Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska jag plantera?  (läst 4458 gånger)

Erik

• Gäst
Vad ska jag plantera?
« skrivet: 10 feb-11 kl 22:17 »
Jag har ca 1ha över som jag ej kommer att utnyttja i år, jag skulle vilja plantera någonting skoj på den plätten men vet inte riktigt vad, det ska vara någonting som bara är att så och sedan sköter sig själv, funderade ett tag på att plantera solrosor mest för att jag tycker det skulle vara fint med ett hav av solrosor att titta på :P eller så får det bli något annat skoj, har ni något bra tipps?

/Erik

tench

• -
    • Solrot
SV: Vad ska jag plantera?
« Svar #1 skrivet: 11 feb-11 kl 11:12 »
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Erik

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 feb-11 kl 11:58 »
Nja problemet är att jag har ett rovdjursstängsel runt marken och jag är rädd att viltbete skulle locka till sig alldeles för många älgar som kommer riva mitt stängsel :(

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #3 skrivet: 11 feb-11 kl 12:21 »
Om du ska odla den marken nästa år så vore nån gröngödslingsväxt lämplig. Solros är ingen dum idé: http://www.fobo.se/artiklar/vaxtodling/godsling/solros.shtml
Honungsört är också vackert, doftar gott och gillas av insekter.
Andra förslag: http://www.fobo.se/artiklar/vaxtodling/godsling/grongodsling_oversikt.shtml

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #4 skrivet: 11 feb-11 kl 12:24 »
Om du inte ska använda det du sår så finns det ju mängder av vackra blommor. Solrosor är ju en väldigt bra idé, en hel åker är ju imponerande vackert och så ger du vintermat till fåglarna.

Annars kanske lin kan passa? Ett blått hav av linblommor är vackert och passar kulturmässigt bra in i Sverige.

Om du ska använda åkern framöver kanske du ska passa på att gröngödsla, men det är ju inte särskilt skoj...

Jag vet inte var eller hur du bor eller vad du har för förutsättningar men sommarblommor för självplock till en billig penning kan locka till spännande möten med förbipasserande.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 11 feb-11 kl 12:30 »
honungsört,rödklöver och vitsenap..då blir fåglarna glada och plöjer du ner det i marken till hösten så tillför det näring till jorden :D
Fjäderfän och kaniner

Tindrah

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 11 feb-11 kl 12:34 »
...och fjärilarna, glöm inte fjärilarna. :) De har minskat enormt i antal under de senaste åren och kan behöva lite stöttning med honungsstinna matväxter som t.ex. gröngödslingsväxterna som nämns ovan.

Erik

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 11 feb-11 kl 12:42 »
Någon som vet var jag köper större mängder frön tex sommarblommor eller solrosor. är ju som sagt inte så smidigt att köpa massor med småpåsar i trädgårdshandeln :P

grimbart

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 11 feb-11 kl 12:52 »
köp en säck med solrosfröer som man matar småfåglar med...
Fjäderfän och kaniner

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #9 skrivet: 11 feb-11 kl 12:55 »
Kanske några bikupor i ditt hav med blommor?

grimbart

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 11 feb-11 kl 12:56 »
Kanske några bikupor i ditt hav med blommor?
eller lite upponervända lerkrukor lite här och där till humlorna...
Fjäderfän och kaniner

Tindrah

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 11 feb-11 kl 13:00 »
...och en bänk så man kan sitta och njuta av hela härligheten.  ;D

Ett hav av vallmoblommor är ju också fantastiskt vackert! Speciellt blandat med blåklint och korn. :)

Erik

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 11 feb-11 kl 13:02 »
Jag har en granne någon km bort som har bin så tänkte fråga om han ville ha några kupor ståendes här om jag planterar något fint
:)

tench

• -
    • Solrot
« Svar #13 skrivet: 11 feb-11 kl 13:03 »
Någon som vet var jag köper större mängder frön tex sommarblommor eller solrosor. är ju som sagt inte så smidigt att köpa massor med småpåsar i trädgårdshandeln :P
Hör med Olssons. De säljer blomsterfröblandningar för extensiv odling.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

christelle

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 11 feb-11 kl 13:04 »
Jag har ca 1ha över som jag ej kommer att utnyttja i år, jag skulle vilja plantera någonting skoj på den plätten men vet inte riktigt vad, det ska vara någonting som bara är att så och sedan sköter sig själv, funderade ett tag på att plantera solrosor mest för att jag tycker det skulle vara fint med ett hav av solrosor att titta på :P eller så får det bli något annat skoj, har ni något bra tipps?

/Erik
Lyckans ost :)  korta(re) solrosor, spånadslin och ringblommor i trasmatterandning - med dill som enfärgade ränder :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Erik

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 22 feb-11 kl 08:40 »
Hr nu nästan bestämt mig för solrosor :P men vill ju gärna ha fina i olika färger typ dessa http://www.runabergsfroer.se/?p=251

Men blir lite dyrt om man ska köpa så det räcker till ett hektar, hur mkt frö går det åt till ett hektar? och någon som vet vart jag hittar billigast fröer?

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #16 skrivet: 22 feb-11 kl 16:37 »
Hr nu nästan bestämt mig för solrosor :P men vill ju gärna ha fina i olika färger typ dessa http://www.runabergsfroer.se/?p=251

Men blir lite dyrt om man ska köpa så det räcker till ett hektar, hur mkt frö går det åt till ett hektar? och någon som vet vart jag hittar billigast fröer?

som grimbart skrev ovanför, köp en säck som är ämnad till att fodra småfåglar med. det blir visserligen bara gula solrosor men ett helt hav är väldigt vackert. så kan du slänga i lite färgade sorter oxå.

Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser