Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dålig tacka, AKUT  (läst 14343 gånger)

samaka

• Dalarna
SV: Dålig tacka, AKUT
« Svar #20 skrivet: 20 feb-11 kl 21:40 »
D9-kurs. Nackdelen är dock att delegeringen bara varar 8 veckor och det blir ju förenat med kostnader avseende det inledande veterinärbesöket. Men har man anledning att ta ut veterinär 1 gång kan det ju vara vettigt att be den göra den inledande inspektionen samtidigt och så kan man få detta preparat utskrivet och behandla själv om det skulle behövas (förutsatt att man gått kursen, förstås). Har man en hög med djur så tror jag att det kan vara värt det.

« Senast ändrad: 20 feb-11 kl 21:42 av samaka »

Gångtrött

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 20 feb-11 kl 22:02 »
Jag känner någon som köpte dessa sprutor utomlands så man kunde ge dem själv till djuren.  :P
Hojta till om du springer på denna någon om vederbörande ska utomlands igen..

bloke1

• Östergötland
« Svar #22 skrivet: 20 feb-11 kl 22:19 »
Tips: jag jobbar i sjukvården och då går det att få tag på injektionsmaterial. Se  sedan till att ha kontakt med en bra veterinär som visar lite i början och sedan hjälper till att förskriva de preparat som behövs. Gör sedan själv så blir det billigt. I basutrustningen ingår en bultpistol. I det aktuella fallet är det rimligt att anta att tackan kastar. Känn efter! Om inte annat kan man ju rädda tackan!

bonnkärring

• livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
« Svar #23 skrivet: 20 feb-11 kl 23:08 »
Monopol Som hos tandläkaren. Nån får ju fixa kosing till hans semester..

;D
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

freeky

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 21 feb-11 kl 07:19 »
Vad heter penicillinet man brukar få till fåren? Jag har fått några gånger, och det är samma varje gång.Dessvärre har jag inget kvar så jag kan titta på flaskan.

bonnkärring

• livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
« Svar #25 skrivet: 21 feb-11 kl 07:32 »
Vad heter penicillinet man brukar få till fåren? Jag har fått några gånger, och det är samma varje gång.Dessvärre har jag inget kvar så jag kan titta på flaskan.

penovet?
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

Gångtrött

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 21 feb-11 kl 08:26 »
Hon dog under natten tyvärr. Märkligt, då hon ändå hade blivit skapligt pigg innan jag gick och lade mig. Hon stod och drack när jag var uppe sista gången..

purelyplatonic

« Svar #27 skrivet: 21 feb-11 kl 08:40 »
Jag hade en tacka förra vintern som troligtvis fick kalkbrist. Tyvärr gick det inte att rädda henne men jag fick ge henne kalksprutor (utan någon effarenhet alls). Vet kom ut första dagen och gav henne och hon ställde sig aldrig upp så hon lämnade eller det kan vara så att vi åkte in och hämtade mer och sen gav vi henne morgon och kväll i flera dagar. Jag fick tom ge kortisonspruta sen för att hon skulle lamma tidigare, vilket hon gjorde men hon var så svag och mager då så det var bara att avliva henne.
Men var detta fel av vet, att låta mig spruta?

ulfg

« Svar #28 skrivet: 21 feb-11 kl 21:48 »
Det är tufft att rädda ett sjukt får. Man har så fruktansvärt lite tid ibland från det att de blir sjuka tills de lägger av. Även om man gör rätt är det inte säkert att man hinner. Än mindre veterinären. Av 3 sjuka djur har jag hitintills hunnit bara hunnit rädda 1. Då reagerade jag på att hon verkade lite, lite trött. När hon sedan inte ville ha en nävre havre ur handen blinkade röda lampan och jag ringde vet direkt. Då hann jag fixa acidosen. När de tacklat av och lagt sig ner har jag oftast inte hunnit. Får gillar att dö...
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #29 skrivet: 21 feb-11 kl 22:03 »
Vad skönt att det fick ett snabbt förlopp, även om utfallet blev det sämsta. Jag höll på att skriva att det känns väldigt svenskt att ropa på veterinär i tid och otid. Det tydligaste tecknet på att vi inte längre litar på vår gemensamt ärvda och förmedlade kunskap, utan litar blint på den akademiska världens allvetande. Skriver Troy, som läser en femårig utbildning i hur människan tänker...

freeky

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 22 feb-11 kl 06:59 »
Det är tufft att rädda ett sjukt får. Man har så fruktansvärt lite tid ibland från det att de blir sjuka tills de lägger av. Även om man gör rätt är det inte säkert att man hinner. Än mindre veterinären. Av 3 sjuka djur har jag hitintills hunnit bara hunnit rädda 1. Då reagerade jag på att hon verkade lite, lite trött. När hon sedan inte ville ha en nävre havre ur handen blinkade röda lampan och jag ringde vet direkt. Då hann jag fixa acidosen. När de tacklat av och lagt sig ner har jag oftast inte hunnit. Får gillar att dö...

Dom håller färgen in i det längsta dom rackarna, allt för att inte åka ut ur flockens trygga famn ;)

Bellaman

• Södermanland
« Svar #31 skrivet: 24 feb-11 kl 21:10 »
Jag känner någon som köpte dessa sprutor utomlands så man kunde ge dem själv till djuren.  :P

Är det sådant här forumet ska handla om? Jag tycker vi ska hålla oss till det som är tillåtet och som gäller i Sverige. Eftersom detta är ett öppet forum så är det inte särskilt seriöst att börja tipsa om att importera diverse mediciner och i högsta kvacksalverianda sälja och förmedla till varandra. Att dessutom uppmuntra till att stjäla injektionsmateriel från humansjukvården är ju riktigt lågt!

och: när det gäller införskaffandet av djur så måste man kalkylera med vissa kostnader. Jag tycker man ska räkna på årsbasis och slå ut det på kostnad per tacka räknat på hela flocken istället för att stirra sig blind på kostnaden för ett visst djur. Man får bestämma sig innan helt enkelt; avliva eller kontakta veterinär eller annan hjälp?

Tack för ordet/Bellaman

freeky

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 24 feb-11 kl 22:09 »
penovet?

Vet inte, finns det andra?Har letat lite i Fass men blir inte klok på den "boken" o:)

samaka

• Dalarna
« Svar #33 skrivet: 24 feb-11 kl 22:46 »

Vet inte, finns det andra?Har letat lite i Fass men blir inte klok på den "boken" o:)

Ethacilin

Gångtrött

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 24 feb-11 kl 23:44 »
Man får bestämma sig innan helt enkelt; avliva eller kontakta veterinär eller annan hjälp?
Hur tänker du nu? Hur ska man kunna bestämma sig innan hur man ska göra? Varje typ av skada/sjukdom är väl unik och varje sjukdoms- och skadetillfälle likaså så man kan ju knappast bestämma sig INNAN det inträffat hur man ska göra.. Självklart söker man information om man är osäker innan man vidtar några åtgärder om det nu inte är så att man inser att det redan är kört för djuret. Det är ju först efter man har sökt information som man kan ta ett vettigt beslut om man ska avvakta, göra något själv, avliva eller ringa ut veterinär.

Och att privatimportera mediciner är väl alternativt så det förslår..  ;D

freeky

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 25 feb-11 kl 07:49 »

Man får göra vad man kan för att få utgifterna att bli aningen mindre. o:)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #36 skrivet: 25 feb-11 kl 08:16 »

Man får göra vad man kan för att få utgifterna att bli aningen mindre. o:)

Sedan har jag fullt förståelse att det är recept och restriktioner på till exempel antibiotika, men kalksprutor???
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Gångtrött

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 25 feb-11 kl 08:56 »
Sedan har jag fullt förståelse att det är recept och restriktioner på till exempel antibiotika, men kalksprutor???
Visst, kalksprutorna kan ju döda djuret om man ger för mkt eller för snabbt, men å andra sidan så lämnar ju en del veterinärer bara ut sprutan och ber djurägaren sköta det hela med instruktioner om att hålla koll på hjärtrytmen. Det känns inte allt för långt bort att anta att det är ett sätt för veterinären att tjäna pengar, kalkbrist är ju trots allt inte en ovanlig åkomma..

freeky

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 28 feb-11 kl 16:09 »

Ja naturligtvis ska all medicinering ske under kontrollerade former, men efter ett antal gånger man hanterat penicillin vet man på ett ungefär hur mycke man ska ge, och när det är befogat att ge penicillin.Det är likadant med seleninjektioner, har man sett ett lamm med selenbrist ett par gånger vet man hur det ser ut. Man borde kunna få tillåtelse av vet. att hämta ut vissa preparat och behandla djuren efter att man haft dom på besök några gånger. DOM vet ju att man kan, men nu är ju regelverket som det är >:(

Bellaman

• Södermanland
« Svar #39 skrivet: 01 mar-11 kl 20:34 »
Hur tänker du nu? Hur ska man kunna bestämma sig innan hur man ska göra? Varje typ av skada/sjukdom är väl unik och varje sjukdoms- och skadetillfälle likaså så man kan ju knappast bestämma sig INNAN det inträffat hur man ska göra.. Självklart söker man information om man är osäker innan man vidtar några åtgärder om det nu inte är så att man inser att det redan är kört för djuret. Det är ju först efter man har sökt information som man kan ta ett vettigt beslut om man ska avvakta, göra något själv, avliva eller ringa ut veterinär.

Jag menar att man innan man skaffar djur får man beakta hur mycket pengar man är beredd på att lägga på dem - har man 20 tackor och ett veterinärbesök det året t.ex kostar 2000 kr så blir det en kostnad på 100 kronor per tacka det året...Vill man att djuren ska gå med vinst eller är man mer en hobbydjurägare?

Jag tycker inte alls att det är fel att via ett forum som detta kolla lite vad det skulle kunna vara för fel på ens djur men det verkar absurt och kvacksalvaraktigt att lägga upp ett lager importerade mediciner hemma. Du måste ju också kunna sålla information du får från internet. Och hur skulle du göra med karenstider? Eller har du inte dina får som livsmedelsproducerande djur?

Jag må vara enfaldig - men jag tror ju att det finns en anledning till att läkemedel inte släpps fritt. Antibiotikaresistens, djurskydd och konsumentsäkerhet?

Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 2 användare
peterm, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser