Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är ni nöjda med jaktsäsongen som gått?  (läst 3328 gånger)

regnpipan

• Gäst
Är ni nöjda med jaktsäsongen som gått?
« skrivet: 18 mar-11 kl 07:25 »
Nu börjar snart yngelsäsongen och det finns i princip inga arter är längre tillåtna att jaga. Då är det dags att tänka tillbaka på den gångna säsongen. Gick den som tänkt? Fanns där en plan eller jagades det helt ad hoc? Finns det saker att förändra till nästa år?

regnpipan

• Gäst
SV: Är ni nöjda med jaktsäsongen som gått?
« Svar #1 skrivet: 18 mar-11 kl 07:35 »
För den mark där jag jagar kan jag konstatera att vi behöver öka jakttrycket på räv. Tidigare har vi haft en del hare och markhäckande fältfågel. Men sedan förra sommaren har mängden hare minskat, tror faktiskt inte stövarjägarna i laget fällt en enda hare. I vanliga fall brukar man se fasan emellanåt, men sedan i somras har jag inte sett fasan en enda gång. Den stora mängden gnagare gav stora rävkullar, rävar som i rävens opportunistiska anda även tagit de markhäckande fåglar och tryckande harar som de gått på. Det har synts vid gryten. Jag gick igenom traktens gryt och på lite drygt 600 ha kände vi till 14 bebodda gryt med räv. I något fanns det även grävling......

Alltså, trots att jag fällde 3 rävar är det nog bra att lägga lite mer tid på rävjakt nästa säsong. Det förefaller även motiverat att utnyttja skyddsjaktmöjligheten på rävungar, bra lägen brukar uppstå på nyslagna vallar.

Rådjursstammen förefaller klarat denna vinter bättre än förra. Men det beror nog både på att snön inte var lika djup och att vi har satsat en hel del på utfodring. Jag sköt två rådjur, ett friskt och ett skadat (3-bent). Båda var bockar. Egentligen hade jag tänkt skjuta en bock och ett kid, men när jag observerade det skadade djuret var valet att fälla det som mitt andra rådjur självklart.

Älgen verkar öka. Nu har vi ett år kvar på förvaltningsplanen, men för nästa förvaltningsplan kan det vara läge att öka avskjutningen något.

Överlag är jag nöjd med jaktsäsongen. Jag har fällt fler rovdjur än matvilt. Allt jag fällt har (eller skall) kommit till användning på ett eller annat sätt. Rävar har skickats till SVA för dvärgbandmaskanalys.

Wizard

• Arrendegården
« Svar #2 skrivet: 18 mar-11 kl 08:27 »
Vad gällde matförrådet gick inte jakten enligt plan men det berodde på ohälsa och inte dålig jakt  :P

Predatorjakten var minimal eftersom jag har haft strikt viltvård på mina marker i flera år och den kullen rävar som hade etablerat sig på en av markerna fick vara eftersom jag bedömde att det var så pass gott om åkersork där de befann sig att de fick vara kvar.
På fågelfronten blev det lite mindre än vanligt på både svart- och vitfågel men strax över 500 fick jag under diverse skyddsjakter på gård och anläggning.
Duvor blev inte så många som jag hade räknat med men kanske 150 st varav 120 st hamnade i grytan.
Till hösten skall jag satsa mer på ungråkor eftersom behovet är extremt och de är utmärkt föda!

Rådjuren fick vara pga av den hårda vintern utan kid så det blev bara en bock men jag är lika glad för det! Lär nog inte skjuta något hondjur på ett bra tag som det känns nu med avsaknaden av föryngringarna.
Dock har jag en gammal get som inte ger de yngre damerna någon chans men henne tar jag beslut om nästa år.

Hararna lyser med sin frånvaro, eller är mycket lätträknade i alla fall, men det beror inte på räven. Vi har mycket gott om rovfåglar och det är de som har kalasat på hararna.
Hade gärna sett fler harar...

Rapphönsen överlevde vintern igen och det känns skitkul! Det är inget tal om att skjuta dessa då de är vilda men det känns som ett gott betyg på att man har lyckats med viltvården mitt i storbondelandskapet i skåne!
Fasaner fick vi en hel del men då har vi inte bara jagat på mina marker. Med brafågelhundar (ESS) så blir man inbjuden till jakter också !

Älg och björn blev det inga för mig i år eftersom jag inte var kry men lite gris blev det i alla fall, dock inte tillräckligt för att fylla frysarna så här fick man snällt hala fram 10000 kr och köpa sig en älg. Första gången!!!
Dov blev det en av men ingen Kron. Försökte och försökte verkligen med en grupp kronhjortar vi har som ställer till med massor av ofog och river ner eltrådarna för köttbönderna men varje gång jag fick tag i dem så var klockan på gränsen och riskerna för stora med mörkret så jag avstod.

Dock ser det mycket bra ut med predatorläget och de som har det tufft klarar sig i alla fall, även om getterna åter igen kastade...

Glömde nästan att jag hade påhälsning av lodjur igen som gick genom min gård och som den kattmänniskan jag är så tycker jag det är ett trvligt inslag!
Dock hade jag alla mina fåglar inne så det var ingen störra fara ;)

Nu börjar skyddsjakten på diverse fågel i anläggningar igen så nu blir det mer .22LR än kaliber 12 och 20 men det är inte jakt, det är en nödvändighet av sanitär anledning.

tinna.m

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 18 mar-11 kl 09:29 »
Blir glad av Wizard's inlägg.
Hade ni möjligen fågelhund när du var liten? Setter? Fonzie?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Wizard

• Arrendegården
« Svar #4 skrivet: 18 mar-11 kl 09:45 »
Blir glad av Wizard's inlägg.
Hade ni möjligen fågelhund när du var liten? Setter? Fonzie?
Nej, inga fågelhundar...
Jag är uppvuxen med jämthundar som den exiljämte jag är men i dag har jag bara Engelsk Springer Spaniels av jakttyp.
Två damer som är väldigt sociala samt hänger på en Grayhound i fart!  ;D

Som före detta tävlingsskytt på den internationella scenen i F.I.T.A.S.C så skjuter jag hagel på tämligen långa håll och då gäller det att hundarna är tränade för det också och här funkar ESS utmärkt!
Det spelar ingen roll om de jobbar på 20 meter eller 80 meter så har de full koll på mig, mina handsignaler och pipan.
Dock är de inte lika bra på att ställa fågel men de är fortfarande mycket unga och har en hel del valpighet kvar  :-[

Som självhushållare så är jakten en viktig del för mig men även skyddsjakten som både hjälper andra att få det att fungera sanitärt vad gäller foder osv samt ger mig mat under hela året, ja stora delar i alla fall, samt att hundarna får jobba mer än under jaktsäsongen.

Nu börjar även skyddsjakten på gås men oftast så åker jag bara ut och skjuter ett skott i luften så de försvinner. Det är i princip omöjligt att kunna decimera gåsbeståndet under skyddsjakten.
Kula funkar visserligen på lite längre håll men det enklaste är att dra en smäll i luften och då lämnar gässen veten och problemet är löst!

Men man får inte glömma den egna trädgården som nu skall börja planteras infår våren, sommaren och slutligen höstens skörd!

Staaf

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 mar-11 kl 09:58 »
Jag jagade inget själv den gångna jaktsäsongen, men min tax jagade och fick sin första hare och det på sin ettårsdag dessutom! Snacka om perfekt födelsedag för henne :D Vi är rätt nöjda med det. Nästa jaktsäsong har jag dock tänkt vara med och jaga med taxen själv.

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 18 mar-11 kl 14:24 »
10-taggars älg, 3 dov, råbock, harar, fasaner, änder. Har tröttnat på vildsvin så jag har inte vakjagat något. Frysarna är fulla.
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

sunken

« Svar #7 skrivet: 18 mar-11 kl 18:43 »
Jovars, på småviltsfronten så har det gått över förväntan. Rätt mycket räv har det blivit . troligen pga den stora mängd gnagare vi haft de två senaste åren.

Vad gäller älgjakten så blev det en kviga första dagen.

På det stora hela en helt okay säsong med en massa fina naturupplevelser.

//

Fordson

« Svar #8 skrivet: 18 mar-11 kl 19:00 »
Förra året var första året med jaktmark. Jag har gått drev ett antal gånger och det bästa med det har varit att sonen har verkligen gillat korvgrillningen efteråt.
För oss blev det en fjärdedels älg, ett rådjur och en hare. Det OK för oss. Måste säga att jag har blivit mycket mer positiv till att ta jägarexamen.
Kul också är att få lite nya kompisar i jaktlaget...

regnpipan

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 18 mar-11 kl 19:01 »
På det stora hela en helt okay säsong med en massa fina naturupplevelser.

Utan fina naturupplevelser hade man väl ändå inte sysslat med jakt.... Sköt lite drygt 10 vilt totalt och när jag kikar i min dagbok kan jag se att jag varit ute och jagat ett nittiotal  gånger. Utan naturupplevelserna hade ett besök på ICA varit mer motiverat....

Nordjämten

• Jämtland
    • Nordjämtens blogg
« Svar #10 skrivet: 21 mar-11 kl 02:29 »
För mig så har det gångna jaktåret varit en katastrof. Tror faktiskt jag inte skjutet ett enda vilt.  :-\

Älgjakten var även den mycket bristfällig då jag gick min militära grundutbildning de månader som jag kunnat jaga älg på, dock så finns det ju en hel del kött att ta del av ändå...  ;)  ;D

Vi får se vad nästa säsong ser ut att bjuda på!
Mvh Nordjämten
nordjamten.wordpress.com

Jakt, fiske, skogsbruk och decentralicering

stubben

• Skog är toppen
    • Skåne
« Svar #11 skrivet: 22 mar-11 kl 09:59 »
Länsstyrelsen inställde all jakt med drivande hund  i december och januari pga mycket snö men innan dess,
var på älgjakt- ingen älg
var på rådjursjakt- inget rådjur
har inte ens sett ett harspår i snön, men gott om rävspår
summa summarum inget skjutet denna jaktsäsongen :(
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 22 mar-11 kl 10:43 »
rävar,grävling iller skator kråkor och nötskrikor har det blivit... inget att äta men det ätbara lär öka framöver... då jag inte äger markerna där jag jagar så är det nån annan som blir glad över de viltvårdande insatserna :D  i sommar är jag ledig så då ska diverse viltvårdsinsatser sättas in i form av holkar,skydd,viltåkrar och utfodringsplatser..nya fällor ska snickras åtlar anläggas mm jag har att göra året om... och snart kommer jakthunden som jag bokat ;D
Fjäderfän och kaniner

Margit

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 22 mar-11 kl 19:27 »
Jag jagade inget själv den gångna jaktsäsongen, men min tax jagade och fick sin första hare och det på sin ettårsdag dessutom! Snacka om perfekt födelsedag för henne :D Vi är rätt nöjda med det. Nästa jaktsäsong har jag dock tänkt vara med och jaga med taxen själv.

Tax som jagar hare  8)!

Jag är nöjd, sköt min första älg en fin 6-taggare med 90 cm mellan spetsarna  ;D.
För övrigt finns det väldigt dåligt med hare, knappt sett några spår alls. Däremot hade jag lyckan och fick se ett livs levande lodjur under älgjakten - mycket vackert djur!! Jag har vakat några nätter på räv men inte fått chansen, har sett spår dagen efter men när Mickel passerade hade jag väl somnat  :-[...

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 2 användare
torbjorn, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser