Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa rabarberplantor  (läst 17426 gånger)

solspjut

• Gäst
Köpa rabarberplantor
« skrivet: 06 feb-11 kl 16:50 »
Tänkte börja odla lite rabarber. Vet någon var man kan få tag på plantor i lite större mängd utan att ruinera sig på plantskolornas dyra plantor? Jag tänkte väl mig en 25-30 plantor. Är det någon som har sorttips? Tacksam för svar!

melongurka

• Västergötland
SV: Köpa rabarberplantor
« Svar #1 skrivet: 06 feb-11 kl 17:09 »
25 till 30 plantor. Det låter inte som du ska odla "lite" rabarber. ;) Du har inte möjlighet att sätta egna plantor från frö. Det är inte alls svårt. Impecta har en sort som heter Glaskins Perpetual. Den växer fort och kan ge dig skörd redan i år om du snabbar på, den har också låg oxalsyrehalt. Bara ett alternativ till färdiga plantor, lycka till.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 06 feb-11 kl 17:13 »
Har du tålamod, så kommer jag få frön på mina gammaldax rabarber frammåt sensommaren..... fulla med oxalsyra och gigantiska ;D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

evel

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 06 feb-11 kl 17:21 »
Är också intresserad av plantor och frön, men gärna nu och inte efter sommaren  ::)
* Hundar * Katter * Hästar * Vaktlar *

Vargr

• Pass deg for Katla!
    • Norge
« Svar #4 skrivet: 06 feb-11 kl 17:23 »
Mye rabarbra. Skal du legge vin?

Bäckaryd

• Småland
« Svar #5 skrivet: 06 feb-11 kl 18:43 »
Jag satt och surfade efter rabarberplantor i natt och kollade på bakker.se där dom har 5 plantor för 169:- och det tyckte jag var ganska prisvärt. Men jag har ingen aning om hur stora dessa rötter är? Nu blir jag ju sugen på att så fröna från Impecta också.... Hmm. /anneli/

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #6 skrivet: 06 feb-11 kl 19:00 »
hej,

jag har några stora gamla plantor ( meter breda och 50 år gamla) som jag kan skicka rötter av när tjälen gå ur..... ( början på maj?

mvh

JOnathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #7 skrivet: 06 feb-11 kl 19:52 »
25 till 30 plantor. Det låter inte som du ska odla "lite" rabarber. ;) Du har inte möjlighet att sätta egna plantor från frö. Det är inte alls svårt. Impecta har en sort som heter Glaskins Perpetual. Den växer fort och kan ge dig skörd redan i år om du snabbar på, den har också låg oxalsyrehalt. Bara ett alternativ till färdiga plantor, lycka till.
Fick genast lust att beställa!
Menar du att den skulle förkultiveras? I beskrivningen står det att den sås på friland i april-maj.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #8 skrivet: 06 feb-11 kl 20:05 »
Olssons frö har rabarberplantor. Man får ringa och kolla pris.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

solspjut

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 07 feb-11 kl 18:37 »
Tack för svaren!
Nä, något vin ska det inte bli men marmelader o annat gott hoppas jag kunna koka ihop. Jag har tänkt tanken att så själv men att vänta på att de ska bli stora - tålamod,tålamod... Är det någon här som har erfarenhet av att så rabarber? Ska kolla Bakker, hyfsat pris - tack för tipset. Olssons vill bara sälja i 100-tals tyvärr. Kanske skulle jag kunna köpa rötter av någon, men gamla rabarber brukar väl ha mycket djupgående rötter och så är jag livrädd för sniglar...

Jan lindgren

« Svar #10 skrivet: 08 feb-11 kl 17:10 »
Jag satt och surfade efter rabarberplantor i natt och kollade på bakker.se där dom har 5 plantor för 169:- och det tyckte jag var ganska prisvärt. Men jag har ingen aning om hur stora dessa rötter är? Nu blir jag ju sugen på att så fröna från Impecta också.... Hmm. /anneli/

Hej!
Var lite försiktig med Bakker. De har ett gediget dåligt rykte inom växtvärlden. Det mesta brukar var fel och av dålig kvalité.
MVH
Jan

Eko-Trädgård

• Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #11 skrivet: 08 feb-11 kl 18:12 »
Hej!
Var lite försiktig med Bakker. De har ett gediget dåligt rykte inom växtvärlden. Det mesta brukar var fel och av dålig kvalité.
MVH
Jan

min erfarenhet av de är liknande......
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com

HelenaA

• Södermanland
    • keramik
« Svar #12 skrivet: 08 feb-11 kl 18:37 »
Är det svårt att få rötter att trivas efter att de delats och skickats?
Jag älskar rabarber och vill plantera massor, men sista jag köpte på plantagen så blev det inget bra och det tog flera år innan det gick att skörda av de. :-(

trädgårdstant

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 08 feb-11 kl 18:45 »
enig i att styra undan Bakker.
jag har god erfarenhet med Impectas Glaskin Perpetual.
Annars kan du få plantar från min trädgård, men dom är tyvärr snötäckt nu.
man kan ikke hoppe over en avgunn i to sprang

Eko-Trädgård

• Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #14 skrivet: 08 feb-11 kl 19:01 »
Är det svårt att få rötter att trivas efter att de delats och skickats?
Jag älskar rabarber och vill plantera massor, men sista jag köpte på plantagen så blev det inget bra och det tog flera år innan det gick att skörda av de. :-(

hej,

jag gav rötter till en vän två år sen och de har tagit sig bra.....

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com

Magnus73

• Västerbotten
« Svar #15 skrivet: 08 feb-11 kl 19:05 »
Rabarber är som ogräs,plöjde igenom en rabarberplanta när vi skulle göra nytt land och harvade,senare den sommaren växte det rabarber överallt där det hade hamnat lite rötter

solspjut

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 09 feb-11 kl 15:15 »
Tackar för varningen om Bakker! Hade nog något sådant i bakhuvudet... Ja det kanske får bli att så egna plantor ändå. Hur länge måste man vänta innan man kan börja skörda, tro?

evamarta

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 09 feb-11 kl 16:45 »
Jag har också många plantor så du kan gärna komma och hämta några. Och så kanske jag får några recept?  :)
Dom finns på Daniels gård strax utanför Vollsjö.
Snart ska det nog gå att gräva upp några.

EvaMärta
0767-933525
evamarta@live.se
0767-933525

Jessie Hillbilly

• -
« Svar #18 skrivet: 11 feb-11 kl 04:41 »
Jag odlar och säljer lite plantor varje vår och alltid odlar Glaskins Perpetual.  De växter så snabbt att man är nästan tvungen att plocka lite första året.  Kunderna är också nöjda. Vad roligt att du kan få plantor från andra också... Lycka till!  //Jessie

solspjut

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 18 feb-11 kl 14:46 »
Så snälla ni är som vill hjälpa mej!!
 Jag tar gärna emot ( eller köper) ett gäng plantor av någon som bor i närheten. Själv håller jag till på en gård i södra Mark.
 :) :) :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

436 gäster, 4 användare (1 dolda)
Poe, Tli, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser