respektive grönsaker, men vissa beståndsdelar anser jag solklart som spannmål.

Zeraphia

• Västergötland
« Svar #63 skrivet: 27 jun-11 kl 19:04 »
Hej!
Någon mer som BARFAR eller lagar hemmalagad mat till sina hundar och katter ?
Köper ni Nordic BAS med vetekli i ?
Köper ni Klassfoder med ren vom ?
Köper ni Jipotimas kattkorv m.m ?
Vom og Hundemat någon som provat ?
Slaktavfall från jakt ?

Undrar då jag ger det till min hund som är allergisk mot torrfoder! 
Boende lite ensides (alt. kollektiv/alternativ/kolonistuga) finns det för en ensam matte med hund och katt i Trollhättan, Örebro med omnejd eller Dalsland?
Likasinnade vänner sökes i Trollhättan!

PeGe

• Jämtland
« Svar #64 skrivet: 27 jun-11 kl 21:09 »
Jag har precis börjat BARF:a, håller på med övergångsperioden nu enl rekommendation från Jill på Jipotimas.

Har köpt en del mat från dom nu, via hundmatbilen.se. Just nu blir det mald kyckling + vom i tio dagar, sen blir det ben och dylikt som hör BARF till.

Gav min vovve Nordic BAS innan jag gick över till BARF, det funkade bra. Varvade mellan BAS och light-varianten, pga att han gärna lägger på sig några kilo för mycket...

Började köra med Klass innan Nordic, när jag lämnade torrfoder för gott. Minns inte varför jag slutade med Klass dock.

Köper inte Jipotimas kattkorv, har ingen katt. Får avvakta med att lämna omdöme om det andra, men spontant känns det bra. Fick ett gott intryck av Jill då hon föreläste i kungälv nyligen.

Har inte provat Vom og Hundemat.

Slaktavfall från jakt skulle jag gärna ge vovven efter övergångsperioden, men har inte riktigt hittat ett bra ställe att köpa från än, förutom Jipotimas då. Vet du något bra ställe?

Sammanfattningsvis kan jag säga att jag var nöjd med Nordic, men har lockats av tanken på BARF, så ska ge det en chans nu några månader och se vad som händer. Jag tycker att min lille Atlas kliar sig mindre, men det kanske kan vara inbillning.

Snoken

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 13 jul-11 kl 15:13 »
Min Parson äter Orijen och det är jag jättenöjd med. Det var också jätteskillnad på att byta "klass" på fodret (i samma märke) när han blev äldre, när jag började ge Seniorfodret så piggnade hela hunden till och blev nåt år yngre igen kändes det som :) Under några år lagade jag även eget foder till honom men han gillade torrfoder bättre och det var bättre för hans tänder än att äta mjuk mat.

Nytillkomna labvalpen äter fortfarande samma som uppfödaren gett henne, men jag byter nog till Orijen på henne också sen just för att få så lite spannmål som möjligt.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #66 skrivet: 13 jul-11 kl 15:19 »
har just hämtat en valp.
Visserligen en dvärghund.
Kommer att ge den också Klass + kokt sk köttkorven från Klass.
jag har aldrig haft bättre foder.
Det blir min 4e hund som jag ger Klass.
har hört av bruskhundsfolk att de tycker Klass är för klent för jobbande hundar.
« Senast ändrad: 16 jul-11 kl 07:46 av Lycka »
Hedemorahöns

Zeraphia

• Västergötland
« Svar #67 skrivet: 15 jul-11 kl 17:39 »
Hejsan!
Jag undrar vad det är för torkat kött i säckar som ni blöter upp?
Ziwipeaks är lufttorkat kött, som jag ger som godis till min hund.
Jag ger min hund som tidigare hade magproblem, vom (komage), rå färs, torkade nässlor och nypon, blåbär och Standardt fiskolja, har även gett Mage och PH-balans.
 :) 
Boende lite ensides (alt. kollektiv/alternativ/kolonistuga) finns det för en ensam matte med hund och katt i Trollhättan, Örebro med omnejd eller Dalsland?

Snoken

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 17 jul-11 kl 10:35 »
Torbjorn, kan du skicka länk på var du hittat spannmål i Orjens foder? På säckarnas innehållsförteckning hittar jag ingenting som kan tolkas som spannmål.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #69 skrivet: 17 jul-11 kl 13:18 »
Torbjorn, kan du skicka länk på var du hittat spannmål i Orjens foder? På säckarnas innehållsförteckning hittar jag ingenting som kan tolkas som spannmål.

Jag sparade ingen länk, den deklaration jag nu hittar på foderbilen.se nämner bl a alfalfa, som väl bör räknas som spannmål.
Dock märker jag att det finns många olika sorters hundmat av märke Orijen, och det finns inte deklarationer för alla.
Enligt en del uppgifter tillverkas Orijen i minst två olika fabriker, en i Canada och en någonstans i Europa, och det finns skillnader beroende på vilken fabrik fodret kommer från.

Zeraphia

• Västergötland
« Svar #70 skrivet: 17 jul-11 kl 16:25 »
Min hund kliar sig av kyckling, sedan funderade jag på om han kliade sig av rå nötfärs, men det verkar som det är äggskalen eller fiskoljan?
Han får nu bara Nature Diet på morgonen och sedan rå nötfärs med torkade nässlor och nypon.
Blåbär har han fått med.
Imorgon tänkte jag köpa Standardt Benmjöl och pröva.
PH-balans har han fått tidigare, men den är dyrare med Mage och även Immun.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #71 skrivet: 17 jul-11 kl 16:56 »
Om en hund kliar sig hela tiden så är det ju inte alls självklart att det är maten det beror på, det kan ju lika väl - eller snarare betydligt mer troligt - ha någon helt annan orsak.

Zeraphia

• Västergötland
« Svar #72 skrivet: 18 jul-11 kl 10:13 »
Ja, fast min hund kliade sig jättemycket och hade torra utslag när han fick ångkokt kyckling och hade även lös/rinnig avföring, tills han fick vom.
När han får Nature Diet med kyckling kliar han sig ej.
Men vågar ändå inte ge kyckling, då han säkert är överkänslig med tanke på allt skräp dom får äta.
Han kliar sig inte nu när jag plockat bort äggskal och fiskolja.
Han kliade sig i öga, öra, mun och armveck.
Lamm har han aldrig kliat sig av.
Det går bättre med bara rått, och jag inte kokar först.
Vet inte vad det annars skulle bero på att han kliade sig?
Han får inget spannmål, som han inte tål! 

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #73 skrivet: 18 jul-11 kl 11:53 »
Det finns lika många svar om vilken mat som är bäst som det finns hundägare. ;) Tror det är väldigt individuellt vad som fungerar.

Jag har en hund som tidigare hade dåligt immunförsvar och var extremt kinkig med maten och periodvis svälte sig. Hon var alltid på gränsen till undernärd. Hon hade troligen något hormonfel som försvann i samband med en kastration och därefter har hon fungerat mycket bättre (frisk och äter normalt). Men det som är intressant med henne var att hon matvägrade just "dålig" mat med fel näringsinnehåll. Vissa dyrare torrfodermärken med högt fett och protein-innehåll och lågt spannmålsinnehåll fungerade bra, men billigare märken eller såna med lågt energiinnehåll, lågt proteininnehåll och högt spannmålsinnehåll åt hon inte alls. Vi provade igenom alla möjliga saker (inkl. hemlagat/Barf/torrfoder/färskfoder/burkmat) innan vi fastnade för en bra kompromiss som passade både henne och oss.

Basen blev ett torrfoder med lågt spannmålsinnehåll, högt energiinnehåll, högt proteininnehåll och en kort innehållsförteckning utan konstiga ord  ;) (bäst fungerar Acana, därefter Orijen och lantmännens High energy professional) som vi blandar med hemlagad mat (kött, inälvor, kyckling, fisk, grönsaker, äpple, rotfrukter, ris, ägg, nässlor, morötter, kål - köttet så rått som möjligt men ibland tillagat pga parasit- och bakterierisk och vegetabilierna väl kokta eftersom hundar inte kan tillgodogöra sig näringen i råa grönsaker). Till det får hon benmjöl för att balansera upp P/K-balansen så att den hemgjorda delen i maten inte blir alltför surgörande. Hon får extra tillskott av mjölksyrebakterier (Treviskapslar) eftersom hennes mage verkar må väldigt bra av det och för att det finns gott om mjölksyrebakterier i vilda bytesdjur, men ont om dem i hundmat. Brukar hälla på en skvätt laxolja för det nyttiga fettets skull (ger henne fin päls) och då och då ge henne extra C-vitamin eftersom hon troligen inte fick i sig tillräckligt (vanligt torrfoder innehåller alldeles för låga halter, bara det hunden behöver för att överleva, inte det den behöver för att må optimalt, dessutom är C-vitamin känsligt för förvaring och bryts ner snabbt). Bristen yttrade sig som återkommande urinvägsinfektioner som gick över när hon fick C-vitamintillskott av veterinären. Som godis använder vi råa märgben, torkat kött, torkad lever och torkad vom (såna där randiga levergodisar som alla brukar ge och som hundar brukar älska avskyr hon, antar att de mest består av spannmål  ::)).

En intressant detalj är att hon gillar allt kött förutom griskött, när det bjuds så får hon kväljningar och vägrar äta. Viltkött är hennes favorit och torkad älglever är den enda mat hon någonsin har stulit från bordet.  ;D

Så summan av det hela är att du nog får prova dig fram tills du hittar det som fungerar för dig och din hund och helt enkelt hoppas på att hunden blir enkel i kosten och mår bra av ett billigt torrfoder för det underlättar hundägandet enormt när man slipper ordna dyr specialkost för att slippa återkommande veterinärbesök.

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #74 skrivet: 18 jul-11 kl 11:58 »
Vilket är bäst att göra med märgben? Jag brukar koka dem i 10 minuter, men jag har hört att man ska ge dem råa.

Min hund blev rejält förstoppad av kokta märgben, men något halvlös i magen av råa i början. Så jag ger råa...  :P Känns nyttigast så.

Zeraphia

• Västergötland
« Svar #75 skrivet: 18 jul-11 kl 15:57 »
Nja billigt torrfoder kommer jag nog aldrig ge min hund, inte dyrt heller efter han vart sjuk när han åt Royal Canin och Hill's.
Fick magknip och gick krokig efter några kulor och kräktes upp allt.
Han var lös i magen tills han fick vom.
Han får väldigt fin päls och magen funkar bra, men om han bara äter Nature Diet bajsar han ofta och mycket och äter mycket, ser inte lika nöjd och glad ut, som med rått kött.
Klåda verkar han bara få av ångkokt kyckling, och är osäker på fiskolja och äggskal eller nötfärs, men han kliar sig inte nu när han får det.
Jag köpte Standardt Benmjöl idag, hon i affären sa att det var naturligt så det går inte överdosera, då jag även ger Nature Diet som det är benmjöl i, och nässlor och nypon lagras inte heller i kroppen.
Tråkigt att djuraffären inte vill ta hem färskfoder bara, men det funkar att be mataffären ta hem lammfärs och sedan beställa till hösten från Jipotimas eller Mälarö.
Jag köper även Klass vom ibland.

per@orijen.se

• Södermanland
« Svar #76 skrivet: 17 aug-11 kl 20:31 »
Jag sparade ingen länk, den deklaration jag nu hittar på foderbilen.se nämner bl a alfalfa, som väl bör räknas som spannmål.
Dock märker jag att det finns många olika sorters hundmat av märke Orijen, och det finns inte deklarationer för alla.
Enligt en del uppgifter tillverkas Orijen i minst två olika fabriker, en i Canada och en någonstans i Europa, och det finns skillnader beroende på vilken fabrik fodret kommer från.

Vi har som princip att inte medverka på diverse forum rörande Orijen eller Acana. Dessvärre finner jag att vi måste frångå detta i denna diskussion.
På alla Orijens olika vaianter finns alla ingredienser deklarerade enligt jordbruksverkets riktlinjer. Champion Pet Foods som tillverkar Orijen och Acana har en fabrik i Morinville Alberta Kanada. Alla ingredienser kommer från lokala producenter odlare i Alberta förutom fisken som kommer från den norra sjöarna samt Stilla havs kusten. Ankan i Acana kommer från British Colombia inte från Kina som i traditionella foder. Det finns ingen fabrik i Europa som tillverkar Orijen eller Acana eftersom det inte går att få närproducerade ingredienser av denna höga kvalitet i Europa. Det finns absolut inga skillnader som påstås eftersom det endast finns en fabrik
Alfalfa är ett frö och kan INTE räknas som ett spannmål , källa http://sv.wikipedia.org/wiki/Bl%C3%A5lusern
Finns det några oklarheter eller frågor angående Orijen eller Acana skicka gärna ett mail till mig på per@orijen.se eller via telefon 087770125

Zeraphia

• Västergötland
« Svar #77 skrivet: 18 aug-11 kl 10:58 »
Hej!
Orijen är väl samma återförsäljare av Ziwipeaks?

Provat det i små mängder och som godis, givetvis med mycket vatten.
Torrfoder belastar inre organ mer och min hund har inte klarat äta torrfoder.

Ziwipeaks är lufttorkat och så har dom färskmat på burk.

Håller mig annars till Nature Diet och rå lammfärs, lammvom, lammhjärta, lammlever, hjort, älg, kanin och kalkon.
Hunden har varit bra i magen sedan i november.
Lite torkad vom av lamm och kaninöron som godis och frysta grytbitar med ben av lamm för tänderna.

Han åt Royal Canin sedan valp tills han var ca 4 år och blev akut sjuk, hade även känslig mage innan.
Hills fick han klåda och magknip, tålde inget utan att kräkas och bli lös i magen.

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #78 skrivet: 16 okt-11 kl 22:11 »
Mina hundar äter mest rått och Bravo färskfoder, men nu vill jag få tag i torkade kaninöron men hittar inga svenska. Nån som vet var det finns?

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #79 skrivet: 17 okt-11 kl 08:05 »

Alfalfa, dvs lucern, är verkligen inte spannmål. Det är en baljväxt och hela växten används till djurfoder, även bladen är proteinrika. I Sverige kallas det ofta för "grönmjöl".
//Lina

Dela detta:

* Inloggade just nu

367 gäster, 3 användare (2 dolda)
Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser