Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad kan man odla på balkong  (läst 5745 gånger)

ekonomisanering

vad kan man odla på balkong
« skrivet: 19 feb-11 kl 11:41 »
Just nu har jag sått chili, paprika och tomater, men vill gärna ha mer grönt och nyttigt att sätta inonhus eller på balkongen så jag tar tacksamt emot tips på vad jag kan så mer.

melongurka

• Västergötland
SV: vad kan man odla på balkong
« Svar #1 skrivet: 19 feb-11 kl 17:27 »
Tycker du om kryddor så är det ett måste. Basilika kan bredsås i låda. Vid uppkomst plantera två plantor i samma kruka.Timjan och oregano är också tacksamma balkongväxter och lättodlade även om de tar lite tid  på sig. Sallad och Mangold är både snyggt och nyttigt.

Ralle

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 19 feb-11 kl 17:46 »
Potatis i hink
Jordgubbar i hängande krukor
Salvia osv....

Har du en instängd balkong får du ha koll på att det inte blir för varmt annars e de bara platsbristen som sätter stopp på odlingsmöjligheterna. :)

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #3 skrivet: 19 feb-11 kl 21:22 »
Vad kan man inte odla?

jag ska odla på en kompis balkong i år för att se hur mycket man kan få ut på en såpass begränsad yta. Det jag funderar på är:

Potatis - tänkte odla den i en gammal nätsoptunna med en sopsäck där jag fyller på med jord och vecklar upp plastpåsen allteftersom plantan växer.
Baljväxter
Ruccola
Minimajs
Gurka
Brysselkål
Melon går också om du binder upp den.

Alltså, satsa på saker som växer mest på höjden eller i amplar.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 19 feb-11 kl 22:25 »
ärtor och bönor... gurkor..tomater..pumpor..squash.. gräslök..sallat..ringblommor..
Fjäderfän och kaniner

christelle

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 21 feb-11 kl 22:04 »
Just nu har jag sått chili, paprika och tomater, men vill gärna ha mer grönt och nyttigt att sätta inonhus eller på balkongen så jag tar tacksamt emot tips på vad jag kan så mer.
Gräslök, persilja, vitlök att klippa av hela sommaren allt i välgödslade krukor och sen revfria månadssmultron som oxå kommer igen hela sommaren. Plocksallad i olika färger i låda och sockerärtor och några störvaxbönor :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

GreenPagan

• Småland
    • Finnaholm
« Svar #6 skrivet: 24 feb-11 kl 03:03 »
Precis som flera andra här skulle jag rekommendera att satsa främst på kryddor. Du har inte tillräckligt med plats på en balkong för några betydande mängder grönsaker ändå. Jag har odlat vildtomat, skogssmultron, paprika och chili på min balkong i flera år men det ger bara bär för lite plock medan man sitter på balkongen eller för en måltid. Det är slut på en dag eller två oftast. Den förädlade jordgubben är nog bättre än smultron på balkong då den ger mer frukt i förhållande till plats. Vilka kryddor du ska satsa på beror ju på personligt tycke och smak men de vanliga: basilika, oregano, timjan, salvia (gärna den vita / heliga, den är skitsnygg och i mitt tycke både godare och roligare att odla) brukar gå finemang. 

Förutom nyttoväxter vill jag varmt rekommendera "blomman för dagen" som klätterväxt på balkongräcket/väggen. Helt underbar snabbväxande blomma som kan ge nästan en "vägg" av grönska och nya blommor varje dag. Fast vill du maximera nyttan så är nog ärtväxter bättre att ha klättrande.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #7 skrivet: 26 feb-11 kl 18:14 »
Bladgrönsaker i omgångar fungerar bra. Sådde också en låda med kålbladsgrönsaker (typ tatsoi, mizuna och allt vad de heter) som jag skördade av kontinuerligt hela säsongen. Under högsommaren vill de dock gärna gå i blom. Blir bäst kvalitet på juni-skörden.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

karsan

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 27 feb-11 kl 02:12 »
Håller med övriga, men vill också slå ett extra slag för sockerärter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

666 gäster, 1 användare
pohlare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser