Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hovslagare - nya regler??  (läst 24710 gånger)

tegamaka

• Dagen blir vad man gör den till
    • Uppland
SV: Hovslagare - nya regler??
« Svar #20 skrivet: 08 mar-11 kl 13:43 »
Hade ett V sto som hamnat i fel händer innan hon kom till mig.
Det ända som va bra på henne va hennes hovar saknade helt fett på kroppen.
När hullet blev bättre började hon tok motionera i hagen.

Har för övrigt aldrig haft en häst som inte motionerat som en galning i hagarna dagarna långa.

Problemet blev att hon slett ner mer hov än det växte o hon roterar höger bak så hon slett ner till max på en hov.
Toppen hovar man kan för det inte gå barfota.

Mina hästar raspar och verkar jag själva efter många kurser och arbete brevid utbildad hovis  och de ser toppen ut i hovar.
Behöver stora skor tar jag ut hovis o han har inte änns behövt rikta innan han står på skor och är mäkta nöjd med alla hästarnas hovar o berömmer mig för mitt jobb.

Har även hjälpt kompisar dra av skor på sina hästar och verkar då av för att inte det ska gå flisor.

Kommer inte sluta med det och som jag förstår det gör jag inget olagligt.
Har välutbildad övervakare någon gång i halvåret som kontrollerar.
Kåbys Gård,hus på 109m2, lada på 100m2 och 6050m2 mark. Underbar man, dotter född-09, dotter kommer maj/juni-11. Tollartik -08, 2shettis sto -08, newforest sto-91, 3 katter.
www.tezz88.wordpress.com

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #21 skrivet: 08 mar-11 kl 14:01 »
Vi barfotaverkare (alltså inte att förväxla med barfotatalibanerna som är ett utdöende släkte) kämpar för att få jordbruksverket att granska även våran utbildning. Är det någon som vill vara med och påverka har vi en namninsamling som på bara några dagar fått in 787 underskrifter!
http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=5272

För övrigt tror jag snarare att vinsten ligger i att svarthovisarna som skor utan varken kvitto eller utbildning inte kommer kunna fortsätta på samma sätt. Eftersom kravet på journalföring skärps kommer de godkända hovslagarna inte kunna köra svart längre, och icke godkända inte alls på sjuka hästar åtminstone! Mindre lidande för hästarna och mer pengar i statskassan
= win win för byråkraterna.
Vi barfotaverkare som driver våra företag vitt (nåja, jag kan ju bara gå i god för mig själv) redan är relativt få, bara 19 SANHCP, 19 Strasser och 3 KC la Pierre
Men överallt annars i världen får barfotarörelsen mer fäste och mer acceptans för var dag, och så även här i Sverige på gräsrotsnivå. Kruxet är att vi är för få för att märkas mot hovslagarföreningen och deras tradition, trots att de numera har minskat till närmare 400 medlemmar.

Vilken barfota-utbildning pratar du om? Den som SANHCP håller? Alla 10 heldagar och lite praktik hos en barfota-taliban? Där finns väl inget granska, den kan man avfärda direkt.

Strasser och KC la pierre är ju inte mycket bättre.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Just_me

• Småland
« Svar #22 skrivet: 08 mar-11 kl 14:05 »
Men nu blir jag galen på sökfunktionen, den funkar inte alls :(
Vad är barfotaverkning?? Finns det nån tråd om det så jag inte kapar den här (verkar vara ett debbatämne)

Om det är "skolösa" hästar så vet jag att islandshästarna på Island klarar sig utan skor. Men då går de lösa på hela landet i flock och det är mycket sten/lava mark så de slits ner.
När de är "hemma" i stall och rids har de skor... Funkar bra för de på Island.

take

• Östergötland
    • De Klomp

Just_me

• Småland
« Svar #24 skrivet: 08 mar-11 kl 14:20 »
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=677639

Okej, skumläste, fattar inget då jag inte vet nått om hovar :P
Jag kommer nog hålla mig till välkänd hovslagare när jag har häst, hehe

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #25 skrivet: 08 mar-11 kl 15:03 »
*fniss* Takes ord "barfotataliban" och Sars beskrivning borde väl nästan läggas in i wikin  ;D *fnissar okontrollerat*
;) ;D :-*

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #26 skrivet: 08 mar-11 kl 15:42 »
Men nu blir jag galen på sökfunktionen, den funkar inte alls :(
Vad är barfotaverkning?? Finns det nån tråd om det så jag inte kapar den här (verkar vara ett debbatämne)

Om det är "skolösa" hästar så vet jag att islandshästarna på Island klarar sig utan skor. Men då går de lösa på hela landet i flock och det är mycket sten/lava mark så de slits ner.
När de är "hemma" i stall och rids har de skor... Funkar bra för de på Island.

Är det inte så att det skiljer en hel del på 'vanlig' verkning och s k barfotaverkning?

Jag är inte så insatt i hur det går till, det jag tycker känns lite obehagligt med barfotaverkning och dess förespråkare är att det är så mycket sektkänsla över det, och sånt skrämmer mig alltid lite grann... Varför ska det byggas upp en 'religion' med 'gurus' att tillbe och 'heliga' metoder runt något sådant om att sköta om en hästs hovar? Om inte annat hade just en sån sak fått mig att dra öronen åt mig. Men vad vet jag, det kanske är jättebra...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

evel

• Uppland
« Svar #27 skrivet: 08 mar-11 kl 16:13 »
Är det inte så att det skiljer en hel del på 'vanlig' verkning och s k barfotaverkning?

Jag är inte så insatt i hur det går till, det jag tycker känns lite obehagligt med barfotaverkning och dess förespråkare är att det är så mycket sektkänsla över det, och sånt skrämmer mig alltid lite grann... Varför ska det byggas upp en 'religion' med 'gurus' att tillbe och 'heliga' metoder runt något sådant om att sköta om en hästs hovar? Om inte annat hade just en sån sak fått mig att dra öronen åt mig. Men vad vet jag, det kanske är jättebra...

Var inne på följande sida och tittade på deras hovbilder...
http://www.hovvardsforbundet.org/

Den stora skillnaden vad jag kan SE (dvs har inte LÄST någonting) är att devisen är "långa tår" och låga trakter... Det finns en hel del skrämmande förebilder på sjuka hovar där men i mina ögon är inte efterbilderna någonting att eftersträva heller. Såg endast en bild där hästen stod någorlunda rak i benen, även om det ibland är svårt att se på endast "hovbilder".

Låter själv mina hästar gå utan skor så mycket som möjligt, men verkar enligt "vanligt" sätt av "vanlig" hovslagare.
* Hundar * Katter * Hästar * Vaktlar *

emindy

• Ångermanland
« Svar #28 skrivet: 08 mar-11 kl 18:36 »
Desto mindre man vet desto lättare är det att bli lurad.Med en så dum och okunnig hästägarskara som finns idag,så finns det även pengar att käna på dem.Det tror väll fan att födgenier av alla slag ser att det går lätt att käna pengar på hästägarnas okunnighet.Någon verkar efter Indianmodellen som han fått genom en uppenbarelse,när han tillbringat julhelgen under en rotvälta.Eller så har studier av vildhästar i Namibia,lett till att hästar skall verkas på ett visst sätt.
Det finns inga konstigheter med att vissa hästar kan gå barfota på sommaren men behöver broddade skor på vintern.Endel kan gå barfota året runt även på den isigaste väg,medan några kan vara skodda endast fram eller bak.Det är ju inte metoden utan det är frågan om hoven och dess förutsättningar som man måste utgå från.
Om hästen kan gå barfota så är det naturligtvis det bästa för hoven.En normalbegåvad människa kan klara av att runda av kanterna på hoven med raspen själv,utan hjälp från någon hokus pokus teoretiker.
Går hästen barfota så sliter den ner naturliga vinklar på hoven,så det är bara smärre justeringar som behöver göras.Detta förutsätter naturligtvis att hästen motioneras och inte tilbringar sin levnad i en lerhage tillsammans med en esilagebal.
oj, trampade jag på en öm tå? ;-)

Det finns ett pågående forskningsprojekt om vildhästar i Australien och Nya Zeeland, förmodligen det största som någonsin bedrivits. Dels på grund av att det pågår under lång tid men även för att deras vildhästpopulation är så stor och spridd över så många olika habitat.
Men sen finns även statistik, avslutade mindre projekt och annat. Men du kanske inte är intresserad av att kolla upp fakta egentligen utan hellre vill köra vidare på din hörsägenshistoria om hur barfotaverkning går till och vart det kommer ifrån?
Jag håller för övrigt med dig helt och fullt, med lite kunskap och mycket sunt förnuft är det fullt möjligt att alla skulle kunna hålla efter hovarna på sin friska barfota häst alldeles själv. Problemet ligger snarare i att veta om hovarna är friska eller inte. Det är därför jag brukar kunna få åka ut någon gång om året även till de som verkar själv.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #29 skrivet: 08 mar-11 kl 18:41 »

Det finns ett pågående forskningsprojekt om vildhästar i Australien och Nya Zeeland, förmodligen det största som någonsin bedrivits. Dels på grund av att det pågår under lång tid men även för att deras vildhästpopulation är så stor och spridd över så många olika habitat.
Men sen finns även statistik, avslutade mindre projekt och annat. Men du kanske inte är intresserad av att kolla upp fakta egentligen utan hellre vill köra vidare på din hörsägenshistoria om hur barfotaverkning går till och vart det kommer ifrån?
Jag håller för övrigt med dig helt och fullt, med lite kunskap och mycket sunt förnuft är det fullt möjligt att alla skulle kunna hålla efter hovarna på sin friska barfota häst alldeles själv. Problemet ligger snarare i att veta om hovarna är friska eller inte. Det är därför jag brukar kunna få åka ut någon gång om året även till de som verkar själv.

Hej Emindy,

Vad har du för utbildning som gör dig kompetent att bedöma om hovar är sjuka eller friska?

Har den där forskningen om vildhästarna i australien genererat några artiklar? Har du några länkar i sånt fall?

esten

• -
« Svar #30 skrivet: 08 mar-11 kl 19:26 »
Vi hade samma diskussion i tråden som knoppades av från hästmannen . Där fanns det länkar och även lite kopierat från andra källor . Så gå tillbaka dit eller länka in från den tråden .

emindy

• Ångermanland
« Svar #31 skrivet: 08 mar-11 kl 21:41 »
Hej Emindy,

Vad har du för utbildning som gör dig kompetent att bedöma om hovar är sjuka eller friska?

Har den där forskningen om vildhästarna i australien genererat några artiklar? Har du några länkar i sånt fall?

Jag har gått AANHCPs utbildning innan den gjordes om (men större delen gjordes i Sverige) och har även svensk examen hos SANHCP. Den tog väl kanske två år om man räknar från allra första rasptaget till examensdagen men jag fortsätter ju hela tiden att lära mig.

Veterinärhögskolan har lagt upp en egen sida för enheten som bedriver forskningen.
http://www.wildhorseresearch.com/

Men vänligen notera, nog för att det är jätteintressant för alla aspekter av hästhållningen att veta mer om vad som är naturligt för hästen, men större delen av "metoden" barfotaverkning enligt SANHCP är baserad på kunskap samlad från både vildhästar, tamhästar och litteratur och kunskap samlad ifrån veterinärer, andra barfotaverkare över hela världen och hovslagare.

Jag blir lite beklämd när ni pratar om "gurus" och att det skulle vara något "magiskt" med barfotaverkning?? Är det pga resultaten eller vad?
Det enda vi gör är verkar hoven som vi läser av att den skulle ha slitit själv om den haft ideala förhållanden, vilket gör att hovarna fixar till sina eventuella problem alldeles själva. Inget konstigt alls! Men rätt fantastiskt vad hästar kan egentligen :-)
Skall man bara läsa en enda sida om vad vildhästmetoden pysslar med skulle jag föreslå Pete Rameys, den har lättförståelig engelska och många bilder.
http://www.hoofrehab.com/

emindy

• Ångermanland
« Svar #32 skrivet: 08 mar-11 kl 21:57 »

Jag tycker också det låter lite obehagligt med sektkänsla och undrar vart du fått det ifrån? Är det pga Ove som är den som haft mest energi till att fara land och rike runt och föreläsa? Det finns de som tolkat honom som en sektledare och visst tycker jag han kan mycket och har gjort mycket för att sprida sin kunskap (det är nog inte många som skulle orka leva det liv han levt de senaste åren) men han är inte min idol och definitivt ingen guru!

Barfotaverkning är det mest jordnära som finns inom hovvård enligt mig! Inga linjaler, pekpinnar eller tuschpennor utan bara läsa av hästen och hovarna.
Jag verkade en häst för andra gången idag som gått barfota sen förra sommaren men hittils varit verkad av en vanlig hovslagare och trots att jag tar mer betalt log ägaren med hela ansiktet och bad mig att aldrig sluta för så fina hade hovarna aldrig varit! Och då har vi ju ändå bara precis börjat, hästen hade sprickor ända upp till kronranden på alla fyra hovarna. Men de är borta till sommaren :-)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #33 skrivet: 08 mar-11 kl 22:08 »
Seriöst ?
Är den hästen endast verkad 2 ggr sen förra sommaren ????
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

emindy

• Ångermanland
« Svar #34 skrivet: 08 mar-11 kl 22:21 »
Seriöst ?
Är den hästen endast verkad 2 ggr sen förra sommaren ????
Nej, läs igen! Hästen skoddes av och verkades av vanlig hovslagare tidigare och det var bara andra gången som jag verkade den idag.

Falin

• -
« Svar #35 skrivet: 10 mar-11 kl 10:44 »

Ärligt talat så skiter jag faktiskt i hur vildhästhovarna i Australien ser ut. Jag har tamhästar i Sverige.

Dalton

• Dalsland
« Svar #36 skrivet: 10 mar-11 kl 10:49 »
"En australiensisk studie från University of Queensland har undersökt fothälsan på tjugo vildhästar på Nya Zeeland. Resultatet av undersökningen visade stora variationer i fothälsan. Bland annat förekom bockhov hos 75 procent av hästarna, och utflutna hovar och fångränder hos 80 procent av hästarna.

Forskarna tror att hovavvikelserna beror på brist på naturligt slipmedel i miljön. Tvärtemot vad många tror bör vildhästens fottyp inte användas som en idealmodell för tamhästen menar forskarna.

Studien finns publicerad i Australian Veterinary Journal 2010;88 (4) :124-31."

o:)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #37 skrivet: 10 mar-11 kl 10:57 »
Citera
Ärligt talat så skiter jag faktiskt i hur vildhästhovarna i Australien ser ut. Jag har tamhästar i Sverige.

Kunde inte ha sagt det bättre själv!

Det som jag är intresserad av hur dessa barfotaverkare hanterar olika felställningar i extreriören. Menar, det är inga problem för en häst att slita fötterna "naturligt" om den är korrekt byggd.
En icke-korrekt häst som sliter sina hovar "naturligt" hamnar i en ond cirkel och till slut slås ut i naturen, vilket är bra, för det gynnar ju arten. Men gynnar det en hästägare i sverige?

Jag undrar också, hur detta går ihop med tänket att en barfotaverkning rättar till exteriöra fel? Ta tex en utåt-tåad häst, om den får slita naturligt, då tippar fötterna utåt mer och mer och utåttåandet accelerar. Hur får ni den hästen att bli korrekt?

Och det som jag mest av allt är nyfiken på: HUR i hela friden ni kan rätta till 20 år gamla felaktiga benställningar på hästar genom barfotaverkning? OM det går, vilket jag hört barfotaverkare hävda LIVE, alltså inget hörsägen, så vore det ju sensation om det gick att överföra på människa.... Tänk att kunna räta på alla gamla ryggar tex. Det skulle ge livskvalitet till många!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #38 skrivet: 10 mar-11 kl 11:09 »
Jag har gått AANHCPs utbildning innan den gjordes om (men större delen gjordes i Sverige) och har även svensk examen hos SANHCP. Den tog väl kanske två år om man räknar från allra första rasptaget till examensdagen men jag fortsätter ju hela tiden att lära mig.

Ok, så du har typ gått 10-20 heldagar utbildning. Känns tungt och seriöst, du måste ha blivit gedigen skolad i hästens anatomi, hästens sjukdomar och hur mycket man nu hinner med på dessa 20 dagar. Eller så kanske det inte behövs när man mest går på känsla.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #39 skrivet: 10 mar-11 kl 21:35 »
"En australiensisk studie från University of Queensland har undersökt fothälsan på tjugo vildhästar på Nya Zeeland. Resultatet av undersökningen visade stora variationer i fothälsan. Bland annat förekom bockhov hos 75 procent av hästarna, och utflutna hovar och fångränder hos 80 procent av hästarna.

Forskarna tror att hovavvikelserna beror på brist på naturligt slipmedel i miljön. Tvärtemot vad många tror bör vildhästens fottyp inte användas som en idealmodell för tamhästen menar forskarna.Studien finns publicerad i Australian Veterinary Journal 2010;88 (4) :124-31."

o:)

Tack, det var intressant läsning. Vad jag själv alltid undrat över är hur i all världen man kan använda vildhästars hovar som "modell" eftersom de sår så fantastiskt olika ut beroende på underlaget. Jag hittar inte längre igen en bild där man slår av hovarna (som formligen liknar skidor) på strandlevande vildhästar. Det går ju liksom inte ens att jämföra med våra tamhästars miljö.

Hittade en tråd med bilder på en utbildande "traditionell" verkning/skoning om någon är intresserad.

http://www.bukefalos.se/f/showthread.php?t=973641

Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 4 användare (2 dolda)
Tångräkan, RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser