Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vargjaktstråd på försök  (läst 48868 gånger)

Nordjämten

• Jämtland
    • Nordjämtens blogg
SV: vargjaktstråd på försök
« Svar #120 skrivet: 01 apr-11 kl 23:58 »
Det jävligaste av allt är att just jaktmotståndare tror att dom lever i verkligheten. Jag jagar för att det finns människor som lever som de gör i det moderna samhället med kaffelattemorsor, datornördar och biljournalister DÄR ute i världen. Det är den främsta orsaken till jakten och det är att den livsstil som den "moderna människan" lever genom och kanske även i.

Om vi skulle tycka att vi helt och hållet skulle låta naturen sköta sig själv så måste vi i samma stund också låta naturen sköta sig själv. Det finns inget jävla mellanting i det hela.

Vi kan inte använda oss av jorden, för den är ju naturlig. Vi kan inte dricka vattnet, för den är ju naturlig. Vi kan för den delen heller inte andas, för luften vi andas är ju naturlig. Vi måste alltså skapa en onaturlig miljö som vi hädanefter lever i. Ingenting som vi använder oss av kan vara naturligt förekommande, för vi skall ju låta naturen ha sin gång, som det så fint heter där inne bakom tullarna.

Skall det vara så svårt att förstå att vi inte kan bruka naturen om vi inte lever inom den?

Det bästa vore om vi jämnade ut städerna jämt över marken, lät sjukdomar ta bort det överflöd av människor som finns på jorden och alla därefter lär sig att leva med naturen. Vi är inte satta här på jorden för att bruka naturen och djuren, utan att leva med dem, som dem. Det är naturligt att dö, döda och äta döda saker. Svårare än så behöver det inte vara.

- Christer, som går och lägger sig. Det är ju Högskoleprov imorrn.
nordjamten.wordpress.com

Jakt, fiske, skogsbruk och decentralicering

Tännlappen

• -
« Svar #121 skrivet: 02 apr-11 kl 14:22 »
Tittar man historiskt på jakten i Sverige hur den bedrivits ser man hur illa det har skötts. Dom flesta djuren har varit utrotade eller nära på,Bävern t.ex fridlystes när den redan var utrotad.Det är inte fel att lära sig ett och annat av historien. En intresseorganisation med hobbyjägare kan inte och ska inte sköta skogens vilt,kompetens saknas,går inte att lära sig hur naturen fungerar på en liten jaktkurs. Naturen tillhör alla som bor här i landet därför bra att man gör sin röst hörd.NI så kallade hobbyjägare måste ha en motpol annars blir det bara gräsätare kvar i vår fauna, blir som en köttfabrik, som ett lantbruk med inriktning köttproduktion.Tittar man på förhållandet mellan rovdjur och gräsätare ser man att inriktningen är köttproduktion till varje pris=skjut bort alla rovdjur,  hobbyjägare vill inte ha rovdjur för dom stör vår köttproduktionen i skogen eller? När det gäller Vargen gav man sig på en rödlistad art vilket betyder att den är en hotad art,man bar sig dessutom väldigt grisigt åt,begick jaktbrott  även skändning  ingick. Frågan är: Tänker man inte när man är hobbyjägare? Visste man att man jagade en rödlistad art? Tycker man att man är en bra hobbyjägare om man dödar utrotningshotade djur,att man skulle bli hjälte? Signaturen Existens har nämnt att det räcker man tar träckprov från Rävarna för Dvärgbandmask och skickar in,varför ifrågasätter man inte dumheten att man måste döda rävarna för att ta prov? Finns ingen kunskap alls tro. Rovdjur behövs i naturen som balans,hobbyjägare får helt enkelt ta ett steg tillbaks och anpassa sig efter rovdjurens behov av föda vilket måste gå i första hand.

Wizard

• Arrendegården
« Svar #122 skrivet: 02 apr-11 kl 15:20 »
man bar sig dessutom väldigt grisigt åt,begick jaktbrott  även skändning  ingick.
Men vad dillar du i nu?

Vart i vargjakten begicks det jaktbrott?
Skändning?

Det finns individer som har dödat på ett eller annat sätt några vargar med skoter och hur de nu gjorde, men inte fan är det som jägare de skall tituleras... Möjligen som totala idioter eller något värre...

Jag fattar inte hur detta forumet är funtat. Ni försöker höja den "alternativa" livsstilen och försöka återuppleva den gröna vågen igen och föda upp diverse djur för kött, päls osv men banne den som skjuter ett levande djur för att få hem kött i frysen eller viltvårda enligt konstens alla regler - då blir det liv i luckan!

Fatta att det finns en massa olika intressen här i samhället och att vi måste acceptera att folk är olika och har olika intressen.
Inte bara jakt, vi har religion, etnisk tillhörighet, köttätare/vegetarian/vegan, Saab eller Volvo osv... Eller vill ni ha en diktaturstat där alla är stöpta i samma form?

Precis som det finns en massa olika filosofier bland vegetarianerna så ser det likadant ut hos jägarna, hos bönderna, hos arbetarna, hos barnen, ja hos alla människor för den delen! (även hos djuren kan man se detta)

Det är helt ok att lufta sina åsikter och värderingar men acceptera att vi är olika som människor och det finns oliga intressen!

Så fort vargen nämns så skall det tjafsas så mycket...
Personligen jagar jag inte varg eftersom det varken ligger i mitt intresse eller jag har något problem med den där jag bor men vi har ett uppdrag att skjuta under licensjakten ett antal individer per år och det gör vi.
Har man problem med att man överhuvudtaget skjuter djur så skall man nog stanna utanför denna forumdelen eftersom det är det vi pratar om här och försöker lära av varandra.

Är man köttätare och hand handla mat på affären är man en hycklare om man ser ner på de jägare som bedriver en etisk jakt med viltvården i fokus.
Och självklart vill ha starka stammar av köttdjur i skogarna eftersom likt köttbonden så är det köttet det handlar om i slutändan samt det selektiva utvalet.

Titta på hur hönsuppfödningen ser ut vad gäller både äggläggare och kycklingar eller på grisfarmarna där de aldrig får se dagsljus - är det ett bättre alternativ???

Att en vegan har problem med jakten accepterar jag men då är det oftast inte jakten som är problemet utan hela tanken på att döda ett annat djur och sedan äta upp det.
(fast jag brukar fnissa när veganer äter t ex godis och limpa eftersom de produkterna är fulla av animaliska produkter  ;))

Margit

• Gäst
« Svar #123 skrivet: 02 apr-11 kl 18:38 »
Men vad dillar du i nu?

Vart i vargjakten begicks det jaktbrott?
Skändning?

Det finns individer som har dödat på ett eller annat sätt några vargar med skoter och hur de nu gjorde, men inte fan är det som jägare de skall tituleras... Möjligen som totala idioter eller något värre...

Jag fattar inte hur detta forumet är funtat. Ni försöker höja den "alternativa" livsstilen och försöka återuppleva den gröna vågen igen och föda upp diverse djur för kött, päls osv men banne den som skjuter ett levande djur för att få hem kött i frysen eller viltvårda enligt konstens alla regler - då blir det liv i luckan!

Fatta att det finns en massa olika intressen här i samhället och att vi måste acceptera att folk är olika och har olika intressen.
Inte bara jakt, vi har religion, etnisk tillhörighet, köttätare/vegetarian/vegan, Saab eller Volvo osv... Eller vill ni ha en diktaturstat där alla är stöpta i samma form?

Precis som det finns en massa olika filosofier bland vegetarianerna så ser det likadant ut hos jägarna, hos bönderna, hos arbetarna, hos barnen, ja hos alla människor för den delen! (även hos djuren kan man se detta)

Det är helt ok att lufta sina åsikter och värderingar men acceptera att vi är olika som människor och det finns oliga intressen!

Så fort vargen nämns så skall det tjafsas så mycket...
Personligen jagar jag inte varg eftersom det varken ligger i mitt intresse eller jag har något problem med den där jag bor men vi har ett uppdrag att skjuta under licensjakten ett antal individer per år och det gör vi.
Har man problem med att man överhuvudtaget skjuter djur så skall man nog stanna utanför denna forumdelen eftersom det är det vi pratar om här och försöker lära av varandra.

Är man köttätare och hand handla mat på affären är man en hycklare om man ser ner på de jägare som bedriver en etisk jakt med viltvården i fokus.
Och självklart vill ha starka stammar av köttdjur i skogarna eftersom likt köttbonden så är det köttet det handlar om i slutändan samt det selektiva utvalet.

Titta på hur hönsuppfödningen ser ut vad gäller både äggläggare och kycklingar eller på grisfarmarna där de aldrig får se dagsljus - är det ett bättre alternativ???

Att en vegan har problem med jakten accepterar jag men då är det oftast inte jakten som är problemet utan hela tanken på att döda ett annat djur och sedan äta upp det.
(fast jag brukar fnissa när veganer äter t ex godis och limpa eftersom de produkterna är fulla av animaliska produkter  ;))

Amen!!

Margit

• Gäst
« Svar #124 skrivet: 02 apr-11 kl 18:44 »
Vi är INTE brukare AV naturen, vi är möjligtvis brukare I naturen. Detta innebär att vi måste visa en enormt mycket större respekt för det som vi har omkring oss än att i alla lägen "bruka" det i våra egna syften. Det är det som skiljer de flesta jägares syn på ekologi och samspel från de som enligt mig har begripit bättre. Det är också enligt mig det som skiljer en konventionell "lantbrukare" från en ekologisk självhushållare: Man har förstått att böja sig för naturens villkor och nyttja det samspel som finns istället för att skjuta vargar, genmodifiera embryon, kvävegödsla och spruta gift och andra "trädgårdsmästarsysslor".
Eller som mobbaren som fick frågan varför han spöade sin klasskompis och svarade: För att jag kan!
Det är också därför dessa argumentationer sällan kommer någon vart då man helt enkelt står för långt ifrån varandra när det gäller synen på människans roll.

Alltså en ekologisk självhushållare som inte jagar då eller? Jag känner flera ekologiska självhushållare som jagar, det ingår liksom i själva självhushållandet.....och mer ekologiskt kött än vilt får du leta efter.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #125 skrivet: 02 apr-11 kl 21:00 »
fattar inte hur folk tänker alltså... föder upp kossor i fångenskap och sen stör man sig på jakt?  ett djur som levt i frihet hela livet och sen dör knall fall har ju haft ett riktigt bra liv...  Om vi slutar med jakten så kommer rovdjuren öka..bytesdjuren bli färre..rovdjuren kommer svälta ihjäl..bytesdjuren kommer öka..rovdjuren kommer öka och så kommer det svänga.. problem i form av trafikolyckor,betesskador rovdjursattacker och sjukdomar kommer öka..då ser jag det bättre att vi jagar bort en del av rovdjuren och bättrar på livsbetingelsena för det matnyttiga viltet och att vi tar del av det.. därmed inte sagt att någon art skall utrotas..det finns plats för både människor rovdjur och övrigt vilt... jag ser gärna en mångfalld av friska djur i naturen och därför väljer jag att minska på de arter som gynnas extremt på grund av mänsklig dumhet..tex måsar kråkfåglar..råttor och liknande...
Fjäderfän och kaniner

dbs

• Gäst
« Svar #126 skrivet: 02 apr-11 kl 21:13 »
fattar inte hur folk tänker alltså... föder upp kossor i fångenskap och sen stör man sig på jakt?  ett djur som levt i frihet hela livet och sen dör knall fall har ju haft ett riktigt bra liv...  Om vi slutar med jakten så kommer rovdjuren öka..bytesdjuren bli färre..rovdjuren kommer svälta ihjäl..bytesdjuren kommer öka..rovdjuren kommer öka och så kommer det svänga.. problem i form av trafikolyckor,betesskador rovdjursattacker och sjukdomar kommer öka..då ser jag det bättre att vi jagar bort en del av rovdjuren och bättrar på livsbetingelsena för det matnyttiga viltet och att vi tar del av det.. därmed inte sagt att någon art skall utrotas..det finns plats för både människor rovdjur och övrigt vilt... jag ser gärna en mångfalld av friska djur i naturen och därför väljer jag att minska på de arter som gynnas extremt på grund av mänsklig dumhet..tex måsar kråkfåglar..råttor och liknande...
släpp då upp varg stammen först så den blir bärkraftig  då kan man ju få jaga sen  men jaga på redan inavlat material så det blir ännu mera inavlat värkar ju fören säker utrotning i stället   som ja ser det  räcker gott med skydds jakt till vidare. sen får ju jägarna ändra jakt beteende va det gäller hund i varg byggde eller tåla förlusten då det är en kalkylerad risk att jaga  med hund.

grimbart

• Västergötland
« Svar #127 skrivet: 02 apr-11 kl 21:26 »
släpp då upp varg stammen först så den blir bärkraftig  då kan man ju få jaga sen  men jaga på redan inavlat material så det blir ännu mera inavlat värkar ju fören säker utrotning i stället   som ja ser det  räcker gott med skydds jakt till vidare. sen får ju jägarna ändra jakt beteende va det gäller hund i varg byggde eller tåla förlusten då det är en kalkylerad risk att jaga  med hund.
men om vargstammen är inavlad hjälper det inte att öka beståndet..det är ju fortfarande samma gener... nytt material behöver tillsättas för att stammen skall bli frisk..Eller har jag fel?
Fjäderfän och kaniner

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #128 skrivet: 02 apr-11 kl 21:29 »
Det spelar ingen roll om det så är 5000 vargar om alla är inavlade ,Med nya gener räcker det med 200,Den så kallade ryss vargen dom flyttade till örebro för ca 1 miljon kronor har paserat torsby och är snart i jämtland igen.

dbs

• Gäst
« Svar #129 skrivet: 02 apr-11 kl 21:40 »
 Kan ju inte va hållbart med 200 individer och jaga på det   finns ingen hållbar het i det.

grimbart

• Västergötland
« Svar #130 skrivet: 02 apr-11 kl 21:55 »
Kan ju inte va hållbart med 200 individer och jaga på det   finns ingen hållbar het i det.

200friska individer föder flertalet ungar årligen.. om man skjuter 20 av dem gör varken till eller från...
Fjäderfän och kaniner

Tännlappen

• -
« Svar #131 skrivet: 02 apr-11 kl 23:56 »
Finns ju som sagt olika sorters jägare,naturintresserad jägare ,sedan "frysboxjägaren" som till var pris vill fylla sin frys,skiter totalt i naturen för övrigt. Mycket småaktigt och girigt att inte tåla några tusen vargar  ,finns ett överflöd av mat till dom.
http://www.supermiljobloggen.se/2011/01/skandalen-fortsatter-sa-skandas.html

http://jinge.se/natur/guillou-sagar-carlgren.htm

dbs

• Gäst
« Svar #132 skrivet: 03 apr-11 kl 01:03 »
200friska individer föder flertalet ungar årligen.. om man skjuter 20 av dem gör varken till eller från...
och det bara för nöjes skull  ja du det är inte så konstigt om jägarkåren är illa illa ansedd  när ni resonerar så .

Wizard

• Arrendegården
« Svar #133 skrivet: 03 apr-11 kl 01:07 »
och det bara för nöjes skull  ja du det är inte så konstigt om jägarkåren är illa illa ansedd  när ni resonerar så .
Så maxgränsen för antalet vargar är något som jägarkåren dikterar?

Hade vi hatat att jaga så hade vi inte gjort det - gör dig inte mer löjlig än vad du redan gör.
Jakten består till en så sjukt liten del av att kröka fingret men det verkar du och några andra inte förstå!

Ta och förkovra dig lite i ämnet innan du svamlar mer, fast det kanske inkräktar på din hästtid?
« Senast ändrad: 03 apr-11 kl 01:39 av Wizard »

dbs

• Gäst
« Svar #134 skrivet: 03 apr-11 kl 01:50 »
Så maxgränsen för antalet vargar är något som jägarkåren dikterar?

Hade vi hatat att jaga så hade vi inte gjort det - gör dig inte mer löjlig än vad du redan gör.
Jakten består till en så sjukt liten del av att kröka fingret men det verkar du och några andra inte förstå!

Ta ock förkovra dig lite i ämnet innan du svamlar mer, fast det kanske inkräktar på din hästtid?
Ja i vart falls så har jägarförbundet ett stort finger med i spelet  för övrigt så har du nog taget en grogg för mycket   eller låt vargstammen få föröka sig då   och vist ja ni få jaga men jaga då påkört  där gör ni ju nytta  sen tycker ja ju det att ni ska ju inte gnälla då ni får jakt hudar tagna det är ju en medveten risk ni tar  så var för göra sånt väsen av sådant  det skjuts ju mer jakt hundar än som blir vargtagna .

Wizard

• Arrendegården
« Svar #135 skrivet: 03 apr-11 kl 03:45 »
Ja i vart falls så har jägarförbundet ett stort finger med i spelet  för övrigt så har du nog taget en grogg för mycket   eller låt vargstammen få föröka sig då   och vist ja ni få jaga men jaga då påkört  där gör ni ju nytta  sen tycker ja ju det att ni ska ju inte gnälla då ni får jakt hudar tagna det är ju en medveten risk ni tar  så var för göra sånt väsen av sådant  det skjuts ju mer jakt hundar än som blir vargtagna .
Dricker gör jag inte men tämligen irriterad kan jag bli på idioti.

Så vi duger till att göra eftersök?
Vet du hur mycket tid, oavlönat!, som många av oss spenderar på just eftersök vid viltolyckor i trafiken?
Har du ens någon aning om hur mycket pengar vi spenderar på detta?

Inte en chans.

Tänker inte spendera mer tid på att försöka upplysa er jakthatare hur det egentligen fungerar för ni har inget intresse och har redan målat upp en sinnesförvirrad bild hur ni tror det fungerar...

Sedan fattar jag inte varför du dillar om att jägarkåren inte vill ha oändligt med varg... Det är väl klart som korvspad att majoriteten inte vill!
Top of the food chain principen kan appliceras och då måste man ha den balansen som funkar bäst för en själv.
Sedan vill faktiskt majoriteten ha varg men i begränsad utsträckning.

Sök hjälp!

dbs

• Gäst
« Svar #136 skrivet: 03 apr-11 kl 07:12 »
Dricker gör jag inte men tämligen irriterad kan jag bli på idioti.

Så vi duger till att göra eftersök?
Vet du hur mycket tid, oavlönat!, som många av oss spenderar på just eftersök vid viltolyckor i trafiken?
Har du ens någon aning om hur mycket pengar vi spenderar på detta?

Inte en chans.

Tänker inte spendera mer tid på att försöka upplysa er jakthatare hur det egentligen fungerar för ni har inget intresse och har redan målat upp en sinnesförvirrad bild hur ni tror det fungerar...

Sedan fattar jag inte varför du dillar om att jägarkåren inte vill ha oändligt med varg... Det är väl klart som korvspad att majoriteten inte vill!
Top of the food chain principen kan appliceras och då måste man ha den balansen som funkar bäst för en själv.
Sedan vill faktiskt majoriteten ha varg men i begränsad utsträckning.

Sök hjälp!
Skratt ja har sprunget med eftersök  åtskilliga gånger då det inte har funnits någon bra sådan i närheten    begränsa ja men inte 200 det är nog bara gaphalsar som  har tvinga fram det   så sök du för din egen ångest    att du tänger på dej skälv det är uppenbart .
« Senast ändrad: 03 apr-11 kl 08:53 av pålle »

Tännlappen

• -
« Svar #137 skrivet: 03 apr-11 kl 16:49 »
Tjaa....... Det snackas om jakthatare,är Jan Guillou(kanske rättstavat) en jakthatare? Någon här som sagt att man är jakthatare? Är man en bra viltvårdare som jagar ett rödlistat djur som Vargen? Är man en bra viltvårdare som jagar Lodjur som också är rödlistad? Betyder rödlistad att man till varje pris ska jaga den arten eller förstår man inte vad rödlistad betyder? Såg även något om att man tänkte rödlista Kråkan eftersom den minskat i antal. Något är ju helgalet,totalgalet när man jagar rödlistade djur. Tycker man då att det är konstigt att folk reagerar mot vansinnet? Tycker man inte att man misssköter sin hobby när man jagar utrotningshotade djur? Vill man att Bryssel ska ta över ansvaret för jakthobbyn i Sverige eftersom den missbrukas så grovt? ..................... Nu ska jag äntligen vara tyst ett tag  :-X

Eleganten

• Västmanland
« Svar #138 skrivet: 03 apr-11 kl 19:33 »

80% av sveriges befolkning ställer sig gillande till jakt/ jägare.
Så särskilt illa ansedda är vi nog inte.

Har du eftersökt trafikskadat vilt? Har du jägarlicens?
Estetiken framför allt

Tännlappen

• -
« Svar #139 skrivet: 04 apr-11 kl 00:15 »
80% av sveriges befolkning ställer sig gillande till jakt/ jägare.
Så särskilt illa ansedda är vi nog inte.

Har du eftersökt trafikskadat vilt? Har du jägarlicens?

En sådan undersökning är tämligen värdelös om man inte vet vem som beställt undersökningen,vilka frågor som ställts t.ex,"som man ropar kan man få svar". Snackas om moral och etik på jägarsidan,att skjuta rödlistade djur kan ju knappast tyda på god moral och etik. Här har man eftersökt ett trafikskadat djur,hoppas det inte är rutin att göra så här.  :-X  :-X
http://www.nwt.se/varmland/article851398.ece?service=mobile

Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 2 användare
Susanna Ramirez, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser