Jag har känt länge att jag vill göra allt jag behöver i mitt liv själv,så har tänkt på att göra min egen tandkräm.Idag blandade jag:I ett keramik krus:lite örtte(d går att ta vilken som helst) och sen hällde jag ner bockhorns klöver pulver(d sväller)blandade med en gaffel tills pulvret löst sej(låt dra en stund).Lite fakta om bockhornsklövern.Bockhorns klöver är:Inflammations hämmande,därför e den bra till tandkräm.Jag borstar även tandköttet och gommen.Bockhorns klövern hjälper även vid:för bättre matsmältning,,stimulerar mjölk produktionen,lenande,livmoders stimulerande,sänker blodsocker halten om den drickes.D sägs att gravida ej skall dricka den eftersom den stimulerar livmodern(möjligen missfall),även insulinberoende ska iakta försiktighet.Använd växtdel:Frön,hela växten.Den kan även användas med stor framgång som:tinkturer,avkok,dekokter,omslag,kapslar.Jag tycker den smakar bättre än den köpta.Jag vet ej vad d har stoppat i den köpta,men nu vet jag vad min tandkräm innehåller.Nästa gång ska jag prova ett annat örtpulver.Lycka till
Nu har jag borstat tänderna 3 ggr,tycker inte om smaken speciellt men den känns bra.Så jag blandade ett munvatten av 2 droppar pepparmintsolja å lite vatten,mycket fräscht.D går säkert att tillsätta pepparmintsoljan i tandkrämen,ska testa d i kväll.Nu har jag hällt några droppar pepparmyntsolja i tandkrämen,definitivt bättre smak nu.
Idag den 21/2 på morgonen upptäckte jag att min tandkräm hade jäst,borstade iallafall men d smakade inte så bra.Så nu vet jag att d e bra att göra en liten sats som räcker i 4 dagar.
En annan sak om bockhornsklövern,om du fryser så ta en tesked av örten blanda i varmt vatten,drick.D smakar inte så gott men d värmer ska jag säga,i hela kroppen strömmar en härligt varm känsla.