Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kattunge kissar i sängen??!  (läst 11379 gånger)

Misonten

• Västergötland
Kattunge kissar i sängen??!
« skrivet: 26 feb-11 kl 17:19 »
12 veckors gammal kattunge som helt plötsligt börjat kissa i sängen. Sköter toa bra annars. Vi rengör ca 2-3 ggr per dag ändå så hon har fräscht på toan. Vad göra?
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

amaka

• tama och vilda djur - det är jag det
    • Uppland
    • marifa
SV: Kattunge kissar i sängen??!
« Svar #1 skrivet: 26 feb-11 kl 21:59 »
jag är ingen expert men kattor ser formen av en kattlåda och har man otur så ser de samma form i sängen t.ex. Jag har bäddad sängen noga  och så slät som mölligt utan en massa kuddar och sånt. Då hittar katten ingen likhet med kattlådan
Min lilla har slutat med sängen men hittat en bra form på en pinnstol. Jag uppfattar att  sand och sånt inte är huvudsaken men visst ren kattlåda är bra men skurar man den ordentligt är jag rädd för att grunddoften försvinner. Jag sköljer förstås men inte skurpulver.  Lycka till
Kor är mina favroritdjur. Jag har två beteskor.  Men min taxinna är död.  jag har  4 höns och två småtuppar.De är lite lika kattorna i beteende.min gris  är en mycket gammal gris som blev kvar när jag flyttade hit. Hon nattas varje kväll. Nygammal hund en  släthårig foxterrier. En komplicerad voffse

christelle

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 26 feb-11 kl 22:02 »
12 veckors gammal kattunge som helt plötsligt börjat kissa i sängen. Sköter toa bra annars. Vi rengör ca 2-3 ggr per dag ändå så hon har fräscht på toan. Vad göra?
Sätt en eller ett par kapsyler eller dykikt fylld med ättika där katten inte ska gå på låda - brukar funka ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Just_me

• Småland
« Svar #3 skrivet: 27 feb-11 kl 09:50 »
Många katter går utanför lådan i protest mot den kattsand man har.
Vi köpte såna där miljövänliga pellets, men icke sa nicke, de vägrade!
Kanske dammar sanden mycket? Jag fick byta till en dyrare sort för de billiga skapar så mycket damm när de krafsar och vi har en katt med astma. Nu går de nöjt på lådan trotts att vi slarvat med att rensa den.

Annars låter det där med ättika intressant! Det ska jag komma ihåg till framtiden :)

Misonten

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 27 feb-11 kl 10:13 »
Kattsanden är av dyrare sort utan doft men kapslar in bra. Hon går gärna på toan. Men på natten o tidig morgon blir det ibland i sängen. Känns ju dock Inge vidare att ha äticka i samma rum som man sover i :/  Vi skurar den inte varje gång utan tömmer den.
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

Just_me

• Småland
« Svar #5 skrivet: 27 feb-11 kl 10:16 »
Kattsanden är av dyrare sort utan doft men kapslar in bra. Hon går gärna på toan. Men på natten o tidig morgon blir det ibland i sängen. Känns ju dock Inge vidare att ha äticka i samma rum som man sover i :/  Vi skurar den inte varje gång utan tömmer den.

Hm, sover hon i sängen?
Kan det inte vara så att hon inte hinner?
Ibland leker och sover kattungar och så bara, "oh oh, försent" :/

Kan ju vara så att det växer bort, eller har det hänt väldigt ofta?

Lägg ut plast på sängen, typ uppklippta svarta sopsäckar. De vill inte kissa om det skvätter.
Du kan ju prova det ett tag och se om den slutar helt sen även utan plast.

Nina W

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 27 feb-11 kl 23:34 »
Om du tar henne på bar gärning med att kissa i sängen så kan du visa henne den våta fläcken och morra lite och så skynda iväg till sandlådan. Förr i världen så doppade folk nosen i kisset, det skulle jag aldrig göra! Men den blir inte nervös bara föra att du visar att -nu har du gjort det på fel ställe, och i lådan ska det vara -därmed basta! En lite äldre katt som vet att du tycker att lådan eller utomhus är enda ställena man får göra sina behov kan du göra samma sak med än om det gått ett tag sedan den kissade, den förstår i alla fall vad du menar.
« Senast ändrad: 27 feb-11 kl 23:37 av Nina W »

BK

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 27 feb-11 kl 23:40 »
Testa med att skaffa en toalåda till. och sätt den i sovrummet.

Misonten

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 28 feb-11 kl 09:24 »
Tack för alla fina tipps  ;D

tinna.m

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 28 feb-11 kl 09:37 »
Kan va urinvägsinfektion - kissar ofta.
Mina katter gillar såjord(billigtbilligt) i kattlådan
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 28 feb-11 kl 09:42 »
Som någon sa, ställ in lådan i sovrummet! Sedan kan ni stegvis flytta den därifrån när hon börjat gå på den varje gång. Ättika kan ibland få motsatt effekt då vissa katter vill "maskera" ättiksdoften med sin egna urindoft. Ang plastpåsar så har jag en katt som ALLTID kissar om det ligger en påse framme, han gillar prasslet av det så det fungerar nog inte heller på alla. Strö kattmynta på sängen och busa och lek där så det verkligen blir en mys- och sovplats, de kissar sällan på deras egna mysplatser. Lycka till!
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

637 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser