Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hovslagare - nya regler??  (läst 24687 gånger)

emindy

• Ångermanland
SV: Hovslagare - nya regler??
« Svar #40 skrivet: 10 mar-11 kl 23:56 »
Ömma tår, som sagt...  ::)

Det är inte bara 10-20 dagars utbildning, men pga vår utspriddhet är utbildningen uppbyggd så att man skall kunna göra den delvis på distans och i sin egen takt, med praktiska och teoretiska prov på vägen innan slutliga examen. Exakt hur utbildningen går till är lätt att läsa sig till om man är intresserad.

Vi går inte bara på känsla när det gäller felställningar heller, utan går efter samma riktlinjer som annars och det blir riktigt riktigt bra. Felställningar och att hästarna i regel inte sliter tillräckligt när de går barfota är naturligtvis vanligaste orsakerna till att man måste verka våra tamhästar, det trodde jag inte var något nytt? Däremot är min erfarenhet helt klart att när man verkar hovarna i balans så blir de efter hand även mer symmetriska och balanserade i sig själva så att snedslitningarna minskar. Hästar som behövt verkning var 4-6 vecka för att inte slita för snett kan i regel redan efter ett halvår med bra verkning vänta 8-12 veckor innan det är dags igen.

Citera
Tvärtemot vad många tror bör vildhästens fottyp inte användas som en idealmodell för tamhästen menar forskarna.
Detta för att det finns lika många varianter på hur hovarna slits som det finns habitat och det bara är i de allra tuffaste habitaten som de flesta hovarna är relativt friska på de flesta hästarna. Men i de habitat som mer påminner som svensk sommar, som nya zeeland, var hovarna ganska horribla. Vilket exempelvis kan visa på två saker; hovarna slits för lite och de får för bra med mat.
Men som sagt, vildhästhovarna i Nevada och Montana var stora inspirationskällor i början, men metoden som sådan är utarbetad på tamhästar som rids och körs, med alla utmaningar det innebär.

Ärligt talat så skiter jag faktiskt i hur vildhästhovarna i Australien ser ut. Jag har tamhästar i Sverige.
En fascinerande inställning! Hur tänker du då? Är dina tamhästar en särskilt art motför de som bor i Australien?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #41 skrivet: 11 mar-11 kl 00:09 »
Ömma tår, som sagt...  ::)

Det är inte bara 10-20 dagars utbildning, men pga vår utspriddhet är utbildningen uppbyggd så att man skall kunna göra den delvis på distans och i sin egen takt, med praktiska och teoretiska prov på vägen innan slutliga examen. Exakt hur utbildningen går till är lätt att läsa sig till om man är intresserad.

Men du besvarar fortfarande inte frågan, hur mycket utbildning är det? Jag har läst sanhcps sida om deras utbildning, det imponerar inte.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

emindy

• Ångermanland
« Svar #42 skrivet: 11 mar-11 kl 00:41 »
Men du besvarar fortfarande inte frågan, hur mycket utbildning är det? Jag har läst sanhcps sida om deras utbildning, det imponerar inte.
Det beror på hur mycket förkunskaper man har och hur snabb man är på att lära. Det är ju inte hur "mycket" utbildning man får som räknas, utan vad man lär sig under den tiden.
Jag räknade efter och fick fram ett minimum av 18 dagar på plats med instruktör men hela processen tar minst ett år och då skall du verka och dokumentera minst tio friska hästar under en period efter grundkursen men innan själva terminen börjar och därefter skall du fortsätta verka hästar och succesivt ta på dig svårare fall och visa det goda omdömet att aldrig ta på dig för svåra hästar och alltid vara ärlig med din utbildningsnivå.
Du får en litteraturlista och sist jag kollade även en pärm med information du skall läsa in inför teoriproven. Naturligtvis ringer eller mailar man sin lärare med frågor eller funderingar mellan gångerna man träffas.
Och man får ingen examen förrän man bedöms vara klar med sin utbildning, sedan tar det livslånga lärandet vid.

Att inbilla sig att man vet allt som finns att veta är väldigt farligt, det är då man är i mest behov av att sätta sig i skolbänken.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #43 skrivet: 11 mar-11 kl 02:49 »
Det beror på hur mycket förkunskaper man har och hur snabb man är på att lära. Det är ju inte hur "mycket" utbildning man får som räknas, utan vad man lär sig under den tiden.
Jag räknade efter och fick fram ett minimum av 18 dagar på plats med instruktör men hela processen tar minst ett år och då skall du verka och dokumentera minst tio friska hästar under en period efter grundkursen men innan själva terminen börjar och därefter skall du fortsätta verka hästar och succesivt ta på dig svårare fall och visa det goda omdömet att aldrig ta på dig för svåra hästar och alltid vara ärlig med din utbildningsnivå.
Du får en litteraturlista och sist jag kollade även en pärm med information du skall läsa in inför teoriproven. Naturligtvis ringer eller mailar man sin lärare med frågor eller funderingar mellan gångerna man träffas.
Och man får ingen examen förrän man bedöms vara klar med sin utbildning, sedan tar det livslånga lärandet vid.

Att inbilla sig att man vet allt som finns att veta är väldigt farligt, det är då man är i mest behov av att sätta sig i skolbänken.

Det låter mer en lovligt flummigt, tycker du inte heller det? Man ska alltså själva bedömma hur svåra fall man ska ta hand om innan man är färdigt utbildat, är det inte sånt man behöver en gedigen utbildning för?

Men ni har ju litteratur, eller i allafall en lista, vad kan det tänkas stå på den?

emindy

• Ångermanland
« Svar #44 skrivet: 11 mar-11 kl 10:44 »
Det låter mer en lovligt flummigt, tycker du inte heller det? Man ska alltså själva bedömma hur svåra fall man ska ta hand om innan man är färdigt utbildat, är det inte sånt man behöver en gedigen utbildning för?

Men ni har ju litteratur, eller i allafall en lista, vad kan det tänkas stå på den?
Alla hästar skall journalföras och dokumenteras för varje verkning och är man tveksam om något alls skall man fråga. Tar man på sig en häst med hovar som är för svåra för dig och din utbildningsnivå kan det leda till att man stängs av ifrån utbildningen.
Det finns en litteraturlista på SANCHPs hemsida, troligtvis är det den som är mest aktuell just nu. Sen är det som sagt en (eller två?) pärm(ar) med stenciler också och det finns en lista med innehållet, också det på hemsidan.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #45 skrivet: 11 mar-11 kl 11:20 »
Alla hästar skall journalföras och dokumenteras för varje verkning och är man tveksam om något alls skall man fråga. Tar man på sig en häst med hovar som är för svåra för dig och din utbildningsnivå kan det leda till att man stängs av ifrån utbildningen.
Det finns en litteraturlista på SANCHPs hemsida, troligtvis är det den som är mest aktuell just nu. Sen är det som sagt en (eller två?) pärm(ar) med stenciler också och det finns en lista med innehållet, också det på hemsidan.

Då rotar jag väl runt på hemsidan där:
http://www.sanhcp.org/utbildningar-1951909
Grundkursen:
Citera
Kursen är en helgkurs kostnaden är 2800 skr. I kursen ingår dokumentation, frukost, lunch, fika samt övernattning för dom som önskar.

Jag är mycket imponerad.

Sedan fortbildningen där det står inget om omfattning eller nivå. Bara en massa dravel. Att man ska gå praktik är ju inte till mycket värde om den man går på är undermåligt utbildat.
Nån litteraturlista står inte att finna eller är det samma som det som står under lästips? Varför finns det inte en kursplan såsom alla seriösa utbildningar har? Där bör framgå mål med utbildningen, vilken kunskap som ska behärskas efter genomgången utbildning samt hur många studietimmar det på ett ungefär ska ta för att nå upp till målen. Tror du verkligen att jordbruksverket eller någon annan ta en utbildning på allvar som har en liten luddig punktlista?

http://www.sanhcp.org/lastips-2163134

Den lista innehåller mest religiöst dravel från Jaime Jackson och Pete Ramey, samt matnyttigt information om hur man stängslar.

Ett fint inslag på eran hemsida tycker jag är rekommendationen till följande föreläsning:
Citera
Föredrag om kolloidalt silver

Anders Sultan, kommer hålla ett föredrag på ca 40 minuter om kolloidalt silver på 2000-talets Vetenskaps årsmöte - lördagen den 26 mars. Det blir även fler spännande föredrag av andra föredragshållare under dagen.

Plats: Svenska kyrkan, Församlingshemmet Carl Johans församling, Carl Johans kyrkoplan 1 i Göteborg.

Föranmälan till: siv.wernborg@telia.com

Anders Sultan som lobbar för att WHO och SIDA ska ge bidrag till honom så han kan kränga kollodialt silver i tredje världen för att bota aids. Alltså den värsta sortens kvacksalvare.

Falin

• -
« Svar #46 skrivet: 11 mar-11 kl 11:33 »
En fascinerande inställning! Hur tänker du då? Är dina tamhästar en särskilt art motför de som bor i Australien?

Mina tamhästar går i hage, får en kontrollerad foderstat och rids i ridhus, på grusvägar och i skogen.
Det kan vara jag som är fel ute, men vildhästarna i Australien lär inte vara i närheten av det livet. Då är det helt meningslöst att jämföra deras hovstatus med mina hästar, som har helt andra förutsättningar.

Jan lindgren

« Svar #47 skrivet: 11 mar-11 kl 12:36 »
Hej!
Jag kan inte verka själv utan använder en utbildad hovslagare. Min fundering i den här diskussionen är varför titta på vildhästar? Skulle jag göra en forskning på hovslageri och lösa hästar så skulle jag studera Island. En mycket gammal hästtradition med hästar som går lösa en stor del av livet. Hästar som använts i över tusen år. Hur har hovarna utvecklats och anpassats till dessa förhållanden? Hur har hovvården utvecklats genom århundraden?
MVH
Jan

Just_me

• Småland
« Svar #48 skrivet: 11 mar-11 kl 19:32 »
Hej!
Jag kan inte verka själv utan använder en utbildad hovslagare. Min fundering i den här diskussionen är varför titta på vildhästar? Skulle jag göra en forskning på hovslageri och lösa hästar så skulle jag studera Island. En mycket gammal hästtradition med hästar som går lösa en stor del av livet. Hästar som använts i över tusen år. Hur har hovarna utvecklats och anpassats till dessa förhållanden? Hur har hovvården utvecklats genom århundraden?
MVH
Jan

En sak som jag undrar över, eftersom jag också sett mycket till den Isländska sättet att hålla hästar är hur man kan jämföra vildhästars hovar med hästar som rids?
Isländska hästar går ofta barfota men då har de ju också helt annorlunda hovar vad jag fått lära mig. En man som verkar islandshästar ger sig sällan i kast med "vanliga" hovar. Har med sprödheten att göra om jag mins rätt.

Hur som helst så har de ställen jag känner till på Island ofta skor på hästar när de rids. Eftersom de slits och påverkas på ett helt nytt sätt?
Eller har jag fel?

dbs

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 11 mar-11 kl 19:48 »
Har  väll nu men handla inte denna tråd om att få värka sina egna hästar eller inte?

Just_me

• Småland
« Svar #50 skrivet: 11 mar-11 kl 20:41 »
Har  väll nu men handla inte denna tråd om att få värka sina egna hästar eller inte?

Blev lite aven att hava eller icke hava hästskor-tråd tror jag.
Men det är ju ändå inom ämnet, om man får verka sin egen häst har man ju större möjlighet att bestämma själv.. och då har varje person större möjlighet att också välja metod själv

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #51 skrivet: 11 mar-11 kl 20:46 »
Men det är ju ändå inom ämnet, om man får verka sin egen häst har man ju större möjlighet att bestämma själv.. och då har varje person större möjlighet att också välja metod själv

Barfotaverkning har inget med hästskor eller icke hästskor att göra. Mina hästar går utan hästskor men jag skulle inte lämna en barfotaverkare i närheten av dem.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #52 skrivet: 11 mar-11 kl 20:49 »
Så här skrev jag:
Hört ett rykte om att det från nyår skulle vara förbjudet för oss vanliga att sko våra hästar, hur bra vi än kan det.  (...)  Fakta, någon?
Lite fakta har ju kommit fram, men inget som ger ett slutgiltigt svar på min fråga.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Just_me

• Småland
« Svar #53 skrivet: 11 mar-11 kl 20:52 »
Barfotaverkning har inget med hästskor eller icke hästskor att göra. Mina hästar går utan hästskor men jag skulle inte lämna en barfotaverkare i närheten av dem.

Får be om ursäkt :/

dbs

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 11 mar-11 kl 20:55 »
Var och en vår väl ha sin egen åsikt vadet gäller till väga gångsätt tycker det bar är så ot  när tråden inte handla om till väga gång sättet  utan om att vi som kan sko och värka skälva  ska få göra så i framtiden.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #55 skrivet: 11 mar-11 kl 21:47 »

Det är väl bara att läsa reglerna jag klippte in från jordbruksverket. Så länge hästen är helt frisk i sina hovar behöver man inte anlita godkänd hovslagare. Men direkt det är något sorts problem (minns jag rätt tog de upp balltramp och hovspricka, torde också gälla strålröta och dyl.) så måste det vara en godkänd dito.

Det här är väl något som kan bli mkt aktuellt när det gäller försäkringar, får min häst en hovrelaterad skada så är det rätt troligt att försäkringsbolaget inte ersätter vetrinärvården om det framkommer att jag använt en icke godkänd hovslagare när väl förbudet träder i kraft.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #56 skrivet: 11 mar-11 kl 22:23 »
Så om hästen är fullt frisk, är det fritt fram då?  Jag hittade inte det i alla reglerna...  :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #57 skrivet: 12 mar-11 kl 01:20 »
Så om hästen är fullt frisk, är det fritt fram då?  Jag hittade inte det i alla reglerna...  :P

Du får "motsatsläsa"! ;)

Förbudet gäller att om man inte är djurhälsopersonal (godkänd/legitimerad) så får man inte;
" (Lagen om verksamhet inom djurens hälso- och sjukvård innehåller ett behandlingsförbud (4 kap 1 §). Detta förbud innebär bland annat att personer som yrkesmässigt arbetar inom djurens hälso- och sjukvård men inte tillhör djurhälsopersonalen – alltså inte är legitimerade eller godkända inte får;)
– behandla djur som misstänks har en epizooti eller en zoonos,
– utföra operativa ingrepp,
– ge injektioner,
– utföra annan behandling som kan orsaka ett lidande som inte är obetydligt eller
– behandla djur som har fått lugnande, är sövda eller har fått lokalbedövning genom injektion."

Och sedan är det exempel på situationer när man måste vara godkänd hovslagare el. vetrinär. 

"Innebär detta att man måste vara godkänd hovslagare för få lov att sko:
1. En häst som har feber (sjuk)?

Ja

2. En häst som har balltrampat sig (skadad)?

Ja, om det inte innebär onödigt lidande.

3. En häst som behöver få verkat upp en hovböld (sjuk)?

Sannolikt inte. Här krävs veterinär

4. En häst med genomgående hovspricka, men ingen hälta (skadad)?

Ja, om det inte innebär onödigt lidande

5. En häst som är under behandling för distal hälta (sjuk/skadad)?

Ja, om det inte innebär onödigt lidande"

Så om hästen inte är skadad eller har ngt slags hovproblem utan är helt frisk så behöver du inte använda en godkänd hovslagare men vid minsta problem så måste man använda en sådan. Är inte hovslagaren godkänd efter att bestämmelserna trätt i kraft och ändå utför detta kan den ställas till svars.

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #58 skrivet: 12 mar-11 kl 01:45 »
En barfotataliban är någon som anser att precis alla hästar, oavsett individuell hovkvalité och oavsett det arbete den utför samt oavsett den mark den ska arbeta på alltid ska vara barfota. Skit i smärtan på en ömfotad häst, det är värt det om det finns något som helst hopp om att den ska kunna bli någorlunda smärtfri oskodd.

Det där stämmer inte riktigt. En kompis till mej barfotaverkar och säger att man borde ge hästar med bra hovar chansen att se om de klarar av att vara utan skor.
Hon verkar mina hästar än så länge, när de börjar jobba ordentligt får vi se om det räcker.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

emindy

• Ångermanland
« Svar #59 skrivet: 12 mar-11 kl 08:04 »
Då rotar jag väl runt på hemsidan där:
http://www.sanhcp.org/utbildningar-1951909
Grundkursen:Jag är mycket imponerad.

Sedan fortbildningen där det står inget om omfattning eller nivå. Bara en massa dravel. Att man ska gå praktik är ju inte till mycket värde om den man går på är undermåligt utbildat.
Nån litteraturlista står inte att finna eller är det samma som det som står under lästips? Varför finns det inte en kursplan såsom alla seriösa utbildningar har? Där bör framgå mål med utbildningen, vilken kunskap som ska behärskas efter genomgången utbildning samt hur många studietimmar det på ett ungefär ska ta för att nå upp till målen. Tror du verkligen att jordbruksverket eller någon annan ta en utbildning på allvar som har en liten luddig punktlista?

http://www.sanhcp.org/lastips-2163134

Den lista innehåller mest religiöst dravel från Jaime Jackson och Pete Ramey, samt matnyttigt information om hur man stängslar.

Ett fint inslag på eran hemsida tycker jag är rekommendationen till följande föreläsning:
Anders Sultan som lobbar för att WHO och SIDA ska ge bidrag till honom så han kan kränga kollodialt silver i tredje världen för att bota aids. Alltså den värsta sortens kvacksalvare.

Grundkursen är även den kurs man går om man vill lära sig verka sina egna friska hästar.

Det är så roligt att du bara ids läsa när du letar fel. Och vem har sagt att det är religiöst det som Jackson och Ramey har skrivit i sina böcker?
Om du på allvar är nyfiken, varför mailar eller ringer du inte den som faktiskt är ansvarig för utbildningen? Visst håller jag med om att det skulle vara bra att lägga ut en bra skriven kursplan på hemsidan, men det är formaliteter och så länge du inte har några klagomål på någon av dem som faktiskt gått hela utbildningen ser jag ingen anledning att diskutera den dåliga grammatiken eller vad som helst.

Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 3 användare
torbjorn, haakonkarlsson, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser