Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hundskit som gödsel?  (läst 13919 gånger)

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
Hundskit som gödsel?
« skrivet: 17 feb-11 kl 14:00 »
Har ju några  o:) hundar och det blir ju en del skit som plockas upp på tomten efter dessa.

Går det att använda som näring till mina odlingar? Vilket kärl är isf bäst att lägga det i? De alternativ jag har är hushållskomposten eller behållaren där jag slänger hönsens "rester".

Kattens skit spolas ner då jag inte är intresserad av toxoplasmos, men den kanske kan läggas i hönsskitsbehållaren och användas när det brunnit?
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
SV: Hundskit som gödsel?
« Svar #1 skrivet: 17 feb-11 kl 15:02 »
Bra fråga. Längs en sträcka där "ingen" plockar upp skiten efter hundarna växer det extremt bra, så kvalitén på skiten är det nog inget fel på. Frågan är bara hur nyttigt det är att odla i.

Jag skulle gärna vilja lägga till en fråga, vad brukar man göra med hundskiten som hamnar i "hundbajspapperskorgarna"? Inte så att jag är sugen på att använda själv, men det borde väl vara en potentiell resurs för parkförvaltningar och liknande.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #2 skrivet: 17 feb-11 kl 15:08 »

Jag skulle gärna vilja lägga till en fråga, vad brukar man göra med hundskiten som hamnar i "hundbajspapperskorgarna"? Inte så att jag är sugen på att använda själv, men det borde väl vara en potentiell resurs för parkförvaltningar och liknande.

Tror inte de är intresserade av en sådan kladdig hantering som det blir att särskilja bajs från påsar  8)
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #3 skrivet: 17 feb-11 kl 15:14 »
Hundskit ska inte användas till grönsaker mm då gäller skit från växtätare.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Vilse

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 feb-11 kl 15:24 »
När jag bodde utomlands såg jag en speciell kompostbehållare såld för hundbajs.
Skulle stå i egna trädgården och förmultna.
Men läste aldrig något om vad att använda komposten till.

nån som gjort ett hål i trädgården
http://www.cityfarmer.org/petwaste.html

Gör en ctrl F dog
på nedanstående länk
http://www.cleanairgardening.com/accessories.html

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #5 skrivet: 17 feb-11 kl 15:42 »
På sommaren har jag en tunna med vatten som jag lägger hundskiten i sen får det ligga o dra innan jag använder det till mina sommarblommor, det blir fina blommor.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 17 feb-11 kl 15:44 »
Är det bara jag som äcklas av tanken ?!
Jag skulle inte vilja käka nåt som odlats i hundskit  :-X
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Vilse

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 feb-11 kl 15:46 »
Är det bara jag som äcklas av tanken ?!
Jag skulle inte vilja käka nåt som odlats i hundskit  :-X

Grisskit som gödsel,,inte heller tilltalande,,,

men jag tror vi pratar skit som varit skit så länge och komposterats till nått annat :)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 17 feb-11 kl 15:49 »
Hmm men ändå just skit från rovdjur  :-X
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Vilse

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 17 feb-11 kl 15:55 »
Grisarna får ju blandad mat.
De grisar jag stött på har fått både säd och slaktrester och mejeriöverblivet.

Dom flesta hundarna i dag får väl torrfoder?

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #10 skrivet: 17 feb-11 kl 16:03 »

men jag tror vi pratar skit som varit skit så länge och komposterats till nått annat :)

Precis, det ska ha brunnit och blivit gödning och kommer vara blandat med hönsskit, höns äter ju maskar, är de då också rovdjur?  ::)

esten

• -
« Svar #11 skrivet: 17 feb-11 kl 16:15 »
Hundskiten är nog inte smart till grönsaker iom att vi har fått in dvärgbandmasken i landet nu . Lite beroende på var man bor än så länge . Men säker blir man inte .

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #12 skrivet: 19 feb-11 kl 12:24 »

Jag har ätit tomater som odlat i människobajs  :-[

Var på studiebesök på Högbytorp i Bro, där serverades dessa..
Där växte även jättestora, fina solrosor!

http://www.ragnsells.se/Vad-vi-gor/Nagra-av-vara-anlaggningar/StockholmHogbytorp/
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

pyromanen

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 19 feb-11 kl 13:31 »
För att undvika mindre trevliga "kretslopp" (diverse inälvsmask mm) så skulle jag kompostera hund och/eller männsikoskit separat och använda det för gödsling av nåt man inte äter eller kanske nåt man äter delar på som sitter högt upp så det man äter inte varit i direktkontakt med jorden (t.ex. gräva ner det intill vinbärsbuskarna).  Skulle inte kännas trevlig att ha i lannet bland sallad och mörötter!!!

Sågaren

• Medelpad
« Svar #14 skrivet: 16 apr-11 kl 17:18 »
det förekomer att man odlar i människoskit och det måste väll vara äckligast av allt då mäniskor ju äter en massa konstigt som godis läsk och mediciner.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

fauve

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 16 apr-11 kl 17:34 »
Predator/asätarskit överlag är inget jag skulle välja att gödsla med eller ens lägga i komposten.

Ska man gödsla så är det med skit från allätare och grönfoderätare enligt mig i alla fall.

Personligen så bränner jag upp hundskiten som krattas upp här på gården tillsammans med kattskiten från kattlådorna (har papperspellets i lådorna)

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #16 skrivet: 16 apr-11 kl 17:44 »
Gräsmattan växer ju som grönast där jyckarna bajsat, så jag brukar kratta ut högen över en bit alternativt lägga det i rabatten.. men skulle inte använda den till att gödsla mat.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #17 skrivet: 18 apr-11 kl 22:03 »
Äckligt vet jag inte. Bajs av olika slag är bra att få in i kretsloppet där det går. Men man ska nog tänka sig för ifall man oroar sig för patogener, tungmetaller eller vad det nu kan tänkas finnas.
Följa någon bra komposteringsguide för fekalier lär vara en början. Kanske kan patogener dödas med kraftig höjning respektive sänkning av pH osv.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #18 skrivet: 18 apr-11 kl 22:14 »
Skit som skit tänker jag. Idag tömde jag faktiskt kattlådan på komposten, tänkte att både skiten och leran frånkattsanden kanske kan vara bra bland alla löv, torv och spån från hönshuset mm trädgårdsavfall. Å andra sidan lär det ligga i komposten länge och jag har ändå ingen odlig... kanske hamnar det i nån rabatt nån gång i framtiden.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 21 apr-11 kl 10:07 »
Makalost bra bok om skit som resurs inom jordbruk:

http://www.amazon.com/Holy-Shit-Managing-Manure-Mankind/dp/1603582517

Rekommenderas varmt for all som vill bli skitfralsta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

697 gäster, 4 användare (1 dolda)
tuslus, peterm, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser