Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Två lamm i natt som inte får äta  (läst 5247 gånger)

semlan

• Södermanland
Två lamm i natt som inte får äta
« skrivet: 12 mar-11 kl 10:27 »
En av våra ungtackor fick två lamm kl. 4 i natt. Tackan hoppar bara undan när de vill äta så i morse höll vi fast henne så de fick dia.
Vi gav också urmjölkad mjölk med en liten spruta i munnen. Det senaste fick de kl. 7.
Nu vill lammen inte suga när de har möjlighet, och det är inte så ofta de har möjlighet för tackan hoppar genast iväg när de kommer.
För övrigt pratar hon med lammen och nosar mycket på dem, så hon verkar inte vilja stöta bort dem alls.
Min bästa fårguru säger att vi ska hålla fast tackan var tredje timma så de får dia, men hur gör vi när de inte ens gapar? Är det dumt att hålla på och krångla med dem och försöka stoppa in spenen i munnen på dem?
För övrigt så går lammen omkring och verkar inte döende eller utsvultna.
Nån som varit med om nåt liknande?
Jag har skrutthus, skräphög och skrotopel. (Loranga, Mazarin och Dartangang)

JBF

• Småland
SV: Två lamm i natt som inte får äta
« Svar #1 skrivet: 12 mar-11 kl 10:34 »
En ställer sig grensle över tackans hals medan en annan stoppar in lammen vid spenarna! Kämpa på och ge inte upp!

Ungtackor kan ibland bli lite förvånade över att det kommit små lamm ur dem.. och vill gärna stå nos mot nos och lukta och förstår alltså inte att lammen måste vara i andra änden för att kunna få mat!

Förhoppningsvis lugnar tackan ner sig, hade hon inte velat veta av lammen hade hon buffat dem all världens väg.. Kämpa på och se till att de små får mat, får de det blir de snabbare och piggare på att äta. Till slut räcker det nog att ni tittar på tackan så springer de dit och äter  ;D
Lycka till!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

semlan

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 12 mar-11 kl 12:46 »
Tack för svaret!
Du har rätt, hon vill helst stå nos mot nos, speciellt när de bräker.
Nu har vi lyckats få dem att äta två gånger sen jag skrev senast, så jag hoppas att det är på rätt väg!
Det här är vår första lamning så jag känner mig lite osäker på hur allt ska vara. Då är det skönt att ni på Alternativ finns! :)

JBF

• Småland
« Svar #3 skrivet: 12 mar-11 kl 12:57 »
Ja, det är verkligen inte längesen jag var i samma sits! Det är tur att alternativ finns, man får mycket pepp när det behövs!
Jag hade en ungtacka förra året som betedde sig likadant, men hon fick bara ett lamm, så det gick ju ganska smidigt att få henne att fatta hur det går till! Mata på bara, så blir lammen pigga och lär sig ta för sig själva!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 12 mar-11 kl 13:03 »
Precis som gurun säger bara hjälper lammen att hittar spenen och  tvinga tackan att tillata diandet. Hon kommer att fatta att trycket pa juvern lättar och det kännsskönt att lammen diar.

Tog mig an vecka i fjol tills jag var säkert att det funkar men bättre än flasklamm.

Har nu en tacka med tre lamm som inte ville ha att göra med de 2 sista.. men det blir bättre redan efter första natt nu.

Lämnar lammen med tackan och mjölka ut henne när lammen är mätta. Du far igang tackans mjölkproduktion och kan även ha mjölk över som du kan förvara svalt ett tag. Behöver du inte mjölken för dina lamm nu kan du fryser in den till nästa problemfall ;)

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Vurre

« Svar #5 skrivet: 12 mar-11 kl 13:57 »
Just de där gimbrarna (förstagångare) som är så måna om sina ungar att de inte får dia kan bli de bästa mödrarna när de väl fattat vad det handlar om. Tänk alltså inte:vicken dum en! Utan spara henne minst ett år.
snus? vad är priset på en pris?

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #6 skrivet: 12 mar-11 kl 14:32 »
Första timmarna är ju råmjölken viktigast.   Vad jag förstår har ni fått i dom lite av den.   Lammungarna är nog mätta  Sedan ska tarmbecket ut så lite obalans med mattiderna första dygnet är för mig normalt. En del äter som galningar andra mindre. Håll koll på att ungarna är pigga och inte skriker. Då har dom fått det som skas  ;)  försök ha lite is i magen. Lite hungriga ungar triggar mamman

Lämnar lammen med tackan och mjölka ut henne när lammen är mätta. Du far igang tackans mjölkproduktion och kan även ha mjölk över som du kan förvara svalt ett tag. Behöver du inte mjölken för dina lamm nu kan du fryser in den till nästa problemfall ;)

Så gör även jag om det blir större problem.    :D  Var bara försiktig så du inte får "baksug " när du mjölkar. Min erfarenhet är det kan bli en juverinflammation.
Som Vurre skriver är det där gimbrarna som brukar blir de bästa mödrarna i alla fall hos mina Gotlands lamm.

MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

semlan

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 12 mar-11 kl 15:06 »
Många bra råd! Tack!
Det går bra att mjölka ur och kommer väldigt mycket, men vad menas med baksug?
Nu har vi varit där med 1 1/2 timmas mellanrum eftersom de får i sig ganska lite varje gång.
Tills i natt hoppas jag att de har börjat äta lite ivrigare och klarar sig 3-4 timmar på varje ätning, så grannen slipper komma hit och hjälpa till så väldigt många gånger ::)
Tur man har snälla grannar!

Luff

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 12 mar-11 kl 17:35 »
Om hon inte slickar dom när dom diar så kan det vara på plats att massera runt rumpan så dom bajsar ordentligt. Det är ju en effekt av tackans slickande att becket går ordentligt - och det som kommer in måste få komma ut också. Ett förstoppat lamm äter inte.
//Luff

semlan

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 12 mar-11 kl 17:58 »
Oj vad mycket det är att tänka på! Du har rätt, hon slickar dem ju inte när hon är fasthållen...
Nu sist stod hon faktiskt still och lät den ena äta men knuffade bort den andra.
Hoppas hon inte kommer att välja bara den ena!

Januschka

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 12 mar-11 kl 18:00 »
Oj vad mycket det är att tänka på! Du har rätt, hon slickar dem ju inte när hon är fasthållen...
Nu sist stod hon faktiskt still och lät den ena äta men knuffade bort den andra.
Hoppas hon inte kommer att välja bara den ena!

Du fortsätter 'bara' tills hon ackzepterar bada :)

/Januschka

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #11 skrivet: 12 mar-11 kl 18:27 »
Jag kan nog hålla med Januschka
Nu har ungarna fått mat under hela dagen.. Utnyttja natten till att inte göra något. Ge tackan tid. Ungarna klarar sig till morgondagen.För mycket välvillja är störande  ;) Lamm(får) håller sig vanligtvis väldigt lugna under nattens mörker.
 Förlåt  utrycket "Baksug"  som är mitt eget - Mjölken i spenen får inte återvända till juvret. Det kan komma in lite luft/smuts och då även bakterier.
Du fixar det här  ;D     MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

semlan

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 12 mar-11 kl 18:42 »
Jag fortsätter och ger inte upp! Tack Januschka!
Och ska även försöka lämna dem några timmar åt gången i natt :)
Aha då förstår jag vad baksug är! Tror att jag klämt ut allt som fyllts i spenarna, ska tänka på det om jag mjölkar mer.
Tack för att ni finns!

Januschka

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 12 mar-11 kl 19:27 »
Jag kan nog hålla med Januschka
Nu har ungarna fått mat under hela dagen.. Utnyttja natten till att inte göra något. Ge tackan tid. Ungarna klarar sig till morgondagen.För mycket välvillja är störande  ;) Lamm(får) håller sig vanligtvis väldigt lugna under nattens mörker.
 Förlåt  utrycket "Baksug"  som är mitt eget - Mjölken i spenen får inte återvända till juvret. Det kan komma in lite luft/smuts och då även bakterier.
Du fixar det här  ;D     MvH Cokett

Bra hänvisning med baksug som även jag ska ha i huvudet :)

Jag har lite ljus i stallet för familjen, mest för min skull.. ska släckas när jag var ut med hundarna sista vändan...  Under dagen har jag varit där lite och iakttagit hur det funkar, släppte tackan ett tag för att se hur det funkar men ingen bra kontakt mellan henne och lammen än. Hon fick följa med tillbaka till stallet och blir fastbunden.

Och tackan kommer att vänja sig.. som med alla motstandare gäller det att vara starkare mentalt.. ger dig inte. ;)

Min nyblivna mamma här föredrar fortfarandre sistfödda lammet men börjar tolerera de andra.. sparkar fortfarande (kanske  för lite mjölk inbland, kom ingenting när jag försökte) men knuffar inte bort de längre när de star nära hennes huvudet.  :)
Jag har mina tackor ute men har lagt lite extra fin hö in i stallet och ställt in saltstenen fran vindskyddet  för att hon ska ha lite mera 'besök' av de andra :) Fast hon verkar intre bryr sig mycket.

/Januschka

semlan

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 12 mar-11 kl 21:25 »
Citera
Och tackan kommer att vänja sig.. som med alla motstandare gäller det att vara starkare mentalt.. ger dig inte.

Härligt! Det är så man ska se det  :D
Om din tacka inte knuffar bort dem i huvudändan i alla fall så måste det ju vara ett bra tecken!
Önskar er alla en lugn och skön natt!

Januschka

• Västmanland
« Svar #15 skrivet: 13 mar-11 kl 11:53 »
Hur har natten varit, semlan?

Här har favvo-lammet bra hull, öronen upp. De andra 2 är nte värst hungrig men öronen ner och tacksam när jag tar hand om mammans bakben medan de diar *storsuck* Tyckte att vi hade kommit längre redan.

Men här är det ingen akut fara som jag kan se.

/Januschka

semlan

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 13 mar-11 kl 14:13 »
Jo tack den har varit bra!
Tittade till dem kl. 1 och kl. 4 och morsan har faktiskt gett sig nu så båda får dia utan hjälp från mig. Så jätteskönt! Tur att jag lyssnade på alla er och inte gjorde dem till flasklamm helt i onödan!
Hoppas det löser sig snart för dig också, måste du iväg och jobba i veckan eller har du tid att vara hemma och greja med lammen?

Nästa tacka som ska lamma här har en mage stor som halva Värmland, så där kan det nog bli trillingar. Det är finullsfår, så det är ju ganska vanligt med många lamm verkar det som.
Tyvärr har jag heltidsjobb, men jag har förberett arbetsgivaren på att jag kanske kommer att vara borta lite extra nu...
Lycka till med fortsättningen!

Januschka

• Västmanland
« Svar #17 skrivet: 13 mar-11 kl 16:58 »
Jo tack den har varit bra!
Tittade till dem kl. 1 och kl. 4 och morsan har faktiskt gett sig nu så båda får dia utan hjälp från mig. Så jätteskönt! Tur att jag lyssnade på alla er och inte gjorde dem till flasklamm helt i onödan!
Hoppas det löser sig snart för dig också, måste du iväg och jobba i veckan eller har du tid att vara hemma och greja med lammen?

Lycka till med fortsättningen!

Skönt!

Här har tackan ingen lust att vara de till lags men men..  ingen går och skriker hungrig så det kommer att funka i längden.

Har upptäckt idag att en av de andra tackorna (en dam som vi tog in i höstas efter hon har varit ensamfår och som förmofligen inte har blivit betäckt :( ) kom in till stallet och började utmana och kämpa med den anbundna mamman  :o så hon lever nära köttkvarnen nu.  Jag har låst in mamman ensam med lammen och det gick utan protester hittills. Nu kan hon lugna ner sig och koncentrerar sig på lammen utan att blir hotat i alla fall.

Jag är inte lika flitig som du med mina besök. Ungefär var fjärde timme kollar jag och hjälper lammen och ingen störning under natten.  Jag oroa mig nog inte lika mycket ;)

/Januschka

semlan

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 18 mar-11 kl 09:31 »
Hur har det gått Januschka? Hoppas allt är bra nu!
Har inte varit inne här på länge, så jag hade inte sett ditt sista inlägg.

Januschka

• Västmanland
« Svar #19 skrivet: 18 mar-11 kl 10:29 »
Hej semlan!

Lite förändring.
Vi kämpar på alla fyra. Tackan för att slippa, lammen och jag för att de ska ha mjölk  >:D
Lite blåmärken har det blivit för min del men inte ska jag ger mig för ett får ;D

Hos lammen kommer öronen upp så sakteligen och det känns skönt. Jag har en vecka till innan jag måste resa bort, så det är bara att vara uthålling. Andra saker lider  lite av tidsbrist och förändrat schema, men det kan inte ändras nu.

Har din tacka fogat sig?

//Januschka

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser