Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Häst vs. traktor?  (läst 12534 gånger)

Just_me

• Småland
SV: Häst vs. traktor?
« Svar #20 skrivet: 09 mar-11 kl 03:36 »
Vad glad jag blev att läsa att reportaget blev uppskattad, för gissa vem som är kvinnan i reportaget  :-[ ;D. Om man vill slippa köpa tidningen finns artikeln också generöst nog att ladda ned och läsa som ett smakprov på hemsidan www.alltomgarden.se.

Glömde skriva att jag läste artikeln och blev jätteinspererad! Och så himla fina bilder!
Ibland känns det som att alla i min omgivning tycker jag är helt galen när jag berättar om hur jag drömmer om att leva. Min mamma såg ärligt talat riktigt orolig ut när jag började berätta lite smått om våra planer.  Självförsörjande är inget som någon i min familj ens tänkt tanken om :/ Och inte heller folk i min omgivning direkt..

Cirrus

« Svar #21 skrivet: 05 apr-11 kl 20:41 »
Vi skulle komma att bosätta oss då i odlings zon 2, gävleborg/hälsingland.

Tro nu inte att vi har zon 2 här i Hälsingland. 4-5 Kanske även mer i inlandet stämmer bättre.
Hoppas att dina planer snart går i lås och du får din gård.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #22 skrivet: 05 apr-11 kl 20:49 »
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

pålle

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 05 apr-11 kl 21:37 »
40.000 kr för en brukshäst ;D ;D ;D
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Energi/Styrmedel/Konsumtionsskatter-pa-bensin/?awc=
På vilken planet?
40 lopper för en väl in körd häst är inga pengar det tar mist åtta år att utbilda och träna en häst till fulla dax värken med hårt arbete  så det blir inte många kroner i förtjänst om man ska räkna på nerlagda timmar  i arbete på en sådan häst  .

olivia.k

• Jämtland
« Svar #24 skrivet: 10 jun-14 kl 22:46 »
Hej!

Lånar tråden lite då jag är inne på lite samma funderingar.

Vad kostar det att leja ett hästekipage för slåtter per timme?

Här där jag bor kostar det 900kr + moms per timme att hyra in en bonde med traktor för att slå åkern så jag funderar på vad det kan kosta att få det slaget av häst istället.

Är det någon som vet? Hästarna skulle ju behöva åka en mil åtminstone för att ta sig hit.

HannaPanna

• bonndräng med drömmar
    • Södermanland
« Svar #25 skrivet: 19 jun-14 kl 11:44 »
Tror att det blir oerhört svårt att få ihop kalkylen att köpa häst istället för traktor. Är du däremot hästintresserad och tänker ha häst i Vilket fall är det klart att det blir billigare att arbeta med den istället för traktorn. Hästen kommer kosta försäkringar, foder, hovslagare m.m oavsett om den arbetar eller bara är hobby... lika bra att kunna använda den till så mycke som möjligt om man ändå har en.
Kommer det en haj - simma fortare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1680 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser