Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hovslagare - nya regler??  (läst 24672 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Hovslagare - nya regler??
« skrivet: 06 mar-11 kl 23:01 »
Hört ett rykte om att det från nyår skulle vara förbjudet för oss vanliga att sko våra hästar, hur bra vi än kan det.  Att man ska avkrävas hovslagarutbildning för att verka eller sko.  Så jag sökte på SJVs hemsida, men hittade nästan inget.  Fakta, någon?

Tack.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Hovslagare - nya regler??
« Svar #1 skrivet: 06 mar-11 kl 23:04 »
Fakta är att du får fortsätta sko dina hästar så länge dom är friska i hovarna men med specialbeslag då måste du anlita hovslagare .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Trollmor

• -
« Svar #2 skrivet: 06 mar-11 kl 23:10 »
1000 tack!  Vet Du eller nån annan hur jag hittar källan?  Lagrum, hemsida ...  Är det Jordbruksverket som bestämmer, eller ska jag söka någon annan stans?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 06 mar-11 kl 23:11 »
Hovslagarförbundets hemsida hittade jag det på .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Trollmor

• -
« Svar #4 skrivet: 06 mar-11 kl 23:22 »
:( Och jag hittar inte ens deras hemsida ...  Inte har Du händelsevis en länk?

Det enda jag hittade var en hovslagarförening, som såvitt jag kunde se inte sa något om lagar eller föreskrifter.

Tack igen för att Du svarar!

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 07 mar-11 kl 00:13 »
..öh..jag kanske är helt dum i huvet..men är det inte så att du får sko dina egna hästar om det inte strider emot djurskyddslagen (hästarna ska inte utsättas för onödigt lidande) men du ska inte ta betalt och sko andras hästar och utge dig för hovslagare?

(och det har säkert ingenting med barfotaverkare att göra..)

Källa: Sunt förnuft
« Senast ändrad: 07 mar-11 kl 00:30 av Frances »
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Just_me

• Småland
« Svar #6 skrivet: 07 mar-11 kl 01:45 »
..öh..jag kanske är helt dum i huvet..men är det inte så att du får sko dina egna hästar om det inte strider emot djurskyddslagen (hästarna ska inte utsättas för onödigt lidande) men du ska inte ta betalt och sko andras hästar och utge dig för hovslagare?

(och det har säkert ingenting med barfotaverkare att göra..)

Källa: Sunt förnuft

Stämmer bra det, åkte själv på det när en "vän" skodde min häst. Han sa att han inte var hovslagare men att han jobbat med det ändå i många många år.
Reslutat blev en väldigt halt häst, höga vetrinärkostnader och en besviken och ledsen ägare (jag). Veterinären sa att de kunde ha anmält mig vilket troligen skulle slutat med böter och kanske en prick i mitt belastningsregister, för det är jag som har ansvaret eftersom hästen är min. De sa också att man får sko själv, låta icke utbildade sko men "på egen risk". Blir det fel så står ägaren för det.
De lät bli att anmäla mig dock, tack och lov

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Senast ändrad: 07 mar-11 kl 18:44 av take »
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 07 mar-11 kl 15:53 »
Take har redan hittat länken ser jag  ;D

Jag fattar inte vad du menar om barfota talibaner Take .
Det är väl underbart om ens häst kan gå barfota ? Båda för hästen och ekonomin.

Falin

• -
« Svar #9 skrivet: 07 mar-11 kl 17:47 »
Jag förstår precis vad Take menar. ;D

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 07 mar-11 kl 23:18 »
Tack, Take!  Jag fann lite matnyttigt i länk # 2, men # 1 fungerade inte.

PS Jo, nu fungerade den, men jag hittar inte på Jordbruksverkets omfångsrika hemsida...  :P

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #11 skrivet: 07 mar-11 kl 23:19 »
Take har redan hittat länken ser jag  ;D

Jag fattar inte vad du menar om barfota talibaner Take .
Det är väl underbart om ens häst kan gå barfota ? Båda för hästen och ekonomin.

En barfotataliban är någon som anser att precis alla hästar, oavsett individuell hovkvalité och oavsett det arbete den utför samt oavsett den mark den ska arbeta på alltid ska vara barfota. Skit i smärtan på en ömfotad häst, det är värt det om det finns något som helst hopp om att den ska kunna bli någorlunda smärtfri oskodd.
« Senast ändrad: 07 mar-11 kl 23:27 av Sar »

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 07 mar-11 kl 23:21 »
Aha, tack för ett nytt ord i min vokabulär!  Fast, jag ska tänka igenom det, och försöka hitta på nåt som tar med mera, för själva principen finns ju på många områden, t ex att inte behandla sjuka djur, utan "rasen" ska härdas o dyl.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #13 skrivet: 07 mar-11 kl 23:49 »
Tack, Take!  Jag fann lite matnyttigt i länk # 2, men # 1 fungerade inte.

PS Jo, nu fungerade den, men jag hittar inte på Jordbruksverkets omfångsrika hemsida...  :P

Jag klipper in lite från Jordbruksverket och markerar vissa partier:)
"Allmänt

Vad kommer godkännandet att innebära? Kommer det att finnas hovslageriarbete som kräver att jag är godkänd hovslagare? och isåfall vilken typ av hovslageriarbete gäller detta?

Syftet med den nya lagstiftningen har varit att yrkesrollerna och ansvarsfrågorna inom djurens hälso- och sjukvård ska bli tydligare. Genom att nu staten garanterar att den som fått ett godkännande har en bestämd kompetens som i sig innebär skyldigheter och rättigheter och sedan kan följas upp med tillsyn m.m. uppnås även syftet med att stärka djur- och smittskyddet. Alla får dock lov att arbeta inom djurens hälso- och sjukvård. Man måste alltså inte ha ett godkännande eller en legitimation för att få fortsätta arbeta som hovslagare. Däremot finns begränsningar för vad man får utföra när man inte tillhör djurhälsopersonalen (alltså de godkända/legitimerade). Det regleras i vad som brukar kallas för "behandlingsförbudet".
Behandlingsförbudet innebär att den som arbetar yrkesmässigt inom djurens hälso- och sjukvård, utan att ha godkännande eller legitimation, inte får lov att:

1. behandla djur som det finns anledning att misstänka har angripits av sjukdom på vilken epizooti- eller zoonoslagen är tillämplig,
2. utföra operativa ingrepp på, eller ge injektioner till, djur
3. utföra annan behandling som kan orsaka ett lidande som inte är obetydligt
4. behandla djur under allmän bedövning eller under lokal bedövning genom injektion.

Behandlingsförbudets praktiska konsekvenser följer, utom på en punkt, samma regler som funnits tidigare i olika lagstiftning. Begränsningarna är alltså inte nya i sak även om de nu är formulerade på nytt ställe i lagstiftningen. Nytt är däremot att endast djurhälsopersonal får utföra behandling på djur som har fått lugnande, och då enbart djurhälsopersonal med rätt kompetens för behandlingen. Den som inte tillhör djurhälsopersonalen får inte utföra behandlingen men ge handräckning vid den.
För hovslagare som varit verksamma i yrket minst tre år före 31 december 2009 finns en övergångsregel vad gäller detta. Den innebär att dessa hovslagare får lov att fortsätta behandla djur som har fått lugnade. En förutsättning är att behandlingen sker i veterinärs närvaro (på dennes ansvar) och att man själv har reell kompetens för den behandling man utför. Övergångsregeln gäller till 31 december 2014. Därefter får enbart godkända hovslagare behandla de djur som har fått lugnande.

Kommer det att bli straffbart att utföra hovslageriarbete som jag inte har behörighet till?

Ja, om man utför en behandling som man saknar behörighet för och bryter emot behandlingsförbudet är det straffbart. Påföljden är fängelse eller böter. Detta är en ändring mot hur ansvarsfrågan sett ut tidigare. Ansvaret för behandlingen låg då på den djurägare som hade anlitat eller på den veterinär som har tillhandahållit läkemedel (exempelvis lugnande) till behandlingen. Lagstiftaren har nu lagt ansvaret på den som utför behandlingen.

Är det inte meningslöst med godkännandet när man ändå får fortsätta arbeta som vanligt på övergångsreglerna?

Utöver att det kan vara en positiv garanti att kunna visa, t ex i marknadsföring, att man är godkänd gentemot djurägare m fl så finns flera yttre faktorer som sammantaget kommer att öka pressen om att man är godkänd inom sitt yrke på sikt. I o m regleringen av djurhälsopersonal går utvecklingen mot att samarbete kommer riktas allt mer mot annan djurshälsopersonal, inte minst eftersom försäkringsbolag m fl har signalerat att de kan komma att kräva att behandlingar ska utföras av en legitimerad/godkänd djurhälsopersonal. Blir det så (och så ser det ut redan vad gäller veterinärer där försäkringsbolagen kräver att vissa behandlingar måste vara av en veterinär med svensk legitimation ge ersättning när något gått fel) går det mot att djurägares/klinikers m fl försäkringar kanske inte kommer att gälla för behandlingar som utförts av dem som inte har godkännande/legitimation. Bara som ett exempel.

Kommer det finnas någon lista på Jordbruksverkets hemsida över behöriga hovslagare? Om inte, vore det nog en god idé att sammanställa en så att kunder och övrig djurhälsopersonal vet var de kan få tag på en.

Sannolikt, Jordbruksverket har i dag alla certifierade hovslagare på nätet. Vi ser inga hinder till att vi publicerar godkända hovslagare.

I förtydligandet om nya regler för hovslagare står följande:
Förbud att behandla för personer som inte tillhör djurhälsopersonalen
Lagen om verksamhet inom djurens hälso- och sjukvård innehåller ett behandlingsförbud (4 kap 1 §). Detta förbud innebär bland annat att personer som yrkesmässigt arbetar inom djurens hälso- och sjukvård men inte tillhör djurhälsopersonalen – alltså inte är legitimerade eller godkända inte får;
– behandla djur som misstänks har en epizooti eller en zoonos,
– utföra operativa ingrepp,
– ge injektioner,
– utföra annan behandling som kan orsaka ett lidande som inte är obetydligt eller
– behandla djur som har fått lugnande, är sövda eller har fått lokalbedövning genom injektion.

Innebär detta att man måste vara godkänd hovslagare för få lov att sko:
1. En häst som har feber (sjuk)?

Ja

2. En häst som har balltrampat sig (skadad)?

Ja, om det inte innebär onödigt lidande.

3. En häst som behöver få verkat upp en hovböld (sjuk)?

Sannolikt inte. Här krävs veterinär

4. En häst med genomgående hovspricka, men ingen hälta (skadad)?

Ja, om det inte innebär onödigt lidande

5. En häst som är under behandling för distal hälta (sjuk/skadad)?

Ja, om det inte innebär onödigt lidande

Trollmor

• -
« Svar #14 skrivet: 08 mar-11 kl 00:16 »
Tack, Sar!  Nu har jag läsning till hela frukostrasten i morgon!  :P  :)

emindy

• Ångermanland
« Svar #15 skrivet: 08 mar-11 kl 00:57 »
Vi barfotaverkare (alltså inte att förväxla med barfotatalibanerna som är ett utdöende släkte) kämpar för att få jordbruksverket att granska även våran utbildning. Är det någon som vill vara med och påverka har vi en namninsamling som på bara några dagar fått in 787 underskrifter!
http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=5272

För övrigt tror jag snarare att vinsten ligger i att svarthovisarna som skor utan varken kvitto eller utbildning inte kommer kunna fortsätta på samma sätt. Eftersom kravet på journalföring skärps kommer de godkända hovslagarna inte kunna köra svart längre, och icke godkända inte alls på sjuka hästar åtminstone! Mindre lidande för hästarna och mer pengar i statskassan
= win win för byråkraterna.
Vi barfotaverkare som driver våra företag vitt (nåja, jag kan ju bara gå i god för mig själv) redan är relativt få, bara 19 SANHCP, 19 Strasser och 3 KC la Pierre
Men överallt annars i världen får barfotarörelsen mer fäste och mer acceptans för var dag, och så även här i Sverige på gräsrotsnivå. Kruxet är att vi är för få för att märkas mot hovslagarföreningen och deras tradition, trots att de numera har minskat till närmare 400 medlemmar.

Frances

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 08 mar-11 kl 07:42 »
*fniss* Takes ord "barfotataliban" och Sars beskrivning borde väl nästan läggas in i wikin  ;D *fnissar okontrollerat*
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Körven

• Värmland
« Svar #17 skrivet: 08 mar-11 kl 10:13 »
Desto mindre man vet desto lättare är det att bli lurad.Med en så dum och okunnig hästägarskara som finns idag,så finns det även pengar att käna på dem.Det tror väll fan att födgenier av alla slag ser att det går lätt att käna pengar på hästägarnas okunnighet.Någon verkar efter Indianmodellen som han fått genom en uppenbarelse,när han tillbringat julhelgen under en rotvälta.Eller så har studier av vildhästar i Namibia,lett till att hästar skall verkas på ett visst sätt.
Det finns inga konstigheter med att vissa hästar kan gå barfota på sommaren men behöver broddade skor på vintern.Endel kan gå barfota året runt även på den isigaste väg,medan några kan vara skodda endast fram eller bak.Det är ju inte metoden utan det är frågan om hoven och dess förutsättningar som man måste utgå från.
Om hästen kan gå barfota så är det naturligtvis det bästa för hoven.En normalbegåvad människa kan klara av att runda av kanterna på hoven med raspen själv,utan hjälp från någon hokus pokus teoretiker.
Går hästen barfota så sliter den ner naturliga vinklar på hoven,så det är bara smärre justeringar som behöver göras.Detta förutsätter naturligtvis att hästen motioneras och inte tilbringar sin levnad i en lerhage tillsammans med en esilagebal.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

dbssa

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 08 mar-11 kl 12:13 »
Ett litet öra till den här tråden. :)

Frances

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 08 mar-11 kl 12:21 »
Citera
Går hästen barfota så sliter den ner naturliga vinklar på hoven,så det är bara smärre justeringar som behöver göras.Detta förutsätter naturligtvis att hästen motioneras och inte tilbringar sin levnad i en lerhage tillsammans med en esilagebal.

...och att den är korrekt byggd.

Dela detta:

* Inloggade just nu

422 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser