Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nytt potatis/grönsaksland  (läst 5328 gånger)

12342345

• Gäst
Nytt potatis/grönsaksland
« skrivet: 13 mar-11 kl 19:00 »
Tänkte börja med att skala av grässvålen med traktor. Men under så är det en blandning av lera och sand. Vad ska jag tillsätta och göra för att det ska bli ett bra land att odla i? Tacksam för svar

Djinn

• Gäst
SV: Nytt potatis/grönsaksland
« Svar #1 skrivet: 13 mar-11 kl 19:19 »
Organiskt material! Kogödsel, halm, löv, kompost, strö...

12342345

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 mar-11 kl 20:15 »
Organiskt material! Kogödsel, halm, löv, kompost, strö...

Funkar det att odla samma säsong eller måste det stå sig?

Djinn

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 mar-11 kl 20:24 »
Funkar det att odla samma säsong eller måste det stå sig?

Det bör fungera samma säsong, men resultatet kommer att bli bättre för varje år.

En tanke... Hur stor yta pratar vi om? För om det är jätteytor kanske det vore bättre att bara plöja ner svålen, istället för att ta bort den.
Tar du bort svålen och tillsätter annat organiskt material går det ju åt lastbilslass om det är en större yta du ska odla.
Och VAD ska du odla? Olika grödor gillar olika saker.

Ngt att tänka på är att försöka hålla trädgårdslandets nivå ÖVER gräsmattans nivå, så det inte blir som att du odlar i ett hål.

Trasslan

• Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 13 mar-11 kl 20:27 »
Kan fårens ströbädd fungera att bygga upp med??
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 13 mar-11 kl 20:34 »
Jag anla nytt land för tre säsonger sedan, också det på en blandning av lera och sand. Jag plöjde då ned svålen och odlade i det redan första säsongen. Därefter har jag jordförbättrat med gödsel, gräsklipp löv mm och handgrävt och plockat rotogräs. Det vax bra redan första året, men det är först i somras som ogräset börjar vara under kontroll. Det är lite synd att bara kara bort svålen då den ger både näring och jordförbättring när den brutits ned, men samtidigt kanske du slipper lite av den ogräsrensning som jag fått lägga tid på.
Bor på gård med skog i norra Västerbotten tillsammans med maken och två katter. Tillbringar stor del av somrarna i grönsakslandet.

Djinn

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 mar-11 kl 21:00 »
Kan fårens ströbädd fungera att bygga upp med??

Ja, det bör fungera bra.

12342345

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 15 mar-11 kl 13:39 »
En tanke... Hur stor yta pratar vi om?

Runt 40 kvm skulle jag tro. Jag har hört att man kan köpa jord på närmaste återvinningsstation, det låter ju bra men kan inte den jorden vara full av ogräs och annat otrevligt? Kanske är bättre att bara satsa på stallgödsel och annat som man har på gården?

12342345

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 15 mar-11 kl 13:42 »
Det är lite synd att bara kara bort svålen då den ger både näring och jordförbättring när den brutits ned, men samtidigt kanske du slipper lite av den ogräsrensning som jag fått lägga tid på.

Det skulle ju vara det bästa men pga av fysiska problem så vill jag gärna ha så lite ogräs som möjligt från början  :)

Djinn

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 15 mar-11 kl 21:28 »
För att slippa ogräs är det enklaste (?) att täckodla. Finns folk som odlar i bäddar täckta med gräsklipp, halm eller duk, med gräsmattegångar emellan. Kanske vore ngt istället? Ogräs blir det, garanterat, oavsett om du använder stallgödsel, köpejord eller ngt annat.

tinna.m

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 18 mar-11 kl 10:03 »
Nu vet inte jag VAR i Skåne du bor, men sånt här
http://www.blocket.se/lund/Ensilagebalar_32652527.htm?ca=23_10&w=0
brukar finnas hos de flesta lantbrukare. Om det är vad du vill ha till täckodling/jordförbättring.
Fast lera sand låter som bra jord i min värld, näringsrik & genomsläpplig - dränerande.
Till täckodling tycker jag det funkar bäst med föruppdraget. Tomma toarullar som stöd för rangliga plantor.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 1 användare
LovisMamma

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser