Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjare med 10 ha åker!  (läst 12821 gånger)

Lailalotta

• Jämtland
Nybörjare med 10 ha åker!
« skrivet: 24 feb-11 kl 12:16 »
Hej!

Äntligen har vi köpt en gård, tänk så glad jag är! :)

Vi har inga maskiner, inte ens en traktor. Förstår att det inte är rimligt att bruka marken redan i år, grannen får arrendera den. Men jag hoppas så att jag kan lära mig något så jag kan bruka i alla fall någon del nästa år.

Måste lära mig allt från grunden. Min erfarenhet sedan tidigare är nämligen mycket liten, har med en traktor plöjt från ena sidan till andra på en åker under min skoltid, det är allt (hoppas inte alla bönder sätter kaffet i halsen och viker sig av skratt). Annars har jag bara odlat grönsaker på en kolonilott några år.

Det är inte så noga vad jag odlar, speciellt inte såhär i början, det är mest grejen att få bruka min egen mark och få en (även om den är liten) slant för det. Tänkte därför höra om någon har tips på vad en nybörjare kan börja med, vad är lättast? Kanske kräver minst investeringar i maskiner, svårast att misslyckas med? Kanske någon till och med vet om någon bra bok för nybörjare? Gården ligger i Jämtland.

I längden är inte tanken att jag ska odla på 10 ha mark, utan jag har planer på att skaffa djur och kommer då använda delar av det som bete. Djur är inte helt bestämt, men eventuellt alpackor och ett par hästar, kanske några getter.

Just_me

• Småland
SV: Nybörjare med 10 ha åker!
« Svar #1 skrivet: 24 feb-11 kl 12:26 »
Hej!

Äntligen har vi köpt en gård, tänk så glad jag är! :)

Vi har inga maskiner, inte ens en traktor. Förstår att det inte är rimligt att bruka marken redan i år, grannen får arrendera den. Men jag hoppas så att jag kan lära mig något så jag kan bruka i alla fall någon del nästa år.

Måste lära mig allt från grunden. Min erfarenhet sedan tidigare är nämligen mycket liten, har med en traktor plöjt från ena sidan till andra på en åker under min skoltid, det är allt (hoppas inte alla bönder sätter kaffet i halsen och viker sig av skratt). Annars har jag bara odlat grönsaker på en kolonilott några år.

Det är inte så noga vad jag odlar, speciellt inte såhär i början, det är mest grejen att få bruka min egen mark och få en (även om den är liten) slant för det. Tänkte därför höra om någon har tips på vad en nybörjare kan börja med, vad är lättast? Kanske kräver minst investeringar i maskiner, svårast att misslyckas med? Kanske någon till och med vet om någon bra bok för nybörjare? Gården ligger i Jämtland.

I längden är inte tanken att jag ska odla på 10 ha mark, utan jag har planer på att skaffa djur och kommer då använda delar av det som bete. Djur är inte helt bestämt, men eventuellt alpackor och ett par hästar, kanske några getter.

Grattis till köpet!
Sätter ett fotspår här så jag kan följa tråden sen.
Har än mindre erfarenhet än du ;)

Existens?

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 feb-11 kl 12:32 »
Jag tycker inte du ska arrendera ut åkern i år, om inte det är hejdlöst mycket annat som ska göras på gården förstås. Men det är gott om tid fram till våren ännu, att fundera över vad du ska ha åkern till.
Har ni fått med stödrätter? så ni kan söka eu-stöd?

Det finns mycket som kan, och bör, förberedas denna säsong, för att ni ska få skörd 2012. Du kanske vill ha hö att skörda 2012 t.ex, då är det lämpligt att så in det i år. Är det mycket ogräs på nån del, så kan den trädas i år, det får ni ersättning för, så ger den biten en bra skörd nästa år.

hazybabe

• Skotska tjej förälskade i sverige.
    • Södermanland
« Svar #3 skrivet: 24 feb-11 kl 12:51 »
Jag tycker inte du ska arrendera ut åkern i år, om inte det är hejdlöst mycket annat som ska göras på gården förstås. Men det är gott om tid fram till våren ännu, att fundera över vad du ska ha åkern till.
Har ni fått med stödrätter? så ni kan söka eu-stöd?

Det finns mycket som kan, och bör, förberedas denna säsong, för att ni ska få skörd 2012. Du kanske vill ha hö att skörda 2012 t.ex, då är det lämpligt att så in det i år. Är det mycket ogräs på nån del, så kan den trädas i år, det får ni ersättning för, så ger den biten en bra skörd nästa år.

Jag håller med existens, om det är åkermark skulle jag låter den vaxer och slår den på sommar eller hösten. Någonting att tänka på, häster behöver ganska mycket utrymme. Bestämma vilken djur du vill har och tar kontakt med ras föreningar (om renrasigt). Vill du har avels djur är det bäst att var tidigt ute, du kan för vänta ganska länge på de rätta djuren. Alpacka är ganska sällsynt i sverige så de kommer du behöver söker efter. Undertiden du vänta på djuren skulle mitt råd vara att läsa mycket, Går på lammnings kurs, häst hållning etc. Jag har lärt mig mycket från bocker. Hade du tänkt dig ett specific ras kan du tar kontakt rasföreningen och fixa ett besök hos någon och föreningens medlemmar och för känna på rasen och fråga om råd.
Livet är Kärlek. Frågan är om du är värd mitt kärlek och en del av mitt liv?

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
« Svar #4 skrivet: 25 feb-11 kl 09:33 »
Grattis vad skoj med gård !!
Ja, kolla med länsstyrelsen så ni får produktionsplatsnummer om ni inte redan har och jordbruksverket som har en stödguide över vilka stöd som går att söka. Det är dags snart så se till att få det gjort i alla fall.
Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

Lailalotta

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 25 feb-11 kl 11:49 »
Det lät som att de skulle skriva över stödrätterna på oss, förra ägaren har stödrätter för 10 ha. Har pratat med länsstyrelsen för att jag försökte reda ut det där med "stöd" (känns ju som ett väldans trassel) och har fått inloggningsuppgifter till SAM hemskickat. Det följde med en blockkarta, oj vad roligt att titta på all mark, känns nästan overkligt! Men det syns ingenting när jag loggar in på SAM. Men egentligen så är det ju inte vi som står som ägare än, visst har vi skrivit köpekontrakt, men tillträdesdagen är på tisdag nästa vecka, så några dagar är det kvar.

Visst är man lite sugen på att köra på och fixa åkrarna själv denna säsong också. Men med tanke på att vi inte ens har någon traktor, eller några redskap alls, och dessutom helt saknar erfarenhet, så känns det som att det kanske är lika bra att låta grannen bruka den. Vi har inte riktigt självförtroende på att vi klarar av att sköta åkrarna än, och vi vill inte spilla bort den när grannen faktiskt har stor nytta av den. Om han brukar den i år så kan jag dessutom slänga ett öga på arbetet och se hur det ska gå till, de plus läsning borde bygga upp självförtroendet till nästa år, förhoppningsvis så ser det enkelt ut när han gör det :) Eventuellt om man tar någon liten del i år och har som teståker, om man hinner fixa fram traktor och allt, förståss!

Åkrarna ser annars ut att vara i bra skicka (eventuellt i behov av dränering), men grannen har brukat den tidigare och det ser ut som att han har skött den fint.

Men hö måste ju vara en bra nybörjargrej va? Eller finns det något lättare? Vad tror ni att det kan kosta att köpa in alla maskiner man behöver. Nu vet jag att det är stor skillnad på priserna, men nu tänkte jag om man köper begangnat och försöker hålla priserna så låga som möjligt, men ändå maskiner som kan utföra jobbet.

purex

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 27 feb-11 kl 00:24 »
Gud vad avis jag blir....lycka till med eran gård. :)

Just_me

• Småland
« Svar #7 skrivet: 27 feb-11 kl 00:49 »
Du kanske kan bruka en del av den och låna traktor mot slitage och dieselkostnaden?
Kan vara kul och lärorikt :)

Strajder

• Aspegården
« Svar #8 skrivet: 27 feb-11 kl 10:48 »
Bra att du börjat fixa detta med EU-bidrag/stödrätter. Det är faktiskt en viktig del av ekonomin när man har en liten gård. Det känns litet krångligt första gången men sedan är det både snabbt och enkelt. Om du funderar på att skaffa egna djur så är 10ha inte så mycket. Om åkrarna inte är sådda med gräsvall ännu så kan det vara smart att så och planera beteshagar redan nu. Det kan vara värt utlägget att betala någon granne eller maskinstation för jobbet första året.

Vi var i en liknande situation för några år sedan men vi hade redan ett par hästar så det var mer bråttom. Första året betalade vi en bonde för att slå/vända/stränga hö och för att plöja/harva/så ny vall. Pengarna som vi fick in för EU-bidraget täckte kostnaderna under året. Nu har vi egna redskap men gör liksom många andra inte allt: plöjning och rundbalspressning hyr vi in eftersom maskinerna är extremt dyra. Småbalshö tar vi in själva eftersom det är under sommarsemester då vi har tid och redskapen är billiga. Sedan säljer vi det överskott av ensilage och hö som blir.

Kallas gardAnita

• Dalsland
« Svar #9 skrivet: 28 feb-11 kl 12:27 »
Hej!
Vad roligt gratulerar med gårds köp!
Häst och hästredskap passar nog också bra om ni vill sköta gården med hästar!
Vi har Fjordhästar som vi sköter ca 3 gångar så mycket mark som ni har, så 10 ha är nog helt fantastiskt att äga och bruka!
Ni kan nog bruka jorden, ta hö och så om ni vill! Kom till oss och gå kurs om ni vill!
Vi är en familj som bor i Dalsland.
En behöver inte plöja jordarna ofta om en inte vill.
Några av våra marker har nog inte blivit plöjda på 20-50 år och även längre tid bakåt.
De producerar inte så mycket ren gräs, men örter och mix av gräs.
Så kan en plöja då en känner att en bör och vill, får tid...
Hästredskap fungerar ofta utmärkt och är inte så dyra.
Slåttermaskiner och hövändare går nog sönder och måste bytas knivar på och i värsta fall måste en hitta en ny maskin...
Lycka till! Jag är jätteglad att ni har hittat er en gård!!!!!!

Fordson

« Svar #10 skrivet: 02 mar-11 kl 18:32 »
Grattis!

Ursus

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 07 mar-11 kl 17:48 »
Det som är billigast att komma igång med är hö. Det finns gott om gamla maskiner att köpa. Det enklaste är dock att rundbala ensilage eftersom det inte är lika väderkänsligt, men de maskinerna kostar betydligt mer... Andra grödor som fungerar i jämtland är rotfrukter, korn och diverse trädgårdväxter. Svarta vinbär, ja det finns ju en del att välja på.

Men det som är vanligast i Jämtland är att ägna sig åt djuruppfödning och vallodling. 10 hektar är ganska mycket mark att ge sig i kast med som ett hobbyprojekt, så börja med en litet mindre del först bara.

Det kan också bli lite jobbigt med relationen till den som har brukat marken hittills. Att mista ett arrende på 10 ha är inte roligt.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #12 skrivet: 07 mar-11 kl 17:57 »
Jag grannen slå hö och bala åt oss, jag klarar mig bra utan stora maskiner. Det är 3 ha åker och resten betesmark.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

hayproducer

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 09 mar-11 kl 23:40 »
Arrenderar grannen eran mark oxå??  eg, får han söka eu-bidrag på eran mark? Tänk på att en mjölkbonde med "upparbetade" stödrätter kan få ut stora summor i Eu-bidrag/ha, en del stödrätter är värda 3000kr st, lägg på de andra bidragen och det blir en fin summa.

Lailalotta

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 03 apr-11 kl 23:31 »
Oj! Tack! Vad många bra svar jag får. Får så mycket att fundera på att jag knappt vet vad jag ska skriva.

Vi har flyttat till gården nu, och jag har kollat vad som finns i alla hus som finns på gården. Finns mycket redskap jag knappt vet hur de fungerar. Misstänker att man drar det efter häst, kanske går att fästa på traktorn också. Ser ut att vara en gödselspridare, något man sår med, en plog, och något man räfflar(?) med. Allt står under tak, så med en ovan blick så ser jag bara att det är däcken det är fel på (men det är ju säkert annat också). Pinnar som ser ut att ha används som härsor. Finns mycket vagnar som ska vara till häst, hövagn bland annat. Sedan är det något som ser ut som en kälke, kanske man drar fram timmer med? Många hästselar hittar jag också, och en charmig sadel som ser ut att komma från en film som utspelar sig för många år sedan. Tänk vilka skatter jag hittar, blir så glad varje gång jag går och tittar på allt som finns! Nu börjar ett helt nytt kapitel i mitt liv. "Tjejen från stan som längtade efter landet och fick chansen!" Nu gäller de bara att göra rätt så inte bönderna runtomkring får roa sig med att titta på fel som stadstjejen gör :)

Man kan väl säga att vi har bestämt vad vi ska börja med. Får vi till det med hage och vindskydd så kommer vi skaffa alpackor i sommar. Har hittat en uppfödare i Skåne som känns väldigt bra. Håller på att åka runt till de få gårdar som har alpackor här i jämtland, för att se hur det ser ut, och för att få lära känna djuren lite. Säkert fånigt, alla säger ju att de är så lättskötta djur och att man inte behöver ha så mycket erfarenhet, räcker med instruktionerna från uppfödaren. Men för en som aldrig haft annat djur än katt så är det ett stort steg med alpackor. Det är så spännande!!

Kallas gardAnita:
Väldigt intressant. Med tanke på att en del mark blir hage så kanske det inte blir så fasligt mycket att bruka för oss, att vi kanske kan göra det med häst. Är det svårt att lära sig?

nordtravare

• Medelpad
« Svar #15 skrivet: 03 apr-11 kl 23:57 »
Om du skall ha hö så säg att du vill ha den arealen insådd med höfrö tillsammans med spannmålen i år så blir det en bra vall nästa år .insådd i skyddssäd är den bästa metoden att få bra vallar.

Just_me

• Småland
« Svar #16 skrivet: 04 apr-11 kl 17:11 »
Oj! Tack! Vad många bra svar jag får. Får så mycket att fundera på att jag knappt vet vad jag ska skriva.

Vi har flyttat till gården nu, och jag har kollat vad som finns i alla hus som finns på gården. Finns mycket redskap jag knappt vet hur de fungerar. Misstänker att man drar det efter häst, kanske går att fästa på traktorn också. Ser ut att vara en gödselspridare, något man sår med, en plog, och något man räfflar(?) med. Allt står under tak, så med en ovan blick så ser jag bara att det är däcken det är fel på (men det är ju säkert annat också). Pinnar som ser ut att ha används som härsor. Finns mycket vagnar som ska vara till häst, hövagn bland annat. Sedan är det något som ser ut som en kälke, kanske man drar fram timmer med? Många hästselar hittar jag också, och en charmig sadel som ser ut att komma från en film som utspelar sig för många år sedan. Tänk vilka skatter jag hittar, blir så glad varje gång jag går och tittar på allt som finns! Nu börjar ett helt nytt kapitel i mitt liv. "Tjejen från stan som längtade efter landet och fick chansen!" Nu gäller de bara att göra rätt så inte bönderna runtomkring får roa sig med att titta på fel som stadstjejen gör :)

Man kan väl säga att vi har bestämt vad vi ska börja med. Får vi till det med hage och vindskydd så kommer vi skaffa alpackor i sommar. Har hittat en uppfödare i Skåne som känns väldigt bra. Håller på att åka runt till de få gårdar som har alpackor här i jämtland, för att se hur det ser ut, och för att få lära känna djuren lite. Säkert fånigt, alla säger ju att de är så lättskötta djur och att man inte behöver ha så mycket erfarenhet, räcker med instruktionerna från uppfödaren. Men för en som aldrig haft annat djur än katt så är det ett stort steg med alpackor. Det är så spännande!!

Kallas gardAnita:
Väldigt intressant. Med tanke på att en del mark blir hage så kanske det inte blir så fasligt mycket att bruka för oss, att vi kanske kan göra det med häst. Är det svårt att lära sig?

Låter så himla härligt!
Längtar tills jag är i samma sist  :D
Låter som en riktig guldgruva, jag planerar att köra det mesta med häst även om en ytraktor nog är ett måste med.
Finns några få kurser i landet, man får googla och höra isg för, men grundläggande hästvana kan nog var abra att ha :)

Luff

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 04 apr-11 kl 18:25 »

Kallas gardAnita:
Räffelmackapären är nog en vält - användes att trycka ner stenar med så man slipper få dom i tröskverket.
Ang hö så är det lättast att ta in en maskinstation som slår o balar, om man bara har 10 ha så lönar det sig inte att köpa alla maskiner. Sen kan man sakta men säkert bygga på med kunskap om höskörd och hästdrift för att så småningom kunna kör ain sitt eget hö.
//Luff

marvidss

« Svar #18 skrivet: 16 maj-11 kl 09:49 »
Grattis!

Min fru och jag var i samma sits som er för ett år sedan. Vi köpte en gård med 15 hektar mark. Hälften av marken är inhägnad till hästar och resten slår vi vall på. Förra året slog en annan bonde vallen och fick den i ersättning för att han putsade hagarna etc. Gårdsstödet tog/tar vi själva hand om. Hösten förra året köpte vi en 4X4 traktor med frontlastare (skopa och pallgafflar) tillsammans med betesputs och slåttermaskin. Så tanken är att vi ska slå vallen och putsa hagarna själva detta året. Vi kommer använda oss av en maskinstation för att pressa vallen och göra ensilageballar av dem. Dessa kommer vi sedan försöka sälja.

Det knepigaste för oss var att få över stödrätterna från förra ägaren och ansöka om gårdsstöd. Varje gång länsstyrelsen skickade brev så blev vi livrädda, men de är väldigt bra att ha att göra med om man ringer dem. Vi bedriver vår verksamhet aktivt och har registrerat oss för moms och f-skatt. Sätt er in i hur man gör detta. Vi har även lagt ner mycket tid på löpande bokföring och bokslutet samt deklarationer för 2010. Baskunskaper i bokföring är ett måste även om man tar in hjälp för att sköta det.

Lycka till!

Mvh
Magnus   

Lailalotta

• Jämtland
« Svar #19 skrivet: 23 maj-11 kl 21:40 »
Hittande en kurs i mitt län som skulle vara precis det jag behöver. Man får lära sig allt man behöver kunna för att hålla efter traktorn och dessutom felsöka den. Man skulle få lära sig både teoretiskt och praktiskt hur man sköter åkrar på olika sätt. De kunde till och med anpassa utbildningen så man fick utbildning på hemmaplan! MEN! De är så få som visar intresse.... Så det ser ut att bli inställt! :(

Det är bestämt att storbonden arrenderar all åker, utom 1,5 (2) ha åker som jag har markerat ut. För det är nämligen så att vi får hem alpackor i slutet av sommaren!! :D Så det ska bli deras hage. Det kommer hinna växa alldeles för mycket innan dess, så tanken är att jag ska ta fram traktorn (som nu står på mig) och testa att slå en gång :) Väldigt spännande. Vi har så vi kan slå, men inget mer. En trasig hövändare finns här, men jag vet inte om den går att laga, vet faktiskt inte ens vad det är för fel på den. Har inte riktigt kommit på hur jag ska göra än! Men jag har sätt att det finns gamla hövändare och höpressar för bara någon tusenlapp på blocket, det borde ju räcka med något sådant gissar jag på. Men ska i alla fall börja med att titta på hövändaren som står här. Men det är nog inte så säkert att en nybörjare kan se vad felet är, och sannolikheten att jag sedan kan laga den om jag nu hittar felet.... Hmmm.... :)

Tänk vad fantastiskt det är att bo på en gård!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 1 användare
conny

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser