Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kanin med böld  (läst 7704 gånger)

prillan

• Skåne
Kanin med böld
« skrivet: 24 feb-11 kl 22:06 »
har en gotlandskanin som har fått en böld under hakan. Kaninen fodras med fri tillgång på hö och emellanåt en näve korn och kvistar av lövträd. Vad gör jag? Kaninen är pigg, äter som den ska och dricker. Kan bölden gå tillbaka av sig själv eller vad gör man?? tacksam för svar.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Kanin med böld
« Svar #1 skrivet: 24 feb-11 kl 22:17 »
vet inte vad du menar med böld riktigt... kaniner som får mycket mat får en hakpåse..de får det om de är övergödda...inget sånt?
Fjäderfän och kaniner

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 24 feb-11 kl 22:30 »
Bölder orsakas vanligtvis av en infektion. Kan den ha fått ett höstrå i ögat eller i gommen? Har den slagits med någon? Om kaninen är pigg och frisk så kan den gå bort av sig själv.

Om den växer eller om kaninen verkar lida av den ska du ta den till veterinär.
//Lina

Alba

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 24 feb-11 kl 22:38 »
Jag skulle ta en böld i ansiktet på stort allvar. Det kan ha med tänderna att göra och borde kollas upp på något sätt. Är du säker på att det är en böld? Är den smärtsam, sitter inte löst i huden, kan det vara ett mindre allvarligt sår som blivit infekterat?

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

prillan

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 25 feb-11 kl 11:39 »
En böld alla gånger. Stor rund vid käken. Inte en hakpåse. Troligen är det tänderna och det är ju en smula konstigt eftersom att hö är basfödan.

Alba

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 25 feb-11 kl 11:55 »
Vad jag har läst kan vissa kaniner få problem med tänderna, utan att man själv gör något fel.
Är det så att det är en böld så är ett veterinärbesök tvunget, och så fort som möjligt. Det är mycket smärtsamt, blir lätt/snabbt värre och går inte över av sig självt. Om man lämnar en tandinfektion obehandlad kommer kaninen att sluta äta så småningom och allt blir ännu värre.

Förhoppningsvis går det att fixa till, håller tummarna för det!

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 25 feb-11 kl 12:42 »
En böld alla gånger. Stor rund vid käken. Inte en hakpåse. Troligen är det tänderna och det är ju en smula konstigt eftersom att hö är basfödan.

Inte alls konstigt, alla kaniners basföda är hö. Tandproblem kan vara genetiskt eller ren otur (skakat galler och liknande).
//Lina

sisel

• Småland
« Svar #7 skrivet: 25 feb-11 kl 20:09 »
En av mina harar fick en varböld under ena ögat i somras. Jag var hos veterinären och rengjorde och tömde vid 3 tillfällen, de röntgade (inget syntes), han fick flera antibiotikakurer. Eftersom det inte finns så många veterinärer som kan mycket om kaniner lusläste jag själv allt jag hittade på framförallt engelska sidor.
Jag förstod att varbölder är ofta komplicerade, särskilt om de sitter i ansiktet och kan misstänkas ha infekterat käkbenet. Prognosen är inte god. För att se något på röntgen är det viktigt att lägga plåtarna exakt rätt. Om käkbenet är infekterat måste man såga bort en stor del av det och då finns det visst en central blodåder som man måste vara försiktig med. Sedan får man hålla det stora köttsåret öppet så det läker inifrån... Även om denna stora, komplicerade operation lyckas är risken för återfall ganska stor.
Det kan vara bagateller som gör att en kanin drabbas, typ ett litet höstrå i en tandficka, något litet skrapsår som blir infekterat.

Det här är vad jag läste mig till, men jag är inte alls sjukvårdskunnig utan skriver bara utifrån mina erfarenheter. Jag skulle ta honom/henne till veterinär så fort som möjligt.

Alba

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 25 feb-11 kl 20:38 »
En bra sida om kaniners sjukdomar med en hel del bilder: http://www.medirabbit.com/

Kapitlet om tandproblem och bölder i ansiktet: http://www.medirabbit.com/EN/Dental_diseases/Dental_diseases_main.htm

/ Alba

prillan

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 25 feb-11 kl 23:16 »
ok prognosen verkar inte direkt god. om inget under inträffar på ett par dagar så får kaninen hoppa upp i kaninhimmelen. tack för era svar.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #10 skrivet: 26 feb-11 kl 18:54 »
En av mina harar fick en varböld under ena ögat i somras. Jag var hos veterinären och rengjorde och tömde vid 3 tillfällen, de röntgade (inget syntes), han fick flera antibiotikakurer. Eftersom det inte finns så många veterinärer som kan mycket om kaniner lusläste jag själv allt jag hittade på framförallt engelska sidor.
Jag förstod att varbölder är ofta komplicerade, särskilt om de sitter i ansiktet och kan misstänkas ha infekterat käkbenet. Prognosen är inte god. För att se något på röntgen är det viktigt att lägga plåtarna exakt rätt. Om käkbenet är infekterat måste man såga bort en stor del av det och då finns det visst en central blodåder som man måste vara försiktig med. Sedan får man hålla det stora köttsåret öppet så det läker inifrån... Även om denna stora, komplicerade operation lyckas är risken för återfall ganska stor.
Det kan vara bagateller som gör att en kanin drabbas, typ ett litet höstrå i en tandficka, något litet skrapsår som blir infekterat.

Det här är vad jag läste mig till, men jag är inte alls sjukvårdskunnig utan skriver bara utifrån mina erfarenheter. Jag skulle ta honom/henne till veterinär så fort som möjligt.

Hade en gotlandshona för nagra ar sedan med varböld i ansiktet.. veterinärbesök, desinfektion, operation  :'(   hela faderuttan.. sedan avliving. Det gick inte att fa bukt med saken och till slut magrade hon av.

Jag drog lärdomen att det inte är humant att plaga djuret med en massa försök och ingrepp. Har hört att det inte finns manga veterinärer som kan kaniner men vet inte om det stämmer. Min sa att det inte finns mycket chans att fa bort bölden. Kaninvar är svart att fa bort och ansiktet är känslig. Hur skulle vi känner med ett sadant problem?

Med facit i handen: Jag skulle nog avliva mycket snabbare nu sedan jag gjorde 2005.   :-\

Sorry, men bättre besked/erfarenhet kan jag inte dela med mig.

Januschka
« Senast ändrad: 28 feb-11 kl 00:17 av Januschka »
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

sisel

• Småland
« Svar #11 skrivet: 27 feb-11 kl 13:09 »
Hade en gotlandshona för nagra ar sedan med varböld i ansiktet.. veterinärbesök, deinfektion, operation  :'(   hela faderuttan.. sedan avliving. Det gick inte att fa bukt med saken och till slut magrade hon av.

Jag drog lärdomen att det inte är humant att plaga djuret med en massa försök och ingrepp. Har hört att det inte finns manga veterinärer som kan kaniner men vet inte om det stämmer. Min sa attdet inte finns ycket vhans att fa bort bölden. Kaninvar är svart att fa bort och ansiktet är känslig. Hur skulle vi känner med ett sadant problem?

Med facit i handen: Jag skulle nog avliva mycket snabbare nu sedan jag gjorde 2005.   :-\

Sorry, men bättre besked/erfarenhet kan jag inte dela med mig.

Januschka

Tyvärr håller jag med dig.
Jag kunde inte heller rädda min lille hare, men jag tror (hoppas?) att han inte led alltför mycket eftersom antibiotikakurerna höll nere inflammationen, men så fort jag slutade med en kur växte bölden direkt.
Det är väl ok att plåga ett djur om oddsen är hyfsade att det ska tillfriskna, men  tandrotsabscesser tillhör nog inte det lättaste.

Dela detta:

* Inloggade just nu

620 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser