Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu ska här byggas  (läst 3044 gånger)

Insanity

Nu ska här byggas
« skrivet: 13 jul-06 kl 18:56 »
ett kaninhägn :D

Tycker min jätte Nemo ska bo lite mer lyxigt än vad han gör nu så alla tips mottages.

Hägnet ska byggas bakom vår ladugård och i höst ska en ramp gå upp mot väggen och då in i ladugården till en stor box så han även får det stort inomhus vintertid om han nu inte vill hoppa i snön. Tills dess innan det är gjort får han nöja sig med sitt sommarkaninhus.

Vi bor ju i småland, så här är stenigt och jävligt och förmodligen inte alls kul att gräva ner nät i marken.
Hur djupt ska nätet gå ner i marken?

Vi kommer använda 1,80 högt hönsnät, med riktigt finmaskigt nät nertill, så det borde han väl inte ta sig ut igenom? :)

Alla tips tas tacksamt emot!
« Senast ändrad: 13 jul-06 kl 18:59 av Insanity »
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Nu ska här byggas
« Svar #1 skrivet: 13 jul-06 kl 21:02 »
Hönsnät håller kaninen inne men knappast de som vill äta den ute  ;).

Vill du göra hagen säker så gräv ner staketstolpar varje 1,5 meter c,a halmetern under jord och så mycket du vill ha på ovansidan (jag har nöjt mig med c.a 150 cm) , fäst svetsat stålnät på utsidan och hönsnät på insidan (hönsnätet är mest till för att ungarna inte skall förirra sig ut utanför hägnet genom det mer grovmaskiga svetsade nätet). Längs med utsidan av det svetsade nätet(10-15 cm ifrån) fäster du tre strängar strömtrådar, den första c.a 5-7 cm över marken, den andra c.a 15-20 cm över marken och den sista strax utanför toppen på staketet inget djur kommer nu att varken kunna gräva sig under eller klättra över staketet utifran utan att komma åt strömtrådarna.

För att förhindra att kaninerna gräver sig ut så kan man antingen gräva ner staketet vid basen eller (vilket jag tycker är enklare) skrapa bort jorden från staketet in mot hagen en halvmeter och därefter rulla ut 50 cm brett hönsnätt som fästes i staket nätet runt om.
Sedan krattar man bara till baka jorden. Eller så rullar man bara ut nätet längs staketet, fäster det och fyller på med mer hjord. Gör man så behöver nätet inte ligga mer än några cm under jord. Kaniner gräver i regel nära staketet och slutar när de finner det liggande hönsnätet. Och även om de börjar gräva längre in så tar det minst ett par dar för dem att gräva sig ut så tar man bara en runda i hagen på kvällen och stampar igen alla påbörjade utgrävningar så är det lungt.

Sen är det nog så att om du bara ser till att hålla ett bra kaninhabitat innanför staketet så blir utbrytningsförsöken ganska få...visst dom gräver ändå, det ligger i deras natur, men groparna grävsinne i hägnet och unte ut mot friheten.
Mina kaniner älskar att gräva små hålor ner i marken under stora plastbaljor som jag lägger ut.

mvh/Fred
« Senast ändrad: 13 jul-06 kl 21:07 av Fred »
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Insanity

« Svar #2 skrivet: 14 jul-06 kl 07:35 »
Rovdjur, ivf utan vingar har vi inte så mycket av här.
Vi har ju hunden lös jämt och ständigt och han patrullerar för fullt och markerar revir neråt ladugården, och det verkar faktiskt hålla det mesta borta, iaf som vi vet.
Vi har alla hönor och ankor i behåll iaf och flertalet av dom går fritt :)

Men eltrådar kan nog vara nåt ändå kanske. Dumt att riskera något i onödan.

Tanken är väl att hans hägn ska bli iaf 15 meter lång och 4-5 meter bred och fullt med roligheter och allt är nog bättre än den bur på 3*1,5 meter buren har hoppar i nu skulle jag tro :D
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

Lena A

« Svar #3 skrivet: 14 jul-06 kl 08:48 »
Så här bor vår kanin på sommaren. Det är en gammal hundgård som är hennes bostad. Som tak använder jag bärnät, som skyddar mot flygande faror.

Belluschka

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 jul-06 kl 23:20 »
Mina dvärgkaniner äter sig igenom hönsnät......

Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser