Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ till slakteriet  (läst 14870 gånger)

Feffe

• Gotland
Alternativ till slakteriet
« skrivet: 08 feb-11 kl 11:37 »
Jag har dragit mig länge för att skriva detta inlägg. Jag är rädd för att den ska missuppfattas och att tråden ska divergera i en helt annan riktning än jag menar. Jag önskar en konkret diskussion kring ämnet, kanske komma med en lösning.

Så här inför lammningstider börjar jag tänka på vad som kommer att ske sen, och hur vi ska lösa det; jag har många funderingar och inte så lite vånda inför höstens slakt. Mitt dilemma är att jag inte vill skicka våra lamm till slakteriet, jag vill kunna sälja kött till släkt och vänner, och jag vill skatta på pengarna vi tjänar. Är detta överhuvudtaget möjligt med svensk lagstiftning?

Varför vill jag detta?

Inte slakteri
Jag har besökt vårt slakteri, och tycker inte om hur de hanterar djuren. Jag tycker inte om att de får stå och vänta ihopträngda och stressade, ofta hannar och honor blandade. Jag tycker inte om hur liv hanteras på löpande band. Dessutom tycker jag inte om att lammen ska transporteras ihopträngda i en lastbil en lång väg/stund. Jag dömer ingen som väljer att skicka sina djur till ett slakteri, tvärt om förstår jag dem med tanke på mitt problem inte minst och våndan jag känner inför själva slakten. Men det förändrar inte det faktum att jag inte vill göra det.
Jag vill avliva djuren hemma på gården under lugna och värdiga former, helt i enlighet med lag och djurrätt.
Till min hjälp vill jag ha en utbildad och professionell slaktare.
Jag vill alltså inte göra något 'konstigt' med själva slakten, den skall ske bättre än på slakteriet!

Sälja kött
Vi har inte många tackor, men tillräckligt många för att inte själva kunna äta upp allt kött varje år. Vi kommer behöva göra oss av med fem-tio lamm per år. Dessa vill jag sälja till min närmaste släkt och vänner, och inte till "allmänheten".

Skatta på vinsten
För mig är det viktigt att göra rätt för mig; att redovisa och skatta för de pengar jag tjänar. Jag vill alltså kunna skriva in försäljningen av kött i vår bokföring.

Jag får inte ihop dessa tre aspekter som jag känner svensk lagstiftning. Är det möjligt att få ihop det? Är det fler som har detta problem? Hur löser ni det?
Finns det andra lösningar än att starta eget slakteri, vilket kan kännas onödigt för 10-15 lamm per år...
Bor tillsammans med frun på en liten gotländsk gård och har Finullsfår, Blekingeankor, Skånsk blommehöna, ett par bikupor och två randiga småtigrar.

Baby Duck

• Gäst
SV: Alternativ till slakteriet
« Svar #1 skrivet: 08 feb-11 kl 11:46 »
Absolut ingen expert, men finns det inte längre mobila slakterier?

Vet dom som har använt sådan bla till kor. En lastbil alltså.
Men ev har hårdare regler satt stopp för dem nu?

Eller kanske kan du ta ut en veterinär som kollar djuren o skriver ett intyg att dom e friska, sen skjuter ni dem
och kör slaktkropparna till ett godkänt slakteri...

Omständigt och dyrt förstås

samaka

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 08 feb-11 kl 11:49 »
Eget uttag i bokföringen och ge till släkt och vänner...

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 feb-11 kl 11:53 »
Den klassiska lösningen är att sälja lammen till liv och sedan "hjälpa" köparen att slakta sitt lamm. Då har du inte brutit mot livsmedelslagstiftningen eftersom köparen slaktar till sig själv, och det är tillåtet. Eller att köparen helt enkelt slaktar själv, om de nu kan det. Jag sålde hela min fårbesättning så i höstas, till gubbar från Balkan som själva slaktade i min vedbod. Men momsen blir 25 % på din inkomst istället för 12%.

Det är alltså inte tillåtet att sälja kött som är slaktat hemma. Kött som säljs ska slaktas och styckas i godkänd livsmedelslokal.

Mobila slakterier finns sällan, det är för dyrt att driva.

Feffe

• Gotland
« Svar #4 skrivet: 08 feb-11 kl 11:58 »
Mobilt slakteri finns inte på Gotland såvitt jag vet.
Eller kanske kan du ta ut en veterinär som kollar djuren o skriver ett intyg att dom e friska, sen skjuter ni dem
och kör slaktkropparna till ett godkänt slakteri...
Är detta tillåtet? Känns som att det inte skulle vara det. Kan dessutom vara svårt att få slakteriet att gå med på det.

Eget uttag i bokföringen och ge till släkt och vänner...
Faller på tredje kriteriet.

Den klassiska lösningen är att sälja lammen till liv och sedan "hjälpa" köparen att slakta sitt lamm.

Är det tillåtet att sälja livdjur till nån som inte har Produktionsplatsnr? Släkt och vänner bor i Sthlm. Kan vara svårt att hävda att de köper livdjur.

Visst är detta svårt!
Bor tillsammans med frun på en liten gotländsk gård och har Finullsfår, Blekingeankor, Skånsk blommehöna, ett par bikupor och två randiga småtigrar.

samaka

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 08 feb-11 kl 12:01 »
Faller på tredje kriteriet.

tredje kriteriet ???

Är det tillåtet att sälja livdjur till nån som inte har Produktionsplatsnr? Släkt och vänner bor i Sthlm. Kan vara svårt att hävda att de köper livdjur.

Svar: Nej

Feffe

• Gotland
« Svar #6 skrivet: 08 feb-11 kl 12:03 »
Ja, det faller på tredje kriteriet att jag vill göra det vitt och lagligt. Jag vill ju få betalt för köttet av släkt och vänner och betala skatt för pengarna.

samaka

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 08 feb-11 kl 12:05 »
Ja, det faller på tredje kriteriet att jag vill göra det vitt och lagligt. Jag vill ju få betalt för köttet av släkt och vänner och betala skatt för pengarna.

Fast jag ser inte hur det skulle falla... tar du upp det som eget uttag i bokföringen till dess rätta värde har du betalat skatt och moms och allt vad det heter. Sen hur du löser det med dina släktningar är väl upp till ditt eget samvete att ta ställning till...

Marleéne

• Jämtland
    • Fårskallarnas Ägg & Bacon Farm
« Svar #8 skrivet: 08 feb-11 kl 12:21 »
Att man inte får sälja hemslaktat kött stämmer dock inte riktigt. Enligt jordbruksverket får man sälja hemslaktat kött om djuret är besiktigat av en veterinär före och efter slakt. Och gäller det gris eller häst måste man skicka in trikinprover. Ej besiktigat kött får bara ätas av ägaren och dess hushåll.

De som köper lammen till liv måste ha produktionsplatsnummer och tyvärr går det heller inte att sälja djuret till någon och ha kvar det på egen gård. Vi försökte själva vara flera personer som gick ihop och hade våra får på en gård i närheten, men det funkade inte eftersom bara en person kan stå på produktionsplatsnumret och således enligt lag är ansvarig för djuren.
« Senast ändrad: 08 feb-11 kl 12:28 av Marleéne »
Erika, Jämtland
Uppfödare av Ragdoll, Genbank Helsingefår & Klövsjöfår, Genbank Linderödsvin & Höns
http://www.amunra.se  http://lillgumman.blogspot.se/  http://www.amunra.se/eggbacon

Feffe

• Gotland
« Svar #9 skrivet: 08 feb-11 kl 12:42 »
Fast jag ser inte hur det skulle falla... tar du upp det som eget uttag i bokföringen till dess rätta värde har du betalat skatt och moms och allt vad det heter. Sen hur du löser det med dina släktningar är väl upp till ditt eget samvete att ta ställning till...

Det är just i sista meningen det faller. Jag vill öppet och lagligt sälja och skatta för köttet, inte nått fusk eller dolt under bordet för att få det att fungera.

Ja, Marleéne, jag läste det där på sjv om att det ska besiktigas före och efter slakt och funderat på vad det innebär. Men jag blir inte riktigt klok på det. Om det är så enkelt är det ju "bara" att övertala en veterinär.  För isåfall behöver man ju inte slakteriet alls för att göra det lagligt. Eller? Har inte livsmedelsverket egna regler och krav som tillkommer?

Jan B

• Intresse djur och natur
    • Dalarna
« Svar #10 skrivet: 08 feb-11 kl 12:50 »
Feffe, jag förstår hur du känner inför att lämna dina får till slakteriet!
Jag känner själv på samma sätt och tänker försöka slakta mina får själv på ett för djuret lugnt och värdigt sätt och utan stress.
För min del handlar det om ett fåtal får och kött som kan användas inom den närmaste familjekretsen.
När det handlar om större fårbesättning och flera slaktdjur, så kanske man borde överväga att starta ett eget litet slakteri.
Jag vet inte bestämmelserna för detta. Men det kan aldrig bli ett oöverstigligt hinder om man verkligen vill arbeta på det sätt, som du beskriver.
Lycka till i vad du gör!

samaka

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 08 feb-11 kl 12:58 »
Förutom detta med vetbeskitning... Lokalerna man använder ska vara godkända, likväl för styckning, avfallet skall tas hand om och den kostnaden är nog inte så ringa. ja... det är rätt omständigt att få till på hemmaplan.

Ett alternativ som jag skulle tycka var förträffligt är om man kunde gå samman flera med någon form av mobilt slakteri. Införskaffa ett begagnat kylsläp till lastbil och få till på nåt vis. Dela på kostnaderna. Vore intressant att höra vad någon som "been there, done that, got the t-shirt" har att säga...

Men annars feffe, så återstår det nog bara legoslakt för din del, tyvärr.

Existens?

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 08 feb-11 kl 13:53 »
Hela grejen med mobila slakterier har fallit verkar det som, inte en enda ansökan har kommit in, medan det däremot har startats en uppsjö små slakterier. Det faller på regler och ekonomi, det är billigare att köra djur till slakteri, än att köra slakteriet till djuren. Sen tillkommer alla regler som måste vara uppfyllda på gården dit slakteriet kommer, vattnet måste ju t.ex vara godkänt för den hanteringen.
Kommentaren om att det skulle räcka med att en veterinär besiktigar köttet före och efter förstår jag inte..? då har man ju 'glömt' all den andra hanteringen.. vorde det möjligt skulle ju varenda människa kunna slakta hemma...

Till trådstartaren kan jag bara ge rådet att hitta ett litet lokalt slakteri, åk dit med lammen själv och gör upp med dom ( slakteriet alltså, inte lammen ) att du får skjuta i transporten eller likande. Det är enda lösningen jag kan komma på.

louise

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 08 feb-11 kl 14:17 »
Marlene - varifrån har du fått det att man får slakta utan godkänd livsmedelslokal och sedan sälja köttet? Om de gjort den ändringen skulle det vara en riksnyhet som vi andra inte hade kunnat undgå.

Feffe

• Gotland
« Svar #14 skrivet: 08 feb-11 kl 14:20 »
Jag måste ju säga att mobila slakterier låter i mina öron som en kanongrej. Har själv haft tankar åt det hållet. Det är bara det där med att det ska gå runt. Kunde jag försörja mig på annat sätt samtidigt skulle jag överväga att starta upp det ideellt för sakens skull...

Det tråkiga med att bo på Gotland är bristen på alternativ. Det finns ETT slakteri, Gotlands Slagteri fd Scan, och gillar man inte dem eller vice versa, är det ta båten med lammen till fastlandet, med låååånga transporter som följd, eller vara olaglig.

Ja, jag har ingen aning om hur vi ska lösa detta problem. Det är det som är det sura; att det inte finns något annat val än stora slakteriet eller inte ha djur.

Feffe

• Gotland
« Svar #15 skrivet: 08 feb-11 kl 14:24 »
Marlene - varifrån har du fått det att man får slakta utan godkänd livsmedelslokal och sedan sälja köttet? Om de gjort den ändringen skulle det vara en riksnyhet som vi andra inte hade kunnat undgå.

På SJV (http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/farochgetter/slaktochannanavlivning.4.45fb0f14120a3316ad780001504.html) står det "Om du har avlivat får och getter på gården utan att en veterinär har närvarat får köttet från dessa djur bara ätas av dig som ägare och ditt hushåll. Du får inte slakta hemma på gården och sälja obesiktigat kött." Jag har läst denna mening många gånger och försökt tolka den. Man KAN tolka den som att sålänge veterinären besiktigar före och efter avlivning får man sälja köttet. Men man kan också (och bör?) tolka det som att man får VARKEN sälja hemslaktat eller obesiktigat kött.
Eller?

Marleéne

• Jämtland
    • Fårskallarnas Ägg & Bacon Farm
« Svar #16 skrivet: 08 feb-11 kl 14:27 »

Om man kollar under "Slakt för husbehov och nödslakt på den egna gården" Så står följande:

"Kött som ska säljas måste vara veterinärbesiktigat

Djur som avlivats på gården utan att en veterinär har närvarat får bara ätas av ägaren och dennes hushåll. Tänk på att skicka trikinprov för analys, detta gäller grisar och hästar. Det är inte tillåtet att sälja obesiktigat kött från djur som nödslaktats på ursprungsgården. Djuret måste ha besiktigats av veterinär före och efter slakt för att köttet ska få säljas. "

Detta tolkar jag som att jag får sälja köttet så länge jag har en veterinär närvarande. Och det var ungefär vad jag tolkade svaret från SJV som när jag pratade med dem tidigare. Men huruvida jag tolkat det rätt eller inte kan jag inte svara på.
Har skickat en fråga till livsmedelsverket nu också för att höra vad de säger.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/slaktochannanavlivning/slaktforhusbehovochnodslakt.4.37cbf7b711fa9dda7a18000210.html
« Senast ändrad: 08 feb-11 kl 14:31 av Marleéne »
Erika, Jämtland
Uppfödare av Ragdoll, Genbank Helsingefår & Klövsjöfår, Genbank Linderödsvin & Höns
http://www.amunra.se  http://lillgumman.blogspot.se/  http://www.amunra.se/eggbacon

louise

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 08 feb-11 kl 14:32 »
Ja, då har webbredaktionen på svj misslyckats, eller helt enkelt endast ägnat sig åt sitt eget uppdrag, inte Livsmedelsverket. Eller tänkt att det är så självklart att man inte får igenom en livsmedelskontroll utan lokal.

Det är Livsmedelsverket som bestämmer över livsmedelskontrollen,  inte Jordbruksverket. Jordbruksverket har hand om djurens väl, och har inte i uppdrag att upplysa om livsmedelsregler.

pyromanen

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 08 feb-11 kl 14:41 »
Den klassiska lösningen är att sälja lammen till liv och sedan "hjälpa" köparen att slakta sitt lamm. Då har du inte brutit mot livsmedelslagstiftningen eftersom köparen slaktar till sig själv, och det är tillåtet.

Den håller tyvärr inte. Det är bara tillåtet att slakta själv om det är ett djur som är huvudsakligen uppfödd på den egna gården. Den som köper av dig får alltså inte slakta själv (med eller utan din hjälp).

I Norge finns det tydligen mobila slakterier. Men det är ju lite långt från trådskrivaren...

louise

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 08 feb-11 kl 14:55 »
Hm... kanske känner igen den formuleringen. Var står den, vilken lag/förordning?

Man får alltså inte slakta egna lamm och själv äta upp om man inte själv driver ett lantbruk?

Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 4 användare (2 dolda)
KajsaAnka, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser