Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ till slakteriet  (läst 14876 gånger)

lj

• Övriga världen
SV: Alternativ till slakteriet
« Svar #40 skrivet: 09 feb-11 kl 09:44 »
Existens; Däremot tycker jag att det är en icke-fråga i denna tråden...   TS har deklarerat att han inte vill fiffla.. och att sälja 15 lamm till folk som inte har gård eller nånting i syfte att kalla det för att köparen sen slaktar sitt eget djur, är ju givetvis att fiffla och försöka kringgå regler. 

Kan inte riktigt förstå att det är fiffel att sälja till någon som inte har produktionsplats nummer.

Som Stabon påpekar har Ordbruksverket ansvar för smittskyddet. Lämnar inte djuren gården levande, smittar de väl inte någon?
Vill man vara riktigt säker kan man ju skriva till verket och begära att de tolkar regelverket.
Man ska naturligtvis följa sin moraluppfattning men är det inte regelvidrigt, varför avstå en handling, det måste man göra ibland, ibland är det rent av en skyldighet.
--------------------------------------------------------------------------------

Kan berätta att jag hälsade på en gubbe som dagen efter fårslakt fick oanmält besök av Länsstyrelsen. Låg fårfällar högt och lågt o han slapp ur sig att nu blir ni väl inte glada. Inspektörerna sa att att de bara bryr sig om det levande. 

Feffe

• Gotland
« Svar #41 skrivet: 09 feb-11 kl 10:00 »
Det ser onekligen nattsvart ut att lyckas med detta. Och jag som ser mig som the good guy  o:) det är på min sida reglerna borde vara!

I min uppgivenhet googlade jag runt endel igår och läste att jägare får sälja kött till konsument, butik eller restaurang sålänge det är små volymer. Små volymer innebär upp till 25 älgar, 75-100 hjortar, 250 rådjur eller 10 000 småvilt per år om de är oflådda. Flådda djur har lite högre krav, eller rättare sagt, inga krav alls, utan bara minde volymer; kött från 1 älg eller 10 rådjur per år. För kött från småvilt är gränsen satt till 1000 småvilt per år.
Hur motiverar man detta!??! Vad är skillnaden mellan köttet från ett vilt djur och ett djur uppfött i småskaligt jordbruk?

Antar att jägarna har betydligt bättre lobbyister än småbrukande hobbybönder.
Just nu står vi i att titta på reglerna för ett gårdsslakteri (ja det är galet för våra kvantiteter, men ett alternativ!) och att börja lobba för en reglerändring, får jägarna borde vi få!!!

Ett annat problem som vi på öjn har med slakteri (om man nu vill nyttja dem) är ju att få skicka dit sina djur överhuvudtaget. Små kvantiteter med höstlamm kan man glömma att få skicka från augusti fram till jul när höstlamm skall slaktas. Har man vårlamm, ja då är det annorlunda, men även som TS inser jag att detta är för en annan tråd...
Bor tillsammans med frun på en liten gotländsk gård och har Finullsfår, Blekingeankor, Skånsk blommehöna, ett par bikupor och två randiga småtigrar.

Existens?

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 09 feb-11 kl 10:26 »
Tja..det ÄR inte omöjligt att bygga ett micro-slakteri, är du lite händig och kan bygga själv, jagar rätt på begagnat material så behöver det inte kosta skjortan. Gå in på Blocket t.ex och sök på 'kakel' eller 'klinkers' får du se..där finns restposter som gott räcker till ett helt slakteri, det är ju inte så kinkigt med färger och storlekar till sånt, det går ju att pussla ihop.
Och veterinärkostnaderna har myndigheterna gjort nåt åt, så det är inga blodiga (   :P  ) kostnader längre.  Det som egentligen kostar mest är kyla..kylaggregat är eftertraktade.  Och sen kostar det en rejäl dos envishet att stångas mot myndighetsperosner som inte förstått sin uppgift.

Vilt har en helt annan lagstiftning..och egentligen vet jag inte varför.

Men det finns ju en logik i att det inte går att göra så som du tänkte dig från början.. Skulle alla få sälja lagligt utan kontroll, så kunde vi ju lika väl skrota livsmedelslagstiftningen.

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #43 skrivet: 09 feb-11 kl 10:49 »
Nja förenklar du inte nu Existens? Vi är mitt uppe i ett kylrums/styckrums-byggande och har väl inte satt mig in direkt i alla regler men ska man både slakta och stycka själva (vilket vi eg vill) är det väldigt stora krav på dels personalhygienutrymmen (herregud när vi har boningshuset 100 m bort) samt att man inte kan flå och stycka i samma lokal. TROR JAG! Stränga regler finns om s.k korskontamination dvs rena och smutsiga vägar får inte korsas.
Vi har byggt om ett gammalt stall som har två avdelningar. Ena "rummet" är tänkt att stycka i och andra är nu kylrum med plats för 12-15 älgar i helkropp. Menar ni att vi skulle kunna få tillstånd till att få både slakta (utomhus) flå av och ta ur i samma rum som vi sedan styckar (behöver ju inte vara samma dag)? Vad har man att slåss mot vad gäller hemslakteri och myndigheter?

Existens?

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 09 feb-11 kl 10:53 »
Jag sa inte att det är enkelt..jag sa att det inte är omöjligt ;)

Men skilda rum måste du ju ha, naturligtvis. Du får inte stycka i slaktlokalen.

pyromanen

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 09 feb-11 kl 15:36 »
Såhär definieras "husbehovsslakt" i jordbruksverkets författningar:

Husbehovsslakt: Slakt av enstaka djur som en djurhållare för sitt eget hushålls behov själv utför eller låter utföra på den fastighet som han brukar och där djuret är uppfött

lj

• Övriga världen
« Svar #46 skrivet: 09 feb-11 kl 17:02 »
Såhär definieras "husbehovsslakt" i jordbruksverkets författningar:

Husbehovsslakt: Slakt av enstaka djur som en djurhållare för sitt eget hushålls behov själv utför eller låter utföra på den fastighet som han brukar och där djuret är uppfött

Jag skrev i ett tidigare inlägg bl.a.;   

SV: ingen efterfrågan på lamm
« Svar #51 skrivet: 17 okt-10 kl 19:24 »

Man har rätt att slå ihjäl om man gör det rätt, vad är skillnaden om det köpta djuret dräps direkt hos säljaren eller senare hos köparen.

(Föredrar  förstnämnda platsen eftersom jag då har kontroll på slakten)

Jag förstår naturligtvis innebörden i meningen:på den fastighet som han brukar och där djuret är uppfött
Men skillnaden kan bli hårfin om gränsgrannen köper djuret. Köparen äger djuret och förfogar därmed över detta vilket också ger denne rätten att slakta det. Och djuren slipper transporten.

Jag resonerar nu naturligtvis utifrån ett säljarperspektiv, är nog  köparen som inte lyder regleverket.

« Senast ändrad: 09 feb-11 kl 17:45 av lj »

pyromanen

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 09 feb-11 kl 18:58 »
Håller med dig om att det är köparen som gör nåt olagligt om denna slaktar djuren efter köpet, eftersom det då inte är uppfödd på köparens gård är det inte frågan om tillåten "hemslakt". Men om du hjälper köparen slakta hjälper du honom att göra nåt olagligt och sätter du i system att sälja dina djur på detta viset och kanske till o med föreslår köpare att ni ska göra såhär då blir det ju du som uppmanar till att göra nåt olagligt.

Summan av kardamumman är att för trådskrivaren som är ute efter "rent mjöl i påsen" funkar inte principen "sälj levande djur och hjälp köparen slakta".

Tror ingen har nämnt hidtills att det skulle kunna finnas en risk med dethär också.  Anledningen till (möjligen väl petiga livsmedelsregler) är ju att undvika att människor ska bli sjuka. Det händer trots allt att nån BLIR sjuk efter att ha ätit hemslaktat och obesiktigad kött och är det ett litet barn eller en svag/gammal människa kan det till o med vara farligt, det får man ju i så fall också på sitt samvete om man väljer att tänja på gränserna...

lj

• Övriga världen
« Svar #48 skrivet: 09 feb-11 kl 19:12 »
Pyromanen; håller i huvudsak med dig.

Finns en liten risk att djuret inte friskt men man kommer långt med en okulär besiktning av djuret i levande o hängande tillstånd. Jag tror varken du eller  få andra avstår från hemslakten? Hur många som slaktar hemma, som är på detta forum, ger det goda köttet till sina barn o föräldrar?

Att man skulle bli medskyldig till slakten, kanske men isåfall väldans lite.

Denna form av slakt kanske passar för anarkisten  :)
« Senast ändrad: 10 feb-11 kl 09:54 av lj »

vallhunden

• Västergötland
« Svar #49 skrivet: 10 feb-11 kl 11:15 »
Jag har funderat på ett annat system. Man håller tackor åt folk - sköter dom. De betalar en viss summa varje år för tackans skötsel. Lammen ägs då redan av den som äger tackan och man kan slakta tackan på gården!
Folk kan tycka det är roligt att äga en tacka! Det blir lite "gamble" på hur många lamm som föds. Blir det 2 lamm så blir köttet billigare om det är ett så blir det dyrare.
Man tar då betalt för skötseln av tackan och vinterfodret... Lämplig summa? 1200 + moms kanske?
Skulle detta fungera inom gällande lagstiftning?
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Marleéne

• Jämtland
    • Fårskallarnas Ägg & Bacon Farm
« Svar #50 skrivet: 10 feb-11 kl 12:12 »
Jag har funderat på ett annat system. Man håller tackor åt folk - sköter dom. De betalar en viss summa varje år för tackans skötsel. Lammen ägs då redan av den som äger tackan och man kan slakta tackan på gården!
Folk kan tycka det är roligt att äga en tacka! Det blir lite "gamble" på hur många lamm som föds. Blir det 2 lamm så blir köttet billigare om det är ett så blir det dyrare.
Man tar då betalt för skötseln av tackan och vinterfodret... Lämplig summa? 1200 + moms kanske?
Skulle detta fungera inom gällande lagstiftning?

Enligt gällande regler funkar nog inte detta eftersom lammen som föds enligt regelverket tillhör ägaren av produktionsplatsnumret, dvs gårdsägaren. Det kan inte finnas fler officiella ägare till djuren på samma produktionsplats. Jag hade problem med detta eftersom jag har mina får på min svärfars gård nu i vinter. Ska man se till gällande regelverk så äger min svärfar fåren eftersom jag inte kan registrera att jag har får på den gården. Jag hade två alternativ enligt SJV och det var att flytta mina får till egen plats där jag kunde stå på produktionsplatsnumret eller så kunde jag registrera mig som kravgård på samma plats som min svärfar har sina djur med förutsättning att han inte har krav.

Så att andra personer äger tackorna på gården funkar tyvärr inte enligt gällande regler eftersom de officiellt inte kan stå som ägare av dem. Sen kan de ju visserligen inofficiellt äga tackorna, men ger du lammen till dem sen och försöker göra det vitt så funkar det inte längre ändå eftersom det på papperet ser ut som att du säljer/ger bort kött till utomstående. Vilket ju inte är ok.

Vi hade det problemet för några år sedan också när några fårägare ville gå ihop och bygga gemensamt fårhus och hålla fåren ihop. Det gick inte eftersom bara en person kunde vara ansvarig för produktionsplatsen.
Erika, Jämtland
Uppfödare av Ragdoll, Genbank Helsingefår & Klövsjöfår, Genbank Linderödsvin & Höns
http://www.amunra.se  http://lillgumman.blogspot.se/  http://www.amunra.se/eggbacon

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #51 skrivet: 10 feb-11 kl 13:00 »
Det är köttet som inte får lämna gården, bjuda på middag går bra
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Marleéne

• Jämtland
    • Fårskallarnas Ägg & Bacon Farm
« Svar #52 skrivet: 10 feb-11 kl 13:42 »
Det är köttet som inte får lämna gården, bjuda på middag går bra

Då får folk helt enkelt komma och äta sina lamm hemma hos fårägaren
Och vem säger att det är olagligt att ta med sig en "doggy-bag" med matrester hem ;)
Erika, Jämtland
Uppfödare av Ragdoll, Genbank Helsingefår & Klövsjöfår, Genbank Linderödsvin & Höns
http://www.amunra.se  http://lillgumman.blogspot.se/  http://www.amunra.se/eggbacon

Existens?

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 10 feb-11 kl 14:06 »
Lösningarna börjar bli rätt kreativa... :)

louise

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 10 feb-11 kl 20:38 »
Det finns "kotell" efter en sån modell. Men om de undviker slaktlagar med sitt kotell vet jag inte.

Feffe

• Gotland
« Svar #55 skrivet: 13 feb-11 kl 10:43 »
Jag vill verkligen tacka för all kunskap, tankar och idéer som har kommit upp på denna tråd! Jag känner att jag har fått fler och bättre svar än jag hade vågat hoppas, även om det inte uppkom någon lösning på mitt dilemma.
Skönt att höra att jag inte är ensam med dessa åsikter och tankar, det gör det möjligt att det kommer att förändras i en vacker framtid.
Tack!
« Senast ändrad: 13 feb-11 kl 10:49 av Feffe »
Bor tillsammans med frun på en liten gotländsk gård och har Finullsfår, Blekingeankor, Skånsk blommehöna, ett par bikupor och två randiga småtigrar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

426 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser