Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tacka som kräks  (läst 3013 gånger)

laiz

• Västergötland
tacka som kräks
« skrivet: 17 mar-11 kl 15:44 »
Hej! Idag lammade en av våra värmlänska skogsfår och ett par timmar kräktes hon flera gånger och det såg ut som att det krampade sig i magen på henne. Någon mer som varit med om detta? Borde jag oroa mig? Hon verkar inte må dåligt nu efteråt men jag vill ändå kolla om någon vet vad det kan bero på.

Vargerik

• Gäst
SV: tacka som kräks
« Svar #1 skrivet: 17 mar-11 kl 16:30 »
Jag trodde inte ens att idisslande djur KUNDE kräkas??

Just_me

• Småland
« Svar #2 skrivet: 17 mar-11 kl 17:08 »
Jag trodde inte ens att idisslande djur KUNDE kräkas??

Trodde inte heller det var möjligt!

Så här står det på wikipedia:
Kräkning hos andra djur än människor [redigera]

"De flesta däggdjur kan kräkas. Ett vanligt exempel på däggdjur som inte kan det är hästar, åsnor och andra hovdjur. Dessa djur har en så stark magmuskel att den inte kan öppnas åt andra hållet. Skulle dessa djur förtära något olämpligt reagerar de istället genom att få kolik, vilken ger kraftiga magsmärtor och i sin yttersta form kan vara dödlig. Därför är det av största vikt att sådana djur får bra föda och att man introducerar nytt hö, ensilage eller gräs med försiktighet. Vissa djur, och framför allt vissa raser, är mer känsliga än andra.
Även råttor och vissa möss saknar möjlighet att kräkas. Deras kroppar kan inte ge de signaler som en kropp normalt ger när ett djur behöver kräkas. På samma sätt som med hästar och åsnor har de dessutom kraftiga muskler som gör det omöjligt att både kräkas och att rapa. För att undvika förgiftning tar råttor och möss endast små matbitar av ett okänt ämne. Därefter väntar de för att se om de börjar må dåligt eller inte. Skulle de må dåligt kommer de ihåg det och undviker ämnet. Ibland kan de även låta en ranglig råtta testa mat innan de äter det själv."

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 17 mar-11 kl 17:26 »
Jag har sett tackor kräkas - då har det varit i samband med att dom har satt i halsen...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Just_me

• Småland
« Svar #4 skrivet: 17 mar-11 kl 17:31 »
Jag har sett tackor kräkas - då har det varit i samband med att dom har satt i halsen...

hm, okej. Mpste det inte ha passerat övremagmunnen för att det ska vara kräkning?
Sitter det i halsen hostar de ju upp det, hehe

Hoppas det löser sig för TS och att det visar sig vara ofarligt!

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 17 mar-11 kl 18:31 »
Bara en tanke... om hon just har lammat, kan det inte vara så att hon ätit upp efterbörden och satt den i halsen?

Sorno

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 18 mar-11 kl 23:12 »
Kanske värt att närmare definera vad ni menar med att "kräkas".

Jag har sett en tacka som satte havre i halsen.., det bokstavligen strömmade skum ur henne samtidigt som hon hostade. Men skulle inte kalla det att "kräka".

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #7 skrivet: 19 mar-11 kl 07:38 »
Har varit med om att en min getabock kräkts. Han hade då ätit av min rhodendendrobuske.... han klarade sig men veterinären var här och kolla till honom. Det är tydligen våmvätskan som rinner ut bakvägen.. luktade hur illa som helst
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser