Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  JAK ?  (läst 22982 gånger)

ninna

JAK ?
« skrivet: 04 mar-04 kl 20:39 »
VAD ÄR DETTA JAK FÖR NÅGOTSOM JAG HAR LÄST OM PÅ FLERA SIDOR

SKULLE VILJA VETA VAD DET ÄR
TACKSAM FÖR SVAR

NINNA

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:JAK ?
« Svar #1 skrivet: 05 mar-04 kl 12:41 »
Står för Jord Arbete Kapital, om jag inte minns fel. Det är en sorts bank. Titta på deras hemsida http://www.jak.se/

ninna

« Svar #2 skrivet: 09 mar-04 kl 21:21 »
okej då vet jag

ninna

jerker

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 19 jun-04 kl 11:17 »
JAK Medlemsbank skiljer sig från övriga banker i Sverige på främst tre sätt:

1) JAK ägs av medlemmar som en vanlig ekonomisk förening.

2) JAK tillämpar inte räntesystemet. Istället arbetar man med att kvitta lånande mot räntefritt sparande. Den som lånar mer än han har sparat tidigare måste förbinda sig att fortsätta spara i JAK när han är färdig med sitt lån. För lånet tas sedan ingen ränta ut, bara en administrativ avgift.

3) JAK har en uttalad självverksamhets och miljöprofil. Banken arbetar för att stimulera människor, särskilt i glesbygd, att investera i lokala projekt, genom s.k. bygdefonder.

Malinowska

• Neostoric
« Svar #4 skrivet: 18 jul-04 kl 21:55 »
Många säger att JAK är bra men jag förstod inte så mycket när jag kollade in deras hemsida.
Verkar som om jag måste spara massvis med pengar för att låna. Visserligen är det ju mina pengar, men ändå, om man inte kan sätta in så mycket pengar då?

Är det nån som har använt sig av JAK som kan berätta för mig?

Jag har ett vanligt banklån på 40000kr som jag snart ska börja betala av. Skulle jag tjäna på att låna av JAK o betala banklånet med och sen betala till JAK istället?

mvh
Malin

Jens Larsen

• -
    • Honungsigillet
« Svar #5 skrivet: 05 aug-04 kl 14:53 »
JAK är en bank. De lånar in och lånar ut pengar.

Enligt Pengar i SR-P1 är enda skillnaden att de har ett utlåningssystem som försvårar jämförelse. Att de inte har ränta är bara larv, de väljer att kalla det något annat. Kostnaden för att låna pengar finns där ändå, dock kan man först räkna ut den i efterhand vilket torde avskräcka. Radioprogrammet räknade igenom ett exempel och kom fram till att de var flera procentenheter dyrare än den onskefulla banken.

Mindre smickrande för JAK är att de väljer att placera de inlånade pengarna i räntebärande papper. De har alltså en stor del av sin inkomst från ränta, något de påstår är fult.

Läser man Privata Affärer kommer frågan upp med jämna mellanrum, kolla in dem på biblioteket.

Upplägget är i mina ögon till för att försvåra jämförelse med konventionella utlåningsinstitut kryddat med lockläten om att ränta är omoraliskt.

Attis

• -
« Svar #6 skrivet: 05 aug-04 kl 21:20 »
Lyssnade också på P1 konsument. Ingen direkt bra reklam för JAK direkt. En "bank" som dom borde se till att ha ryggen fri.  :-\
/Attis

kiboko

« Svar #7 skrivet: 12 aug-04 kl 20:25 »
Problemet är ju att det inte finns något alternativ till räntebärande "förvaring" av pengarna. JAK har till och med frågat någon/några av bankerna om de inte kan få ha pengarna på ett specialkonto utan ränta, men det gick ingen med på. Därför har JAK sina pengar i statsskuldsväxlar.

Och att det inte skulle gå att räkna ut lånekostnaden förrän i efterhand förstår jag inte. JAK har visserligen en låneavgift, som varierar i storlek beroende på hur mycket man vill låna och hur lång amorteringstid man vill ha, men den går ju alldeles utmärkt att räkna ut i förväg.

Jag har inte lånat via JAK, men sparar litegrann. Och man måste definitivt inte spara en massa innan man lånar, det fanns en regel förut om att man måste spara i minst 6 månader innan man får låna, men den regeln är borttagen.

Oscar

« Svar #8 skrivet: 13 aug-04 kl 12:10 »
Enligt Pengar i SR-P1 är enda skillnaden att de har ett utlåningssystem som försvårar jämförelse. Att de inte har ränta är bara larv, de väljer att kalla det något annat. ... Upplägget är i mina ögon till för att försvåra jämförelse med konventionella utlåningsinstitut kryddat med lockläten om att ränta är omoraliskt.

Jag jobbar på JAK sedan 11 år. Ändamålet med föreningen är att informera om hur räntan påverkar samhällsekonomin och utveckla ett räntefritt och uthålligt samhälle.

Bankverksamheten drivs för att visa hur man kan göra. Det är därför som banken är räntefri dvs den som lånar behöver inte betala till den vars pengar han lånar. Kostnaden för att driva och utveckla verksamheten täcks med en låneavgift som alla låntagare betalar. (Omräknat tilleffektivränta blir låneavgiften ungefär 2,5 procent. Till det får man lägga den uppoffring som det innebär att göra en sparprestation som motsvarar lånets belastning på sparlånesystemet).

Vi har också inkomst i form av medlemsavgifter. Dessutom är betalningsberedskapen placerad i statsskuldsväxlar vilket också ger en viss inkomst. Låneavgifterna står dock för den stora delen.

Skillnaden mellan JAK och de konventionella bankerna är mycket stor. JAK är t.ex. en demokratisk förening med 26 000 medlemmar samt 28 lokalavdelningar med drygt 500 aktiva över hela landet. Bankens andel av hushållens inlåning i den svenska banksektorn är cirka en halv promille  :o

Jocke

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 27 maj-05 kl 11:15 »
Vill du veta mer om JAK Medlemsbank, räntefri ekonomi och vad man kan göra själv utan att behöva betala en massa till kapitalägare, så hålls årligen flera kurser.

För dig som är under 26 år, så arrangeras närmaste kursen 29-30 oktober på Fornby Folkhögskola.
Är du intresserad att veta mer så maila till mig:

MVH// Jocke Walther
joacim.walther@jak.se

Jan M Hedlund

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 20 sep-05 kl 18:05 »
detta med räntefri ekonomi är ju toppen, om man tänker på hur det monetära systemet fungerar.

Suresh

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 26 okt-05 kl 09:01 »
Jag har under många år arbetat på JAK och under ett tag arbetat med att utreda och dokumeentera JAK:s sparlånesystem.

JAK-lånet bygger på principen att  ditt genomslittsaldo (sparande - lån) i banken sett över en längre tidsperiod skall vara positiv. Förr måste ha sparat en hel del i förväg. Detta behövs inte längre. Du kan nu istället välja att spara helt  i efterhand om du vill.

Möjligheten att låna begränsas från JAK:s sida av bankens möjligheter att anskaffa räntefritt kapital, dvs inlåning från medlemmarna. Denna möjlighet är god i lågräntetider, varför inga restriktioner behövs för låneerbjudanden. Värre kan det bli under högränteperioder eller vid förtroendesvackor för medlemsbanken.

Att JAK inte skulle skilja sig från andra banker är rent nys. Skillnaden är radikal. Mest genom att låneavgiftens storlek inte följer räntan. Dvs i lågräntetider kan JAK vara ett dyrt alternativ, vid högränteperioder ett billigt.

Om JAK:s låneavgift är en räna eller inte är en definionsfråga. Själv föredrar jag att kalla JAK:s avgifter räntefria, men att i konsekvens med detta påpeka att även en del av bankräntan är räntefri, eftersom bankräntan avser att täcka även bankens admionistrationskostnader. Rätt räntedefinition av låneränta anser jag vara den del av lånekostnaden som används för att finansiera bankens upplåning av kapital. Eventuellt kan även bankens avkastning till ägarna räknas in i räntekostnaden.  

Eulalia

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 10 nov-06 kl 16:34 »
pushar upp denna tråd om JAK medlemsbank

Jag sitter på JAks hemsida och försöker bena ut begreppen, kanske nån kan förklara lite närmare för mig:

fråga 1 : medlemsdelen är f.n 750.000
betyder det att jag kan låna 750.000 max ?
Om jag klarar sedvanlig kreditprövning?

fråga 2: Säg att jag skulle vilja låna 500.000 nu (utan sparpoäng), för att köpa hus.
LåneExemplet visar att om jag väljer att betala tillbaka  i 15 år, så betalar jag 6098 kr /mån, uppdelat i :

amortering 2778
sparande 2778
låneavgift 542

Jag är inte ekonomiskt skolad, så kan nån förklara detta för mig?

15 år är 180 veckor.
180 x 6098  = 1.097640 kr!!!
Jag förstår ju att jag måste ha missförstått nånting!
amorteringsdelen måste väl sjunka vareftersom?

fråga 3:
det står överst på lånExemplet att låneinsatsen (=kontantinsatsen?) är 30.000 om jag vill låna 500.000 kr
Men kan man inte låna hela summan utan insats?
Säg att jag precis börjat spara, ca 500 kr i månaden sen 3 månader tillbaka, det blir 1500 som jag har i sparpoäng... hur mycket sjunker då låneinsatsen?Och säg att jag precis då hittar mitt drömhus, 500tusen prick, och jag har inte till låneinsatsen?
« Senast ändrad: 10 nov-06 kl 16:41 av Eulalia »

Suresh

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 10 nov-06 kl 17:08 »
Fråga 1 får du utveckla mer.

Fråga 2.

Om du inte har försparat betalar du för ett lån på 500 000 kr

amortering 2778
sparande 2778
låneavgift 542

i 15* 12 = 180 månader. Detta ger 500 000 kr i amorterin. 500 000 kr i eftersparande samt en samlad låneavgift på 97 564 kr.

Eftersparandet får du tillbaka när lånet är slutamorterat. En fin pesionsförsäkring. Låneavgiftens nettoeffekt blir efter skatteavdrag  ungefär 4500 kr per år. Detta är din samlade kostnad för lånet.

Amorteringen sjunker inte eftersom, eftersom det inte är ett annuitetslån med ränta.

Fråga 3. Eftersom JAK är en medlemsbank som drivs utan vinstsyfte måste det egna kapitalet , vilket är ett villkor för banktillståndet byggas upp av medlemmarna själva. Detta görs genom en lånmeinsat vid lånetillfället.

Låneinsatsen betalas tillbaka i sin helhet 1 / 7 äret efter att lånet är avslutat. Så säger lagen att det skall vara, jag minns inte om det gälld elagen om ekonomisk förening, eller medlemsbankslagen. Men jag kanske kan ta reda på det.

Suresh f d utredare på JAK

« Senast ändrad: 10 nov-06 kl 17:18 av Suresh »

Eulalia

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 12 nov-06 kl 16:20 »
Hej,
fråga 1 har jag nog fått besvarad, det var mer ett konstaterande än en fråga ..

Hm, så jag hade alltså inte missförstått nåt.
Jag tycker det verkar lite låst...
SJälvklart ska ju jag stödja andra som vill låna!
Men att jag ska vara tvungen att spara ihop 500tusen till, efter att jag betalat tillbaka de 500.000 jag lånat, känns lite mastigt, inte alls flexibelt.
Jag tänker och tänker på det ur alla möjliga synvinklar men det känns inte rätt o riktigt på nåt sätt!

Det är ju t.ex knappast så att jag får lättare att låna här än på vanlig bank, om sedvanlig kreditprövning används och vanliga schabloner.
Jag har som sagt inga betalningsanmärkningar, men en ekonomi med små siffror.

KAn nån ge mig fler skäl till varför och hur JAK är bra för en sån som mig!

(här skulle JAKfolk hoppa in och göra lite reklam  :) )
« Senast ändrad: 12 nov-06 kl 16:37 av Eulalia »

Suresh

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 15 nov-06 kl 00:39 »
JAg har varit med och byggt upp JAK från 1980-talet. Då hade vi sammanlagt 200 medlemmar och 1 miljon inlånat.

Nu har vi över 30 000 medlemmar och uppemot en miljard snart i inlåning.

DET ENDA som gör att JAK-systemet fungerar är att ALLA bidrar med lika mycket som de tar ut ur systemet. Systemet är ett nollsummespel. Därför MÅSTE du spara en halv miljon i 10 år om du lånar en halv miljon i tio år. Summan blir en miljon på 20 år. Då kan andra få samma tjänst som du fick - att låna pengar utan att först ha sparat.

Bankerna har fått oss att tro att vi bara kan ta och ta, att vi bara kan låna och låna. Vi övertrasserar hela tiden våra konton och bjuder inte igen. INGEN tänker så här - OJ VAD JUSTE! Nu fick jag en miljon i tio år. Vad bra - då skall jag spara ihop och låna ut en miljon under tio år också, så är jag kvitt med världen. Jag skall avstå från min konstumtion så att någon annan får konstumera istället.

Därför måste JAK TVINGA sina medlemmar att tänka på det sättet. Om JAK inte gör det kommer det att leda till att det alltid finns en klass låntagare som tar och tar och en klass kapitalägare som lånar ut opch lånar ut. OCH SOM TAR BRA BETALT FÖR ATT GÖRA DET!!!
« Senast ändrad: 15 nov-06 kl 00:41 av Suresh »

Eulalia

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 24 nov-06 kl 00:33 »
hallucinerar jag, eller fanns det en inbjudan till en JAK-kurs här för några dagar sen?
När var den och var?

Dessutom skulle jag gärna vilja höra andras erfarenheter av JAK sparande och lånande..
« Senast ändrad: 24 nov-06 kl 00:35 av Eulalia »

anlet

• Närke
« Svar #17 skrivet: 03 dec-06 kl 11:58 »
Det var jag som annonserade om JAK kursen. Ring mig gärna om Du vill ha upplysningar om JAK

Lennart Andersson
Ideell Informatör
JAK Medlemsbank
0652-16180

Skogstrollet

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 05 dec-06 kl 22:32 »
Finns det inte kurser lite närmre mig? Typ runt Ängelholm, Helsingborg, Halmstad.....
Jag blir ju också nyfiken  :)

/skogstrollet

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #19 skrivet: 06 dec-06 kl 05:49 »
Hej Skogstrollet!

Jag hittade detta på deras hemsida/Lokalavdelning JAK Helsingborg. De kan säkert svara på när nästa kurs blir av.

Lycka till!

JAK HELSINGBORG
Gustavslundsvägen 2
"Bakom Brunnen"
Eskilsminne
256 55 HELSINGBORG
OBS BESÖKSADRESS ENDAST!
Telefon:
E-post: marten@magmaa.com

Har Du frågor om JAK Medlemsbank så kontakta i första hand de ideella Informatörerna!

Ideella Informatörer:
Mårten Hermansson, tfn 042-271 371(19-21), e-post: marten@magmaa.com

Aktiviteter i Helsingborgs Lokalavdelning:

TORSDAGSMÖTEN
Vi träffas Bakom Brunnen, första torsdagen i varje månad, kl 19.00. Alla är välkomna!

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser