Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga höhäck till getterna?!  (läst 5521 gånger)

Gumman82

• Värmland
Bygga höhäck till getterna?!
« skrivet: 22 feb-11 kl 13:14 »
Jag skulle vilja bygga en höhäck till mina getter som ska sitta på väggen inne i deras hus. antingen i ena hörnet eller på en långsida.

Vad ska jag tänka på?
Vad ska jag använda för material?
Storlek på gluggarna där getterna ska få tag i höt?

Massa tipps önskas ;)

Sussilo

• Gäst
SV: Bygga höhäck till getterna?!
« Svar #1 skrivet: 22 feb-11 kl 19:46 »
Jag har alltid byggt av trä, men man får se upp så det inte flisar. Jag skulle bygga häcken så getterna kan äta från båda långsidor. Det gör att även den/de som kanske blir bortknuffade lättare kommer åt höet. Mellanrum mellan spjälor beror lite på om du har dvärggetter eller större. Tänk på att killingarna inte ska få in huvudet och fastna. Jag hade ca 4 cm spjälmellanrum till lantras. Finns säkert andra idéer :).

Annie o Kalle

• Getmjölksbönderna
    • Bohuslän
    • www.bergadalen.se
« Svar #2 skrivet: 22 feb-11 kl 20:05 »
Jag har alltid byggt av trä, men man får se upp så det inte flisar. Jag skulle bygga häcken så getterna kan äta från båda långsidor. Det gör att även den/de som kanske blir bortknuffade lättare kommer åt höet. Mellanrum mellan spjälor beror lite på om du har dvärggetter eller större. Tänk på att killingarna inte ska få in huvudet och fastna. Jag hade ca 4 cm spjälmellanrum till lantras. Finns säkert andra idéer :).

Hej! Gå gärna in på vår hemsida och titta. Vi har byggt av trä för våra mjölkgetter - svensk lantras! bergadalen.se
Lycka till!
annie
Annie och Gert

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 02 mar-11 kl 15:29 »
Jag hade 5 cm mellanrum.  Då fick även bocken in nosen, utan att killingarna kunde få in huvudet.  Räkna med att getter sorterar mycket, det blir så mycket spill att man inte behöver strö åt dem!  ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 02 mar-11 kl 20:25 »
Vi har nu testat 3 olika varianter på krubbor/höhäckar, alla har gett mycket spill. Först fick getterna sitt hö direkt i kornas gamla krubbor...som var så stora att getherrskapet hoppade in och lade sig på höet efter en stunds ätande, och sen var det inte aptitligt. Sen fick de som gick ute hela hösten och halva vintern höet i en hemmabyggd "spjälhäck" med tak, och de drog förstås ut en hel del. Till sist byggde min älsklingsman om getboxen och satte spjälor för kokrubborna - men det gick lika bra att dra ut höet ändå :P ...

Efter ett besök på bonnabutiken kom han hem med hönät som brukar användas till hästar, och det blir betydligt mindre spill, nu kör vi enbart med det till höet. Höförbrukningen har sjunkit drastiskt! Så köp hem ett hönät först och prova, de kostar inte många kronor.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

• -
« Svar #5 skrivet: 02 mar-11 kl 21:05 »
 :o  Jag har haft lite för många tillbud med mjuka nät av olika slag.  Skulle inte våga ha getterna tillsammans med nät utan tillsyn.  Kanske det finns något som fungerar idag; mina erfarenheter är gamla.  *håller tummarna*

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 06 mar-11 kl 10:22 »
Mmm, jo, våra getkompisar är både kluriga och intelligenta, så en kan aldrig redigt veta vad de hittar på. Som jag ser det är de här hönäten konstruerade på ett relativt "säkert" sätt, så att getterna lätt kommer loss om de fastnar med en klöv t.ex. Vi har inte haft några tillbud, men visst håller jag ett öga, Trollmor. Det beror säkert oxå på hur en hänger upp hönäten, och på vilken höjd, jag hänger upp dem en bit på väggen med höet i lagom mulhöjd, och fäster "löprepet" uppe i taket utom räckhåll för getterna.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

• -
« Svar #7 skrivet: 06 mar-11 kl 14:11 »
"Mina" tillbud har gällt intrasslade huvuden ...

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 10 mar-11 kl 23:45 »
Håller med om att hönät var kanon... Enda var att dom tuggade sönder nätet åxå så där sprack det.
Har inte råd å köpa nytt nät varje vecka.
Hade satt fast mitt när i höhäcken så dom kom inte åt med hornen.
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Lisen

« Svar #9 skrivet: 11 mar-11 kl 13:12 »
Jag byggde min senaste höhäck av ett kompostgaller och det har funkat superbra, väldigt lite spill  :)
Böjde gallret, skruvade fast det i väggen å så på med ett lock med gångjärn fastskruvade i väggen.

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 11 mar-11 kl 18:29 »
Och det håller?  (Var är smajlisen för förvånad?)

Lisen

« Svar #11 skrivet: 11 mar-11 kl 18:43 »
Och det håller?  (Var är smajlisen för förvånad?)

Till en ung get och hennes killing ;) Har inte testat till bocken ännu men där kan det nog se annorlunda ut *hehe*

Den som heter "chocked" funkar väl som förvånad?

Getterna på berget

• Västerbotten
« Svar #12 skrivet: 11 mar-11 kl 19:11 »

Vi har nu testat 3 olika varianter på krubbor/höhäckar, alla har gett mycket spill. Först fick getterna sitt hö direkt i kornas gamla krubbor...som var så stora att getherrskapet hoppade in och lade sig på höet efter en stunds ätande, och sen var det inte aptitligt. Sen fick de som gick ute hela hösten och halva vintern höet i en hemmabyggd "spjälhäck" med tak, och de drog förstås ut en hel del. Till sist byggde min älsklingsman om getboxen och satte spjälor för kokrubborna - men det gick lika bra att dra ut höet ändå :P ...

Efter ett besök på bonnabutiken kom han hem med hönät som brukar användas till hästar, och det blir betydligt mindre spill, nu kör vi enbart med det till höet. Höförbrukningen har sjunkit drastiskt! Så köp hem ett hönät först och prova, de kostar inte många kronor.

Jag har också hönät, från AW-gården hasteriet.com  med mindre maskor än till hästar. Ganska grov tråd i nätet. Hos oss hänger hönätet ca 80 cm upp längs en vägg. Det innebär att getterna står och äter utan att kunna klättra i nätet. Det har fungerat bra hitintills ca ett halvår. Getterna går dock ute hela dagarna  och gnager sälg bark och kvist, så dom har annan sysselsättning än att hitta på bus  med hönäten, en tråkig box ; )
I övrigt stämmer det bra att det blir mycket mindre spill.

Livsglädje

lady jack

• Blekinge
    • boasjö.se
« Svar #13 skrivet: 14 mar-11 kl 16:44 »
vi provade oxå en massa alternativ men kom fram till att nät fungerar bäst för våra getingar (dvärg). mannen köpte ett bollnät i sportaffär för ett par kronor, kraftigt och billigt!
skånska med sambo i den blekingska skogen... renoverar gammal gård, odlar ekologiskt och strävar efter att bli självförsörjande....
delar tillvaro med tre katter, tre dvärggetter och ett gäng skånska blommehöns...
www.boasjo.se

trassla

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 14 mar-11 kl 17:40 »
Har också provat hönät, med följd av att getterna fastnat med hornen. Ett ögonblicks verk och vill det sig illa kan det få katastrofala följder.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #15 skrivet: 14 mar-11 kl 19:20 »
Hos oss hänger hönätet ca 80 cm upp längs en vägg. Det innebär att getterna står och äter utan att kunna klättra i nätet.

80 cm?? Är det väldigt små getter du har ??? Mina når nästan två meter upp när dom står på bakbenen!

Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser