Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Annan väderfråga (regn)  (läst 2005 gånger)

Anso1971

• Dalarna
Annan väderfråga (regn)
« skrivet: 10 jul-06 kl 23:36 »
Här svänger det kraftigt på väderfronten. Efter att ha diskuterat värme här nyligen så undrar jag nu - kanske en dum fråga, men - hur mycket regn tål de egentligen? Läste att de inte mår bra av fukt.

Idag när de var ute så var det som om himmelen öppnade sig. Efter två minuter ute i regnet var jag sjöblöt. Försökte locka in dem i hönshuset, men de satt under en buske och vågade sig inte fram i regnet. Nu varade inte regnet så länge, så de förblev nog okej skyddade där under, men hade det regnat länge så att regnet tagit sig genom hela busken? Ska man lita på att de kan bedöma det där själva och att de går in när de inte vill vara ute?
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Annan väderfråga (regn)
« Svar #1 skrivet: 11 jul-06 kl 05:08 »
Behöver dom skydd för regnet så söker dom upp det.

Mina brukar inte heller såka sig tillbaka till hönshuset utan söker liksom dina skyddd under buskar, trädgårdsbord, bilar, bänkar m.m.  Regnar det riktigt mycket invarderar dom garaget och traktorladan.

Är det bara varmt ute så störs dom ofta inte ens av regnet utan nyttjar tillfället att knalla runt på maskjakt.....dom torkar ganska fort igen när det blir uppehåll.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Lena A

« Svar #2 skrivet: 11 jul-06 kl 08:20 »
Mina hönor utom en (Fifi silkeshöna) söker skydd vid kraftigt regn. De sitter under en buske, går in i stallet, sitter under ett bord eller annat de hittar. Fifi silkeshöna däremot verkar inte bry sig om att det regnar (såvida det inte vräker ner alltför lång tid). Hon går och sprätter som vanligt och verkar omedveten om att hela hennes "mössa" är våt och spretar åt alla håll.  :D Hon får en tuff frisyr när hon är våt  :D

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #3 skrivet: 11 jul-06 kl 09:46 »
Våra dvärgöland är tokiga i vatten, struntar i om det regnar, då finns det mask. Tömmer jag vattenskålarna ska dom vara med och söla i vattnet, vattnar jag med slangen utanför hönsgården så travar dom innanför och väntar på att jag ska spruta in i hönsgården. Man kan tro att det är sumphöns man har. Dom andra  hönsen,  ( dv.kochin) sitter och kurar under ett gammalt köksbord eller under hönshuset som vi byggt på plintar.
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

git

• På våran gård är det
« Svar #4 skrivet: 11 jul-06 kl 11:19 »
Mina blommehöns vill ut i alla väder och lite regn bekommer dom inte men klart vid större mängder sprätter dom runt på logen och under träd o. bukar
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Dela detta:

* Inloggade just nu

436 gäster, 1 användare
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser