Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Temperatur för ungarna?  (läst 3205 gånger)

Liro

• Gäst
Temperatur för ungarna?
« skrivet: 04 mar-11 kl 09:03 »
Min kanin förväntas få ungar om två veckor. Jag läser mycket på nätet om det och har beställt böcker. Det är dock en del saker som är svåra att hitta och man vill ju vara väl förberedd så här innan. Mina funderingar är bla hur kallt kan det vara när det föds? Honan bor i min källare och där är det +10 grader om det är många minus ute, bör jag ha värmelampa över boet? Har ett element där men det ger inte så mkt. Jag har gjort ett bo med öppningsbart tak så jag kan kika in och se hur många det ev blir, när kan jag börja plocka med ungarna? Brukar en tillgiven hona tillåta människan att röra hennes ungar eller blir det problem, har ju läst att man kan gnugga in sina händer i honans päls ordentligt innana man tar i ungarna. Bör det vara säkert att gosa med dem efter 2-3 veckor??

Tacksam för svar.

Attes matte

• Jämtland
SV: Temperatur för ungarna?
« Svar #1 skrivet: 04 mar-11 kl 12:09 »
Honan sköter värmeregleringen av ungarnas bo helt på egen hand. Ibland kan dock förstföderskor missa att göra bo helt och hållet, och man hittar då ungarna utspridda i hela buren, oftast döda, så det är nåt man alltid ska vara beredd på när det gäller honans första kull.

Jag kollar alltid boet efter ett dygn och räknar ungarna och plockar bort eventuella döda ungar. Sen kollar jag dom efter ytterligare tre-fyra dygn. Och jag har aldrig haft nåt problem med att honan övergett ungarna eller nåt sånt efter mina kollar, och jag har inte hört talas om att nån annan varit med om det heller. ;) Det man ska undvika är starkt doftande tvål och parfym på händerna.
Honor kan vara rätt så beskyddande däremot, så det kan vara en bra idé att lyfta ut henne medans du kollar ungarna. Då kan du passa på att klappa henne en massa så du har hennes doft på händerna. Pälsen i boet ska du inte hålla på och gnugga med, eftersom den då förlorar sin "fluffighet". ;)

Efter 2-3 veckor kommer du inte att kunna hålla fingrarna borta från ungarna en enda sekund, för det är då dom är som allra, allra sötast!  ;D :-*

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Liro

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 mar-11 kl 12:23 »
Tack för svar. Hoppas hoppas hon klarar det fint och gör rätt, längtar efter de små ullbollarna:) Om hon nu skulle missa att bygga bo (har iof redan börjat dra in hö och halm i boet men ingen päls) ska jag då lyfta in bebisarna om de lever om jag hittar dem utanför eller ska naturen ha sin gång, det skulle man ju ha rätt svårt att låta bli i alla fall. Två veckor kvar till födsel nu, hon är rundare om magen och nipplarna har blivit större, hoppas bara inte att hon går tom, det skulle vara hemskt trisst.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 04 mar-11 kl 12:29 »
Har haft kullar födda utomhus i -30 som klarat sig jättebra. En unge fryser ihjäl om den hamnar utanför boet, oavsett om det är -30 eller +20 (fast i +20 tar det ju lite längre tid).

Ordentligt med halm som honan kan boa med, gärna en bolåda med tak som håller värmen (jag har använt potatislådor av plast, såna som krogarna köper färdigskalade i).
//Lina

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 04 mar-11 kl 12:34 »
Tack för svar. Hoppas hoppas hon klarar det fint och gör rätt, längtar efter de små ullbollarna:) Om hon nu skulle missa att bygga bo (har iof redan börjat dra in hö och halm i boet men ingen päls) ska jag då lyfta in bebisarna om de lever om jag hittar dem utanför eller ska naturen ha sin gång, det skulle man ju ha rätt svårt att låta bli i alla fall. Två veckor kvar till födsel nu, hon är rundare om magen och nipplarna har blivit större, hoppas bara inte att hon går tom, det skulle vara hemskt trisst.

Ja, har hon byggt ett bo tycker jag att du kan lägga in dom om dom fortfarande lever. Det är ju bara att hoppas att hon sköter allt rätt, mer kan man liksom inte göra.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Liro

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 04 mar-11 kl 21:31 »
Ordentligt med halm som honan kan boa med, gärna en bolåda med tak som håller värmen (jag har använt potatislådor av plast, såna som krogarna köper färdigskalade i).

Jag har byggt en rejäl låda i plywood och så har jag satt gångjärn i taket och ett snäpplås så jag ska kunna öppna och kika in utan att det finns risk att hon har av taket som annars skulle kunna skada ungarna. Jag har köpt havrehalm på djuraffären för jag fick inte tag i mögelfri vetehalm som annars är mkt billigare, jag tror detta blir kanon. Har beställt en bok i dag med som ska lusläsas, ingen renodlad avelsbok men det fanns ett avsnitt om det i alla fall.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 04 mar-11 kl 22:12 »
Bara det inte är från ICA förlag... dom är sjukt dåliga, massa missinformation...
//Lina

Lamina

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 04 mar-11 kl 22:44 »
Vill bara säga att jag inte tycker man ska lägga tillbaka ungar som ligger utanför boet. Tar inte mamman tillbaka dom själv så kan det mycket väl vara något fel på dom. Kan ta min mammas kaniner som exempel. Hon födde upp kaniner för många många år sedan (innan jag var född) till mat. Hon brukar berätta en historia för mig (tror hon glömmer bort att jag redan hört den typ 50 gånger ::)) om det äckligaste hon har varit med om när det gäller kaniner. Det var en hona som hade fått en kull ungar. När hon kollade till ungarna på dan så låg 2 av dom utanför. Hon la tillbaka dom utan att tänka så mycket på det. När hon kollade till dom nästa gång fanns det inte mycket kvar av ungarna, hela boet var fullt med likmask! :o Hade hon låtit ungarna var och naturen ha sin gång hade nog dom andra ungarna inte smittats av vad det nu var dom utslängda ungarna hade och troligen överlevt. Om ungarna ligger utanför boet så brukar det finnas en anledning...

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 04 mar-11 kl 22:57 »
Det är ju inte så troligt att två levande ungar under en natt blir fulla med likmask...

Jag kollar alltid mina ungar 1 gång / dygn för att kunna ta bort döda ungar. En hona som inte klarar av att jag gör det vill jag inte avla på.

Och det är inte alls ovanligt att ungar åker med spenen ut ur boet när dom diar (om honan inte har byggt bo i bolådan som har hög kant för att undvika detta). Det betyder ju inte att det är nåt fel på ungen, den hade bara lite otur.
//Lina

Lamina

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 04 mar-11 kl 23:39 »
På en dag, nej, självklart inte. Men som nämnts tidigare i tråden så behöver man inte kolla ungarna varje dag. Och det gjordes inte heller eftersom ungarna "bara" var till foder.

Vet inte mycket om kaniner och uppfödningen av dom. Mitt intresse ligger hos gnagare. Vet bara det jag fått berättat av mig av mamma och dom hemska synerna vi kunde mötas av bland avelskaninerna på djurparken jag hade praktik på. Ska man gå efter det så är kaniner hemska djur som mer än gärna biter ihjäl sina ungar, biter av en tass eller 2 and so on and so on. Nu tror jag ju inte på det utan tror mer att det hade med levnadsförhållandena och kaninernas temperament att göra. Och det kan ju ha varit orsaken till att ungarna dog också, det vet inte jag eftersom jag inte var född då. Men tänkte att det kunde vara bra att tänka på så man inte bara "slänger tillbaka" ungar hur som helst.  o:)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #10 skrivet: 05 mar-11 kl 10:45 »
Om ungarna ligger utanför boet så brukar det finnas en anledning...

Anledningen är oftast att ungarna sugit sig fast vid spenen vid matningen och inte släppt taget när honan gått. Honan lägger inte tillbaks dem. Ute i naturen gör honan en lutande gång där hon längst ner har boet. Följer nån unge med när hon går, så rullar den ner tillbaks i boet.
Lever ungarna, lägg tillbaks dem. Ev får de värmas innanför tröjan, i BH eller så.

Liro

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 05 mar-11 kl 14:19 »
Det är boken: Allt om kaniner från Bonniers, hoppas den är bra. Oj, jag kanske har gjort fel sorts bo då, jag har en låda med tak och en oval glugg som hon går in i, ingen kant, dock så är gluggen inte megastor så ungen hinner förhoppningsvis hoppa av ;) I dag är det 15-16 dagar kvar och hon har boat massor i dag, släpar in mängder med halm så jag börjar undra om hon kommer få plats själv där inne när det väl är dags....allt ligger i en enda stor yvig halmboll där inne.

Dela detta:

* Inloggade just nu

723 gäster, 1 användare
barney the bear

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser