Vad gällde matförrådet gick inte jakten enligt plan men det berodde på ohälsa och inte dålig jakt

Predatorjakten var minimal eftersom jag har haft strikt viltvård på mina marker i flera år och den kullen rävar som hade etablerat sig på en av markerna fick vara eftersom jag bedömde att det var så pass gott om åkersork där de befann sig att de fick vara kvar.
På fågelfronten blev det lite mindre än vanligt på både svart- och vitfågel men strax över 500 fick jag under diverse skyddsjakter på gård och anläggning.
Duvor blev inte så många som jag hade räknat med men kanske 150 st varav 120 st hamnade i grytan.
Till hösten skall jag satsa mer på ungråkor eftersom behovet är extremt och de är utmärkt föda!
Rådjuren fick vara pga av den hårda vintern utan kid så det blev bara en bock men jag är lika glad för det! Lär nog inte skjuta något hondjur på ett bra tag som det känns nu med avsaknaden av föryngringarna.
Dock har jag en gammal get som inte ger de yngre damerna någon chans men henne tar jag beslut om nästa år.
Hararna lyser med sin frånvaro, eller är mycket lätträknade i alla fall, men det beror inte på räven. Vi har mycket gott om rovfåglar och det är de som har kalasat på hararna.
Hade gärna sett fler harar...
Rapphönsen överlevde vintern igen och det känns skitkul! Det är inget tal om att skjuta dessa då de är vilda men det känns som ett gott betyg på att man har lyckats med viltvården mitt i storbondelandskapet i skåne!
Fasaner fick vi en hel del men då har vi inte bara jagat på mina marker. Med brafågelhundar (ESS) så blir man inbjuden till jakter också !
Älg och björn blev det inga för mig i år eftersom jag inte var kry men lite gris blev det i alla fall, dock inte tillräckligt för att fylla frysarna så här fick man snällt hala fram 10000 kr och köpa sig en älg. Första gången!!!
Dov blev det en av men ingen Kron. Försökte och försökte verkligen med en grupp kronhjortar vi har som ställer till med massor av ofog och river ner eltrådarna för köttbönderna men varje gång jag fick tag i dem så var klockan på gränsen och riskerna för stora med mörkret så jag avstod.
Dock ser det mycket bra ut med predatorläget och de som har det tufft klarar sig i alla fall, även om getterna åter igen kastade...
Glömde nästan att jag hade påhälsning av lodjur igen som gick genom min gård och som den kattmänniskan jag är så tycker jag det är ett trvligt inslag!
Dock hade jag alla mina fåglar inne så det var ingen störra fara

Nu börjar skyddsjakten på diverse fågel i anläggningar igen så nu blir det mer .22LR än kaliber 12 och 20 men det är inte jakt, det är en nödvändighet av sanitär anledning.