Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  myskanka med ögoninflammation  (läst 3362 gånger)

moneyman

• Gäst
myskanka med ögoninflammation
« skrivet: 11 jul-06 kl 00:49 »
Förra sommaren hade min Mysk-hane en förkylning(?) med en envis ögoninflammation som följd. Veterinären skrev ut en salva (kommer inte ihåg vad den hette)som jag smetade i ögonen 2ggr/dag. Hur mycket salvan gjorde nytta vete katten. Han blev bra på ena ögat men förlorade synen på det andra.
Nu har en av ällingarna oxå fått ögoninflammation, vad ska jag göra? Vår gårdsveterinär verkar inte tycka att man ska ödsla tid och pengar på en anka. När jag frågade honom förra sommaren vad det kunde vara för fel på hanen. Så svarade han mig -vänta tills han dör och skicka honom på obduktion så får du veta!  >:( Jag vill inte ringa till honom igen, men jag är rädd att ällingen oxå förlorar synen om jag inte ger den någon form av behandling.
Finns det någon som känner till någon veterinär i Kalmar län som inte tycker att det är larvigt att "dalta" med en anka?
Undrar oxå om man kan ha ankor och höns tillsammans. ???

bea

SV: myskanka med ögoninflammation
« Svar #1 skrivet: 11 jul-06 kl 09:33 »
kanske inte till hjälp för jag vet inte om blåstjärnan finns i kalmar!?
hade för ett par år sedan problem med en höna och fick samma nonchalanta och otrevliga bemötande nacka den typ.
konstigt bara tycker jag när vetrinärer tar emot hamstrar men inte höns ::) men som sagt ringde till blå stjärnan och hon som svarade var vel lite skeptisk till en början hon sa det e ju ganska dyrt jo sa jag men jag hade ju inte ringt om jag inte tänkt betala för mig
vi fick komma till en kille som egentligen jobbade med exotiska fåglar och han var helt suverän och hjälpsamm så försök med dom om du kan annars ring alla i tele katalogen måste ju finnas någon som förstår att man vill hjälpa sina djur även ankor och höns
lycka till och skriv gärna hur det går ;)

moneyman

• Gäst
SV: myskanka med ögoninflammation
« Svar #2 skrivet: 06 aug-06 kl 21:23 »
Hej Bea!
 Tack för ditt tips, även om jag aldrig använde mig av det.
Dagen efter jag lagt ut mitt HJÄLP på forumet, så fick jag  tips av en bekant, som jag ville prova innan jag ringde veterinären.
Tipset bestod i att badda ögonen med kallt kamomillte 3ggr/dag.
Jag började se en förbättring efter några dagar och nu verkar ankan  vara helt botad. Jag behandlade henne i 2 v.
Hoppas verkligen att det håller sig borta nu. Om det kommer tillbaka så ringer jag veterinären i stället.
MVH Ankan

Dela detta:

* Inloggade just nu

630 gäster, 4 användare (1 dolda)
Tur-Johan, Mia Johansson, evigheten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser