Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenhet av listerios?  (läst 3080 gånger)

hursomhelst

• Småland
Erfarenhet av listerios?
« skrivet: 08 mar-11 kl 16:32 »
Jaha...

Då har distriktet varit här, då ett bagglamm sedan i söndags går med ett hängade öra på vänster sida. Likaså slapp i vänster ansiktshalva. Dock uppe och går och går hyffsat rakt. Han äter med.
Hade 40.4 grader nu när veterinären var här...

Så nu ska han behandlas mot listerios.

Vad har ni för erfarenheter?
OM det är listerios, vad är oddsen för endast 1 utbrott i en besättning?

Tacksam för tips och råd!

MVH
Anna

vallhunden

• Västergötland
SV: Erfarenhet av listerios?
« Svar #1 skrivet: 08 mar-11 kl 18:44 »
Jag har för mig att inkubationstiden är 10-12 dagar på Listeria. Så det fodret som baggen har blivit sjuk av är förhoppningsvis/tyvärr uppätet sedan länge. Så om någon mer blir sjuk står skrivet i stjärnorna ???

Om man sätter in pencillin snabbt så kan det gå bra, jag tror att det är 50% chans att det går vägen...

Var extra uppmärksam på det foder som du serverar som kommer från samma omgång som du tror att baggen blev sjuk av! Dvs plastades samtidigt/ på samma plats...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hursomhelst

• Småland
« Svar #2 skrivet: 08 mar-11 kl 18:55 »
Ja veterinären sa med 50% chans att det går vägen..

ingen annan visar några symtom ännu iaf.. men nu ska man väl gå och vänta.. och ha ångest!

Jag vet ju inte riktigt om det kommer från samma omgång fodret, men ska givetvis som vanligt vara observant på fodret...

Kan höns bära på listeria?

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #3 skrivet: 08 mar-11 kl 19:23 »
Min erfarenhet   Jag fick Listeria på 1 av mina lamm av då 13 st för 4 år sedan. Såg det i ett tidigt stadie och behandlade. Lammet blev helt återställd och har fått flera fina lammungar . Ingen annan har fått Listerios
Misstänker det var morotslådorna som inte varit ordentligt rena efter vi byggde om dom till foder häckar som jag berättat om i en annan tråd.
Kan tänka mig ensilage /hösilage som blir liggande lite länge har en inverkan då lammen har en förmåga att äta de gottiga först och blir det sedan tomt "tar vi de i hörnen"   Vi fodrar ju mer och mer med
ensilage                                             
   MvH Cokett
« Senast ändrad: 08 mar-11 kl 19:41 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 08 mar-11 kl 19:34 »
Listeria är en så pass svårställd diagnos att det är knepigt att säga hur bra behandling lyckas eller inte... Jag har också ställt diagnosen Listeria och behandlat och tackan har blivit bra. Men hur säker var diagnosen? Det går endast att fastställas via obdukion har jag för mig... eller i riktigt svåra fall då det är jättetydligt. Om då behandlingsmöjligheten är 50% så är det en bra förutsättning för att ditt bagglamm kommer att klara sig :)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hursomhelst

• Småland
« Svar #5 skrivet: 08 mar-11 kl 21:23 »
Tjo igen...

ja det är ju just det, att veta om det just är listerios. Men det visar ju som sagt bara en obduktion...

Jag har grunnat och funderat på vart han kan ha hittat det han har ätit, men kan inte komma på nåt...

Vi har iofs inte de mest optimala förutsättningarna heller, (ska byggas bytt till fåren på logen till nästa säsong). Men idag så står de inne i ladugården och har gamla kofoderbordet som foderbord, sådana där "urgröpta" rännor, och de är inte helt lätta och hålla rena, där äter tackorna, och han kan ju ha varit där och kört ner huvudet och gnagt kanske..

Sen står de (alla lamm) och gnager bort gammal smuts från väggarna inne i ladugården, gammal skit från korna någon gång på 80-talet va det kor där sista gången. Jag har hyvlat väggarna, men överallt har man ju inte fått bort det.

Sen har vi (hmmm...) en massa lösgående höns i hela ladugården med... och ja de är ju inte de mest renligaste varelserna heller  >:D så därav min fråga om det kan komma från hönsen...
Hönsen ska med stängas in till nästa säsong, denna säsongen i ladugården kan man nog sammanfatta med ett enda stort KAOS, med djur överallt!!! suuuuck, inte något lättarbetat alls... usch och fy!
Men ibland blir det inte riktigt som man har tänkt sig... så man har fått göra det bästa av situationen...

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #6 skrivet: 09 mar-11 kl 08:48 »
Jag har mina får i en precis likadan gammal lagård som "hursomhelst" men mina får har alltid varit helt förskonade från diarréer och sån´t. Däremot har jag inga höns i lagården, kanske det kan vara det? Jag har hört (eller kanske läst här på forumet) att man inte bör ha fjäderfä tillsammans med får, men jag kommer inte ihåg riktigt varför.
Åsenfår, hundar och katter

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser