Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lamda-givare?  (läst 2286 gånger)

JohnA

• Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Lamda-givare?
« skrivet: 23 feb-11 kl 14:04 »
Först detta med lambda-sensorer: Skulle man inte även på en gammal förgasarmotor kunna ha nytta av en sådan sensor för finjustering av förgasaren t.ex? Om inte annat borde det kunna vara väldigt lärorikt. Jag har t.ex. konstaterat att bensinförbrukningen kan öka om man håller gaspedalen djupare än vad som behövs för att uppnå en given effekt. Min teori är att detta beror på att ett öppnat förgasarspjäll flyttar upp suget från spjället till luftkonan där bensinen blandas in så att motorn suger i sig en onödigt fet blandning. Med en lambdasensor och en mätare på instrumentbrädan borde man lätt kunna hitta det optimala läget för gaspedalen i varje stund.

Men hur fungerar de? Vad jag förstått har de vanliga L-sensorerna för bilar en begränsning i att de inte kan mäta större lambda-värden än ett, d.v.s. de kan se luftunderskott men inte överskott. Detta borde dock inte vara något direkt problem om man kör så att mätaren alltid håller sig kring 1.0. Det viktiga är att man undviker att köra länge på luftunderskott.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

• Medelpad
SV: Lamda-givare?
« Svar #1 skrivet: 23 feb-11 kl 20:48 »
En "vanlig" lambdasond slår om tvärt vid lambda = 1, så av utsignalen kan man bara se att blandningen är fet eller mager men inte hur långt på sidan av den ligger. Visserligen är omslaget lite "avrundat", åtminstone åt den magra sidan, men där varierar nog karaktäristiken mycket mellan olika lambdasondsexemplar beroende på hur åldrade de är, aktuell avgastemperatur osv.

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #2 skrivet: 23 feb-11 kl 23:31 »
Å17, var det så grovt?! Det finns förstås "bredare" givare men de lär nog kosta betydligt mer än en bil-sond. Men vad har då insprutningen för nytta av lambdasonden? Sitter den bara som ett slags "larm" som förhindrar allt för fet blandning och att luftmängdsmätaren sedan får sköta resten av blandandet i blindo? -Att sprutet alltså får lita blint på att flödesmätaren är rätt kalibrerad.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #3 skrivet: 23 feb-11 kl 23:38 »
För drygt tio år sedan arbetade jag under lång tid på utvecklingsavdelningen hos Primus i Solna. Periodvis gjorde jag intensiva experiment med gasolpannor där en helt ny och banbrytande brännarteknik provades. Vi hade en avgasmätare som gav exakta svar på avgastemperatur, lambdavärde (både luftunderskott och -överskott) samt CO och CO2. Oerhört lärorikt!
Hur denna vetenskap sedan passar mot en kolvmotor vågar jag inte riktigt uttala mig om.

Det jag minns är att CO-halten sticker fort direkt när lambda går under ett men att även luftöverskott sabbar till det ganska tidigt. I gasbrännarna lyfte lågan när luftöverskottet blev för stort och då upphörde förbränningen också i de punkterna. Det blev i viss mån sekundär förbränning men det resulterade ändå i höjd CO-halt. Även om CO är luktfritt lärde jag mig snart att med näsan avgöra om förbränningen var hyfsat optimal eller om det bildades CO. Vad det var som luktade vet jag inte men det var skillnad på överskott och underskott av luft.

Men som sagt, en kolvmotor har sannolikt inte samma villkor för förbränningen.

Misse

• nr 9424
« Svar #4 skrivet: 24 feb-11 kl 00:46 »
Först detta med lambda-sensorer: Skulle man inte även på en gammal förgasarmotor kunna ha nytta av en sådan sensor för finjustering av förgasaren t.ex? Om inte annat borde det kunna vara väldigt lärorikt.

Men hallå Herr JohnA ;)  Hänger du inte nåt på motorforum nuförtiden ???  ;)
Var å varannan snubbe som trimmar bil har en sond på grenröret,hur skulle man annars ha pejl på förbränningen/bränsleblandningen att den inte blir för mager, med hål i kolvar å annan skit som följd..
Speciellt med turbo och lite laddtryck så är det noga.

Mitt favvo-forum, med hög kunskapsnivå: savarturbo.se

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 2 användare (1 dolda)
Nock

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser