Precis som flera andra här skulle jag rekommendera att satsa främst på kryddor. Du har inte tillräckligt med plats på en balkong för några betydande mängder grönsaker ändå. Jag har odlat vildtomat, skogssmultron, paprika och chili på min balkong i flera år men det ger bara bär för lite plock medan man sitter på balkongen eller för en måltid. Det är slut på en dag eller två oftast. Den förädlade jordgubben är nog bättre än smultron på balkong då den ger mer frukt i förhållande till plats. Vilka kryddor du ska satsa på beror ju på personligt tycke och smak men de vanliga: basilika, oregano, timjan, salvia (gärna den vita / heliga, den är skitsnygg och i mitt tycke både godare och roligare att odla) brukar gå finemang.
Förutom nyttoväxter vill jag varmt rekommendera "blomman för dagen" som klätterväxt på balkongräcket/väggen. Helt underbar snabbväxande blomma som kan ge nästan en "vägg" av grönska och nya blommor varje dag. Fast vill du maximera nyttan så är nog ärtväxter bättre att ha klättrande.