Hönsnät håller kaninen inne men knappast de som vill äta den ute

.
Vill du göra hagen säker så gräv ner staketstolpar varje 1,5 meter c,a halmetern under jord och så mycket du vill ha på ovansidan (jag har nöjt mig med c.a 150 cm) , fäst svetsat stålnät på utsidan och hönsnät på insidan (hönsnätet är mest till för att ungarna inte skall förirra sig ut utanför hägnet genom det mer grovmaskiga svetsade nätet). Längs med utsidan av det svetsade nätet(10-15 cm ifrån) fäster du tre strängar strömtrådar, den första c.a 5-7 cm över marken, den andra c.a 15-20 cm över marken och den sista strax utanför toppen på staketet inget djur kommer nu att varken kunna gräva sig under eller klättra över staketet utifran utan att komma åt strömtrådarna.
För att förhindra att kaninerna gräver sig ut så kan man antingen gräva ner staketet vid basen eller (vilket jag tycker är enklare) skrapa bort jorden från staketet in mot hagen en halvmeter och därefter rulla ut 50 cm brett hönsnätt som fästes i staket nätet runt om.
Sedan krattar man bara till baka jorden. Eller så rullar man bara ut nätet längs staketet, fäster det och fyller på med mer hjord. Gör man så behöver nätet inte ligga mer än några cm under jord. Kaniner gräver i regel nära staketet och slutar när de finner det liggande hönsnätet. Och även om de börjar gräva längre in så tar det minst ett par dar för dem att gräva sig ut så tar man bara en runda i hagen på kvällen och stampar igen alla påbörjade utgrävningar så är det lungt.
Sen är det nog så att om du bara ser till att hålla ett bra kaninhabitat innanför staketet så blir utbrytningsförsöken ganska få...visst dom gräver ändå, det ligger i deras natur, men groparna grävsinne i hägnet och unte ut mot friheten.
Mina kaniner älskar att gräva små hålor ner i marken under stora plastbaljor som jag lägger ut.
mvh/Fred