Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  får utomhus året om?  (läst 14735 gånger)

libra4ever

får utomhus året om?
« skrivet: 15 mar-11 kl 11:45 »
Kan man ha får ute året om om lammning sker på vår/sommaren? Självklare kommer fåren ha vindskydd om man får ha dem utomhus året om  o:)

fauve

• Gäst
SV: får utomhus året om?
« Svar #1 skrivet: 15 mar-11 kl 11:49 »
Ja, men de ska ha ett bra och välhalmat vindskydd med skyddande väggar och tak.

Ulva

• Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
« Svar #2 skrivet: 15 mar-11 kl 11:50 »
Går bra även med vinterlamning har jag erfarit.
If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 15 mar-11 kl 11:58 »
Det där med att det "går bra" med vinterlammning.. det beror mycket på vart du bor!

Vinterlammning ute är inte det optimala i Norrland med 1 meter snö och -30 grader.
Då kan det bli stort svinn på lammen...

Man får naturligtvis ha får ute året om, men det är stora krav i realiteten:
-både på ligghallens utformning (dragfri och torr)
-dricksvatten tillförsel
-att marken inte blir upptrampad och kladdig runt foderhäckar
-att marken inte blir upptrampad och kladdig vid ingång till ligghallen..
« Senast ändrad: 17 mar-11 kl 11:03 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

fauve

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 mar-11 kl 12:00 »
Ja, det är inga större problem med vinterlamningar om man har bra vindskydd. Vi hade ganska många lamm som föddes i vindskyddet under smällkalla vintern här i norrland när vi hade får  :)

Fållan måste ju också vara av bra storlek och beskaffenhet, samt foderplatserna får inte bli smetiga under höst/vår och fåren måste ha tillgång till bra vatten också över hela vintern.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 15 mar-11 kl 12:06 »
Det här hör kanske inte till tråden men varför kallar ni det vindskydd?
det är många år sedan det kallades vindskydd, i bestämmelser och anvisningar numer heter det ligghall.
Många nybörjare blir förvirrade när man använder båda benämningarna och många tror att ett vindskydd är något enket man spikar ihop och inte samma sak som en ligghall.

Bara funderar  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

fauve

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 mar-11 kl 12:08 »
 :-[

Gammal vana bara, då vi här alltid under alla år kallat det för vindskydd, men du har helt rätt i att det ska kallas ligghall.

*Gör en mental notering att bryta ovanan*

Birgit

« Svar #7 skrivet: 15 mar-11 kl 16:05 »
Angående utformning, så är det helt ok med vindskydd, åtminstone med min länsstyrelse. (Vad det kallas är oväsentligt).
Du ska ha tre väggar ett tak, höjden bör vara minst 150 cm för får när halmen är som högst på vårkanten. Man får använda vindskydd för uteplats som vägg, man får fläta med hassel (om det görs tillräckligt tätt) Man bör ha en öppning på ca 10 cm mellan tak och vägg i bakkanten för att undvika kondens och luftvirvlar. Den ska inte vändas åt det håll där vinden ligger på som oftast och storleken beräknas efter antalet får som ska vistas där. (Enligt regler för hållande av får).
Den behöver heller inte besiktigas innan, däremot vill lst veta var på mina marker de står, så de kan hitta dem vid ett gårdsbesök. De får även vara demonterbara och flyttas efter behov.

Vinterlammningar är sällan något problem, förutsatt att tackan tar hand om lammen. Får trivs ypperligt utomhus och har inga problem med kyla om de inte är alldeles nyklippta. De gillar inte att röra sig i djup snö, men man kan ju göra vägar åt dem också. Det är betydligt fler får som far illa av att stå instängda i för varma stallar i upp till sex månader, som många faktiskt gör, än att vara ute, förutsatt att de får tillräckligt att äta.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 15 mar-11 kl 17:32 »

Den behöver heller inte besiktigas innan,
Ligghallar ska förprövas om det är över 19 vuxna får.
källa:Länsstyrelsen 2010.

Mått i ligghall
Vuxet djur, högst 65 kg 0,85 kvadrat
Vuxet djur, över 65 kg  1,00  -"-
Dräktig tacka               1,20  -"-
källa: L100 2010.

Väggarna måste vara helt täta till minst ca 1,5 m från golvetför att förhindra drag på djurens liggyta.
källa:Jordbruksverkets info om Byggnader för får.
« Senast ändrad: 17 mar-11 kl 11:05 av Grimla »

ulfg

« Svar #9 skrivet: 15 mar-11 kl 21:17 »
Jag tror inte att man kan ha vilka får som helst i lösdrift med lammning utomhus året runt. Det krävs "tuffa" får med enkla lammningar. Tror personligen att t. ex gutar är svårslagna. Lammningar vintertid är ingen höjdare även om många lyckas "flera gånger" i någon "torr snödriva uppe i Norrland"  >:D. Lamm som blir blöta i snöslask och regn kring 0 och därunder har det mycket tufft. Hur undvika det i Syd- och Mellansverige? Produktionsmodellen med får utomhus året runt med ligghall bygger på varierade fodringsplats, bra terräng, fodring på skiftande platser för att undvika nersmutsning och sena lammningar. Lammning skall ske ute i betesmarken, "i gröngräset", inte i någon ligghall med tveksam hygien. Fixar man inte detta kan det vara enklare med stallning dec-mars. Jag har utegångsdrift med gutefår, men det är mycket jobb med det med och bygger på bestämda förutsättningar.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

nysse

« Svar #10 skrivet: 17 mar-11 kl 10:18 »
Har Gutefår som går ute hela året - vi har inte problemer med det.....

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #11 skrivet: 17 mar-11 kl 10:28 »
Man bör ha en öppning på ca 10 cm mellan tak och vägg i bakkanten för att undvika kondens och luftvirvlar. Den ska inte vändas åt det håll där vinden ligger på som oftast och storleken beräknas efter antalet får som ska vistas där. (Enligt regler för hållande av får).

Vinterlammningar är sällan något problem, förutsatt att tackan tar hand om lammen. Får trivs ypperligt utomhus och har inga problem med kyla om de inte är alldeles nyklippta. De gillar inte att röra sig i djup snö, men man kan ju göra vägar åt dem också. Det är betydligt fler får som far illa av att stå instängda i för varma stallar i upp till sex månader, som många faktiskt gör, än att vara ute, förutsatt att de får tillräckligt att äta.

bakkanten = sidan mittemot öppen sida??

Det är med vinden tycker jag är besvärligast.. har sällan vind från nord här men OM kommer det kallt och med mycket snö, den sidan ska vara stängt.
Annars har vi vind mest söderifrån men fåren älskar att ligga under tak i halmbädd och sola => en vägg där vore dumt ur fårperspektiv.
Vi har valt öppen sida så att det är enklast för oss att se in i vinskyddet (ligghall låter gigantiskt, som maskinhall) när vi går omkring vardags.

Det där med vatten kräver lite insats. 20l- hinken står i en murarbalja med halm som isolering, ett tips som dök upp här på alternativ och förlnänga tiden tills vattnet fryser rejält. Påfyllning 3gånger dagligen och helupptining efter behov (dock sällan nödvändig). 

Inga problem med lamning ute här heller, Västmanland.  Tidigaste lammning överraskade oss 17/2 en vinter. Är dock en bra tacka som tar väl hand om sina lamm. När takcan inte vill veta av lammen är tvångsåtgärder besvärligare utan stall men kan klaras av.

//Januschka
« Senast ändrad: 17 mar-11 kl 10:32 av Januschka »
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Birgit

« Svar #12 skrivet: 17 mar-11 kl 11:39 »
Citera
Det är med vinden tycker jag är besvärligast.. har sällan vind från nord här men OM kommer det kallt och med mycket snö, den sidan ska vara stängt.
Faktum är att det blåser mindre från norr än andra riktningar. Jag blev uppmanad att inte ha öppningen åt väst, där vi har mest blåst.

Angående förprövning, så pratade jag med den som ansvarade för detta på lst i min region förra våren och för vindskydd hade de inte detta krav.

JBF

• Småland
« Svar #13 skrivet: 17 mar-11 kl 11:47 »
Ja, nordliga vindar är inte heller här något problem. Oftast kommer den från väst här, och tyvärr är det åt det hållet min öppning vetter. Har löst det med vindnät på en enkel träram.
Gällande lite otätt i väggen så är det bättre att ha det än en hel vägg mot baksidan, då en helt tät hall liksom suger in vinden och regn/snö på ett annat sätt än om vinden kan passera väldigt försvagad genom byggnaden.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 17 mar-11 kl 13:14 »
Man får använda vindskydd för uteplats som vägg, man får fläta med hassel (om det görs tillräckligt tätt)

Håller det? Jag tycker de handskas rätt bryskt med möblemanget.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #15 skrivet: 18 mar-11 kl 00:50 »
Angående förprövning, så pratade jag med den som ansvarade för detta på lst i min region förra våren och för vindskydd hade de inte detta krav.
Ahh du menar att just din Länsstyrelse inte följer Jordbruksverkets föreskrifter!?

Trots att din Länsstyrelse skriver detta på sin hemsida:
Länsstyrelsen ska alltid före uppförande eller ombyggnad förpröva och godkänna stallar och anläggningar för lantbrukets djur, häst, ren, fjäderfä, strutsfåglar och pälsdjur.

Skyldighet att förpröva
Av 5 § djurskyddsförordningen framgår när förprövning ska ske. Där står bland annat att stall som nybyggs, byggs om, byggs till eller ändras i väsentlig omfattning ska förprövas. Även ligghallar för utegångsdjur samt hägn ska förprövas.

Ligghall=officiellt namn på vindskydd.
« Senast ändrad: 18 mar-11 kl 00:52 av Grimla »

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #16 skrivet: 18 mar-11 kl 10:01 »
Vi har våra får ute året om men, de kan gå in i fårhus och ligghall om de vill. Men, jag tror att det fungerar bättre att ha fåren ute dels ifall man bor i norra delen av Sverige där man oftast har snö på vintern och dels om man inte har så många djur. Nu i vinter har vi som tur är haft en riktigt kall vinter men, så fort det började töa blev det bedrövligt kladdigt på sina ställen. Vi kommer att minska djurantalet med hälften inför nästa vinter och min dröm är att bygga ett fårhus så att jag kan lösa fodringen inomhus och mocka ut hela bädden med traktor. Då kan tackorna själva välja om de vill gå ut eller inte men, min gissning är att de inte lämnar byggnade så länge det är snö ute.  ::) Enda anledningen de går ut nu är för att maten serveras ute men, ingen går dock längre från fodret än 10 m. vintertid.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Birgit

« Svar #17 skrivet: 18 mar-11 kl 11:02 »
Citera
Ahh du menar att just din Länsstyrelse inte följer Jordbruksverkets föreskrifter!?
Och vad har vi här Grimla? En liten polis?
Jag har bara talat om vindskydd, inte ligghallsbyggnationer.

Ulric, det är som bekant skillnad på får och får. Vi har haft enkla lösningar och det har funkat toppen. Ett gäng fullvuxna baggar kanske inte funkar med hassel t.ex. Men det ska ju vara stabilt byggt. Inte uppknutet på måfå.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #18 skrivet: 18 mar-11 kl 11:34 »
Och vad har vi här Grimla? En liten polis?
Men Birgit vad lågt... varför ett personangrepp.

Jag har bara talat om vindskydd, inte ligghallsbyggnationer.
En ligghall är ett vindskydd, det vara ju bara två ord för samma sak sa du birgit.

Denna tråd handlar om ligghall till utegångsdjur på vintern.

36 §  Utegångsdjur ska under den kalla årstiden när betestillväxt inte sker ha tillgång
till ligghall eller annat stall som ger dem skydd mot väder och vind samt en torr och
ren liggplats.
 4 §  ligghall:  stall  med  liggplatser  för  lösgående  djur.  Djuren  hålls  inte  instängda  i stallet utan kan själv välja när de vill använda det

neppelina

• Det blir inte roligare än man gör sig =)
    • Västergötland
« Svar #19 skrivet: 18 mar-11 kl 21:22 »
Undrar oxå...
Vilka fler än Gutar klarar vintern bra, självklart med ligghallar/vindskydd (kalla det vad ni vill ;) )
Har haft/ har gutar men vill ha ngt mer åt kött hållet. El är det bara att utesluta?
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser