Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Luftvarmer av cola-bokser  (läst 3880 gånger)

Vargr

• Pass deg for Katla!
    • Norge
Luftvarmer av cola-bokser
« skrivet: 09 mar-11 kl 09:52 »
Hei,
er det noen som har erfaring med luftoppvarmere av denne typen:

Brilliant Newfoundlander Invents the Solution!

De løser jo ikke oppvarmingsbehovet når det er størst, fra november til januar. Men jeg vil tro at de kan gi et svært komfortabelt bidrag på alle de vår- og høstdagene som har sol og klart kaldt vær. Og det er jo ganske mange, i og med at de forholdene ofte opptrer sammen.

Det går visst også an å kjøpe vifte-kit og selv snekre selve boksen:

http://solarwindowheaters.com/shop/item.asp?itemid=32

Rosten

• Närke
SV: Luftvarmer av cola-bokser
« Svar #1 skrivet: 13 mar-11 kl 17:21 »
På sista sidan så finns lite olika tester.
http://www.brunzell.com/projekt/solfangare/index.htm

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 13 jun-11 kl 13:57 »
Hur fungerar de på vintern då?
Vad gör man med varmluften som man får in ~80grader?

Uppfinnaren

• Småland
« Svar #3 skrivet: 31 dec-11 kl 11:45 »
Jag har byggt en solfångare:
http://www.alternativ.nu/MGalleryItem.php?id=4852

Med "Brunzell" som inspiration.

Idag är det -3, molnfritt och solfångaren ger 56 graders luft.

Återkommer när det är kallare ute :-)
Make the world your priority, live your life ecologically

Moraggarn

• -
« Svar #4 skrivet: 01 jan-12 kl 15:40 »
Verkar ju hur bra som helst! Om man skulle sätta en sådan här på utsidan och en på insidan, skulle det cirkulera såpass då att varmluften från den utvändiga värmer den invändigt monterade. I så fall skulle det ju fungera som ett värmeelement. Skulle ju kunna funka bra i små stugor utan el exempelvis

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #5 skrivet: 01 jan-12 kl 15:53 »
Verkar ju hur bra som helst! Om man skulle sätta en sådan här på utsidan och en på insidan, skulle det cirkulera såpass då att varmluften från den utvändiga värmer den invändigt monterade. I så fall skulle det ju fungera som ett värmeelement. Skulle ju kunna funka bra i små stugor utan el exempelvis

:o Å vad ska den på insidan va bra för? Luften fritt in ger ju bättre spridning och effekt.

???
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Moraggarn

• -
« Svar #6 skrivet: 01 jan-12 kl 16:14 »
Jag tänkte mest på att man bör väl ha en fläkt som "blåser" ut varmluften i rummet. Men har man ingen el så funkar ju inte det. Men om man då samlar den uppvärmda luften över en stor yta så bli den ju som ett element och då behövs ju ingen fläkt.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #7 skrivet: 01 jan-12 kl 16:21 »
Jag tänkte mest på att man bör väl ha en fläkt som "blåser" ut varmluften i rummet. Men har man ingen el så funkar ju inte det. Men om man då samlar den uppvärmda luften över en stor yta så bli den ju som ett element och då behövs ju ingen fläkt.

::) Och hur kommer varmluften i utedelen in i innedelen utan fläkt?

Finns ju ett sätt, att dra ett rör till övervåningen så varmluften flyttar sig med skorstensverkan. ::) Nädu, det blir lika effektivt som att fisa i en korgstol. Måste bli en fläkt driven av solpanel.

Kom på ett undantag! Om luften i utedelen tas in lågt och släpps ut längst upp så stiger den ju av egen kraft. Men så vill man ju ha in varmluften så när golvet som möjligt.

Jag vet inte om man får rätt självsnurr på luften om man tar den
från rummet vid golvet
ut till nederkant på solvärmepanelen
ut från panelens överkant och
in i rummet vid taket.

Möjligen............. ::)
« Senast ändrad: 01 jan-12 kl 16:41 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 01 jan-12 kl 16:34 »

Man använder en sån där liten fläkt som man brukar ha till datorkylning, och driver den med en solcell.

Här finns en del matnyttigt:
http://24volt.eu/solfangare.php
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Uppfinnaren

• Småland
« Svar #9 skrivet: 09 feb-12 kl 21:10 »
Tjohoo!
solfångaren har redan varit igång 28 timmar denna månaden :-D Vi har haft mycket sol här i Småland. Hoppas på mycket mer .................
Make the world your priority, live your life ecologically

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 13 feb-12 kl 16:08 »
Nu när det är 1 Krona i pant, så kan man panta burkarna och köpa en tunn alu-plåt för pengarna på en skrot eller hos metallbranschen, och få lite över.  Ni som dricker privatimporterad tysk öl, kan ju använda dem.

Solfångaren i fråga är inte dålig, men den duger mest till att torka krypgrunder, eller hålla ett övergivet hus friare från fukt.
Effektiviteten på sommaren, när man snarare behövwr

Att man får 80 grader säger inget, man måste kalkylera flödet, stryp flödet så kan det bli 100 grader, men lite värmetransport.

Man ska se till att det blir friktion  i rören, då genom att fläka topparna och inte snyggt borra bort. 

När man behöver värme i bostaden ger de lite, men de kan användas för att torka saker.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 1 användare
Barbroe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser