Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hemarbete  (läst 29085 gånger)

Elin G

  • Inlägg: 370
    • Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
Re:Hemarbete
« Svar #20 skrivet: 24 maj-04 kl 20:13 »
Apropå hemarnbete undrar jag om det är lagligt mm att starta egna kurser? jag skulle nog kunna ha en liten fiolkurs för vuxna nybörjare tex. men vad behöver man fixa för sådant? Tämnker på papper och sånt...

Du behöver inget särskilt tillstånd för kurser, däremot måste du ju deklarera eventuella inkomster och dylikt. Det är nog enklast att starta en personlig firma och göra allt genom den. Ta kontakt med Nyföretagarcentrum i kommunen eller skattemyndigheten så borde de kunna hjälpa dig.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

ninna

  • Inlägg: 42
Re:Hemarbete
« Svar #21 skrivet: 27 maj-04 kl 21:50 »
jätte bra med alla tips

ninna

nibbe

  • Gäst
Re:Hemarbete
« Svar #22 skrivet: 19 jun-04 kl 15:41 »
jag kan tipsa om att det i alla städer finns containrar som (inte byggföretagens cont)man kan hyra vid flytt el dödsfall.I dessa kan du (om du inte tycker det är alltför pinsamt att rota i sopor)hitta ngr tusenlappar i månaden. Jag bor i uppsala och här har vi i student omr elcontainrar i vilka du kan hitta det mesta,lättsålda varor med små defekter som oftast är väldigt lätta att åtgärda.du kan sedan sälja dem på loppis och/eller bland bekanta.det finns böcker på biblan om det behövs.Eftersom utgifterna =0 så är allt du får in vinst!
Jag har ngr kvadratmeter som jag och ngr vänner samlat och inte hunnit fixa i ordning än pga studier barn o dyl.som den som är intresserad av kan få/köpa för en symbolisk summa. massor med skrivare grafik ljudkort cd-rom fdd hdd tangentbord musar skärmar nätadaptrar i massor.(0737532949)
Man behöver inte ha ngr förkunskaper vilket jag själv är bevis för.jag har varit totalt ointresserad av elektronik men med slutledningsförmåga och trial and error kommer man långt.

Brutalblå

  • Inlägg: 55
    • Bohuslän
Re:Hemarbete
« Svar #23 skrivet: 21 apr-07 kl 20:37 »
Håhå!

Det här var ju en bra gammal diskussion, vettja! Väcker lite liv i den.

Ja, själv har jag inte så många bra tips att komma med än. Jag och hustrun flyttar ut först i juni och hur det ska gå vete ... Rätt mycket lån och hittills totalt knappt ett heltidsjobb fram till jul. Jaja. Jag samlar inspiration och mod här.

Och spånar på bihållning och en hel del på temat "de dumma turisterna" - är inte helt säkert på om jag menar det skämtsamt eller inte. Sova på höloft - hur göra för att fortfarande vara försäkrad om de skulle bränna ner ladan? Färga ull + tova sittunderlägg o annat o sälja. O förlänga semesteruthyrningsperioden genom att marknadsföra Tystnaden (då får vi vänta med att dra igång motorsågen).
Ja, nu var det väl mest färga och fixa med ull som gick som hemARBETE, då, men i alla fall. Brodera små valspråk på bonader att sälja - själv växte jag upp med bonaden "Skär osten jemn", mycket inspirerande, men strängt taget behöver jag lära mig brodera först. Hålla kurser har vi pratat om: fotografi, skriva, bered ditt eget fårskinn (kanske inte, tova ditt eget sittunderlägg är mer realistiskt).
"Varför köper du ekologiskt kaffe när det är dyrare?"
"Det drabbar ingen fattig."

Hällmansro

  • Inlägg: 122
Re:Hemarbete
« Svar #24 skrivet: 23 apr-07 kl 19:50 »
Kul med alla hemmajobb-tips.......

Jag har en fundering - kanske står ett svar någonstans, men det är så himla många inlägg överallt så det är svårt att hitta svar...

Vet någon vad som gäller om att ordna loppis hemma, starta gårdsbutik..?

Sen till skatteregler,stön&pust : då måste man väl ha firma, eftersom det är en stadigvarande verksamhet????även om den inte ger så mycket inkomst? Eller går det som Hobby , upp till en viss summa?

Hoppas någon orkar svara
"Jag har aldrig träffat någon som  på dödsbädden önskat att han tillbringat mer tid på jobbet"

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Re:Hemarbete
« Svar #25 skrivet: 04 maj-07 kl 19:45 »
Tror att gränsen mellan hobby och näringsverksamhet går vid 30 000 kr i omsättning.

En näringsverksamhet ska vara vinstdrivande, varaktig och ...?

Tar du t ex en kull hundvalpar ett år så kan du nog klassa det som hobby, men om du varje år tar en eller flera kullar kan det klassas som näringsverksamhet.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

buschiq

  • Inlägg: 46
    • Värmland
Re:Hemarbete
« Svar #26 skrivet: 23 maj-07 kl 14:23 »
Hm, funderar på att lära mig svarva ( sambon som är snickare skaffade en stor svarv för inte så länge sen ) och tillverka barnmöbler - alltså bord och stolar... Kanske kan utöka med t.ex. utsågade sänggavlar och sånt sen när jag får in snitsen... Jag älskar ju att måla, gärna gammeldags motiv, men även barnmotiv.
Sonens lekbord målade jag nyligen om med en spelplan på och det blev populärt.

Tror ni det kan löna sig något?  Vi bor ju så lämpligt längs E45 nära Sunne som är enormt turistrikt på somrarna, så en liten gårdsförsäljning kanske kunde funka. Barnmöbler är ju små nog att kunna ta med i bilen tänkte jag, bordsbenen kan vara omonterade om de vill.
Sambon får nog ta en liten kurs med mig först, men händig nog är jag förhoppningsvis, jag tror det...

Vilken bra, inspirerande tråd det här var! Lönar sig att leta lite bakåt bland trådarna...  ;D

KarinK

  • Inlägg: 16
  • Det ska vara gôtt å leva....
    • Västergötland
Re:Hemarbete
« Svar #27 skrivet: 30 maj-07 kl 19:23 »
Väldigt intressant att läsa alla roliga och bra idéer.
Jag blir dock lite undrande...får man sälja kakor och bullar på torghandel ??
Vad säger kommunens miljö och hälsa om det??
Jag har erfarenhet från restaurangbranchen och där får man inte baka och laga mat på samma ställe...varför ?? vet jag ej..man kan väl dö kanske  ;D
Det är en massa knäppa regler hur mat ska tillredas och förvaras....
Bor på min släktgård med make , hundar och vänekor.
Mina stora intressen är trädgårdsodling, matlagning, baka och jakt, samt släktforskning, som jag håller på med på vintern.
Viktigt ; alla ska laga maten från grunden !!

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:Hemarbete
« Svar #28 skrivet: 31 maj-07 kl 14:12 »
Citera
Väldigt intressant att läsa alla roliga och bra idéer.
Jag blir dock lite undrande...får man sälja kakor och bullar på torghandel ??
Vad säger kommunens miljö och hälsa om det??
Jag har erfarenhet från restaurangbranchen och där får man inte baka och laga mat på samma ställe...varför ?? vet jag ej..man kan väl dö kanske  
Det är en massa knäppa regler hur mat ska tillredas och förvaras....

att sälja bakade bullar är tillåtet!
Däremot om du skulle sälja grillade hamburgare som grillas på plats så är reglerna strängare! du måste mäta temperaturen så den verkligen är uppnådd i hamburgaren...och färsk sallad är krångligare att få tillstånd till...därav att de flesta som säljer sina grillade burgare vid tillfälliga jippon har rostad lök bara och dressing/ketschup/senap och inga råa varor såsom rå lök/sallad/tomat..
hälsomyndigheten är de som beviljar tillfälliga tillstånd om jag minns rätt..

sivan48

  • Inlägg: 516
    • Uppland
Re:Hemarbete
« Svar #29 skrivet: 31 maj-07 kl 15:17 »
Jovisst är det tillåtet att sälja bullar!
här i Uppsala brukar ungdomarna stå på torget o sälja hembakta bullar på lördags-marknaden, med polisens godkännande...
« Senast ändrad: 31 maj-07 kl 15:22 av sivan48 »

elf

  • Inlägg: 147
  • Drefseryd Gård
    • Småland
    • Drefseryd Gård
Re:Hemarbete
« Svar #30 skrivet: 31 maj-07 kl 16:54 »

Sen till skatteregler,stön&pust : då måste man väl ha firma, eftersom det är en stadigvarande verksamhet????även om den inte ger så mycket inkomst? Eller går det som Hobby , upp till en viss summa?



Det är väl tre kriterier som ska var uppfyllda för att det ska klassas som näringsverksamhet eller hobby: http://www.skatteverket.se/download/18.3dfca4f410f4fc63c8680006175/34407.pdf
Om livet på landet i biosfärområde Östra Vätterbranterna & i vacker småländsk kulturbygd: http://drefseryd.wordpress.com Här finns förutom får, nötdjur och biodling även hund, katt, höns, vaktlar och hästar.

Vildis

  • Inlägg: 44
    • Västergötland
Re:Hemarbete
« Svar #31 skrivet: 28 jun-07 kl 11:25 »
Många här på Alternativ verkar vara tusenkonstnärer. Jag läser och häpnar och myser. Älskar idéer

Här är några idé-länkar
http://www.starta-eget.se/artikel.php?visa=25affarsideer
http://www.expowera.com/mentor/mallar/mallar.htm
http://www.inkommande.se/inkommande/pages/leaveWish.php
http://www.idebanken.se/default.asp
och denna bara för de vackra kärlen av bildäck
http://www.tade.fr/start.htm


Om jag följde Ophras råd och gjorde vad jag verkligen älskar och tog betalt för det... ...Jag  ger upp mitt jobb när jag hittar lösningen på det ekonomiska.

En gård eller ett hus med ca 1 hektar mark. Där skulle finnas ett half way café för dataspelmissbrukare i Västra Götaland.

Det skulle heta Analog och vara präglat av "hjälp till självhjälp" innefatta bageri, hantverk och tecknarskola för Manga samt ha en ambulerande Kognitiv terapeut. Allt elektroniskt som går att spela spel på skulle vara förbjudet.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Re:Hemarbete
« Svar #32 skrivet: 28 jun-07 kl 14:05 »
Om man inte har en fastighet som ligger i närheten av större vägar så finns ju alltid Blocket och Tradera.

Jag har sålt en karmstol i Ek till Tyskland och en handladdningsutrustning till Afrika.

Stolen såldes till en tysk familj.
Handladdningsutrustningen såldes till en svensk kille som bodde i Afrika.
Han använde kaliber 6.5x55 vilket är en svensk kaliber. Så han fick inte tag i sakerna där nere.


wickz

  • Inlägg: 174
Re:Hemarbete
« Svar #33 skrivet: 29 jun-07 kl 19:46 »
åhh vilken trevlig tråd *hoppar på*

vad finns det för något amn akn göra i en lägeneht som inte har några större startkostnader?

Funderar över konstnärliga saker, aknske skulpturer, gipsprylar osv, men vart säljer man dom?
tavlor, men vem vill ha?
hemsidor, samma där, hur hittar man köpare?

ang bullar och stånd, vilka tillstånd behövs? ahr för mig att det var rätt dyrt att få sådana i allämnhet, men det var lääänge sen jag hade en sådan diskution och dikutionen var mest spånande...

vart säljer man egensydda saker? tradera? har dessvärre ingen symaskin annars ahde det nog varit aktuellt.


kom och tänka på min jätte händiga msoter. hon syr väskor som hon gör enormt vacker brodyr på, klockor i keramik, figurer av allt möjligt (tex en uppochnervänd äggplatta med en rund pappersbit som bord och sedan målade flörtkulor och stickade ahttar som tomtar, superfint), jättevackra dukar osv...

Jordefamn

  • Inlägg: 396
    • Skåne
Re:Hemarbete
« Svar #34 skrivet: 30 jun-07 kl 14:11 »
Åh, vilken bra tråd.
Jag jobbar själv hemifrån för tillfället.
Eget företag (www.jordefamn.se) med ekologiska kläder och sängkläder m.m. på beställning, men det är ju det här med att nå ut till folk. Jag har fått lite beställningar genom vänner, och en beställning från okänd person, men ingen inkomst som det går att leva på.
Därför översätter jag, engelska->svenska, manualer, dokument, lite allt möjligt.
Tyvärr är det ofta jättetråkigt, så jag letar efter andra inkomstkällor, som även kanske är lite säkrare inkomst. På översättningen kan jag vissa månader tjäna över 20000 kr (före skatt) och ibland ingenting.
Om någon vill göra hantverk hemma och sälja via min sida kanske vi kan ordna det (jag vet inte hur det fungerar skattemässigt), men det måste väl finnas nåt sätt som vi kan hjälpa varandra att få det att fungera att jobba hemma?

kattenihatten

  • Inlägg: 1272
  • omina mea mecum porto
    • Norrbotten
Re:Hemarbete
« Svar #35 skrivet: 02 jul-07 kl 16:49 »
Jag och en kompis brukar hyra en bargarstuga (60 kr/gång kostar den) och baka tunnbröd och sälja.....det har gått jättebra hitills...........vi får se om det kanske växer till ett företag så småningom........för det är rykande åtgång...

........annars så är väl mitt tips att odla grejor......även om det bara är i kruka........jag får en bra skörd av chili i år, fast det bara är ca 10 krukor i ett av mina fönster, och det går att sälja. Sedan kan man ju vara hur ambisös som helst med att odla, kanel, citron, fikon etc i kruka ............eller grönsaker på friland.....

.....och detta med att sälja säsongsbetonade gejor tror jag funkar bra.........på framsidan av senaste åter, så stod det ju att barnen på bilden sådde halloween-pumpor och sålde.........

....plocka bär kan man ju också göra.....även om det är svårt att tävla med gäst-plockarna från andra länder.......

Sedan kan man ju arrendera/låna/köpa en bit mark och odla vete/havre/råg/korn och skaffa en egen hushållskvarn, mala mjöl och sälja.......alternativt baka på det och sälja........
Live simply......so that others may simply live.

OliK

  • Inlägg: 330
  • Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
Re:Hemarbete
« Svar #36 skrivet: 03 jul-07 kl 18:16 »
bli deltids-brandman,
funkar iofs bara om du har en deltidsstation i närheten, men är då en ideal sidosyssla. kräver ingen större utbildning enbart något tålig fysik och har världens bästa arbetstider: ofta har man 1 av 3 veckor jour 24/7 och måste under den tiden enbart hinner komma in till brandstationen på 5-8 minuter . Anspänningstiden varierar från station till station.
Dvs. det går utmärkt att kombinerar med mycket (träd-)gårds eller annan hemarbete. Och ger en garanterad inkomst plus extraersättningn om det verkligen blir larm under din jourvecka. Händer i de flesta fall 3-4 gånger per vecka.
Dessutom får man ofta bra kontakt till resten av bybefolkningen.
mer om villkoren finns på
http://www.brandmannensriksforbund.se/
/olik

ankfarm

  • Inlägg: 209
    • Halland
Re:Hemarbete
« Svar #37 skrivet: 17 jul-07 kl 20:04 »
Jag och en kompis brukar hyra en bargarstuga (60 kr/gång kostar den) och baka tunnbröd och sälja.....det har gått jättebra hitills...........vi får se om det kanske växer till ett företag så småningom........för det är rykande åtgång...

Får man baka var som helst och bara sälja? I vår kommun fick inte skolklasserna stå och sälja bullar för den övernitiska miljö och hälsamänniskan?
Måste kolla upp det. Har egen stenugn och det hade varit jättecoolt om man kunde sälja brödet man bakar i den.
Bor på landet i Halland med myskankor, katter och diverse höns.

farmarn

  • Inlägg: 61
Re:Hemarbete
« Svar #38 skrivet: 28 jul-07 kl 00:09 »
Jag var på en föreläsning om hjärnan för en tid sedan som professor Ingvar hade.
Han frågade alla i salen hur många som skrev på tangentbordet med "pekfingervalsen".
Massor av händer upp.
Han frågade hur många som ville skriva med båda händerna på tangentbordet.
Massor av händer upp.
- Varför gör ni inte det då? frågade han.
Det fick mig att börja fundera allvarligt på vad jag sysslade med.
Så jag slutade mitt jobb och nu föder jag upp kaniner och har bin och stickar vantar och sockor och mössor, tovar sittunderlag och karottunderlägg och "frukter". Har odlat kryddor som jag lägger i fina flaskor och häller bra olja eller vinäger på. Det säljer som smör i solsken och jag utnyttjar mina gamla arbetskamrater stenhårt! De sprider vidare till andra och sakta men säkert blir det här något jag ser att jag faktiskt kommer att kunna leva på.
Länge leve två händer och ett tangentbord! Och en entusiastisk föreläsare!
Lena

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Hemarbete
« Svar #39 skrivet: 28 jul-07 kl 00:43 »
farmarn, såna inlägg är så roligt och stärkande att läsa. Det behövde jag idag. Tack!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

241 gäster, 1 användare
Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser