Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Häst vs. traktor?  (läst 12545 gånger)

Just_me

• Småland
Häst vs. traktor?
« skrivet: 20 feb-11 kl 20:14 »
Hur många är det här som kör med häst istället för traktor?
Hur svårt är det? Är det dyrt med rätt utrustning?

Har själv haft häst och vet att det är fruktansvärt dyrt! Men om man kommit så pass långt att man kan odla hö och havre (för då får man om jag  förstått rätt halm med?) så kan man väl sköta plogning, sådd och skörd med en arbetshäst istället för traktor?
Hur stora ägor behöver man för att hålla sig med hö till en häst, några getter och kaniner samt större delen av annat foder plus halm?

En traktor kostar ju en hel del i inköp. Dieseln är knappast gratis och om man som jag har mer vana av häst än traktor kan ju lagning av en traktor bli dyrt då jag skulle behöva ta in hjälp hela tiden.

Häst är förstås dyr i försäkring/vetrinärkostnader men nog måste det ändå bli billigare i längden om man äger stallet och dessutom hyr ut några boxar?

Eller vad säger ni som vet?

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Häst vs. traktor?
« Svar #1 skrivet: 21 feb-11 kl 10:17 »
En väl inkörd nordsvensk kostar allt mellan 10 000 för en lite äldre och 40 000 för en lite yngre. Dyrast är välan väl inkörda premierade ston och godkända avelshingstar.

En nyare traktor kostar lätt 100 000:- och mera. En ny traktor kan kosta 500 000:-.

En häst kostar ca 1500-3000 att försäkra per år i värdeläget som en nordsvensk har. Har man bara veterinärvårdsförsäkring är det billigare än om man ska ha livförsäkring också.

Grovfoder: En nordsvensk knaprar väl i sig en 400 kilos hösilagebal i månaden. ( Det är ungefär vad som går åt här). Eller en 12-13 kilos bal hö per dag. Sedan tillkommer kraftfoder och där blir det ju dyrare ju hårdare hästen arbetar eftersom den bränner mer energi vid hårt arbete. En stor rundbal hösilage kostar allt mellan 300 och 600:- att köpa lite beroend på var i landet man bor, om man har möjlighet att hämta själv eller ej. En småbal hö kostar allt mellan 10-50.- och så beroende på var och hur man köper. ( Nu pratar vi enbart foder av god kvalitet och inget skit).

Kraftfoder: Billigast är att köpa spannmål av någon lantbrukare. Jag betalar 2,5 kg inkl moms för krossat korn i 35 kilos säck. Knappt hälften av vad samma foder kostar på granngården!

Halm: Halm kostar allt mellan 5-15:- för en småbal. Billigast är att hämta direkt från fält under skördetiden. Problemet är att många småbrukare inte har byggnader som är stora nog att lagra rundbalar eller hesstonbalar. Men de flesta stora bönder som odlar mycket spannmål har gjort sig av med utrustningen för att pressa småbalar och pressar bara stora balar.

Sele: En bra begagnad loksele kan man få för ca 2000-3000:-. Ofta då en välhållen men gammal armesele.  En ny loksele av motsvarande kvalitet kostar 10 000-20 000:- lite beroende på läderkvalitet och vilken sadelmakare som tillverkat den.

Redskap: Det ligger en hel del gamla hästredskap och dräller ute på gårdarna. Vi hade tex en gammal men hel plog. Den sålde jag på annons förra sommaren och fick 750:- för den. Dvs det är inte jättedyrt med gamla hästredskap- däremot är VAGNAR dyra.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Just_me

• Småland
« Svar #2 skrivet: 21 feb-11 kl 10:25 »
En väl inkörd nordsvensk kostar allt mellan 10 000 för en lite äldre och 40 000 för en lite yngre. Dyrast är välan väl inkörda premierade ston och godkända avelshingstar.

En nyare traktor kostar lätt 100 000:- och mera. En ny traktor kan kosta 500 000:-.

En häst kostar ca 1500-3000 att försäkra per år i värdeläget som en nordsvensk har. Har man bara veterinärvårdsförsäkring är det billigare än om man ska ha livförsäkring också.

Grovfoder: En nordsvensk knaprar väl i sig en 400 kilos hösilagebal i månaden. ( Det är ungefär vad som går åt här). Eller en 12-13 kilos bal hö per dag. Sedan tillkommer kraftfoder och där blir det ju dyrare ju hårdare hästen arbetar eftersom den bränner mer energi vid hårt arbete. En stor rundbal hösilage kostar allt mellan 300 och 600:- att köpa lite beroend på var i landet man bor, om man har möjlighet att hämta själv eller ej. En småbal hö kostar allt mellan 10-50.- och så beroende på var och hur man köper. ( Nu pratar vi enbart foder av god kvalitet och inget skit).

Kraftfoder: Billigast är att köpa spannmål av någon lantbrukare. Jag betalar 2,5 kg inkl moms för krossat korn i 35 kilos säck. Knappt hälften av vad samma foder kostar på granngården!

Halm: Halm kostar allt mellan 5-15:- för en småbal. Billigast är att hämta direkt från fält under skördetiden. Problemet är att många småbrukare inte har byggnader som är stora nog att lagra rundbalar eller hesstonbalar. Men de flesta stora bönder som odlar mycket spannmål har gjort sig av med utrustningen för att pressa småbalar och pressar bara stora balar.

Sele: En bra begagnad loksele kan man få för ca 2000-3000:-. Ofta då en välhållen men gammal armesele.  En ny loksele av motsvarande kvalitet kostar 10 000-20 000:- lite beroende på läderkvalitet och vilken sadelmakare som tillverkat den.

Redskap: Det ligger en hel del gamla hästredskap och dräller ute på gårdarna. Vi hade tex en gammal men hel plog. Den sålde jag på annons förra sommaren och fick 750:- för den. Dvs det är inte jättedyrt med gamla hästredskap- däremot är VAGNAR dyra.

Tack för tydlig info!
Vad tror du om att lyckas förse hästen med hö själv? Alltså att man odlar det på egen gård med hjälp av just hästen.
Eller blir det allt för stora mängder?
Hur många kg hö får man ut på en ha ca?

Kan man odla lämpligt kraftfoder och skörda med hjälp av häst? Eller måste man ha skördetröska för att skörda?

Just_me

• Småland
« Svar #3 skrivet: 23 feb-11 kl 10:34 »
Tack för tydlig info!
Vad tror du om att lyckas förse hästen med hö själv? Alltså att man odlar det på egen gård med hjälp av just hästen.
Eller blir det allt för stora mängder?
Hur många kg hö får man ut på en ha ca?

Kan man odla lämpligt kraftfoder och skörda med hjälp av häst? Eller måste man ha skördetröska för att skörda?

Puffar lite för att se om nån har lust att svara :)

Ptr

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 23 feb-11 kl 11:31 »
Tror visst att det går!

Men tror heller inte att det är så dumt med traktor. Lej för slotter, och vänder du själv. Därefter lej till hopsamlandet. Att ha egen traktor för det som i alla fall går att leja är en extremt dålig affär! Dessutom så är det det där med vädret! Får du det pressat och plastat på åkern så kan du da hästen och ta fram varteftersom. Att hantera hö på gammalt vis kräver mängder med arbete och väldigt gott om folk. Men visst går det, särkilt de första åren när entusiasmen lever i bekantskapskretsen. Varför inte i stället ta en liten lycka och slå med lie, vända med refsa, dra ihop med släpräfsa och härsa samt köra hem med häst och skrinda. Bara för nöjes skull och låt maskinerna ta hand om volymerna.

Ptr
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 23 feb-11 kl 18:14 »
Den största skillnaden är att man kan hoppa in i traktorn och vrida om nyckeln, och skulle traktorn stå i nån månad så gör inte det något.

Hästen ska hållas igång och det ska fodras och mockas oavsett om det finns något jobb åt hästen eller ej, att ersätta en fyrhjuling eller grålle med 1-2 hästar är helt funkis - men om du inte är ett dugg hästintresserad annars så tycker jag att att ska köpa en traktor istället.

Om du tar hö med häst ska du självklart inte ha en släpräfsa - satsa istället på att få tag i en hjulräfsa vilket ökar effektiviteten något otroligt jämfört med släpräffsan som inte ens är ett 1800-talsredskap utan snarast var modern under äldre stenåldern... och därför mest bara levde kvar i norrländska avkrokar medans den i riktig jordbruksbygd snabbt ersattes med hjulräffsan.

Det finns tom hästdrivna småbalspressar, vändplogar och hövändare - så visst kan man klara sig riktigt långt med riktiga hästkrafter  ;D

Sen så är det djupt omoraliskt att bara ha en häst - hästar är flockdjur som när dom inte används ska gå och gnaga på andra hästar.
Spiltor får inte byggas utan det blir till att bygga boxar eller lösdrift   - vilket är en välgärning för hästen för spiltuppstallning är lika 1800-tal som statare och backstugusittare och inget som hör hemma i ett välfärdsamhälle där man försöker att ta så väl hand om alla individer som möjligt... vilket även inkluderar våra vänner och arbetskamrater som råkar ha 4 ben istället för två.

Amishfolket har ju modernt jordbruk men med kravet att det ska vara hästdrivet, så titta gärna på lösningar därifrån om menar allvar med att köra med hästkrafter - det finns effektiva jorbruksredskap till häst så satsa på såna eller försök att kopiera såna men var uppmärksam på att alla äldre redskap är inte bra tex släpräfsa är inget att ha.

Ptr

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 24 feb-11 kl 10:15 »
Nu du ska jag rätta dig!

Släpräfsa är till för att samla ihop mindre mängd hö till ex härsning eller lastning, ett förnämligt verktyg i sin enkelhet, bara man ger fan i att släppa hantaget. Så lådbilkörning med båda händerna går inte om man inte är två.

Hjulräfsa eller balansräfsa är ett annat utmärkt redskap men är ett av de redskapen som aldrig borde sett dagens ljus. Var helst man kommer där den varit i bruk så berättas det om folk som snubblat när de skulle upp eller ner på redskapet eller att de trillat när hästen ryckt. Och det som händer är att så länge kusken skriker när han rullar runt i redskapet, så länge springer garanterat hästen. Sen när han tystnat så kanske hästen stannar så småningom, men det är någon annan som får ta rätt på hästen och vad som är kvar av kusken. Och med den kunskapen så kan man gått filosofera om att det är framförallt synd på en fin körhäst, den föredetta kusken valde skälv att kliva upp på ett ur säkerhetssynpunkt livsfarligt redskap. Inom hästeriet  finns förövrigt gott om redskap i den kategorin.

Ptr
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

Just_me

• Småland
« Svar #7 skrivet: 24 feb-11 kl 11:12 »
Jag är väldigt hästintresserad och skulle självklart inte ha en ensam häst!
Vår plan just nu är att vi köper hästgård och hyr ut boxar. Kommer nog ta något år att få igång allt, då de vi tittat på inte använts på ett tag :)

Så att hålla igång hästen mellan jobb är rent nöjje, båda jag och min sambo har haft häst, men jag har själv mest ridit. Kört häst har jag gjort någon enstaka gång och jag har aldrig använt redskap bakom häst. Så jag har ingen aning om hur tungt det är eller tidskrävande/svårt :/
Men jag känner jsälv att det skulle kännas bättre att ha ett så stort och dyrt djur om det "gav oss något tillbaka".

Men utöver den vardagliga skötseln och ridning saknar jag helt kunskaper. Vi hyrde in oss i ett stall nära mitt barndomsm och stallägaren skötte utfdring och allt som hade med hästens at att göra.

Det som känns allra svårast är att veta hur mycket mark man behöver :/

Vi vill hålla hästar, men de ställen vi kollat på har det oftast varit 4 eller 5 boxar, så det är ju inte fråga om nått stort stall.
Sen vill vi hålla getter, enbart för hushållets kött och mjölk konsumtion. Och så kaniner för vårt eget bruk av kött.

Hur räknar man på hur mycket hö exv. man behöver? så man kanske vet om det blir ett alldeles för stort jobb för en häst?
Skulle det lösa sig att ta en del hö och köpa en del tex?
Kan man odla annat foder med? Korn/havre? Eller är det ett jättejobb?

Kan tillägga att jag letat och letat i alla "hur stor gård behövs" trådarna men känner mig ännu rätt vilse, hehe

hazybabe

• Skotska tjej förälskade i sverige.
    • Södermanland
« Svar #8 skrivet: 24 feb-11 kl 12:24 »
Jag har ingen erfarenhet av lantbruk hästar men nordsvensk är suverent. Mitt råd är att köper allt om gården 1/2011 den hade ett väldigt bra och informative artikel om en kvinna som har nordsvensk för skogs och lantbruk.  ;D Lycka till
Livet är Kärlek. Frågan är om du är värd mitt kärlek och en del av mitt liv?

Just_me

• Småland
« Svar #9 skrivet: 24 feb-11 kl 12:31 »
Jag har ingen erfarenhet av lantbruk hästar men nordsvensk är suverent. Mitt råd är att köper allt om gården 1/2011 den hade ett väldigt bra och informative artikel om en kvinna som har nordsvensk för skogs och lantbruk.  ;D Lycka till

Oh! Tack för tipset!

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 25 feb-11 kl 16:09 »
Att räkna ut hur mycket hö som åtgår är ju enkelt - absolut minimum är 1,2 kg hö per 100 kg häst och dag vilket ger ca 71/2 kilo per dag... är du smart så skippar du allt kraftfoder och istället satsar på att få bra hö (hästar som inte får kraftfoder utan endast bra grovfoder klarar arbete bättre än hästar som fodras med kraftfoder enligt modern forskning) istället för att slösa bort pengar på dyrt kraftfoder.

Hästarna behöver inget kraftfoder alls och getterna behöver möjligtvis kraftfoder sista månaden under graviditet, för sen får du se till att dom kommer ut på bete så snart som möjligt efter att dom har klämt ur sig killingarna så du bör mao se till att killingarna föds i skiftet april-maj så att getterna när dom ger di kan gå på spätt försommarbete istället för att få kraftfoder.

Du hamnar som regel på 10-12 kg hö per dag åt en normal häst - vilket ger 12 x 30 x antal installade månader för att få fram hur mycket hö en häst behöver.

Hö får man ofta ut ca 3-4 ton per hektar så då blir det 12x30x8 (4 månaders bete är ju inget orimligt) och sen delas allt med 3,5 så får du fram hur många ha med slåtter du behöver per häst.

Sen tillkommer bete utanpå detta.

Något enkelt kan man räkna med att det åtgår minst ett hektar för att föda en djurenhet (en häst eller 6-7 getter) under ett år vid intensivt bruk av marken, vid bara en massa fjunigt ängsgräs och ingen konstgödning etc så kan du nog snarare räkna med 2-3 hektar per djurenhet.

Men satsa som sagt var på riktigt rejäla beten och bra hö hellre än att ge dig på att odla säd, ett bra hö är värt sin vikt i guld när det kommer till djurhållning så det är där man ska göra av med krutet.

Vad gäller farliga hästredskap så är hästar farliga om du hade missat det  ;)

Det är förmoldigen fler som har mist livet när dom har fallit framför timmerlass vid skogskörning med häst än vad som har strukit med till följd av körning med hjulräfsa - men man måste alltid tänka på säkerheten vid all körning med häst oavsett om det är lunning, räfsning eller rentav maratontävling så gäller det att tänka och reagera ett steg före hästen hela tiden... inget sitta och prata i mobilen med tankarna på annat håll mao.

Vad gäller släpräfsa kontra hjulräfsa så är släpräfsan bara vettig att använda till sådär 0,25-0,5 ha vilket ger hö för nån månads förbrukning på en häst  :-X ... så ska du föda hästarna och getterna med eget hö som tas in med "hästkrafter" så blir det till att endast satsa på redskap som fixar en något sånär effektiv hantering.

Något elakt så användes släpräfsan parallellt med att alla gårdens ungar och fruntimmer sprang runt med handräfsor medans karln i huset körde med släpräfsan så frågan är vilket som var drog ihop mest hö - karln med släpräfsan eller alla ungar och kvinns med handräfsor  :-X

En gammal gaffelsidräfsa kräver väldigt litet effektbehov och jag tror att man skulle kunna bygga om en sån så att den drivs med hjul mot marken och då kan dras bakom en häst - vilket skulle kunna vara ett vettigt alternativ för vändning och strängning då man skulle kunna köra 1 ha på ca 1,5 timme teoretiskt sett.

Just_me

• Småland
« Svar #11 skrivet: 25 feb-11 kl 16:21 »
Att räkna ut hur mycket hö som åtgår är ju enkelt - absolut minimum är 1,2 kg hö per 100 kg häst och dag vilket ger ca 71/2 kilo per dag... är du smart så skippar du allt kraftfoder och istället satsar på att få bra hö (hästar som inte får kraftfoder utan endast bra grovfoder klarar arbete bättre än hästar som fodras med kraftfoder enligt modern forskning) istället för att slösa bort pengar på dyrt kraftfoder.

Hästarna behöver inget kraftfoder alls och getterna behöver möjligtvis kraftfoder sista månaden under graviditet, för sen får du se till att dom kommer ut på bete så snart som möjligt efter att dom har klämt ur sig killingarna så du bör mao se till att killingarna föds i skiftet april-maj så att getterna när dom ger di kan gå på spätt försommarbete istället för att få kraftfoder.

Du hamnar som regel på 10-12 kg hö per dag åt en normal häst - vilket ger 12 x 30 x antal installade månader för att få fram hur mycket hö en häst behöver.

Hö får man ofta ut ca 3-4 ton per hektar så då blir det 12x30x8 (4 månaders bete är ju inget orimligt) och sen delas allt med 3,5 så får du fram hur många ha med slåtter du behöver per häst.

Sen tillkommer bete utanpå detta.

Något enkelt kan man räkna med att det åtgår minst ett hektar för att föda en djurenhet (en häst eller 6-7 getter) under ett år vid intensivt bruk av marken, vid bara en massa fjunigt ängsgräs och ingen konstgödning etc så kan du nog snarare räkna med 2-3 hektar per djurenhet.

Men satsa som sagt var på riktigt rejäla beten och bra hö hellre än att ge dig på att odla säd, ett bra hö är värt sin vikt i guld när det kommer till djurhållning så det är där man ska göra av med krutet.

Vad gäller farliga hästredskap så är hästar farliga om du hade missat det  ;)

Det är förmoldigen fler som har mist livet när dom har fallit framför timmerlass vid skogskörning med häst än vad som har strukit med till följd av körning med hjulräfsa - men man måste alltid tänka på säkerheten vid all körning med häst oavsett om det är lunning, räfsning eller rentav maratontävling så gäller det att tänka och reagera ett steg före hästen hela tiden... inget sitta och prata i mobilen med tankarna på annat håll mao.

Vad gäller släpräfsa kontra hjulräfsa så är släpräfsan bara vettig att använda till sådär 0,25-0,5 ha vilket ger hö för nån månads förbrukning på en häst  :-X ... så ska du föda hästarna och getterna med eget hö som tas in med "hästkrafter" så blir det till att endast satsa på redskap som fixar en något sånär effektiv hantering.

Något elakt så användes släpräfsan parallellt med att alla gårdens ungar och fruntimmer sprang runt med handräfsor medans karln i huset körde med släpräfsan så frågan är vilket som var drog ihop mest hö - karln med släpräfsan eller alla ungar och kvinns med handräfsor  :-X

En gammal gaffelsidräfsa kräver väldigt litet effektbehov och jag tror att man skulle kunna bygga om en sån så att den drivs med hjul mot marken och då kan dras bakom en häst - vilket skulle kunna vara ett vettigt alternativ för vändning och strängning då man skulle kunna köra 1 ha på ca 1,5 timme teoretiskt sett.

Okej! Vad kul att höra!
Har sett att det finns gott om "hö-trådar" här så man bör då kunna hitta den perfekta blandningen att odla med er hjälp känner jag :D
När det närmar sig kanske man ska kolla på hur jorden ser ut innan man köper också. Antar att den måste vara rätt näringsrik med?

Kul att det faktiskt skulle kunna gå! Vore säkert smart också att satsa på att odla enbart hö, både när det gäller tid men också med tanke på min bristande kunskap.

Som sagt så har de ställen vi kikat på annonser på haft stall för si sådär 4 hästar. Skulle inte vilja ha fler heller installade då det blir så mycket med mockning och betesmark och dessutom risk för att behöva dela upp dem osv osv.

Man känner att ens drömmar börjar ta form mer och mer! Det är himla kul!
Nu vill jag bara att det hrä året ska ta slut så jag kan flytta hem till Sveirge och börja kämpa ihop pengar för att köpa en gård  ;D

Ptr

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 26 feb-11 kl 00:14 »
Jag är lite tjurskallig och tycker allt att släprefsa är ett rätt bra redskap. Strängar man och lejer till de större ytorna så är det utmärkt att städa med på de mindre. Och ska man handlasta några lass så är det lagom högar att lägga så fort det blivit fullt. Dessutom någerlunda säkert eftersom man går bakom och kör.

Har gamla häromkring som sa åt mig att 5 tunnland per häst till vall och bete. Vallen inkräktar igentligen inte på tillgängligt bete då hästarna betar återväxten. Vidare så räknade de med att om man tog in 2,5 kg/100 kg häst, vad den borde väga, och räknade på 200 dagar så fick man i regel in vad som behövdes. Varge hage minst en ha per häst och då hälst inte mindre än tre hästar i hagen. Och tänk ju mer jag håller på desto mer tycker jag det fungerar som jag är tesagd!

Ptr

pålle

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 26 feb-11 kl 01:17 »
Jag är lite tjurskallig och tycker allt att släprefsa är ett rätt bra redskap. Strängar man och lejer till de större ytorna så är det utmärkt att städa med på de mindre. Och ska man handlasta några lass så är det lagom högar att lägga så fort det blivit fullt. Dessutom någerlunda säkert eftersom man går bakom och kör.

Har gamla häromkring som sa åt mig att 5 tunnland per häst till vall och bete. Vallen inkräktar igentligen inte på tillgängligt bete då hästarna betar återväxten. Vidare så räknade de med att om man tog in 2,5 kg/100 kg häst, vad den borde väga, och räknade på 200 dagar så fick man i regel in vad som behövdes. Varge hage minst en ha per häst och då hälst inte mindre än tre hästar i hagen. Och tänk ju mer jag håller på desto mer tycker jag det fungerar som jag är tesagd!

Ptr
Ja det är ju ett säkrare redskap än jul riva det är då säkert  apropå farliga redskap så är ju inte häller slåttermaskin eller hövändare  något för  ny börjar häst eller kusk det ska till stadiga och vana hästar till sådana manicker eller åtminstone en van kusk om det ska finnas nån säker het
« Senast ändrad: 26 feb-11 kl 01:20 av Pålle »

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #14 skrivet: 26 feb-11 kl 01:38 »
"Gammfolket" var uppe i svinottan och eldade i lagårn, dom envisades med att ha höt i "femtio-elva" smålador på bara ett stenkast från lagårn istället för att köra in allt på en gång, dom trodde på älvor och tomtar etc. allting var inte bättre förr helt enkelt.

Vad gäller rationell höhantering som kom det redan på 1800-talet balpressar för storbal etc för att kunna få en vettig hantering men i skogslänen har folket alltid varit tjuriga och vägrat att anpassa sig till nymodigheter - så där lever fascinerande nog fortfarande släpräfsan kvar än idag  :o... har tom sett modeller som har anpassats för att sätta bakpå traktorn  ;D

Ska man klara höhanteringen så kräver det att man har rationell hantering, idag lever det inte 10-15 pers på en gård utan man är som regel 2 personer vilket ställer helt andra krav på hanteringen än i "forntiden" sas.

Förutom att ta gaffelsidräfsa och bygga om för hästdrift så har jag även funderat på att ta en pick-up från en gammal löspress eller liten självlastare och göra hästdriven så att den skyfflar upp strängen i ett transportnät för enkel tömning - då kan 2 personer med hjälp av en telfer och 1 rejäl häst faktiskt ta in en 5 ton per dag i vart fall, det som tar mest tid med häst blir då att fara och tömma så mest rationelt vore en häst + ett annat fordon som tex personbil med drag.

Det är ärligt talat inte det lättaste att leja bort allting heller, ofta måste man boka minst en månad innan och då vet man ju inte alls hur vädret blir.
Så att leja bort delar av kedjan när det gäller torrhö kan vara riskabelt, det är tillräckligt mycket ändå som ska klaffa.

Med torrhö brukar juni månad vara torrast, så satsa på att klara av hela skörden då om du ska ta torrhö och då får du även hyffsat näringsinnehåll i höt - det är ingen större mening med att vänta med skörden till längre fram på sommaren det leder mest bara till sämre näringsinnehåll i höt och större risk för dåligt väder.

Ett annat tips är att använda torkfläkt, då räcker med att höt ligger ca 3 dagar ute på fältet - använder du slåtterkross och tar in det löst så räcker med 2 dagar.

Att torka klart på skullen med torkfläkt leder också till bättre näringsvärden i höt, höt blir som regel väldigt sprött när man ska torka bort de sista 10-15 % vatten och bladen (där merparten av näringen sitter) torkar fortare än stjälken och de spröda bladen riskerar därför att smulas sönder eller falla av vid mekanisk påverkan av hö som är torrare än ca 70% torrsubstans. Om man då tar in höt vid 70% ts och torkar klart på plats så smular man inte sönder onödigt mycket blad vilket ökar näringsinnehållet och minskar mängden spill = större skörd och högre näringsvärde vilket mycket ofta kompenserar elkostnaden för att köra fläkten.

Att vända mer än 2 ggr per dag ger inte märkbart kortare torktid utan leder istället till mera spill ( = mindre skörd) och är ett slöseri med tid och hästkrafter/diesel.

Som regel är det ganska optimalt att vända en gång per dag efter att morgondaggen har gått ur ordentligt, gärna ganska mitt på dan, vilket ger hyffsade torktider i förhållande till arbetsinsats och mekaniskt spill.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #15 skrivet: 26 feb-11 kl 01:57 »
Och självklart... en stadig häst är inte så av sig självt, en rekorderlig körhäst kräver mycket träning innan den blir bra - lika väl som en polishäst måste genomgå specialträning för att kunna vara hanterbar under kravaller så måste en arbetshäst läras in i jobbet och med nya redskap.

Det är a och o vid all hästhantering att man verkligen tar sig tid till att lära hästen jobbet - det går inget bra att få fram en Grandprix häst på några månader och detsamma gäller för en körhäst.

Det är ju också så att det kräver egentligen mer hästkunnande för att köra häst än för att rida, vid körning ska du kunna tänka steget före hästen och kunna läsa av hur hästen kommer att bete sig medan man vid ridning kan reagera snarare än agera... en lyx som man inte har råd med vid körning.

En bra början kan vara att faktiskt köpa en gammal traktor och sedan när du och hästen börjar bli lite mer "varma i kläderna" så kan ni gå över till att sköta alltmer med häst.

Lite lättare nordsvenskar, tyngre kallblodstravare eller en högrest ardenner av belgisk stam kan vara bra allroundhästar som går att använda till såväl arbetskörning som skolkörning och ridning utan att dom kostar skjortan, så det skulle kunna vara nått att satsa på - dock kommer en häst som bara har gått på travet eller som ridhäst kräva nått års träning innan det blir en bra körhäst... det är en lång process som fortgår under hela hästens liv att utbilda och träna en körhäst.

Det är bara i disneyfilmer som man kan ta vilken häst som helst och sätta framför plogen...
« Senast ändrad: 26 feb-11 kl 02:01 av Tacitus »

Just_me

• Småland
« Svar #16 skrivet: 26 feb-11 kl 02:48 »
Okej! Jag måste tacka och bocka för mycket bar information!
Det där med att ha en liten traktor i början är nog inte så dumt. Både jag och häst kommer behöva mycket träning. Om inte annat så blir det kanske en utmaning att hitta folk som kan hjälpa mig med att träna både häst och mig :P

Men den här tråden kommer nog bli värdefull längre fram när det är dags!

Hur stor traktor behöver man då till enbart hö?
Ska kolla det där med hötork med, lät intressant. Bra att veta innan också hur stor lada man behöver med tanke på höet med.

Mycket att tänka på men det är alltid lika kul att lära sig nått nytt!

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #17 skrivet: 03 mar-11 kl 20:56 »
Vad glad jag blev att läsa att reportaget blev uppskattad, för gissa vem som är kvinnan i reportaget  :-[ ;D. Om man vill slippa köpa tidningen finns artikeln också generöst nog att ladda ned och läsa som ett smakprov på hemsidan www.alltomgarden.se.

Ändå har vi en lång väg kvar innan häst regelbundet används i det dagliga arbetet på gården. Hittills har det mest blivit i skogen och under vårbruket, men det finns ju så otroligt mycket man kan göra med häst. Bara fantasin och redskapen som sätter gränserna, förutom ens egen kunskap och erfarenhet förstås. Jag har själv stor respekt för körning och allt som kan hända, har därför också gått väldigt försiktigt fram.

Det jag kanske ångrar litegrann är att vi i stället för att köpa föl och hoppas lära oss på kurser under dess uppväxttid, inte skaffade en äldre och riktigt rutinerad arbetshäst från början, då är marginalerna lite större och vi kunde varit igång med körning mycket tidigare. I stället är jag nu efter 6 år med arbetshäst inne på min 2:a unghäst och det är först nu som möjligheterna riktigt öppnar sig på allvar för att använda hästen seriöst på gården. Detta beror dels på att min kunskap var alldeles för dålig när det första stoet skulle hanteras som litet föl så att grunden blev aldrig så bra som den skulle behövt bli för en säker gemensam framtid inom körningen. Samt att jag under dessa år burit, fött och ammat två barn med de uppehåll i hästträningen som det med nödvändighet inneburit även om jag tyckt att jag kunnat hålla igång bra med hästarna ändå.

Min förhoppning härnäst är att vårt äldsta sto snart ska bli sålt till en person som kan uppskatta och förvalta hennes energi lite bättre än vi kan, och då i stället köpa ett äldre sto som gått för allt och som kan fungera som en läromästare och familjehäst tills vårt yngre sto, som har bra förutsättningar men just nu åldern emot sig, om några år förhoppningsvis hunnit få lite mer rutin. En dröm är också att kunna köra par så småningom. Ångrar kanske inte att jag skaffade mina unghästar, men det var ändå att börja från fel håll på något sätt. Det är så viktigt att den unga hästens utbildning går bra och det är ett stort ansvar och riskfyllt om man saknar erfarenhet. Mitt tips till trådstartaren och alla andra som vill satsa på arbetshäst är nog att försöka hitta en lite äldre häst som hunnit sjunka lite i pris, det är ju överhuvudtaget köparens marknad just nu, så kan man sedan ta föl eller skaffa en yngre häst som sedan kan ta över.

Finns ju också en del böcker man kan läsa som ger inspiration till hästdraget jordbruk. Läser själv just nu om boken "Bondens tid på jorden" och det finns ju fler.

Självhushåll till nytta och nöje

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #18 skrivet: 03 mar-11 kl 20:58 »
Vad glad jag blev att läsa att reportaget blev uppskattad, för gissa vem som är kvinnan i reportaget  :-[ ;D. Om man vill slippa köpa tidningen finns artikeln också generöst nog att ladda ned och läsa som ett smakprov på hemsidan www.alltomgarden.se.

Ändå har vi en lång väg kvar innan häst regelbundet används i det dagliga arbetet på gården. Hittills har det mest blivit i skogen och under vårbruket, men det finns ju så otroligt mycket man kan göra med häst. Bara fantasin och redskapen som sätter gränserna, förutom ens egen kunskap och erfarenhet förstås. Jag har själv stor respekt för körning och allt som kan hända, har därför också gått väldigt försiktigt fram.

Det jag kanske ångrar litegrann är att vi i stället för att köpa föl och hoppas lära oss på kurser under dess uppväxttid, inte skaffade en äldre och riktigt rutinerad arbetshäst från början, då är marginalerna lite större och vi kunde varit igång med körning mycket tidigare. I stället är jag nu efter 6 år med arbetshäst inne på min 2:a unghäst och det är först nu som möjligheterna riktigt öppnar sig på allvar för att använda hästen seriöst på gården. Detta beror dels på att min kunskap var alldeles för dålig när det första stoet skulle hanteras som litet föl så att grunden blev aldrig så bra som den skulle behövt bli för en säker gemensam framtid inom körningen. Samt att jag under dessa år burit, fött och ammat två barn med de uppehåll i hästträningen som det med nödvändighet inneburit även om jag tyckt att jag kunnat hålla igång bra med hästarna ändå.

Min förhoppning härnäst är att vårt äldsta sto snart ska bli sålt till en person som kan uppskatta och förvalta hennes energi lite bättre än vi kan, så att vi då i stället kan köpa ett äldre sto som gått för allt och som kan fungera som en läromästare och familjehäst tills vårt yngre sto, som har bra förutsättningar men just nu åldern emot sig, om några år förhoppningsvis hunnit få lite mer rutin. En dröm är också att kunna köra par så småningom. Ångrar kanske inte att jag skaffade mina unghästar, men det var ändå att börja från fel håll på något sätt. Det är så viktigt att den unga hästens utbildning går bra och det är ett stort ansvar och riskfyllt om man saknar erfarenhet. Nordsvenskarna är underbara hästar men har också ofta mycket energi och behöver hållas igång.

Mitt tips till trådstartaren och alla andra som vill satsa på arbetshäst är nog att försöka hitta en äldre och välkörd häst som hunnit sjunka lite i pris, det är ju överhuvudtaget köparens marknad just nu, så kan man sedan ta föl eller skaffa en yngre häst som sedan kan ta över.

Finns ju också en del böcker man kan läsa som ger inspiration till hästdraget jordbruk. Läser själv just nu om boken "Bondens jord" och det finns ju fler.

« Senast ändrad: 03 mar-11 kl 22:52 av Skumme »
Självhushåll till nytta och nöje

Just_me

• Småland
« Svar #19 skrivet: 09 mar-11 kl 03:22 »
Sitter och kollar runt på gårdar, drömmen är ju nu att vi i december/januari kan flytta hem till Sverige, förhoppningsvis hyra in oss på nån gård/i nått hus men förmodligen blir det att trycka in sig i en billig lägenhet.
Köper vi lägenhet planerar jag att köpa en billig med lite behov av renovering på ett litet lån för att åtminstånde komma ur skiten på plus - minus - noll.
Sen är det dags att leta gård!

Men om jag nu hittar en gård med stall så återstår ju frågan om det är lönt att hyra ut stallplats?
Läst flera skräckexempel på alternativ, låter inte alls kul med risken att få in en galning till hästägare i ens stallar :/

Kan man då ha 2 hästar utan att det kostar skjortan?
Typ arbetshäst + shettis? (Har kört shettis en hel del förr, riktiga charmknuttar!)

Hästintresset finns! Men samtidigt vill jag inte ha det som en dyr "hobby" utan vill gärna kunna använda hästarna vettigt.

Vi skulle komma att bosätta oss då i odlings zon 2, gävleborg/hälsingland.
Om man odlar hö på 2-3 ha så bör man alltså få hö för 9 månader för 2 hästar (om jag räknat rätt  :-[ ) Det tycker jag låter som väldigt lite?? Trodde det skulle till mer mark än så?

Sen betesmark på 2 ha för hästarna samt 1 för getter.

Då är ju de här gårdarna jag sett med 10 ha mark långt mer än nog?!

Vill gärna ha skog med för uppvärmning av hus, har bara börjat läsa på om det.

Nu är det här att tänka långt fram, vi vill nog börja med kaniner och getter (och höns). Men då kanske man skulle tjäna på att ha traktor, odla hö och sälja?
Och ha arbetshäst som framtida mål?

Eller i vilken ända ska man börja??  ??? ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

1528 gäster, 2 användare
ärt, torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser