Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  stora groddar?  (läst 2845 gånger)

Znibban

• Skåne
stora groddar?
« skrivet: 22 feb-11 kl 11:26 »
Hoppas jag hamnar rätt här, annars får någon moderator flytta min tråd.
Jag groddar mycket, har hållt på hela vintern...men.... vilka groddar är det som blir så stora? Ni vet de man kan köpa färdiggroddade i asiatiska affärer och på burk.
Altså inte varken Alfa-alfa eller mungbönor.

Agda 61

• Skåne
SV: stora groddar?
« Svar #1 skrivet: 17 jul-11 kl 22:46 »
Solrosgroddar?
Där vägen svänger och skog tar vid,
där står en stuga i enslig frid.

kurt

« Svar #2 skrivet: 18 jul-11 kl 04:29 »
Man kan också finna groddade ärtor.

Znibban

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 18 jul-11 kl 09:15 »
Tack för era förslag men det är varken solros eller ärtgroddar. Ni vet de groddar man kan köpa på burk också, som är nästan dubbelt så stora som de mungbönor jag får fram groddar på...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 18 jul-11 kl 09:45 »
Skulle tippa på sojabönsgroddar. Goda  men måste tillagas, innehåller ämnen som man blir mycket dålig i magen av som råa, dessa ämnen försvinner vid tillagning.

Vill du testa olika smaker så rekommenderar jag bockhornsklöver, rädisor m fl. Man kan grodda de flesta linser och bönor med bra resultat, men de flesta av dem bör tillagas. De är dock lättare att smälta om de är groddade, så gillar man linsgryta och liknande, men blir gasig i magen av sådan mat, så kan man prova att grodda linserna först, men bara i några dagar tills att roten precis börjar växa och sedan koka dem. Nyttigt och mindre gasbildande.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 2 användare (1 dolda)
mess59

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser