Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pellets  (läst 6824 gånger)

Liro

• Gäst
Pellets
« skrivet: 13 feb-11 kl 23:23 »
Jag köper Oxbows Bunny T till mina två kaniner, detta är dock väldigt dyrt. När jag var på djuraffären härom dagen så hade de 25kg säck med pellets som hette Carrier. Jag har även sett svenska foders säckar med marsvin & kaninfoder. Vilket skulle ni välja? Är det ngn som har erfarenhet av dessa två olika foder?

Beatrice Aurore

• Gäst
SV: Pellets
« Svar #1 skrivet: 14 feb-11 kl 06:53 »
Mina kaniner får Sv. Foders pellets för Kanin & Marsvin och det funkar bra här.

Gösta

« Svar #2 skrivet: 14 feb-11 kl 18:26 »
Beror helt vad du ska ha dina kaniner till.
Är det sällskap kan du mycket väl använda hö av bra kvalité och havre eller krossad korn.
Skall de gå i produktion (minst 3 kullar/år) bör de ha ett högre råprotein.
Carrier går utmärkt men är lite för dyrt. Rabbfor är likvärdigt. Stampe är ett underhållsfoder där säden går lika bra.
Gösta

Liro

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 feb-11 kl 18:30 »
Det är sällskapskaniner (REX), hade ev tänkt ta en kull ungar i vår.

Sussilo

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 feb-11 kl 18:34 »
Mina kaniner får Sv. Foders pellets för Kanin & Marsvin och det funkar bra här.

Samma här, men mina är bara sällskap inte i produktion av något slag.

Gösta

« Svar #5 skrivet: 14 feb-11 kl 18:51 »
Glöm pellets! Helt onödig utgift i båda fallen. Komplettera med en morot i veckan och gärna lite kvistar från lövträd. Detta mera som omväxling och terapi. Har ni tillgång till krossat korn så är det lite bättre än havre. havren är lite fetare än kornet.
Gösta

Sussilo

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 feb-11 kl 18:57 »
Glöm pellets! Helt onödig utgift i båda fallen. Komplettera med en morot i veckan och gärna lite kvistar från lövträd. Detta mera som omväxling och terapi. Har ni tillgång till krossat korn så är det lite bättre än havre. havren är lite fetare än kornet.
Gösta

Ok, bra att veta då min fodersäck är på upphällningen. Grönsaks- och fruktavfall får de när det finns och grenar, ris och kvistar har de gott om  :)!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 14 feb-11 kl 22:18 »
Det finns dock en liten risk för brist på e-vitamin och selen om man inte ger nån form av pellets eftersom våra marker är väldigt selen-fattiga (och därmed vårt hö), och selen-brist är en av de saker som man främst misstänker kan orsaka så kallad kaninförlamning hos ungar.

Har man bara två kaniner tycker jag dock inte att man ska behöva fundera på hur mycket fodret kostar. Oxbow är enligt många ett riktigt premium-foder, och har du råd att fortsätta ge det så skulle jag nog föreslå att du gör det om kaninerna mår bra på det. Jag ger Edels kaninfoder, och mina kaniner mår prima.

Anledningen till att jag har valt att inte ge Rabbfor är att jag är skeptisk till den stora mängden soya. Jag vill inte äta genmodifierade grödor själv, och inte heller äta djur som fötts upp på gmo-produkter, och soya är ofta genmodifierat.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Liro

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 15 feb-11 kl 16:00 »
Ja jag har råd att ge Oxbow, det är gubben min som tycker att det är lite väl lyxigt  8) för små kaniner, lilla påsen kostar 210kr, min hona har känslig mage så det var därför jag började med det fodret.  Det får nog bli till att fortsätta med oxbow ändå för det verkar ha högst % fiber jämfört med de andra två jag frågade om.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 15 feb-11 kl 16:22 »
Ja jag har råd att ge Oxbow, det är gubben min som tycker att det är lite väl lyxigt  8) för små kaniner, lilla påsen kostar 210kr, min hona har känslig mage så det var därför jag började med det fodret.  Det får nog bli till att fortsätta med oxbow ändå för det verkar ha högst % fiber jämfört med de andra två jag frågade om.

Ja, det finns nog inget annat foder på den svenska marknaden som ens kommer i närheten av Oxbows fiberhalt. Så fortsätt med det du. Strunta i gubben.  ;D
Du kan ju föreslå att skaffa en stor hund istället och berätta hur mycket mat en sån sätter i sig och hur mycket det skulle kosta.  ;) Allt är relativt!  ;D

/Sara

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #10 skrivet: 15 feb-11 kl 18:21 »

Våra kaniner får Stampe från Granngården  :)
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

challe:)

• Småland
« Svar #11 skrivet: 15 feb-11 kl 19:18 »
jag ger carrier utblandat med havre till mina kaniner ;)
Här bor hästar,hund,katter, Blekingeankor, höns:sebright, dv kochin,silkes,lomhann, dorking och ett gäng blandraser!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 15 feb-11 kl 19:43 »
Nog finns det foder på den svenska marknaden som har minst lika högt fiberinnehåll, till exempel det timotejhö som pelletsarna tillverkas av. Jag instämmer helt i Göstas svar ovan.

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #13 skrivet: 15 feb-11 kl 20:13 »
Oxbow BB/T (underhällsfoderet) blir nok for magert om du skal ha kullar på dina kaniner. Jag vet om et par norska "Oxbow-uppfödare" som har dvärgvädur. Dom bruker Oxbow sitt ungdjursfoder till avelsdjur/ungdjur och till alla om vintern.

Jag ville heller köpt et svenskproduserat foder. Varfor shippa timotei över havet när det finns i Sverige?  ;)
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Bokdungen

• Skåne
    • Bokdungen.se
« Svar #14 skrivet: 15 feb-11 kl 20:16 »
När vi höll på med belgiska jättar fick de Rabbfor + hel havre + betfor (40-40-20), vi inbillar oss att den feta havren gav dem fina pälsar (fick ofta höga poäng och komplimanger på utställningar) och rabbforet gav bra tillväxt och höga poäng på kropparna. Betfor vet jag inte riktigt vad det gjorde men man vill ju inte ändra något som funkar.  :)

Nu har vi bara små sällskapskaniner och har slutat med betfor (därför att de j*vla säckarna väger 40 kg!  :-X ), bytat till Galant istället för Rabbfor därför att rabbforet var slut och Galanten innehöll samma saker och samma näringsvärden men var lite "svagare". Portionerna innan låg på upp till 4 dl (för växande ungdjur BJ) och nu ca 10 pelletsar för gotlands... 

Andelen soya är inget vi funderat på men när vi läste tråden har vi börjat fundera på att bara köra säd och hö. Får fundera lite på det...

Liro

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 16 feb-11 kl 19:43 »
Jag ska alltså köra med Oxbow BB 15/23 för ungdjur och diande/havande ett tag innan jag parar henne samt under tiden hon diar de små? Hon tål inte att blanda en massa saker därför ger jag bara hö och pellets samt morot, tro mig att jag har testat med allt och gett lite i taget under lång tid men hennes mage ballar ur totalt. Hon är i jättefint hull och mår bra och är pigg och glad så jag tror inte det går någon nöd på henne med bara hö och pellets och morot. Hon får just nu en halv deciliter pellets om dagen enligt doktorns ordination, ska han tyckte inte hon skulle ha mera än så av Bunny T.

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #16 skrivet: 18 feb-11 kl 22:58 »
..tro mig att jag har testat med allt och gett lite i taget under lång tid men hennes mage ballar ur totalt. Hon är i jättefint hull och mår bra och är pigg och glad så jag tror inte det går någon nöd på henne med bara hö och pellets och morot. Hon får just nu en halv deciliter pellets om dagen enligt doktorns ordination, ska han tyckte inte hon skulle ha mera än så av Bunny T.

Är det ett vanligt problem hos kanin? Är det ok att föra "magproblemskaningener" vidare?

:-[
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Gille

• -
« Svar #17 skrivet: 19 feb-11 kl 08:16 »
Gösta
Hel korn går också bra :)
Kaninuppfödare och pelargontant.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #18 skrivet: 19 feb-11 kl 11:23 »
Det finns dock en liten risk för brist på e-vitamin och selen om man inte ger nån form av pellets eftersom våra marker är väldigt selen-fattiga (och därmed vårt hö), och selen-brist är en av de saker som man främst misstänker kan orsaka så kallad kaninförlamning hos ungar.

/Sara

Här har vi haft kaniner i flera ar nu och aldrig haft förlamning hos ungar trots säkert nagra hundra stycken ungar. Kör helt utan pelletts - men med saltsten för vissa individer - och det funkar bra här.
För sällskapskaniner som inte producera och inte utsätts för pafrestningar ska väl naturligt foder räcker till?

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #19 skrivet: 19 feb-11 kl 11:43 »
Här har vi haft kaniner i flera ar nu och aldrig haft förlamning hos ungar trots säkert nagra hundra stycken ungar. Kör helt utan pelletts - men med saltsten för vissa individer - och det funkar bra här.
För sällskapskaniner som inte producera och inte utsätts för pafrestningar ska väl naturligt foder räcker till?

/Januschka

Ja, det är möjligt att det ska räcka, men efter att ha förlorat nästan en hel säsongs ungar till kaninförlamning så vill jag i alla fall nämna risken. Det är INTE kul att vara nervös varje morgon man ska gå ut till kaninerna bara för att man tror att man ska finna ännu en död/halvdöd unge.  :'(

/Sara

Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 3 användare (1 dolda)
Sussare, isa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser