Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När på våren "börjar jobbet"?  (läst 4881 gånger)

Just_me

• Småland
När på våren "börjar jobbet"?
« skrivet: 17 feb-11 kl 21:06 »
Jag har lite tankar på att höra med grannbonde om han vill ha hjälp på gården mot att han står ut med dumma frågor om allehanda ting :)
Men jag vill gärna vara liiiite påläst innan.
När tex börjar jobbet för bönderna? Antar att det är plogning som kommer först?

Han har stora åkrar med havre och sockerärtor. När sås det och gör man nått förarbete?

Tänkte läsa på om de bägge sorterna för att ha lite hum om saker. För gott om dumma frågor blir det nog ändå :P

Sen undrar jag om det är stor skillnad på att köra hjullastare och traktor? Har kört en del hjullastare men bara med skopa under vintern.

Jennyt

• Västergötland
SV: När på våren "börjar jobbet"?
« Svar #1 skrivet: 17 feb-11 kl 21:32 »
Ja, till att börja med heter det plöja....hihihi.... ploga gör man med snön påvintern ;D :-* :-* :-*

Man plöjer när jorden "reder" sig. När det inträffar beror på när tjälen går ur jorden och sedan ska det torka upp lite... så att jorden inte är ett enda stort klet..... efter det harvar man och sedan sår man.

Jag har inte kört hjullastare, men kan inte tänka mig att det är någon större skillnad mot traktor.... skillnaden mot en bil är ju att man har skopan framför som sveper iväg när man svänger.... och den har du ju på hjullastaren oxå....

Lycka till med dina planer ;) :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Just_me

• Småland
« Svar #2 skrivet: 17 feb-11 kl 21:36 »
Ja, till att börja med heter det plöja....hihihi.... ploga gör man med snön påvintern ;D :-* :-* :-*

Man plöjer när jorden "reder" sig. När det inträffar beror på när tjälen går ur jorden och sedan ska det torka upp lite... så att jorden inte är ett enda stort klet..... efter det harvar man och sedan sår man.

Jag har inte kört hjullastare, men kan inte tänka mig att det är någon större skillnad mot traktor.... skillnaden mot en bil är ju att man har skopan framför som sveper iväg när man svänger.... och den har du ju på hjullastaren oxå....

Lycka till med dina planer ;) :-*

AH!! Bara för att jag vände mig om och såg att grannen var här och ploga åt oss som jag skrev ploga  ;D Pinsamt värre, men men!

Okej, ja då får jag nog fråga han helt enkelt när ungefär det brukar bli.
Tänkte ta mod till mig och gå över nästa vecka och fråga då han skulle på skidsemester nu en vecka. Kan ju inte få mer än ett nej,  hehe

Jennyt

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 17 feb-11 kl 21:40 »
De flesta av oss tycker ju faktiskt att det är kul att svara på frågor.... då känns det ju som om man faktiskt kan någonting ;) ::)

Jag håller tummarna för dig
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

esten

• -
« Svar #4 skrivet: 17 feb-11 kl 21:43 »
Har du kört hjullastare så har du traktorvana och det är det som räknas . Att hantera traktorn på åkern lär du dig snart .

Just_me

• Småland
« Svar #5 skrivet: 17 feb-11 kl 21:51 »
Okej, kanske är ganska likt med traktor då :)

Ja, jag hoppas på ett ja, han är otroligt trevligt! Pratar non stop :P 
Det vore så skönt om man hade lite praktik träning innan man köper en gård. Nu kommer jag ju inte ha traktor så där direkt men kan ju inte skada  att prova på det ändå:)

Xoot

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 feb-11 kl 22:01 »
Det är smidigare att arbeta med en hjullastare då du har mer precision när du ska svänga till med skopan.
Att köra traktor är som att köra bil förutom att den är slö och jävligt tung och hårdkörd.
Kanske svårt att se för skopan om den är monterad.

Det enda du ska fråga är vilken spak som gör vad för uppgift.  ;)

Just_me

• Småland
« Svar #7 skrivet: 18 feb-11 kl 08:58 »
Är det sockerärt så det inte är foderärt? *Bara en nyfiken fråga*  :-[

Nä, det är sockerärter :) Gott som bara den!

Just_me

• Småland
« Svar #8 skrivet: 18 feb-11 kl 08:58 »
Det är smidigare att arbeta med en hjullastare då du har mer precision när du ska svänga till med skopan.
Att köra traktor är som att köra bil förutom att den är slö och jävligt tung och hårdkörd.
Kanske svårt att se för skopan om den är monterad.

Det enda du ska fråga är vilken spak som gör vad för uppgift.  ;)

Aha, okej! Jo det är ju olika på alla hjullastare med nästan har jag märkt :)

Jörgensen

• bryttjorp.se
« Svar #9 skrivet: 18 feb-11 kl 09:33 »
Där jag bor, utanför linköping i östergötland så plöjer man snö också. Låter dock lite konstigt för en inflyttad men man vänjer sig.

Citera
Ja, till att börja med heter det plöja....hihihi.... ploga gör man med snön påvintern   

*Janne Jörgensen*

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 3 användare (2 dolda)
pragmatic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser