Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  JAK ?  (läst 22955 gånger)

Skogstrollet

• Skåne
Re:JAK ?
« Svar #20 skrivet: 06 dec-06 kl 11:41 »
Tackar det ödmjukaste för hjälpen, kunde ju kanske själv letat runt lite på nätet och hittat infon  :-[ :-[

/skogstrollet

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #21 skrivet: 06 dec-06 kl 11:46 »
Varsågod, det var så lite så.  :D

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

louise

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 06 dec-06 kl 16:07 »
Jag har precis tagit mitt lån i Jak, också med knaper ekonomi inklusive betalningsanmärkningar.

Det är sant att de måste kreditpröva som alla andra, men det sista lilla som avgör är ändå ofta subjektiva uppfattningar om bankkunden. Jag försökte tex få lån i min egen bank, SEB, men försök förklara självhushåll, multifix, turism å lite a-kassa för en elegant kvinna i kritstrecksrandig dräkt inne i storstan! På Jak var min livsstil självklar och inget man ifrågasatte.

Även på min närmsta lilla lokala bank förstod de, men de krävde hög återbetalningstakt och under det år jag letade hus gick räntorna upp så mycket att månadskostnaden i jak och "lillbanken" blev i stort sett det samma.  Jag hade inget utrymme att förhandla och skaffa ett bra lån pga min ekonomi, å det såg de nog till att utnyttja.

Det är sant att det blir dyrt med jak (men för min del samma kostnad som i vanlig banka alltså), men på jak ordnar de det som är bäst för dig. Min handläggare försökte flera gånger få mig att ta ett vanligt banklån, eller delar av lånet i en annan bank, för det skulle bli billigare för mig. De roffar inte åt sig som storbankerna!

För min del är det enormt tryggt att veta hur stor min månadsutgift är, och jag kan strunta i lågkonjunkturer och börsfall. Vänner som lånat i vanlig bank lägger alltid till "om inte räntan går upp" så fort de pratar om sin framtid. Det slipper jag!

Det som man oftast inte får höra om är att man förlorar räntan på sina sparade pengar och att inflationen alltså äter upp en del. Så det kostar ca 2,5 % ränta/låneavgift plus förlorad ränta på sparpengarna. Men när jag har betalat av några år före min pension har jag ett hus helt gratis plus en bunt renoveringspengar. Och med tanke på alla mina arbetslösa perioder som kommer ge mig låg pension känns det fantastiskt bra!

mirakel

• Närke
« Svar #23 skrivet: 15 dec-06 kl 15:16 »

Vad är det egentligen för skillnad mellan JAK och Ekobanken?

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 15 dec-06 kl 21:10 »
JAg har varit med och byggt upp JAK från 1980-talet. Då hade vi sammanlagt 200 medlemmar och 1 miljon inlånat.

Nu har vi över 30 000 medlemmar och uppemot en miljard snart i inlåning.

DET ENDA som gör att JAK-systemet fungerar är att ALLA bidrar med lika mycket som de tar ut ur systemet. Systemet är ett nollsummespel. Därför MÅSTE du spara en halv miljon i 10 år om du lånar en halv miljon i tio år. Summan blir en miljon på 20 år. Då kan andra få samma tjänst som du fick - att låna pengar utan att först ha sparat.

Bankerna har fått oss att tro att vi bara kan ta och ta, att vi bara kan låna och låna. Vi övertrasserar hela tiden våra konton och bjuder inte igen. INGEN tänker så här - OJ VAD JUSTE! Nu fick jag en miljon i tio år. Vad bra - då skall jag spara ihop och låna ut en miljon under tio år också, så är jag kvitt med världen. Jag skall avstå från min konstumtion så att någon annan får konstumera istället.

Därför måste JAK TVINGA sina medlemmar att tänka på det sättet. Om JAK inte gör det kommer det att leda till att det alltid finns en klass låntagare som tar och tar och en klass kapitalägare som lånar ut opch lånar ut. OCH SOM TAR BRA BETALT FÖR ATT GÖRA DET!!!

jag fårstår inte.....säg att jag vill ha ett lån på JAK på 100.000 för att göra det enkelt....jag får en månadskostnad på säg 2083kr på 48månader...måste jag alltså betala in det DUBBLA alltså 5000kr för att samtidigt spara???? eller?
man lånar 100.000, betalar av dem, och ska sedan sätta in 100.000 IGEN????

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 15 dec-06 kl 21:17 »
JAg har varit med och byggt upp JAK från 1980-talet. Då hade vi sammanlagt 200 medlemmar och 1 miljon inlånat.

Nu har vi över 30 000 medlemmar och uppemot en miljard snart i inlåning.

DET ENDA som gör att JAK-systemet fungerar är att ALLA bidrar med lika mycket som de tar ut ur systemet. Systemet är ett nollsummespel. Därför MÅSTE du spara en halv miljon i 10 år om du lånar en halv miljon i tio år. Summan blir en miljon på 20 år. Då kan andra få samma tjänst som du fick - att låna pengar utan att först ha sparat.

Bankerna har fått oss att tro att vi bara kan ta och ta, att vi bara kan låna och låna. Vi övertrasserar hela tiden våra konton och bjuder inte igen. INGEN tänker så här - OJ VAD JUSTE! Nu fick jag en miljon i tio år. Vad bra - då skall jag spara ihop och låna ut en miljon under tio år också, så är jag kvitt med världen. Jag skall avstå från min konstumtion så att någon annan får konstumera istället.

Därför måste JAK TVINGA sina medlemmar att tänka på det sättet. Om JAK inte gör det kommer det att leda till att det alltid finns en klass låntagare som tar och tar och en klass kapitalägare som lånar ut opch lånar ut. OCH SOM TAR BRA BETALT FÖR ATT GÖRA DET!!!

vem har råd att sätta in 4100kr på banken varje månad?

Anders

• -
    • felicia.se
« Svar #26 skrivet: 15 dec-06 kl 21:56 »
Vad är problemet?

Du lånar mig t. ex 10.000 under ett år.
Efter ett år betalar jag tillbaka dessa 10.000 till dig.
Sedan lånar jag dig 10.000 också under ett år.

Det är ett nollsumme-förfarande.

Men eftersom jag inte känner dig och jag vill låna mer pengar under flera år och inte kan de juridiska formaliteterna och vad jag skall tänka på som säkerhet så vänder jag mig till en bank.

Jag vänder mig till den bank som är närmast noll-summeförfarandet. Nämligen "JAK Medlemsbank."

Där betalar jag bara vad det kostar att administrera systemet med ditt och mitt lånande.

Går jag till en annan bank så betalar jag förutom administrationskostnader också bankens profit (vinsten till de som äger banken) och kostnaden för de spekulationsförluster banken är inblandad i (utlåning till människor som inte kan betala de pengar de lånar).

Det finns därefter bara två kategorier människor som lånar i vanlig bank. De som inte kommer att betala tillbaka de lånade pengarna och de som inte behöver låna i den vanliga banken.

För vem är så korkad att den lånar till bankens spekulationsförluster och till ägarnas profit?

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 15 dec-06 kl 22:10 »
Vad är problemet?

Du lånar mig t. ex 10.000 under ett år.
Efter ett år betalar jag tillbaka dessa 10.000 till dig.
Sedan lånar jag dig 10.000 också under ett år.

Det är ett nollsumme-förfarande.

Men eftersom jag inte känner dig och jag vill låna mer pengar under flera år och inte kan de juridiska formaliteterna och vad jag skall tänka på som säkerhet så vänder jag mig till en bank.

Jag vänder mig till den bank som är närmast noll-summeförfarandet. Nämligen "JAK Medlemsbank."

Där betalar jag bara vad det kostar att administrera systemet med ditt och mitt lånande.

Går jag till en annan bank så betalar jag förutom administrationskostnader också bankens profit (vinsten till de som äger banken) och kostnaden för de spekulationsförluster banken är inblandad i (utlåning till människor som inte kan betala de pengar de lånar).

Det finns därefter bara två kategorier människor som lånar i vanlig bank. De som inte kommer att betala tillbaka de lånade pengarna och de som inte behöver låna i den vanliga banken.

För vem är så korkad att den lånar till bankens spekulationsförluster och till ägarnas profit?

ja, fast som det är nu så betalar jagbara 49kr i ränta varje månad , och det kan jag leva med, det är bara att strunta i att köpa godis EN dag, så är det fixat!!! ;D

Anders

• -
    • felicia.se
« Svar #28 skrivet: 16 dec-06 kl 10:08 »
För inte så många år sedan var räntan i Sverige 1600%. I början av 1990-talet tror jag.

Så hur hög ränta klarar du om dulånar låt oss säga en 200 tusen?

vänligen

Anders

Jojje

• Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
« Svar #29 skrivet: 16 dec-06 kl 10:32 »
Nja, 1600% minns jag inte, men 500% var den.
Det var då Regeringen Bildt sa att vi skulle hålla ut.
Många av mina kunder konkursade, andra vågade inte beställa.
Själv fick jag sälja mitt hus med förlust, det blev skillsmässa och jag betalar ännu av på mina skulder.
Nu är räntan på väg upp igen och Riksbanken säger att den måste stiga för att det inte skall bli inflation.
Den som är klok, lånar inte och försöker att i möjligaste mån ha så låga utgifter som möjligt. Ett gott råd är att flytta ut på landet och köra med självhushåll. Man behöver inte så mycket inkomster som man tror.

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 16 dec-06 kl 11:01 »
Nja, 1600% minns jag inte, men 500% var den.
Det var då Regeringen Bildt sa att vi skulle hålla ut.
Många av mina kunder konkursade, andra vågade inte beställa.
Själv fick jag sälja mitt hus med förlust, det blev skillsmässa och jag betalar ännu av på mina skulder.
Nu är räntan på väg upp igen och Riksbanken säger att den måste stiga för att det inte skall bli inflation.
Den som är klok, lånar inte och försöker att i möjligaste mån ha så låga utgifter som möjligt. Ett gott råd är att flytta ut på landet och köra med självhushåll. Man behöver inte så mycket inkomster som man tror.

alltså är jag klok ;D

Anders

• -
    • felicia.se
« Svar #31 skrivet: 16 dec-06 kl 17:58 »
Minnet är lite dåligt.
Men marginalräntan var 500%. Och skulle du låna då så räckte detr inte med 500%.
Mne jag instämmer med vad du säger.
Men ibland så fixar man inte finansieringen själv.

9 september 1992
Riksbanken höjer räntan till 75 procent och beslutar förstärka valutareserven med 120 miljarder kr.

.
17 september . Riksbanken lämnade den 17 september 1992 E. Öhman J:r Fondkommission AB ett lån på 750 miljoner kronor
till 34 % ränta, när marginalräntan var 500 %.

http://www.internetional.se/kristidtabell.htm

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #32 skrivet: 02 jan-07 kl 15:45 »
Då känns det skönt att ha låst räntan på lånen.....

anlet

• Närke
JAK Grundkurs i Hudiksvall
« Svar #33 skrivet: 03 jan-07 kl 07:44 »
Lördagen den 13/1 arrangeras en grundkurs i Hudiksvall. Börjar kl 0900 och beräknas vara avslutad mellan kl 1700-1800. Ingen kursavgift. Deltagarna bjuds på lunch och fika. För deltagare från Medelpad och Norra Hälsingland betalas även reseersättning. Reseersättning för övriga enl. ök. vid telsamtal. Anmälan helst senast 7/1 till mig per tel.

Lennart Andersson
Ideell informatör
JAK Medlemsbank
0652-16180

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 20 jan-07 kl 19:29 »
Vi har haft JAK-lån i 15 år och har bara positivt att säga. Man har en fast månadskostnad som inte är beroende av räntor och eftersparandet gör att man får ut en rejäl summa pengar när lånet är slutbetalt. En bra "pensionsförsäkring". Men man måste förstås kunna spara några år innan man lånar, vilket jag tycker är bra.
jag har fast månadskostnad på mitt nordealån. ;D

Oscar

« Svar #35 skrivet: 05 feb-07 kl 01:11 »
jag har fast månadskostnad på mitt nordealån. ;D

Vid annuitetslån betalar man samma belopp månad för månad. Kostnaden för sådana lån vet man inte i förväg eftersom den varierar med marknadsräntan. Av samma skäl vet man inte när man kommer att bli skuldfri. Om marknadsräntan stiger under amorteringstiden så kommer det att dröja längre tid.

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 17 mar-07 kl 17:31 »
Vid annuitetslån betalar man samma belopp månad för månad. Kostnaden för sådana lån vet man inte i förväg eftersom den varierar med marknadsräntan. Av samma skäl vet man inte när man kommer att bli skuldfri. Om marknadsräntan stiger under amorteringstiden så kommer det att dröja längre tid.

vad menar du nu oscar?
jag betalar 880kr totalt (amortering+ränta) varje månad och ju mer lånet SJUNKER,ju mer amorterar jag och räntan SJUNKER.
jag tog ett lån på 10.000 på 1år hos nordea och där har dem ju uträknat vad jag ska betala varje månad för att lånet ska bli avbetalt på ett år!

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 17 mar-07 kl 17:42 »

ang.mitt lån.

kommande betalning :

amorteringsbelopp: 836kr
ränta 44kr
avgift: 0kr
total: 880kr

Oscar

« Svar #38 skrivet: 17 mar-07 kl 18:01 »
Citera
vad menar du nu oscar?
jag betalar 880kr totalt (amortering+ränta) varje månad och ju mer lånet SJUNKER,ju mer amorterar jag och räntan SJUNKER.
jag tog ett lån på 10.000 på 1år hos nordea och där har dem ju uträknat vad jag ska betala varje månad för att lånet ska bli avbetalt på ett år!

Om du har avtalat fast ränta under amorteringsperioden så kommer det att stämma. När man tar långa annuitetslån brukar räntan vara bunden på en kortare tid. Därefter kan räntan bli högre eller lägre. Det beror ju på marknadsläget. Om räntan blir högre så kommer man att få betala under längre tid än man tänkt sig.

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 17 mar-07 kl 19:52 »
Om du har avtalat fast ränta under amorteringsperioden så kommer det att stämma. När man tar långa annuitetslån brukar räntan vara bunden på en kortare tid. Därefter kan räntan bli högre eller lägre. Det beror ju på marknadsläget. Om räntan blir högre så kommer man att få betala under längre tid än man tänkt sig.

när jag skaffade lånet va räntan 7,75,nu är den 8,50%
men jag kommer nog att få mitt lån avbetalat inom ett år iallafall, bara att göra extra amorteringar...och vad gör det att det tar 1 månad extra isåfall? skulden ökar ju inte iallafall.

Dela detta:

* Inloggade just nu

709 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser