Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man fodra kaniner med rens från blomkål & broccoli?  (läst 23187 gånger)

flax

• Halland
Hej!

Vi äter ofta både blomkål och broccoli i vår familj, och det blir alltid rens, blad & stammar över. Har aldrig vågat  ge det till våra kaniner, men kom på att jag ju kunde fråga er. Tror att dom kanske skulle uppskatta lite variation...
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Ylva

• Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
SV: Kan man fodra kaniner med rens från blomkål & broccoli?
« Svar #1 skrivet: 17 mar-11 kl 22:18 »
Med måtta, med måtta! Kål är alltid lite kinkigt med. Kan ge gaser och elände. nÅgon enstaka blad/ stjälk ´per kanin går bra. Det har jag gett själv och ingen kanin här har dött av det. Men ge absolut inte för mycket.
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

Djinn

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 mar-11 kl 22:22 »
OJ! Mina stackare får det nån gång i veckan, ibland mer sällan, ibland oftare. Slänger in en "stam" åt gången. Ibland äter de, ibland ratar de.
Kan inte kaniner själva känna vad de mår bra av? Mina väljer noga i det blandade ängshöet, i matresterna och bland "allfodret".

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 17 mar-11 kl 23:10 »
Ja brocolli och blomkål gör dom glada =).

Som med all ny mat (oavsett om det är kål, frukt, höbyte eller en ny pelletssort) så ska man mjukstarta. En liten bit, i stil med en halv äppelklyfta (för mina dvärgar) eller ett halvt kålblad. Om jag gav dom samma grönsaker varje dag skulle jag ju kunna öka mängden, men det är alltid höet som ska stå för det största intaget av näring under dagen. Resten är bara "bonus" för att säkra upp det som höet inte innehåller nog mycket av.

Djinn, angående att dom själva skulle välja vad dom mår bra av: Kaniner är precis som människor programmerade att äta upp det kaloririkaste först (eller det som verkar vara kaloririkast). Det kan både vi och dom bli sjuka av. Därför ska kaniner inte ha fri tillgång på något dom inte är vana vid att äta / något som är onyttigt tillexempel "gnagarblandningar" eller annat kraftfoder. Det finns bara två "blandningar" som jag hittat hitills som är nyttiga för kaniner, och det är Versele Lagas kaninsortiment och Royal Rabbit. Resten är oftast för kaloririka, för fetthöga, färgämnen, konserveringsmedel... Mina dvärgar får 1-2msk kraftfoder om dagen (15% protein 2,5% fett 19% fiber) och mer ska dom inte ha. En kanin på 3kg ska ha max 1dl kraftfoder, kan den inte hålla vikten på det är det fel på höet, som är det enda en kanin ska ha fri tillgång på.
//Lina

flax

• Halland
« Svar #4 skrivet: 18 mar-11 kl 10:02 »
Tack för svar!  Jag låter dom få det som lite godbitar i små mängder, så får jag se om de verkar må bra av det.
Hö har de fri tillgång till, men jag ger även rätt så mycket morrötter (ca 1 per kanin och dag) är det kanske för mycket?

De får även kraftfoder (köper på säck från Lantmännen, vet ej vad det heter) ca 1/2 - 1 dl på två kaniner per dag, vilket de faktiskt inte alltid äter upp.

De är en dvärgvädur och en annan liten sort som jag inte vet vad rasen heter (övertagit den från en familj vars barn tröttnat)
Ålder ca 5 på den ena och runt 7 på den andra.

Får dom för mycket mat?
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 18 mar-11 kl 10:13 »
1/2 dl kraftfoder per dvärgkanin är för mycket om de inte har ungar. De blir feta och riskerar att få följdsjukdomar av det.

Alla sällskapskaniner av mindre ras som jag slaktat har haft fruktansvärt mycket fett runt njurar och lever. Det är garanterat inte hälsosamt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 18 mar-11 kl 15:24 »
1/2 dl är inte nödvändigtvis för mycket, det är ungefär 2msk vilket jag ger mina som behöver lite mer, dvs hanar och växande eller diande. Men jag har å andra sidan utställningskaniner, och dom blir ofta som ieenilorac säger feta runt inälvorna. Anledningen till att man "övergöder" sina utställningsniner är för att dom ska få bra poäng på utställning för att dom har stor muskelmassa och känns runda och fina åt alla hll och kanter - men dom får inte ha hakpåse om man har en dvärg. Mina kan absolut klara sig på mindre foder, och vill man få sina honor dräktiga får dom inte ha för mycket fett internt, men för dom jag tävlar med måste jag hålla dom lite "rundare".

Om det är Rabbfor du ger så kan det vara bra att veta att det är designat för slaktkaniner, som ska växa så snabbt att dom har en hög slaktvikt vid 12-16 veckor. Inte ultimat för dvärgar alltså...

Jag ger Versele Laga Cuni Pro, det är designat för dvärgar och har låg fetthalt och hög fiberhalt, något som inte finns i de svenska fodrena på marknaden =(.

Hmm, det jag ville komma fram till är iaf att om du har sällskapskaniner så behöver dom bara yttepyttelite pellets för att säkra mineral/vitaminer. 1/2-1msk om dagen. Även om du har 2kgs dvärgvädur.

1 morot per dag är inte för mycket i sig, men i kombination med 1dl pellets så är det rätt mycket :D. Minska pelletsen.
//Lina

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #7 skrivet: 19 mar-11 kl 13:08 »
Hur mycket mat de ska ha beror väl på ras och ålder (i tillägg till ev. dräktig/digivande)?

Och för att hålla mig till ämnet: Här får kaninerna gärna lite kålrester när det finns, fast bara lite! Som Ylva skrev, kål är lite kinkigt....oavsett djurslag egentligen.
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser